عرض مشاركة واحدة
  #4  
قديم 10/08/2009, 10h29
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دكتور هشام وكل الاستاذه الافاضل عاوز بليز اجابه ؟؟؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
انا بقول انا هبقي عارف السلالم الموسيقيه كويس يعني كأني دارسهم بس هبقي مش عارف كتير عن المقامات هل دا يعطني الفرصه لعمل جمل لحنيه صحيحه خليه نوعا من الاخطاء او تكون عديمه الاخطاء؟؟؟ وعلي حد علمي ان كده في الغرب بيلحنوا بدون أي علم عن المقامات والحانهم مش وحشه ؟؟؟

ياسيدى .. لقد ذكرنا من قبل .. أن المقامات مسمى خاص بالموسيقى الشرقية .. فطبيعى جداً أن بعضهم يلحن فى الغرب دون معرفة المقامات .. وإذا كنت تقصد موسيقى الراب والبوب وماشابه .. فهى تستخدم سلماً واحداً أو إثنان ..

لكن فى الموسيقى الشرقية .. تتعدد المقامات وتتشابك وتتشابه .. فلابد من معرفتك للمقامات حتى تعرف من أين تبدأ وإلى أين تنتهى .. ومتى تنتقل بين مقام وأخر .. حسب رؤيتك اللحنية ..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة

امتي يحق ليه لو اانا بعمل جمله لحنيه مصوره علي سلم دو ماجير متي يحق لي الانتقال الي السلالم الاخري
هل دا في أي وقت حسب ماشئت ؟؟؟؟ بمعني اني هبيقي متقيد بأني لازم اتم المعني مثلا من داخل دو ماجير وبعدين انتقل الي السلالم المجاوره ولا ممكن اكمل المعني من عمل مزيج بين السلالم ؟؟؟ وانا احساس بيقول التانيه عشان بيقي فيح حريه وانطلاق ؟؟؟؟ وهيه دا الموسيقي !!! عايز توضيح ....
ياصديقى .. الموسيقى ليست كالميكانيكا .. فهى ليست قواعد جامدة .. التلحين إبداع أولاً وقبل كل شئ ..

ويمكنك الإنتقال بين سلم وأخر حسب رؤيتك ووقتما تشاء .. ليست هناك شروط مسبقة أو قيود على الإبداع ..


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
بالنسبه لاجابه السؤال الرابع انا هستفيد ايه لما اعرف خط سير السلم ؟؟؟ هل هوه هيسهل علي عمليه قراءه النوته بتاعه اللحن لاول مره وبتالي يسهل عليه عزفها بسهوله ؟؟ ولا هيوصل ليه الاحساس وايه اللي اللملحن عاوز يقوله (_شجن , فرح ...... الخ ) وبتالي يبقي اعد الحاله النفسيه ليه انا اولا قبل العزف حتي ينساق شعوري واحساسي مع احساس اللحن ؟؟؟؟

عندما نتعلم القراءة والكتابة باللغة العربية فى صغرنا .. يعلموننا أولاً الحروف الأبجدية ( ألف ، باء ) .. وبعدها نتعلم كيف نكون كلمات من هذه الحروف .. وبعد ذلك نتعلم كيف نكون جملة مفيدة من هذه الكلمات .. أليس كذلك .

لماذا إذن تستكثر على الموسيقى أن تعرف قواعدها ؟

الموهبة وحدها لا تكفى .. لابد من صقلها بالعلم والدراسة .. وإلا مافائدة المعاهد والكليات الموسيقية المنتشرة فى العالم .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة

في اجابه السؤال الخامس استاذي انت فرقت المقام عن السلم بدرجه الجواب بس ؟؟؟ هوه دا الفرق بس ؟؟
طيب ما كدا بيقا مفيش فرق ؟؟؟ ولا دا يعمل فرق كبير اللي هوه اختلافه بزياده درجه الجواب للنغمه الاولي ؟؟؟
يعني هل دا فرق جوهري فعال ؟؟؟؟؟ ولا يبقي مفيش فرق ؟؟؟
إقرأ السطر الأخير من إجابتى .. والذى أقول فيه ( كما أن السلم يعتبر وحدة واحدة لا تتجزأ .. والمقام يتكون من جنسين أو 2 تتراكورد .. أى جزئين )
هذا فرق جوهرى .. لأن عملية الإنتقال بين المقامات تعتمد على تغيير أحد الجنسين ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس