عرض مشاركة واحدة
  #9  
قديم 02/09/2010, 22h39
الصورة الرمزية غواص النغم
غواص النغم غواص النغم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:88159
 
تاريخ التسجيل: October 2007
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,136
Thumbs up رد: سمعت وردة ..بتقول لوردة!!

اقتباس:
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( سمعت وردة )

كلمات : مرسى جميل عزيز

ألحان : محمود الشريف

غناء : أحلام

نحن أمام لحن تقليدى كلاسيكى شرقى .. عمنا محمود الشريف لم يستعرض عضلاته فى هذا العمل ..

تنقلاته المقامية كلها تقليدية وقانونية .. لم يخرج عن المألوف أو القواعد المتعارف عليها فى التحويلات ..

بدأ بمقام البياتى .. مقدمة موسيقية ومذهب غنائى .. ويستمر مع البياتى حتى ينتقل للراست عند ( وباس خدودى وهز عودى )

ومنه ينتقل للنوا أثر عند ( ولقيتنى وردة وبالجمال ده ) ويعود للبياتى لينهى المذهب

ومع إيقاع الواحدة الكبيرة نستمر لبداية الكوبليه الأول ..

لازمة موسيقية مستمدة من موسيقى المقدمة .. ونسمع أحلام ( لمحت نسمة مروحة ) من الحجاز

وينتقل للنهاوند عند ( أوقاتى متزوقة .. لما الندى يجينى ) .. وإلى الراست عند ( ولما فات الندى .. وشم أنفاسى )

ونفس السيناريو .. نوا أثر ثم بياتى لينهى الكوبليه ..

لازمة موسيقية .. ونسمع أحلام ( وشفت بلبل جنحته حلوة ) من الصبا

وينتقل للحجاز عند ( كلامه أحلى كلام .. كله محبة وغرام ) ..

ثم نوا أثر .. وبياتى لنهاية الكوبليه والأغنية

وكما ذكرنا فى البداية .. اللحن شرقى كلاسيكى .. لم يستخدم تحويلات أو إنتقالات غريبة .. لم يخرج عن المقامات الشرقية ..

الإيقاع واحد لم يتغير .. الواحدة الكبيرة .. رباعى الميزان

أما عن أحلام .. فلها من إسمها نصيب كبير .. هى أحلام وتغنى كالأحلام .. الصوت الحنون الصافى .. المتمكن فى حدود إمكانياته .

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع

اليوم عندنا عيد وانا فرحان وسعيد

والاستاذ الألآتي الكبير مشكورا قام بتحليل هذه الغنوة الجميلة اللي بعشقها وخلاني اسمعها من جديد
والحمد لله طلعت بياتي يعني فلتت
من اللمحات الذكية للموسيقار محمود الشريف انه اختار مقام الصبا لدخول كوبليه وشفت بلبل جنحته حلوة
شاكر لك مجهودك استاذ ابو حسام
ونجاملوك في الافراح ان شاء الله