عرض مشاركة واحدة
  #6  
قديم 17/03/2010, 12h43
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: برنلمج لتحويل ملفات WAVE إلى MIDI

عزيزى دكتور منذر
اشكرك على سرعة الرد
طبعا انت لمست فى كلامى انى اقصد من ناحية الخبرة يعنى انا بدون على انكور منذ عشر سنوات وعارف مميزاته الجميلة جدا ولكن نقط الضعف فيه هى تدوين موسيقانا الشرقية وانا تغلبت عليه وترى هذا فى النوت التى ادونها ولكن تغلبت عليه بيدى يعنى اثناء التدوين بتحايلعليه عشان اكتب كل اللى انا اريده لكن لو فتحت عليه ملف ميدى هنا البرنامج هو اللى سيتحكم فى المنتج انا جربت من باب الفضول امس نولت برنامج widi اللى حضرتك نزلته وجربت حولت عليه كذا نموذج الى ميدى ولما فتحتهم على الانكور طلع شىء اقل مايقال عنه انه فظيع يعنى البرنامج بينقل اللى بيسمعه بامانة وطلع شىء اصعب من الصعوبة بكثير يعنى حتى ماتقدر تاخد منه جملة واحدة تصلح فيها وانا من خبرتى وتصوراتى ان حتى بعد عشرين سنة من المستحيل ان تجد برنامج يستطيع ان يحول اغانينا العربية على الأقل إلى نوتة انا بقول ده من دافع الخبرة واحب ان اشرح وجهة نظرى لو انت كتبت اربع نغمات 4 نوارات دو رى مى فا على برنامج سبيليوس او انكور وجعلت البرنامج يعزفهم بيكون حجم النوارات الاربعة متساوى لدرجة شديدة من الدقة يعنى لو تريد تعطى درجة من 100% فى تساوى الاربعة نوارات ستكون 100% فاهم قصدى ؟
لو اخدنا العزف ده وحولناه ميدى ثم اعدنا فتحه على انكور او سبيليوس ستجد ان البرنامج كتب اربع نوارات صريحة وصافية لكن تخيل انك او ى عازف عزف الاربع نغمات عمر ما تحصل ان ال 4 نوارات سيكونون متساويين يعنى ممكن توجد كوما او او نقص او زيادة حتى لو واحد فى ال1000 وده لو عزفتهم 4 نوارات صريحة اما لو عزفتهم بإحساس حيحصل تطويل او تقصير فى النوارات لو حولت اللى عزفته الى ميدى ثم فتحته على انكور ستجد ان البرنامج ينفذ ما يسمعه التطويل او التقصير حتى لو لم يتجاوز واحد من 1000% سيحوله البرنامج الى علامات ايقاعية تشبه الشجرة ويكون من المستحيل عزفه او قراءته وانا اشبه هذا الموضوع بالميكنة يعنى الميكنة ممكن تدخل فى اشياء كثيرة جدا لكن من المستحيل ان تدخل فى اشياء اخرى يعنى مثلا الاورج فى صناعته فى اليابان ممكن يكون ميكنة بنسبة 99% دون تدخل بشرى ولكن البيانو صناعته يدوية 100% ولاتدخل فيها الميكنة اطلاقاً يعنى لابد ان الصانع اولا يركب وتر وتر ثم القطع الميكانيكية من الأصبع الى الشاكوش لابد ان يركبها واحدة واحدة وبمنتهى الدقة ايه رأيك فى وجهة نظرى ؟
وبالنسبة لسؤالك عن الجهاز الاليكترونى الذى يضبط الآلات هذا الجهاز اسمه تيونر وهو صالح لضبط الاورج فقط ولايصلح بتاتا للكمان والارج انك تاخذ شيلد من سماعة الاورج الى الجهاز يعنى ينتقل الصوت داخليا وتضغط على اصبع الاورج وتلاحظ المؤشر او الترقيم وتضبطه عند الرقم المحدد اما الكمان انت تعلم ان كل صوت فى الحياة له تردد والنغمات الموسيقية لها تردد يعنى انت لو وضعته على الفرسة لتضبط نغمة صول مثلا وبجوارك صوت سيارة او اى صوت من اى نوع هذه الااصوات لها ترددات تؤثر على قراءة الجهاز لنغمة صول وتجعل القراءة غير مضبوطة وللعلم مرة احمد فؤاد حسن فى احدى السفريات اشترى هذا الجهاز وجربناه فى الفرقة الماسية وجدناه عقيما جدا يعنى احنا بنضبط على الاكورديون ناخد النواة او نغمة صول وعازف كمان يضبط فى ثوانى ثم يعطى الفرقة جربنا الجهاز وضبطنا الوتر فى وقت طويل ثم قارنناه بالأذن الخبيرة وجدنا الدوزان فارق واحسن طريقة لدوزان الكمان هى الاذن كما ان احسن طريقة للتدوين هى ايضا الاذن طبعا البرامج افادتنى كثيرا فى الكتابة بإستعمال الاذن
لكن ان نستغنى عن الاذن بالبرامح اعتقد مستحيل
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس