رد: الاستاذ الغالي عادل صموئيل المحترم
الاستاذ العزيز و الغالي عادل صموئيل المحترم
اولا اشكرك على نوتة (يام الصابرين) و الحقيقة لاتتصور كم اعشق هذا اللون من الغناء, عندما تطلع كلمات الشاعر من القلب, و المطرب و الملحن على نفس الخط, و اشكر الاخ العزيز عاصم على ذوقة الرفيع. و لكن لي سؤال مهم عند حظرتك و الحمد لله جأت الفرصة في هذه الاغنية
في بداية صفحة 2 اشرت بكلمة( غناء الكوبلهات) اي بمعتى من ك1 والى اخر كوبلية يكرر نفسه من هذه المازورة و لاحاجة لاعادة تدوينها.
1- السؤال هل يمكن وضع علامة (سنيوا) عند هذه المازوة و علامة (كودا) للمازورة الاخيرة بدلا عن ذالك؟ ويكتب مثلا(يعاد 3 مرات من هنا) ؟ شرحت لي في مرة سابقة ان تفسير علامة السنيوا و الكودا مختلف في التدوين الشرقي عنه في التدوين الغربي.
2- و السؤال الثاني, ماذا يسمى الغناء قبل هذه المازوة سواء مطرب او غناء كورال؟ غناء مذهب؟ بصراحة في هذه النقطة عندي بعض الالتباس.ماهوا تعريف (غناء مذهب) بلغة التدوين الموسيقي؟
سوف اكون في غاية الامتنان لردكم الكريم.
تقبل خالص امتناني و شكري
وسام
اخى العزيز
التدوين فى الموسيقى الشرقية بيختلف عن التدوين فى الموسيقى الغربية , من حيث ان الغربية لها قواعد صارمة فى التدوين والمصطلحات , اولا لن كل شىء لازم يكون مكتوب مثل الحليات مثلا لأن العازف لازم يتقيد بالنوتة , يعنى حتى العزف القوى والضعيف كل شىء موجود , ايضا الموسيقى الغربية بتخضع لقوالب محددة لها خريطة مرسومة , لكن الشرقية ممكن كل لحن يكون فيه شىءمختلف
يعنى المذهب الصريح عندك مثلا اغنية انت عمرى : رجعونى عينيك لأيامى اللى راحوا , هنا ده مذهب صريح يعنى مقطع كامل محدود بتسليم موسيقى او لازمة انتظار , والتسليم هنا يعنى الموسيقى بتكون على ايقاع ثم يحدث إبطاء تدريجى لحد الوقوف
اما لازمة الانتظار يعنى مثلا زى اغنية ودارت الايام , جملة صغيرة بتتكرر عدة مرات بدون حساب لحد ما المطرب يحس انه عايز يغنى بيشاور للفرقة ويغنى , وتسمى لازمة انتظار يعنى انتظاراً ان المطرب يتسلطن ويبدأ الغناء , وفى اغنية ام الصابرين , تلاقى مافيش مذهب صريح , يعنى اكورال بيدخل وبترد عليه شادية وبيدخل تانى وهى بتدخل تانى , وهنا بتظهر حكمة المدون , انه ما يحاولش يعمل شكل ممكن يلخبط العازف , وايضاً من حكمة المدون فيه جملة بتعاد بعد فترة اناشخصيا بكتبها تانى لكن البعض بيعمل سينيو , طبعا لما تتفدى عمل السينيوهات بقدر الامكان افضل عشان العازف ما يفضلش نازل طالع , لكن فيه ظروف بتحتم عمل سينيوهات زى مثلا اغنية للصبر حدود عشان ما تبقاش الاغنية 15 صفحة
وكلمة غناء الكوبليهات عندما يكون لحن الكوبليه مكرر , واالموضوع الأهم انك قبل العزف لازم تنظر على الصفحة تفهم خريطة اللحن بعد كده كل حاجة سهلة
واكرر ممكن اتنين يدونوا نفس الحن , واحد منم تحس انك فاهم خط سير اللحن وواحد تانى تحس انك فى متاهة , ودى من اخطر المشاكل اللى بتحدث فى الاستديوهات واحيانا فى الحفلات لأن ممكن العازفين يدخلوا غلط
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
-----------------------------------
الاستاذ العزيز والغالي عادل المحترم
فعلا اشكرك على ردك الكريم و الجميل. هذه الاغنية على قصرها, و لكنها ليست كبيرة فقط بمعانيها و لحنها, و لكن بدروسها الموسيقي؛ اولا موسيقى, غناء كورال رجال؛ غناء مطربة؛ غناء كورال رجال؛ غناء كورال نساء؛ مطربة: يعاد بعدها كورال وبعد ذالك يبداء غناء الكوبليهات. بصراحة استاذي العزيز اكثر ماعجبني في تدوينك لها هوا (خارطة الطريق) اذا صح التعبير, لانه طريقية التكرار في هذه الاغتية على جماله, متداخل وقد يحير المدون. انت بسطها بالتدوين الحرفي للجزء الاول, و بعد ذالك اشرت الى الاجزاء المتشابهة (غتاء الكوبليهات), كما ان الغناء قبل هذا الجزء لاتنطبق عليه شروط(غناء المذهب) و قد شرحتها الان بشكل مبسط وسلس.
اكرر لك خالص امتناني وتقديري
المخلص
وسام
التعديل الأخير تم بواسطة : وسام اكرم بتاريخ 11/11/2011 الساعة 16h50
|