عرض مشاركة واحدة
  #661  
قديم 16/10/2012, 23h36
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اولا قبل التعقيب على كل الكلام الحلو اللى كتبتوه نفسى افضفض معاكم شوية يمكن اطول عليكم شوية بس فيه كلام خانقنى وطبعا اللى يحي يقرا اشكره واللى مايحبش طبعا براحته
انا خلال تواجدى فى المنتدى هنا حصل 3 مرات ان اعضاء يضايقونى
طبعا معظمكم شاف جميع اعمالى فى المنتدى من دروس وعزف ومقالات ونوت موسيقية
فى العزف بعد ماقدمت انت عمرى من اول حرف لآخر حرف وكنت مقدم قبلها اعمال كبيرة جدا كتير والرودو والاستقبال من الاعضاء هو اللى شجعنى اقدم اكتر وكبعا انتم واخدين بالكم ان المنتدى عالمى وبيدخله اعضاء منهم موسيقيين كبار وخبراء عالميين وسميعة جامدين اوى وهواة وكل الدرجات .. المهم بعد ماقدمت انت عمرى رد عليا واحد قال عن نفسه انو عازف بزق وهاجمنى اوى وقال ان عزفى وحش وانى مبتدىء او اقل من المبتدىء وكلام من ده انا قبل ما ارد احب اعرف مين اللى بيتكلم ده وده بعرفه من اعمالة الشخصية اللى مقدمها فى المنتدى لأنى بالطبع العلاقة بيننا هى دى .. دخلت على ملفه الشخصى فيه خاصية انك ممكن تشوف كل مشاركات العضو لقيته منزل عمل واحد من عزفه وهو اغنية طلعت يامحلا نورها
هنا انا اتضايقت يعنى ازاى واحد احلا حاجة عزفها حاجة ممكن يعزفها تلميذ فى سادسة ابتدائى على الاكسيليفون يعيب على واحد عازف الاطلال وحديث الروح واكتر من 100 عمل كامل ما اعتقدش حد عزفهم كلهم مجتمعين ... والمشكلة انى انا بعزف ازاى ؟
يعنى لو قاعدين مع بعض وحد منكم طلب اعزف له اغنية بعزفها او عندى حفلة اوتسجيل هنا ده شغل يعنى مالوش دعوة بحاتى النفسية بروح اشتغل لكن لما عايز اسجل لازم اكون عايز اعزف فيه مزاج ومجهز فى ذهنى اغنية معينة ومع انى حافظها من 40 سنة مثلا لكن التسجيل حاجة تانية يعنى بسمعها كتير وارسمها فى مخى .. والمعزوفة اللى طولها ساعة انا بعزفها 6 ساعات بعدين احطها على الكمبيوتر وانا خبير محترف فى المونتاج بطلع احلى ما عزفته وارمى الباقى واحينا بتكون فيه جمل صعبة او تتقال احلى يمكن بعزفها 30 مرة بعدين باخد احلى جملة منهم والزقها .. اتعودت على دع من الشغل مع العمالقة .. بعد ما المعزوفة تخلص مونتاج بسمعها مش اقل من 200 مرة لما احسن انها حلوة بنزلها .. وخلال السمع ده بتعامل معاها على ان حد غيرى عازفها واقيمها

تانى مرة من كذا شهر الاخ اللى دخل اللى اسمه بيانست واللى قال عن نفسه انه دكتور فى الموسيقى .. والله العظيم انا بسعد جدا لما دكتور فى الموسيقى يدخل صفحتنا لأن ممكن انتم تستفيدوه منه وانا كمان يعنى اى دكتور فى الموسيقى ممكن يكون متخرج بعدى بكتير والعلم ممكن يتقدم ويتطور يعنى ممكن يفيدنا بحاجة عمرنا ماعرفناها لكن لما على طول يقول ان النوت بتاعتى كلها غلط ولازم حد منكم يصلحها لى وانى بكتب جمل موسيقية من غير ميزان وقلت انا ازاى مايعرفش حاجة اسمها ادليب .. طبعا الكلام ده ماعجكوش زى ما انو ماعجبنيش والاخ نور الصباح قال عنه الاخ : ملوخيست

والاخ العزيز ايهاب بعد ماقال كلام ماعجبنيش انا رديت رد مطول جدا يعنى قلت ما معناه ان مش معقول الملايين اللى بتوصل لهم النوت بتاعتى فى كل انحاء العالم يعنى اللى بيدخلوا املنتدى والاعضاء اللى بينزلوا النوت فى منتديات تانية يعنى ممكن النوت بتوصل لعشرات المنتديات مش معقول كل دول مش بيفهموا وبياخدوا النوت انها غلط

الكارثة ان الاخ العزيز ايهاب ماقراش الموضوع من اوله قراه من عند كلمة ملوخيست ومع انى قلت من كذا شهر مش عارف ازاى هو اخد الكلام على نفسه واوازى انا اقول عليه ملوخيست وكتب موضوع طويل جدا كله شتائم لدرجة ان ادارة المنتدى حذذفت المواضيع كلها ومنعته من دخول المنتدى ( مش انا اللى حذفت فيه 4 مشرفين على الصفحة ) المفروض دى صفحة بتاعة فن وحوار مش شتائم ونرد ... ومن ضمن الشتائم عمل خير انا عملتو من 42 سنة بيعايرنى بيه دلوقتى .. من يوم ما عرفتونى انا عمرى ماجبت سيرة حد بحاجة وحشة .. الوسط الفنى مش كلو ملائكة فيه وفيه لكن انا دايما بجيب سيرة الناس بالخير

وفيه ملحوظة ذكرها الاخ العزيز تامر عامر عن التواضع وقال انو مرة فى اغنية مال القمر لاحظ غلطة وانو كان خايف جدا وهو بينبهنى وانا قلت له النوتة انا اللى كاتبها واشكره انه نبهنى وانا صلحتها فورا يعنى انا الكسبان وبتحصل كتير عادى جل من لايسهو بس انا ببقى مبسوط لأن الغلطات بتبقى مش فى التدوين .. لكن حاجات رفيعة يعنى مثلا اخى العزيز سويفى كلمنى على الخاص وقال لى فى نوتة نشيد موطنى فيه سنيو فى الآخر لكن مش موجود بيرجع منين .. عادى جدا انا شكرته وصلحتها يعنى ناقصة علامة سينيو فى اول اللحن على اول تانى مازورة ... واعترف مرة الاخ العزيز وائل علوى اكتشف لى غلطة هى تعتبر جسيمة فى اغنية لأم كلثوم تلحين بليغ حمدى ( مش فاكرها دلوقتى من كتر ما بدون ) الغلطة انى فى الكوبليه الثانى انا نسيت جملة بحالها ... ودى جت من انى الاغانى دى بدونها من الذاكرة مش بشغل التسجيل ونسيت جملة طبعا انا شكرت وائل جدا وفتحت الملف وطبعا الجملة المنسية دونتها فى خمس دقائق وظبطت النوتة وشلت القديمة ونزلت الجديدة ..
بس من ساعتها انا برضو اتعلمت حاجة ان الاغانى اللى بدونها من الذاكرة لازم قبل ما انزلها اراجعها على التسجيل والصح مافيهوش عيب ...
من ضمن الحاجات اللى حبيت جدا احكيها لكم
عن اغنية شمس الاصيل ... موجود فوق ان عضو قال لى ان فيه غلط وانا احلت الامر للأخ العزيز محمد الآلاتى وهو رد رد جميل جدا واحب احكى لكم الموضوع
لقيت مشاركة على الخاص بعنوان : محبة
فتحتها لقيتها من عضو جديد اسمه نضال اسكندر من سوريا
بإختصار اولا بيشكرنى بعدين قال ان فى اغنية شمس الاصيل ماشية كويس لحد الكوبليه الثالث لكن فيه ملحوظة هو شايف مقام غلط يعنى انا عاملها مقام كذا وهى مقام كذا

طبعا انا رحبت بيه فى المنتدى وشكرت ذوقه وقلت له انا راجل متواضع جدا ومش بتضايق لما حد يقول على محلوظة محددة فى مكان محدد ... بس انا مش بحب النقاش فى المقامات الصعبة اللى عليها خلافات ( بينى وبينكم بوفر مخى عشان ادون اغنية تانية ) وقلت لو انا ححول الموضوع للأخ العزيز محمد الآلاتى هو خبير اكتر منى فى موضوع المقامات الصعبة دى ( لأن عادة بيختلف عليها اتنين ويقعدوا يتناقشوا طول الليل ) وفاكرين لما كنت بحكى لكم عن اهواك وكل واحد قعد يقول مقام شكل .. انا دونتها وكلكم عزفتوها وخلصنا
وفى البروفة كان موجود عبد الوهاب ولما ابتدت المناقشة فى المقامات وابتدا صراع الديوك عبد الوهاب انتظر عليهم 4 دقائق ونصف بعدين خلاهم يسكتوا وقال غنيها يا عبد الحليم وقال لنا اعزفوا اللى بيقوله عبد الحليم وخلصت .. واتقالت حلوة لدرجة ان عبد الحليم غناها الجملة فى الحفلة 22 مرة لحد ما وسطنا اتقطم .. وانا لما بدون المقاطع المزعجة مقاميا دى اقول لكم على السر انا بدونالحروف اللى انا سامعها ... لأن لو قلت دى مقام احمر وهى كانت مقام ازرق حايطلع التدوين غلط اكيد لكن لما بدون اللى انا سامعه يعنى على النواة كان كذا حصل كذا وكذا بيطلع صح ( ممكن انا مش بفهم فى حاجة اصلا لكن ربنا بيستر وكل مرة بتطلع صح ) المهم ااخ العزيز محمد الآلاتى بعد ما رد عن المقام قال انها ممكن تتحسب مقام كذا او كذا وانو ( محمد الالاتى ) بيستبعد انها سيكاه بلدى زى ماقال نضال واستشهد بعمار الشريعى فى برنامج غواص النغم وطبعا ماحدش حايقول حاجة بعد عمار الشريعى الخبير
قال نفس كلام الآلاتى وان كل الموسيقيين بيعزفوها زى ما انا كاتبها ... وقال محمد الآلاتى ان عادل صموئيل مدونها صح كده طبعا دى شهادة انا اعتز بيها ومش مقعول يكون بيجاملنى

بينى وبينكم انا بتغاظ من المناقشات المقامية دى عشان حاجتين .. ان بيبقى انتين كلو واحد بيقول رأى ومتمسك بيه متعصب له يعنى وبعد 4 ساعات مناقشة برضو كل واحد مازال متمسك برأيه مع ان الاسهل انت سامع ايه يعنى قسم المقام على وتر دوككاه جنس ايه وعلى وتر النواة انت سامع جنس ايه وخلصت وزى ماقلت دى الطريقة اللى انا بكتب بيها ومش بستعمل آلة وانا بكتب طبعا بعتمد على اذنى بنسبة 100%

تانى حاجة وهى حاجة تضحك زمان وانا طالب فى الكلية فى البكالوريوس كان عندنا فى دفعتى كذا بنت بيتنافسوا على المراكز الاولى حافظين ال 47 مقام زى البغبغانات يعنى كذا على كذا يطلع زويل .. و كذا على كذا يطلع كذا وخد من ده للصبح بس مفيش منهم واحدة تعرف طبعا تمسك عود وتسمعك حاجة زى بقدونس على بيض يطلع عجة

انا طبعا آسف للإطالة وليكو كل واحد علبة اسبرين ونص كيلو بن
عايز اعلمكو درسين للحياة .. عشان الاخ اللى قال انى عامل واعظ وبمسح مخكم شوفوا الكلام صح ولا غلط

انا بقعد على قهوة كلها بهوات ( جمع بيه ) ومن خبرتى فى علم النفس ان البيه بينظر لببيه اللى اعلى منه .. يعنى راكب سيارة ايه معاه موبايل بكام
اكتشفت ان فيه شحاذ غلبان قاعد على الارض قدام القهوة من زمان .. طبعا البهوات مش شايفين الشحاذ يعنى بالنسبة لهم شفاف فى الوقت ان الشحاذ ده بيبحلق فيهم طول الوقت .. واكتشفت انه بيعرف عنهم اسرار يعنى كل واحد اصلو ايه وفصله ايه وعمل ايه

قصة تانية انا كنت موجه اول تربية موسيقية فى ادارتين .. المدرسين منكم عارفين لما الموجه الاول بيدخل مدرسة بتترعب لأنه لو راجل ( او ست شرانية ) الوزارة محرضاه انو يمسك على المدرسة اى مخالفة ويعمل لهم مصيبة .. مرة دخلت على احد المُدرسات وشها اصفر وتخضت لما عرفت انى الموجه الاول قلت لها ماتخافيش انا راجل طيب .. يعنى حتى لو شفتك عاملة اكبر المخالفات مش حعمل لك حاجة ولكن حاوجهك الصح ايه
لأن شغلتى اعلمك مش احولك للتحقيق

انا من اهم صفاتى التواضع ولعلمكم التواضع ده بيخليك تكسب كتير .. مرة وانا عادل بيه الموجه الاول قعد جنبى تلميذ فى سادسة ابتدائى وقعدنا نتكلم كاننا اتنين قد بعض الواد طلع عفريت كمبيوتر .. كان عندى مشكلة عويصة مجننانى قال لى على حلها فى ثانية مع ان والله العظيم ممكن 90% من مدرسين الكمبيوتر فى المدارس مايعرفوهاش او حتى بتوع الصيانة

اما عن كتابة النوت ببلاش وبفلوس ليه انا بحب اللى ببلاش بدون مقابل اكتر
تخيلوا لو لسه الزمن الجميل ممتد وفيه ملحن كبير زى عبد الوهاب ومطرب زى عبد الحليم
وطلبوا منى كتابة لحن حاخد فلوس ( وكتير ) لكن النوتة مين حايشوفها الفرقة اللى بيعزفوها فقط وبعد التسجيل بشهرين ماحدش حايفتكر
بمعنى انت النهاردة لما تسمع اغنية فوق الشوك مثلا بيقولوا تأليف وتلحين وغناء حد بيقول تدوين الاستاذ نصر عبد المنصف ؟
لكن النوتة اللى بنولها هنا فى المنتدى شوف كام واحد بيشوفها دلوقتى ... وممكن حتى بعد ما اموت ب 100 سنة ... انا بحس انها حاجة زى عندكم اسمها الصدقة الجارية يعنى شىء او علم بينتفع بيه الناس
واكرر اسفى للأطالة وقلت لكم على السر التحفة القادمة فوق الشوك
مع اطيب تحياتى واشكر كل واحد استحمل يقرأ الكلام ده كله


رد مع اقتباس