الموضوع: طلبات نوتة
عرض مشاركة واحدة
  #523  
قديم 14/11/2010, 10h11
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة

احبائى
اقدم لكم اولا اطيب التهانى بمناسبة عيد الأضحى المبارك اعاده اللاه على الجميع باليمن والبركات
اقدم لكم نوتة اغنية
ولا بنخاف
بناء على طلب الأخ العزيز عزت شحاته
يمكن النوعية دى من الأغانى مش بسمعها اصلا وبالطبع مش بكتبها و وهى بتخرج عن سياسة المنتدى وممكن يرفدونى بعدين حعمل عرية سندويتشات كبدة بس تيجوا برضه لأن اكيد الكبدة اللى حاعملها حتكون حلوة زى النوت بتاعتى
انا اللى خلانى اكتبها حاجتين
الحاجة الأولى ان من اكتر من اسبوعين كل ما انزل اشارع حوالين بيتنا الاقى خرفان , طوفان من الخرفان او ماسورة خرفان ضربت ف الشارع ومش بسمع غير مامأة لدرجة انى خفت على اللغة العربية لا تتنسى بعد العيد , بس لاحظت شجاعة الخرفان يعنى مش خايفين من الجزار وانا اقدم هذه الاغنية ولا بنخاف تحية للخرفان الشجعان الصناديد الأشاوس
والسبب التانى هو انى عايز اتكلم عن الغناء الحديث , يعنى اهم شىء فى الغناء انك بتحتاج تسمع حروف موسيقية سليمة والكلام ده للجميع يعنى خبراء الموسيقى وللمستمعين العاديين والشىء ده بقى مش موجود حديثاً , يعنى انا اول ما المطرب الفقيد ده ابتدى يغنى قال ولا بنحاف اول حرفين دول مش موجودين فى الحروف الموسيقية يعنى مش عارف جابهم منين يعنى ممكن يكون اشتراهم مستعملين من سوق الخميس او لقاهم قى صفيحة قمامة , اضطريت انتظر لحد ما الكورال ردد كلامه وعرفت ان الحرفين دول دو و رى , طبعا كارثة بكل المقاييس يعنى المطرب عشان يبقى مطرب لازم يكون اولا عنده مساحة صوتية من نغمة كذا لنغمة كذا ولازم تكون اكتر من اوكتاف و3 نغمات على الأقل
ولازم تكون النغمات داخل نطاق هذه المساحة الصوتية تكون سليمة 150 % النغمات العادية والبيمول والدييز والأرباع الشرقية بتاعتهم , وهذا شرط محظور التنازل عنه للمطرب اولاً زى ماقلت الموسيقى الخبير لما بيسمع بيحس هنا انه بيغنى نغمات كذا وكذا صراحة , وثانيا للمستمع العادى النغمات الصحيحة بتعمل عنده طرب , والأهم والأخطر ان المطرب الناس بتقلده , والمطرب الفقيد ايضاً الناس بتقلده , لكن المطرب المحترم بيتسبب فى تربية اذن موسيقية عند الناس وبالذات الأطفال , والمطرب الفقيد بيتسبب فى تربية اذن لا تفقه شىء فى الموسيقى او اتلاف آذان كان ممكن تبقى آذان موسيقية , انا لو ليا حكم على البلد دى اعمل قسم جديد فى الشرطة زى ما فيه شرطة كهربا وشرطة آداب اعمل شرطة وجدان وتقبض على كل اللى مش مطرب وبيتطفل على الغناء وياخدوا 45 يوم استمرار اعدام , حاتقول لى الاغنية من فيلم ومعلش عيل وغلط وتعدى وخلاص حقول لك كان زمان فى زمن الفن الجميل حاجة خطيرة اسمها الفرق بين المخرج وبين بتاع البطاطا , يعنى المخرج ده حتى لو درس إخراج فى امريكا لازم يكون متودك فى كل الأعمال المتصلة بالفيلم السينمائى من أدناها الى اقصاها واشتغل فيها بإيده من اول نوع الكاميرا وانواع العدسات اللى بتتغير عليها والحوامل المختلفة اللى بتتحط عليها الكاميرا يعنى فيه قضيب زى قضيب القطار بيتعمل على الأرض وحامل مخصوص ببتتحط عليه الكاميرا عشان تتحرج بإنسياب حركة افقية فى حدود عشر امتار من اليمين الى اليسار , لازم المخرج ده قبل ما يقول آكشن واستوب يكون بيعرب بإيده يركب القضيب ده ازاى , والتسجيل للصوت لازم يكون بيعرف كل حاجة عنه , بإختصار انت لما تشوف اى فيلم وتقرأ التتر كل الوظائف اللى عليه لازم المخرج يكون بيعرفها وبيعملها بنفسه يعنى الطبع والتحميض والمونتاج كل الكلام الكتير اللى بقوله ده الفرق بين المخرج وبين بتاع البطاطا ونأتى لوظيفة خطيرة لازم المخرج ده يكون بيفهم جدا فى الموسيقى والغناء يعنى مش شرط بيعزف ولكن يكون سميع جامد جدا عشان يفرق بين واحد بيغنى وواحد فقيد يعنى , يعنى مثلا اسماعيل ياسين مطرب ومطرب جداً لكن شكله مش عاطفى يعنى ما يقنعكش لما يغنى اسيرالحبايب ياقلبى ياديب , كانوا بيستغلوه ازاى اما فى منولوج او كلام يضحك او كلام يضحك وآخره لست ادرى , او يبتدى ب جئت لا اعلم من اين وبعدين يقول كلام يضحك وعبد الوهاب كان بيحبه وبيموت فيه لأنه بيقدم الاغنية بشكل جميل ومش بيأثر على احترام الأغنية الأصلية , ( بعكس العار اللى بيعملوه فى الاغانى المحترمة دلوقتى ) كمان فيه شىء خطير يعنى واحدة مثلاً زى الفنانة القديرة جدا فاتن حمامة هى فى التمثيل محتاج كتب عشان اوصفها لكن فى الغناء محدودة يعنى مثلا زى اغنية آلو آلو احنا هنا اجادت جدا لأنها فى حدود امكانياتها ولاحظوا هنا شىء خطير جداً اكيد المخرج طلب من الملحن انه يعمل اجزاء شادية بسيطة تبقى زى اجزاء فاتن حمامة بحيث ان المطربة القديرة شادية ما تفتريشعلى فاتن حمامة فى الغنا وتطلع جنبها نملة وده يقلل من فاتن فى الأغنية يعنى تلاحظ العبقرية ان الملحن عمل لهم اللحن متساويين فى القوة , لكن لو فيه فيلم عايزين فى الدور اغنية صعبة لفاتن حمامة ( وى فيلم انا بنت ناس لحسن الإمام ) الحل الصحيح كانوا بيجيبوا مطربة مغمورة وقديرة وتسجل اللحن وفاتن تحرك شفايفها عليه ( تعمل بلاى باك يعنى ) وده شى عادى ومتفق عليه عالمياً لعدم إهانة الفن
مش كده ولا ايه ؟
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf ولا بنخاف.pdf‏ (21.1 كيلوبايت, المشاهدات 664)