رد: طلبات نوتة
احبائى
اى دمعة حزن .... لا
16 صفحة
اقدم لكم اغنية من العيار الثقيل جداً , وتتميز او تختلف غيرها انها اتولدت على ايدى من اول حرف فيها
عملنا عليها اكتر من 45 بروفة لتخرج لكم على هذا الشكل , تخيلوا 45 يوم وانا ادونها جعلت اتذكر مع نفسى ذكرياتى الخاصة كل يوم من البروفات قبل البروفة عملت ايه وقابلت مين وبعدها ... لو تلاحظوا ان الفرقة الموسيقية لها نكهة خاصة فى هذه الاغنية ولم تتكرر إلا فى فاتت جنبنا وهى وجود عود كهربائى وكان اسمه المرحوم ابراهيم عشماوى واللى عمل صولو جميل فى المقدمة , وزمان كان اى آلة كهربائية لها امبليفاير حجمه قد حجم الغسالة امام العازف , واعتاد ابرارهيم عشماوى انه بيرب قهوة كتير فى خمسينة وبيحط الفنجان على امبليفاير العود , واذكر مرة ان عشماوى دخل الصولو سريع عبد الحليم قال له انت تشرب قهوتك وتدلع نفسك وتدخل الصولو بطىء , من اهم الذكريات وكما تعرفون كنا بنعمل البروفات فى بيت عبد الحليم , فى السنة دى عملنا اغنيتين , عبد الحليم كان حاسس انه عمره ابتدا فى العد التنازلى وكان عايز يترك للذكرى والتاريخ اكبر عدد من الاغانى , كان معها اغنية فاتت جنبنا لعبد الوهاب , وعبد الوهاب بيمثل لكل الموسيقيين كباراً وصغار الجبل الشامخ واحسن موسيقار بيعمل مقدمة موسيقة , ولا انكر ان بليغ مهما كانت مكانته كان مرعوب لأنه ازاى يعمل اغنية مع اغنية عبد الوهاب والمقارنة مشكلة خطيرة , بليغ كان صاحبى وانا حسيت انه مرعوب , انا كنت بروح بيت عبد الحليم كتير وواخد ادخل كل مكان فيه حتى المطبخ وكنت مصاحب الطباخ ( على فكرة لما تصاحب الطباخ ميزة مهمة ) , المهم كنا بنعمل بروفة فاتت جنبنا من الساعة خمسة ل ستة ونص , ونشرب شاى نص ساعة ونعمل بروفة بليغ , كان بيت عبد الحليم زى بيتى بالضبط يعنى عطشان ادخل افتح الثلاجة واشرب , ومرة دخلت المطبخ اثناء بروفة عبد الوهاب اكتشفت ان بليغ كل يوم ييجى يستخبى فى المطبخ عشان ماحدش غريب يشوفه ويسمع شغل عبد الوهاب , ولأول مرة فى تاريخ بليغ حسيت انه مش مقتنع بأجزاء كتير فى لحنه وابتدا يغير فيه لدرجة ان المقدمة الموسيقة اللى بتسمعوها دى رقم خامسة وبحالها , وكانت تطول وتقصر , مرة عملها سطرين , وحاجة تانية , انا حسيت ان اى دمعة حزن طويلة اكتر من الازم , لكن بليغ عملها يمكن عشان تبقى اكبر من اغنية عبد الوهاب , يعنى فاتت جنبنا تحسها مضغوطة او مش ممكن يتشال منها حاجة , لكن انا لو سابونى ممكن اشيل من اى دمعة حزن اكتر من ثلثها على الاقل , المهم عملنا البروفات على خير , جينا يوم التسجيل , كان تسجيل عبد الحليم بيبقى مش اقل من 18 ساعة , كان مهندس الصوت زكريا عامر بيسمى اليوم ده العكمة , ومعناها بالمصرى يعنى اليوم اللى مش بيخلص بسهولة , يعنى عبد الحليم كان بيفضل يعيد يعنى يبتدى الكوبليه مثلا احنا احنا احنا ... بيعيدها من بعضها ممكن 700 مرة , كان التسجيل على شريط بكرة , طول الشريط نصف ساعة وجنبه ماكينة تانية قبل ما يخلص الشريط الاول بيشغلوا التانى عشان ماتروحش فتفوتة من الاغنية ودى طريقة التسجيل فى الحفلات , لأن اطول شريط فى الإذاعة طوله نصف ساعة , والعجيب ان الشرائط دى مازالت باقية لحد الآن بدون مونتاج لأن من المستحيل ان يتعمل لها مونتاج , لأن الجملة بتاخد وقت طويل والجملة اللى بعدها بتكون بعد ساعة مثلا ,,,,
المهم عشان عبد الحليم مريض وبيتعب واحنا طبعا كبش الفداء كنا بنبتدى نسجل احنا المقدمة الموسيقة , وطبعا كان التسجيل مش تراكات زى دلوقتى , يعنى كل الفرقة والمطرب مع بعض لو حد غلط او حصل اى حاجة نعيد من اول الجزء , كنا بنبتدى نسجل المقدمة من الساعة خمسة مساء ونسجلها مش اقل من 15 مرة كاملة مافيهاش الهوا , وبعد ما نخلص المقدمة نستريح وهم يكلموا عبد الحليم ييجى من البيت , من الحاجات الطريفة واللى طلعت روحنا فى التسجيل , ان عازف المزمار البلدى ما عملش معانا البروفات ولكن بليغ جابه ع التسجيل على طول , وكان مش بيقرا نوتة , وبليغ حفظه الصولو , وابتدينا نسجل وصلنا عند الصولو راح عازف المزمار وكان اسمه محمد خواتم عزف الصولو بتاع اغنية زى الهوا لأن الاتنين شبه بعض , عملنا ستوب ومن الاول كل مرة نيجى عند الصولو يروح عازف اغنية زى الهوا لما روحنا طلعت , كنا حانعمل اعتصام , وبليغ حلها انه خلاه يعزف الصولو عشر مرات لحد ماظبطه , طبعا الحاجات دى عمرها ما بتحصل فى الفرقة الماسية , يعنى عندك مجدى الحينى مش بيقرا نوتة بس عنده ملكة الحفظ يعنى الملحن بيقابله من غيرنا ويحفظه الصولو , بس برضه بتحصل مشكلة خطيرة , بيبقى حافظ الصولو بس مش عارف مكانه فين يروح داخل غلط او متأخر , واحنا نعيد ويتقطع قلبنا .... ياه ده احنا كنا شهداء ...بجد , لكن لما الواحد بيسمع الاغنية بعد كده فى الراديو اكيد بينسى التعب , يعنى انا لو سمعت البرنامج العام فى الإذاعة افتخر انه مش ممكن يمر ساعة ما يذيعوا اغنية او غنيتين انا عزفت فيهم , طبعا بحس بالفخر لأن ده جزء من تاريخ مصر وانا اشتركت فيه , وبشعر بالقرف لما اسمع اللى جم بعدنا يعنى حرام بعد العباقرة دول ييجى ال ..... اللى بيشنفوا اذاننا بالعواء والمواء والصهيل والنهيق , وكان نفسى يعملوا لى تمثال بس المشكلة الميادين كلها مليانة يعنى مفيش مكان يحطوه
والآن اترككم مع اى دمعة حزن , طبعا انا كتبتها بأبسط طريقة ممكنة يعنى طبعا النوتة لتاعة الفرقة الماسية مكانتش سهلة جدا كده , لكن ارجو مراعة السرعات اللى انا كاتبها ودليل المقامات وعلامات التحويل الكتير وربنا معاكم , طبعا بالنسبة لأحبائى المبتدئين ممكن يقلبوا فيها ياخدوا منها جمل سهلة لأنها ككل صعبة جدا طبعا
ومع اطيب تحياتى
|