اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala
عم الموسيقيين
نورت الصفحة ، و تلألأت بكم
بس يجري ايه إضافة بعض تكنيك العزف إلي لحن شرقي و شوية هرموني خفيف و كونتربوينت خفيف علي اللحن
أنا فعلا لحنتها علي راحة الأرواح و صورتها إلي الهزام ، و كلمة تصوير Transposition معناها تحريك جميع نغمات اللحن بمسافة (بعد) محدد ، مثلا لحن علي دو ماجير ممكن عزفه علي صول ماجير بنفس النسب و الابعاد بين النغمات ، و التصوير له عدة أنواع:
1. سلالم: من سلم إلي سلم آخر من نفس النوع (مثلا من سلم دو الصغير الي سلم لا الصغير و من راحة الارواح إلي الهزام لانهما نفس السلم و لهما نفس الابعاد).
2. تصوير أبعاد / مسافات:
أ) بعد دياتوني
ب) بعد كروماتيكي
و هما نقل اللحن بعد خامس تام مثلا أو بعد ثالث صغير …. مع المحافظة علي الابعاد بين النغمات
أو يتم نقل اللحن بعد خامس داخل السلم بحيث النغمات تكون من داخل السلم و بالتالي قد تكون النغمة المصورة علي بعد خامس تام أو ناقص أو زائد و لتوضيح الفكرة أكثر:
لحن علي سلم لا الصغير الهارموني ها نعمل له تصوير بعد خامس دياتوني فنجد الاتي:
لا > مي (5 تامة) ، سي > فا (5 ناقصة) ، دو > صول# (5 زائدة) … صول#> ري (5 ناقصة) و الباقي ابعاد خامسة تامة ، و للدقة إذا كان السلم لا دياتوني صاعد فلدينا مغرز (فا#): سي > فا# (5 تامة) و فا# > دو (5 ناقصة)
أما إذا كان التصوير كروماتيك: فسوف نحافظ علي البعد و نغير النغمة الناتجة بعلامات التحويل للمحافظة علي البعد المطلوب ، مثلا سلم لا الصغير من دو > صول# نقوم بتحويل (صول#) آلي (صول طبيعية) لجعلها بعد خامس تام
تحياتي و تقديري لشخصكم العزيز
|
أفادكم الله .. أنا دايماً بستفيد من مداخلاتك وشروحاتك الثرية وخاصة بما يختص بالغربى
مسألة التصوير فيها كلام كتير .. والعملية دى منتشرة فى الغربى .. لكن الشرقى حاجة تانية
مانقدرش نقول صورنا الهزام من السى نصف تون .. أو راحة الأرواح صورناها من المى نصف تون
ده مقام .. وده مقام .. برغم تطابق الأبعاد .. العملية تخضع لطبيعة كل مقام منهم
وأيضاً طريقة التلحين .. تختلف .. لأننا قد نضطر لإستخدام عُربه هنا أو هناك لإطهار طابع اللحن
الشرقى بحره غويط يادكتور المزيكا .. ومافيش حد جاب أخره
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .