عرض مشاركة واحدة
  #1103  
قديم 19/10/2011, 14h53
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,720
افتراضي رد: إيه ده يا راجل انت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د أنس البن مشاهدة المشاركة
أما من ناحيتى فهذا اللحن الفذ كنت ولا زلت أعتبره
فلته فنيه خرجت من عبقرية القصبجى
فى ظرف زمانى لا يمكن فهمه أو ادراك أسراره
لأنه لحن غير عادى لا مثل ولا نظير له
فى كل ألحان الست ام كلثوم
وطبعا بدون مبالغه
وأتصور أن خبرة القصبجى الكبيره
ومعايشته لكلاسيكيات عصر النهضه
وادمانه على حضور حفلات الكونسير
والانصات لهذه الموسيقى من منابعها
كل هذا كان له أثر كبير فى الإعداد لرق الحبيب
التى لم ولن تتكرر
وعلى نفس النهج الذى اتبعته فى تحليلك
لجمله ايقاعيه واحده وما فيها من لطائف
تناسب المعنى والكلمه , يمكن أن نستخرج من هذا اللحن
بلا مبالغه عشرات النقاط العبقريه
التى تؤكد أن القصبجى لم يكن فى حاله بشريه طبيعيه
وهو يبدع هذا اللحن
بدليل أنه لم يكرره بعد ذلك
واكتفى بالجلوس عوادا فى تخت الست
تأمل مثلا الفقره التى سبقت "هجرت كل خليل ليا"
تأمل التركيبه اللحنيه العجيبه الغريبه
من أول "طلع عليا النهار"
يصور لك ان فيه نهار طالع فعلا
"وغنت الأطيار" تكاد مع اللحن تسمع غنى الأطيار
وبعدين يروح ناقل الى لحن كله بهجه وفرح ونشوه
تعبر عن حالة المحب "وفضلت افكر فى معادى"
شوف الفرحه فى "من فرحتى بدى اتكلم"
وشوف التوجس والحسره فى "لكن أخاف ليكون بينهم"
وبعدين يروح ناقل على الفالس اللى جنابك أفضت فى بيانه
الخلاصه الغنوه كلها تهبل
من أول رق الحبيب وواعدنى
وانتهاء ب وفضلت خايف على عمرى
من غير ما اشوف حسن حبيبى

ماهو بعد المكتوب أعلاه أكاد أجزم إنك كنت بتهرب من كلية الطب و بتحضر في معهد النقد الفني

سلمت لنا يا أبو فكر و ودان و قلب ألماظ
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ