عرض مشاركة واحدة
  #4  
قديم 14/10/2011, 11h49
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
راحة الأرواح مرة واحدة يامفترى

يعنى من السوناتا والكونشيرتو .. إلى عمق الشرقى يامتهور

محاولة جيدة يادكتور هشام .. لكنك لازلت لا تستطيع التخلص من الغربى

تحس إن اللحن خواجاتى .. برغم الهزام والطبلة والعود

فكرتنى بـ (داليدا ) .. لما غنت ( حلوة يابلدى )

وبعدين مافيش حاجة إسمها صورت راحة الأرواح من الهزام .. إنت رحت للهزام وخلاص

لأن راحة الأرواح من متشابهات الهزام .. وبنفس الأبعاد .. الكلام يطول فى هذه الجزئية .. ماعلينا

عرفت بقى إن الأسلوب والطبع لا يمكن تغييره بسهولة .. ده أسلوبك وطبعك المتميز .. حتى لو عملت نهج البردة

أما عن الكلمات .. فكرتنى بأغنية .. لأ مش أنا إللى أبكى

تبتدى بعصيان مدنى من الحبيب .. وفى الأخر يطلع عيل .. ويتمحك

الشكر واجب للدكتور محمد طارق حسنى

أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل

فى إنتظار جديدك دائماً يادكتورنا الغالى ..

عم الموسيقيين
نورت الصفحة ، و تلألأت بكم
بس يجري ايه إضافة بعض تكنيك العزف إلي لحن شرقي و شوية هرموني خفيف و كونتربوينت خفيف علي اللحن
أنا فعلا لحنتها علي راحة الأرواح و صورتها إلي الهزام ، و كلمة تصوير Transposition معناها تحريك جميع نغمات اللحن بمسافة (بعد) محدد ، مثلا لحن علي دو ماجير ممكن عزفه علي صول ماجير بنفس النسب و الابعاد بين النغمات ، و التصوير له عدة أنواع:
1. سلالم: من سلم إلي سلم آخر من نفس النوع (مثلا من سلم دو الصغير الي سلم لا الصغير و من راحة الارواح إلي الهزام لانهما نفس السلم و لهما نفس الابعاد).
2. تصوير أبعاد / مسافات:
أ) بعد دياتوني
ب) بعد كروماتيكي
و هما نقل اللحن بعد خامس تام مثلا أو بعد ثالث صغير …. مع المحافظة علي الابعاد بين النغمات
أو يتم نقل اللحن بعد خامس داخل السلم بحيث النغمات تكون من داخل السلم و بالتالي قد تكون النغمة المصورة علي بعد خامس تام أو ناقص أو زائد و لتوضيح الفكرة أكثر:
لحن علي سلم لا الصغير الهارموني ها نعمل له تصوير بعد خامس دياتوني فنجد الاتي:
لا > مي (5 تامة) ، سي > فا (5 ناقصة) ، دو > صول# (5 زائدة)صول#> ري (5 ناقصة) و الباقي ابعاد خامسة تامة ، و للدقة إذا كان السلم لا دياتوني صاعد فلدينا مغرز (فا#): سي > فا# (5 تامة) و فا# > دو (5 ناقصة)

أما إذا كان التصوير كروماتيك: فسوف نحافظ علي البعد و نغير النغمة الناتجة بعلامات التحويل للمحافظة علي البعد المطلوب ، مثلا سلم لا الصغير من دو > صول# نقوم بتحويل (صول#) آلي (صول طبيعية) لجعلها بعد خامس تام

تحياتي و تقديري لشخصكم العزيز

__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس