رد: سيد درويش - دا وقتك دا يومك يا بنت اليوم - توزيع/ايهاب علاءالدين
استاذي العظيم / احمد الجوادي
بداية احب اهنئك بوسام التقدير الممنوح لسيادتك و لي الشرف ان يتصادف منحك هذا الوسام مع اهدائي العمل لحضرتك تقدير مني لك ..
انا مبسوط ان العمل نال الاستحسان رغم النقد و الملاحظات القاسية في بعض الاحيان ..
شكرا جزيلا علي النقد والتحليل .. و سوف ارد علي استفساراتك نقطة نقطة .. و استفسر ايضا عن بعض النقاط للاستفادة من خبرات حضرتك
1.انا لم اقم بالعزف بتاتا .. نوتة نوتة نوتة
يعني كتبت النوتة و البرنامج قام بتنفيذ ما كتبته .. اذا حضرتك تقصد ان صوت الوتريات من البرنامج و لا من الاورج .. اوضح لحضرتك انه من البرنامج .. و فعلا صوت الوتريات مش بطال .. كتبت النوتة علي السيبليوس و صدرت الميدي و بعدين استخرجت صوت الوتريات VST من احدي المكتبات الموسيقية و لكن مش من مكتبة سيبليوس
2.الصوت الصادر من 1:17 مش بيانو الكتروني بل هو هارب ( كريستال هارب )
فعلا معاك حق اتفق معاك تماما .. صوته عالي جدا و انا خفضت الصوت قبل التنفيذ و لكن قد اكون نسيت تسجيل الاوردر قبل المكس الاخير .. هذا ليس عذر, دي جريمة لا تغتفر ..و لكن اعتذر عن هذه السهوة و سوف اقوم بتعديلها و ارفاق الملف الصوتي مرة اخري
ليا تعليق بالنسبة ل تكرار الجملة .. ليه حضرتك تفضل عدم تكرارها ؟ لأني عجبتني كما هي بتكرارها مرتين .. هل هو تفضيل شخصي من حضرتك ؟ او لأنها من المحرمات ؟ الغرض من الجملة شد الانتباه و كسر الملل و الرتابة بجملة catchy
و اريد التوضيح .... انا اكتب كل الالات مع بعض .. يعني الميديهات مع بعض المازورة نازلة مع المازورة و لا مجال في المكس للتقديم او التأخير .. الا لو انا عملت كدة , و انا معملتش كدة ... نازلين مسطرة مع بعض .. و في البناء الموسيقي كدة .. و في التسجيل نفس الموضوع
3.الصراحة .. انا لا اقوم بكتابة فورتي و بيانو .. لأني غير راضي عنهم التعامل معهم في البرنامج .. انا اقدر احسها لو انا بلعب بنفسي علي الة بيانو مثلا .. و لكن التجربة في الكتابة بفورتي و بيانو و حتي الكريشندو و الارتيكيوليشن عموما .. احساس بلاستيك .. فا باريح دماغي منهم .. لأن النتيجة غير مرضية في كل الاحوال .. زيها زي كتابة الربع تون .. النتيجة قبيحة جدا .. و لكن ممكن التحايل في المكس بتخفيض الصوت ل - 3 او -4
هعمل تجربة علي البيزكاتو مع التعديلات الاخري و ارفق الملف الصوتي
انا متأكد ان حضرتك بتستخدم headphones .. لأن السماعات العادية مش هيبان فيها الكلام دا .. و فعلا لا يمكن ملاحظته الا عن طريق متخصص و ليس مستمع عابر
4.بالتأكيد قصدت صوت الهارب بعد البيزكاتو .. و الهارب في المنتصف و النهاية ايضا
5.جاري العمل علي التوجيه .. فعلا حسيت ان اللحن الاساسي تاه بعد الهارب .. هقوم ببعض تعديلات و ارسلها ل حضرتك بما فيها تخفيض الهارب في المنتصف .. سوف ارفق الملف الجديد كتطبيق علي توجيهات حضرتك و تحكم علي النتيجة ب نفسك
6.في التجربة القادمة ساحاول القيام بالكتابة ب شكل مختلف و تكون اكثر نضجا عن المرة دي رغم ان البناء الموسيقي كان مرهق لي ذهنيا .. التجربة دي خلصت و اتعلمت منها .. هتفادي الاخطاء في المرة الجاية و لكن هقوم بتطبيق نصائحك وملاحظاتك علي العمل لأني مقتنع بما قلته بل حضرتك نورت طريقي لحاجات كانت غايبة عني
و لكن اسمح لي استاذي , اريد التوضيح اكتر لأني لم استوعب الفقرة دي
( سادسا: حاول أن تكتب كوردات مفتوحة وأن لا تستخدم باستمرار كوردات مغلقة. أي أن تضع مسافة بين الكوردات.
شيء هام للغاية، أثناء المكس أرجو منك أن تفصل الآلات بشكل واضح، أي أن تضع الكمان الأول على الشمال خالص "مش للآخر" وعلى يمينه الكمان الثاني وفي الوسط تضع الفيولا وعلى اليمين قليلا الشيللو وعلى اليمين الكونتراباص.
هذا بالنسبة للجلسة العادية للأوركسترا، وهناك جلسة مختلفة، أنا لا أفضلها في الآلات غير الحية )
مبسوط ان العمل عجبك
و هعمل التعديلات المطلوبة حتي يتأكد اعجابك به
اسمح لي استاذ احمد
بالنسبة لي
حضرتك معاك كارت بلانش في نقد اعمالي بدون انتظار موافقتي او طلبي ذلك
ملاحظاتك دائما محل دراسة ..
ومش هبطل الاستماع لنقد حضرتك خاصة
او الاستماع نقد الاخرين اذا كان نقد موضوعي و في صلب الموضوع
النقد بالنسبة لي دروس اتعلم منها و تزيد الخبرات و تتلافي الاخطاء و تعظم الاستفادة لجميع الاطراف سواء المؤلف و الناقد و المحلل و المستمع ايضا .. و الهدف في النهاية تقديم عمل جميل و انيق ينال رضا المستمع
مرة تانية مبروك علي وسام التقدير
و اشكرك جزيلا من كل قلبي
و خلال يوم او 2 هاقوم بارفاق ملف صوتي جديد بعد تطبيق التعديلات و اتمني ان تعيد الاستماع لتكتمل الصورة
|