عرض مشاركة واحدة
  #246  
قديم 16/07/2012, 13h31
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم ورحمة الله
استاذ عادل بما انو اخي عمرو فتح موضوع مهم جدا عندي استفسار او بالاحرى عندي مشكلة
و هي تتمثل في جمل موسيقية خارجة عن النطاق المؤلوف مثال جملة ( غدرك بيا اثر فيا و اتغييرت اشويا اشويا و اتغييرت و مش بايديا, و بديت اطوي حنيني اليك و اكره صبري وضعني عليك, و اخترت ابعد و اعرفت ابعد, حتى الهجر قدرت عليه شوف شوف شوف القسوة بتعمل ايه)
كيف يمكن ان اعزف جمل فيها تحويلات كثيرة و لا اقع في خطأ
مع الشكر مسبقا
و حبيت اعرف اين وصل تدوين اغنية فايزة احمد و قد ذكرت في مشاركة سابقة بتاريخ 21/06/2012
و قلت ( انا بعدها جت عندى نوبة فايزيوية احمدية ابتديت اكتب وتعالى شوف خلصت نصفها)
هيثم
عزيزى هيثم
انا مخلص وتعالى شوف كلها تدوين بس فاضل على التشطيب النهائى
اما السؤال المفروض ان العازف اللى اذنه حساسة لما بيعزف اول جملة بيحس الاختلاف فى الجملة التاانية يعنى ايه علامات التحويل اللى حصلت ..
والشىء الاهم انك وانت بتسمع فى الاول تاخد بالك ان فيه علامات تحويل بتحصل
بمعنى انت سمعت جملة لازم تحس علامات التحويل فيها ايه او المقام ايه ( وده فى الدرجة الاعلى من الخبرة ) بعدين فى الجملة التالية لها تحس هل المقام قاضل زى ماهو ولا اتغير فيها حاجة
لأن الامرين واردين يعنى فيه ملحن فى مقطع بيعمل 3 جمل مثلا نفس المقام بعدين ممكن يغير .. ممكمن مرة تاينى بيعمل علامات تحويل كتيرفى كل جملة

وزى ما قلت من قبل ان الموسيقى الشرقية ليس بها قوالب منتظمة او اسطمبات ثابتة ... يعنى مش ممكن حتلاقى ملحن عملاق بيفضل على نفس النهاج لازم يغير
واقل شىء فى التغيير ده مثلا عبد الوهاب تلاقى فى قفلات ام كلثوم زى انت عمرى مثلا فجأة بيعمل علامة تحويل شرقية مرة واحد مع ان المقام اصلا مش فيه نغمات شرقية
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 16/07/2012 الساعة 17h34
رد مع اقتباس