الموضوع
:
دروس في الهارموني النغمي التقليدي و الهارموني الحديث
عرض مشاركة واحدة
#
63
30/05/2010, 12h43
Hisham Khala
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
رد: دروس في الهارموني النغمي التقليدي و الهارموني الحديث
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد سنايم
والله زمان يا دكتور هشام الله لا يحرمنا منك ابدا ربنا يوفقك ويوفقنا معاك استعنا على الشقى بالله
يا هادى
1- السلم الصغير المقابل لسلم سى ماجير هو سلم لا بيمول مينور
(سى/مى/لا/رى/صول/دو/فا) كل اللى بين القوسين بيمول
- لجعلة سلم هارمونى برفع درجتة السابعة نصف صوت فتصح
صول بيكار
- لجعلة سلم ميلودى نرفع درجتية السادسة والسابعة نصف صوت فى حالة الصود فقط نرفع درجة فا فتصبح فا بيكار وترفع درجة صول فتصبح صول بيكار فى حالة اصود وعند الهبوط يعود سلم مينور طبيعى
2- السلم الصغير المقابل لسلم فا ديزماجير هو سلم مى بيمول مين مينور (سى/مى/لا/رى/صول/دو) كلهم بيمول
- لجعلة سلم صغير هارمونى نرفع درجتة السابعة نصف صوت فتصح رى بيكار
- لجعلة سلم صغير ميلودى نرفع درجتية السادسة والسابعة نصف صوت فتصح دو بيكار ورى بيكار فى حالة الهبوط فقط ويعود سلم صغير دياتونيك فى حالة الهبوط
لا يا أحمد
فكر تاني و حاول مرة أخري
لا يمكن سلم ماجور فيه علامات دييز يبقي سلم مانيير فيه علامات بيمول (قاعدة أنا بأضيفها لقواعد الموسيقي)
هو صحيح صول# = لا بيمول صوتياً ، لكن احنا في الهارموني بنتعامل معاهم مختلف
حاول تاني
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
Hisham Khala
مشاهدة ملفه الشخصي
البحث عن كافة المشاركات المكتوبة بواسطة Hisham Khala