عرض مشاركة واحدة
  #152  
قديم 16/01/2012, 15h50
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: 4 مارس 1965 مسرح حديقة الازبكيه * اراك عصي الدمع *انت الحب الاولى *

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمير بلان مشاهدة المشاركة
استاذي العزيز ما أفهمه من كلامك أن فرقة الست كانت تغير دوزان الألات في نفس الحفلة ....لكن ما يحيرني هو قانون الاستاذ محمد عبده صالح ....فمن المستحيل أنه كان يغير دوزان نفس القانون في ليلة واحدة ....فعليه أن يحضر أكثر من قانون ... فما سر صوت قوانينه المتشابهة ....فدائما القانون يسمع نفس القانون (ذا النقرات الخشبية الواضحة وكأنه يعزف على الخشب المعتق وليس فقط أوتار النايلون المجردة - والاقرب اليه من ناحية جودة الصوت هو قانون الفنان أبراهام سلمان ) فما سر قوانينه ؟؟ ومن الصانع ؟؟؟؟؟؟؟؟ وما يوجد عندكم معلومات عنه ؟؟؟
أعتذر عن تلهفي الزائد
الموضوع ده حلو ومن مميزات سماعى واول مرة اشوفه اليوم مع الأسف وكل واحد من الاعضاء الاحباء بيوضع فيه معلومات واشياء جميلة لكن لفت نظرى هذا الموضوع السؤال عن آلة القانون
بس الشرح محتاج شوية توضيح عشان الموضوع يبقى مفهوم جدا
اولا فيه حاجة فى الموسيقى اسمها التون العالمى او البيتش العالمى وده بيتظبط على آلة البيانو يعنى انا لما احب اضبط كمنجتى على التون العالمى وانا بظبط كمنجتى شرقى يعنى صول رى صول رى باخد نغمة الصول من البيانو او من الاكورديون على المسرح .. ولما كانت ام كلثوم بتغنى على الطبقة الصغيرة يعنى بننزل تون عن التون العالمى .. يعنى وتر صول عندى بظبطه على نغمة فا فى الاكورديون واظبط باقى كمنجتى عليه .. وبالتالى كل الآلات الوترية زى الشيللو والكونترباص
طيب الاكورديون آلة ثابتة بيعمل . هو بينزل اللحن تون فى عزفه يعنى لما يكون الجملة دو سى لا مثلا
هو بيعزفها سى بيمول لا صول يعنى بينزل اللحن فى عزفه تون .. وفى اغنية ودرات الايام نزلنا تون ونصف يعنى ضبطنا وتر صول عننا على نغمة مى من الأكورديون .. والاكورديون والجيتار بيتصرفوا زى ما قلت
دى ممكن تحصل معاك لو انت بتعزف سماعى وسامع اغنية فى الراديو وآلتك مش مضبوطة على التون اللى انت آلتك مضبوطة عليه وانت بتعزف معاهم اسمها بتصور اللحن من درجة كذا على درجة كذا
اما القانون فيه ميزة مختلفة جدا عن كل الآلات
يعنى لما تمسكل القانون بيبقى كل وتر ( وبيكون مكون من 3 اوتار ) بيمثل نغمة بكل علامات التحويل اللى على النغمة .. يعنى يوجد على يسار القانون قطع حديدة اونحاسية متحركة بتتفتح ووتفقل ( او تشغلها او تلغيها )
دى وظيفتها انك لما تقفلل واحدة فى النصبينهم ( وهم كذا واحدة ) بترفع الوتر نص درجة يعنى تبقى دو دييز واللى بعدها بترفه كمان ربع درجة وهكذا
لما تنظر للقانون حتلاقى الاوتار ورا بعض وفيه لامة على الجنب ان الوتر ده دو .. عازف القانون الشاطر بيتميز
ان عنده مقدرة عالية على التصوير .. يعنى لو عايزين ننزل تون هى ببببببببببببببيترك وتر دو ويستعمل الوتلا اللى قبله تبقى دى الدو بتاعته وبيتعامل مع القانون على ان الدو اتنقلت تحت وتر وبالتالى كل القانون نزل وتر ويكمل
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
رد مع اقتباس