عرض مشاركة واحدة
  #38  
قديم 23/11/2010, 23h19
الصورة الرمزية محمود العيادى
محمود العيادى محمود العيادى غير متصل  
رحـمة الله عليه
رقم العضوية:538748
 
تاريخ التسجيل: August 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 130
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشاقمرزمان مشاهدة المشاركة
نورت الورشة يا أسطى يحيي وبتعمل شغل من ورايا

ماشي يا سيدي ما انت الأسطى الأقدم مني في الورشة

هلا وغلا أستاذ محمود العيادي وجودك بيسعدني والله


بقول ايه خلينا نكلم بعدين اصل الأسطى الكبير بيصغر لنا
بعدين يطردني ويقول سايب الشغل وقاعد تتساهر مع الاستاذ محمود

طب الآلة دي سهلة لكن ما مدى أهميتها بالنسبة لباقي الآلات الموسيقية؟

الله ينور ياعم مصطفي قلتلك قبل كده و من تاني هيه دي اله الابو و يمكن الاله دي اشتهرت في مصر ارتباطا بعبد الحليم حافظ و هو يمكن من اشهر عازفيها لكن زي ما قلت قبل كده وهى من عائله الالات الخشبيه في الاوركيسترو اختها الكلارنيت و هي الاله المنتشره في مصر لان بيتم استخدامه في العزف الشرقي السيكا يعني عن طريق نفخ الهواء في الريشه و تعليق الغمزات ( فتحات الهواء ) و ده برضه يرجع لشطاره العازف و يمكن من اشهر عازفي الكلارنيت في الموسيقي المصريه العازف عطيه سلامه و الد الفنانين فاروق و جمال سلامه و مذيعه التليفزيون ميرفت و كمان و الد مطر ب من الرواد في الغناء للاطفال طلعت عطيه و هو من اوائل مطربي الاطفال و لم ياخذ حقه اعلاميا و ايضا من اشهر عازفي الكلارنيت واحد موجود حاليا ربنا يديله الصحه في المنصوره اسمه رياض عبد الرازق و ده حكايه و مالوش حل تتصور بيعمل تقاسيم كلها ربع تون و من الطريف ان الاله منتشره بشكل كبير في الريف المصري في فرق الزفاف النحاسيه ( حسب الله ) و يطلق علي العازف البريمو او الاسطي و كفايه كده بس خلاص و تحياتي .

التعديل الأخير تم بواسطة : حسن كشك بتاريخ 24/11/2010 الساعة 10h19
رد مع اقتباس