الموضوع: طلبات نوتة
عرض مشاركة واحدة
  #412  
قديم 11/06/2010, 17h38
وسام اكرم وسام اكرم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:315661
 
تاريخ التسجيل: October 2008
الجنسية: عراقية
الإقامة: العراق
المشاركات: 176
افتراضي نقاش حول نوتة معندكش فكرة:الاستاذ عادل صموئيل المحترم

الاستاذ الغالي و الحبيب عادل صموئيل المحترم
تحية طيبة و ارجوا ان تكون بالف خير انشاء الله دوما. يصراحة (معندكش فكرة) كم أخذت نوتة (معندكش فكرة) مني من الوقت في التدقيق و الدراسة و خصوصا المقدمة. الاغنية من الحان بكر حلمي على ما اذكر. الشيء اللطيف حقا في هذه النوتة انها اول نوتة استطيع قرائتها بشكل فوري و قبل تعلم عزفها بشكل سماعي و الفضل يعود للتبسيط المذهل و الدقيق في كتابة و تدوين هذه النوتة. و لكن توجد بعض الملاحظات اللتي تستحق النقاش فيها و بعيدا عن الاطالة اطرح الموضوع على شكل نقاط؛
1- المقدمة تحتوي على 3 مقاطع ايقاعية 3/4 ثم 8/4 و اخيرا 4/4
2- تحنوي النوتة على تغير في السرعة من النوار=120 الى 170
3- الحقيقة يعد الاستماع الى هذه الاغنية و تحديدا المقدمة لاحظت ان هنالك مفارقة طريفة يلفها بعض الغموض, و هي
على طول المقدمة استعملت نوتات ذوا قيم مضاعقة لما استمعته من الاغنية اي انك استعمات النوار بد الكروش, او البلانش بدل النوار. حيث يبدوا واضحا من التسجيل الصوتي المرفق ان سرعة النوتة هي بالضبط نصف سرعة المعزوفة على المسرح؟ و بلغة التدوين الموسيقي انك قمت بتقسيم كل مازورة الى اثنين؟
بصراحة انا لم افهم لماذا قسمت المازورات هل هوا لتسهيل التدوين ام انها فعلا دونت هكذا في الحقيقة؟
سوف اكون في غاية الامتنان و التقدير اذا تعطيني رائيك الكريم بعد الاستماع الى الملف الصوتي و النوتة المرفقة و اللتي اعدت كتابتها من النوتة الاصلية و لك من أطيب الامنيات و ارقها...
المخلص
وسام اكرم
اخى العزيز
انا دائما استعمل قيم مضاعفة واستعمل سرعة اعلى وذلك للتبسيط للهواة والمبتدئين ممكن تكون النوتة الاصليلة مش كده ولكنها للمحترفين يعنى انت لو احضرت اى نوتة من تدوينى ونوتة من تدوين شخص آخر ستلاحظ ان نوتتى شكلها اسهل , يعنى الحترف يعزف النوتة مهما كانت صعبة لكن المبتدىء لو كانت النوتة شكلها صعبة سيبتعد عنها , يعنى لو عندك كتاب فيه خمسين نوتة المبتدىء سيبتعد عن النوت اللى شكلها صعب , وانا ممكن اكتب اللحن بطريقتين يعنى ممكن اعمل سرعة منخفضة يعنى 80 واكتب القيم الزمنية وممكن اعمل السرعة 150 واكتب القيم الزمنية مضاعفة يعنى الدوبل كروش ستصبح كروش والالكروش تصبح نوار وهكذا ولكن فى الحالية الثانية ستكون الكتابة اسهل فى القراءة مع عدم الاخلال طبعا باللحن فى الفرق الموسيقية بيكون موجود مايسترو بيحدد السرعة للفرقة , اما انت فى البيت المفروض ان تكون استمعت للحن جيدا حتى تعرف السرعات الحقيقية وعندما تعزف انت تحدد سرعة كل جملة , هناك ملحوظة مهمة فى الموسيقى الغربية السرعة محددة جدا يعنى لو 120 تكون 120 وغير قابلة للجدل اما فى الموسيقى الشرقية السرعة نسبية يعنى اما لما اكتب 140 مثلا تكون فى الحدود دى ولما اكتب 120 وبعدها 170 يعنى انت تسرع بنفس النسبة , والملحوظ فى الحان حلمى بكر انه بيستعرض شوية يعنى تحويلات مقامية كتير واختلاف سرعات كتير ممكن لأنه كان بيحس ان ه عايز يعمل شىء لأن عبد الوهاب والموجى والسنباطى كانوا مازالوا موجودين
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
الاستاذ القدير و المعلم الكبير عادل صموئيل المحترم
أشكرك جدا على سرعة الرد و التوضيح. سوف ادقق في نوتاتك السابقة عن استعمال نوتات( مضاعفة) ذالك على ما أذكر هذه اول مرة اصادف هذه الطريقة. طبعا الامر يحتاج الى شيء من الوقت, و على أي حال انا في غاية الامتنان ة و التقدير لسرعة ردك و توضيحك الكريم.....
مع أطيب امنياتي
وسام اكرم
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf ماعندكش فكرة-مقدمة.pdf‏ (82.0 كيلوبايت, المشاهدات 167)
نوع الملف: zip ماعندكش فكرة-مقدمة-ملف صوتي.zip‏ (1.1 كيلوبايت, المشاهدات 50)

التعديل الأخير تم بواسطة : وسام اكرم بتاريخ 12/06/2010 الساعة 02h56