عرض مشاركة واحدة
  #9  
قديم 03/03/2010, 22h27
الصورة الرمزية بشير عياد
بشير عياد بشير عياد غير متصل  
رحـمة الله عليه
رقم العضوية:58261
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,219
افتراضي رد: نفحات من (( سـت الـدنيـا ))

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيادة الرئيس مشاهدة المشاركة
كان النجم الأول في السهرة دي ( الحضور ) آه و الله كله بيعرف يغني صح كله بيعرف يسمع صح يعني يا ويل إللي حا يقول حاجه و لازم تكون في مستوى الحضور


طبعا غنينا سوا و كله حاتسمعوه عشان تعرفوا قدرات هلال كويس

لكن أنا مش حارفع بالترتيب و حبيت تكون البداية سخنة ( رغم إن كلهم سخنين ) و بصراحة يا جماعة كان فيه 3 أسماء في السهرة تبادلوا مع بعض هذا النزال الطربي بمعاونة فيلق من عازفين ماهرين

عشان أكون ( جنتلمان ) حا ابتدي بجنس حوا

صوت .. يا لهوي يامه

أقول لكم .. إحكموا إنتم

قالت في الأول ( أراك عصي الدمع ) القديمة و على إللي عملته فينا
نطيت من مكاني و همست في ودن السيد كمال ( أبوس إيدك نسمع منها الأوله في الغرام )

و لقيت تأييد من الجميع

بس لازم أديها حقها في موضوع يبين قدرتها على مسك زمام النغم

هى قالت ( الأوله في الغرام )

كتير فاكرين إن العمل ده أغلبه قواله حره من الست لكن عمنا زكريا عمل عملة ( بيتهوفن ) في ( كادنزاته ) و الكادنزة هى إنفراد العازف قبل نهاية الكونشيرتو و إظهار مهارته التكنيكية لغاية ما جه عم ( بيتهوفن ) وقال لهم بس و راح و لأول مرة يكتب كادانزات أعماله

بس عم زكريا ( كادنـِّز ) اللحن من أوله لآخره
و واضح إن الفرقة ( رغم قدراتها الكبيرة ) ما داسوش اللحن ده قبل كده .. لكن هى بنت الإيه مسكت الدنيا رغم إحتياجها للزمه تسهل الدخول من مقطع للتاني و طبعا لا أضيع حق السادة السميعة في تذكير أو تلقين الفرقة اللزم الهامة

كما أن الطبفة كانت عالية بعض الشئ فراحت تستخدم ( صوت مستعار ) في بعض المواطن بإقتدار عالي

يسبق أدائها تقاسيم عود من البلوة التانية في السهرة و الكلام عنه حيكون لوحده عشان ما ينفعش نمر مرور سريع على هذا المطرب والعازف الشاب العجوز أوي الرائع ( مصطفى سعيد )

المهم يا سادة

إليكم

فدوى المالكي

أو بلوى المالكي

مصاحبة آلية

عود : مصطفى سعيد
قانون : غسان سحاب
كمان : أحمد شبّو
بزق : عمر عرابي
إيقاع هنا بس : صلاح علام





عايـــز
أعــرف
جالكم نوم
تاني إزّاي ؟؟؟
؟؟
؟
رد مع اقتباس