عرض مشاركة واحدة
  #803  
قديم 08/11/2012, 07h54
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 123
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأستاذ الكبير /عادل

شكرا ل "عيش معايا"....وواضح فيها لمسات وبصمات وحرفية الفرقة الماسية ...شغل بالمسطرة وع الشعرة ...وواضح فيها ضربات الكمنجات انها الفرقة الماسية من أول داخلة فى المقدمة الموسيقية ...برغم اللحن الجميل لكمال الطويل لكننى عندى مشكلة مع الموضة السخيفة اللى طلعت فى أواخر السبعينات وبداية التمانينات وهى تركيب صوت الجماهير على تسجيل الستديو فى طريقة سخيفة لاتليق بمطربين كبار تحس انهم بيتسولوا تصفيق الجمهور ومنه لله مهندس الصوت اللى أفتكس الحركة دى بعد وفاة أساطين الطرب..وأنصراف الجمهور عن الحفلات وتقاعس المطربين بسبب تغير المناخ عن عمل حفلات ماعدا "وردة"

وانا كان لى طلب سابق ل "كمال الطويل ايضا ونجاة ...وهو أغنية ( الشوق والحب)...وهى كلمات حسين السيد ...أصدق من عبر عن أحاسيس المرأة بعمق......أرجو أن تشملها بعطفك وكرمك....

الصديق / هيثم الصالحى
والله انا مش عارف اقول لك ايه ...على المجهودات الخرافية اللى بتبذلها فى عمل الفهرس ...بجد شابو مكسيكى كبييييير قوى قوى ....وتستحق بجدارة شهادة التقدير من سماعى


عندى سؤال ليك ياأستاذ /هيثم

المطرب الجزائرى ...رشيد طه ...له أغنية أسمها "ياريح وين مسافر تروح تعيا وتولى"...طبعا هى مشهورة هنا فى مصر عشان كان بيتلحن عليها أعلان دريم لاند....المهم ...عندك فكرة ...هل حد كتب النوتة بتاعتها ...هل الدكتور طارق مثلا كتبها؟....شكرا ياجميل

اخى العزيز
هى مشكلة كانت تقرف فى وقتها ... يعنى الاغنية دى بالذات كان الملحن احس من وجهة نظره ( هو فقط يعنى ) ان التسجيل احلى من الحفلة لذلك ركب عليه التصفيق المضروب ده ... والعملية مش الاداء ولكن تفاعل المطرب مع الجمهور
يعنى ام كلثوم مثلا ماتتسمعش ابدا تسجيل استوديو ..
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2012 الساعة 16h31
رد مع اقتباس