
23/09/2010, 15h55
|
|
|
رد: الفرق بين العازف السماعى وقارئ النوتة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى
الرد على سؤالك موجود فى نفس المشاركة ياعم مصطفى .
|
صحيح يا أبو حسام الرد موجود بس اللى قصدته أنا من وراء السؤال إن البروفات مهمة جداً سواء مع النوتة أو بدون النوتة وكمان بروفات كتير كما انت أشرت لبروفات عبد الحليم وام كلثوم وعبد الوهاب ..... مثل المدرس بالضبط مهما كان ضليع فلابد أن يعد درسه أو على الأقل ينظر فيما سيقوله غداً ويرتب ذهنه حتى المحاضر في الجامعة بيقوم بالنظر لما سيقوله حتى ولو 10 دقائق قبل المحاضرة...... وكما أشاهد الفرق التي تعزف السيمفونيات والكونشيرتوهات -واللى انا لحد الآن مش عارف الفرق بينهم- وكذلك الفرق الأوبرالية بالرغم من وجود النوتة الا أنهم يقمون ببروفات كثيرة وتشعر كإن عازفي الكمان يقومون بحركة ايقاعية راقصة فلا تجد عصا الكمانجة تتحرك مع احد العازفين من أعلى لأسفل والآخر من أسفل لأعلى كلهم يقومون بحركة واحدة وطول العصا في الحركة واحد غير أننا نشاهد في الحفلات الغنائية كمان طالع والآخر نازل وعندما تشاهد اثنين اتجاههم واحد تجد حركة العصا مع أحدهم أطول من الآخر ...... كإن واحد كسلان وبيعتمد على الثاني ...... حتقولى انت مش فاهم ممكن التوزيع الموسيقى يختلف مع عازفي الكمان مجموعة تعزف شئ ومجموعة بتعزف شئ .... بس الاختلاف اللى بقصده بيكون في المجموعة الواحدة ..... وللسؤال بقية عشان ما تزهقش منى
تسلم لي يا ابو حسام
|