اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala
معلهش يا عم الموسيقيين ، أنا معنديش آلات موسيقية دلوقتي و لا طبلة حتي ، الكمانجة و العود و حتي الاورج في مصر ، كل اللي عندي ميدي كونترولر (أخرص) ، و أنا بألحن بالخيال و أكتب اللي تخيلته و لولا اني باكتب اللي في دماغي ما كنتش عملت ألحان لفترات طويلة ، طبعا لما الواحد يكون في ايده عود ها يعرف يدندن المقام احسن ،
|
بالتأكيد .. وجود ألة شرقية .. حايفرق كتير مع المقامات الشرقية
ماينفعش نتخيل ونكتب الخيال مع الشرقى ياعمُنا .. لازم نستطعم المقام ونتذوقه
وخصوصاً المقامات الملعبكة .. إللى إنت عايز نلعب معاها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala
و أنا ها اشتغل علي المستعار و البستة نكار و الجغار (ناسي الاسم).
|
أه .. تقصد القار جغار .. أو الشورى .. ده من فصيلة البياتى ياعمنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala
و البستة نكار لحن عليه الشيخ زكريا احمد "القلب يعشق كل جميل" لحن مختلف تماما عن لحن السنباطي ، و لما سمعت اللحن ما بقتش عارف المقام دا صبا و لا سيكاه و لا ايه بالضبط ، و كذلك اغنية ظالموه ، بس عبد الوهاب واضح في موسيقاه لذلك فهمت اغنية ظالموه …
|
أه .. شوفت بقى .. لازم نبين طبيعة وأسلوب المقام داخل الجملة اللحنية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala
بالنسبة للمقامات الشرقي هي تتراكوردات متعاقبة (و ليس بالضروري 2 تتراكورد كما في الغربي) و يتم أظهار بعض الاجناس علي بعض النغمات داخل المقام ، و لكن قول أن المقام طريقة و أسلوب و إذا أرتكز المقام علي نغمة أخري (بالرغم من المحافظة علي ابعاد النغمات) يصبح مقام آخر هذا كلام يقال لتعقيد أمثالي و جعلهم في حيرة ، و أنا في مصر قيل لي هذا الكلام ، فقلت عبد الوهاب يرتاح في مقام الهزام و أم كلثوم ترتاح في مقام راحة الأرواح لاختلاف الطبقة الصوتية لكل منهما و عزفت "الورد جميل" من درجة السيكاة و من درجة العراق ، فتم الرد عليا ها نجيب لك عم فلان هو اللي يعرف يشرح لك الفروق ، و طبعا الوقت كان محدود.
|
طبعاً فيه فروق .. مش مجرد تغيير درجة الركوز .. أو تغيير منطقة العمل
الفروق ممكن تكون فى عُربه هنا .. أو لمسه هناك .. الموضوع كبير كبير ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .