رد: طلبات نوتة
الأخ العزيـــــز والصــــــــــديق المخلص وتوأم الروح والقريب إلى القلب الأستــــــــاذ
عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــادل بـــــــــــــــاشــــــــــــــــــــــا صموئيــــــــــــــــل
الإخوة الأفاضل والأخوات الفضليات أعضاء وعضوات منتدانا الجميـــــــــــــــــــــــــل
الأخـــــــــــــــــــــــوة الأعزاء مشرفى مملكة سماعى للطرب العربي الأصيـــــــــــــل
سلام الله عليكـــــم جميعا وبعــــــــــــــــد :
اسمــــــــــــــــــــــحوا لى :-
أولا - أتقدم بأصدق التهانى القلبية وأرق الأمانى لأســـــــــــــــــتاذنا وأســـــــتاذ الجيل
عـــــــــــــــــــــــــــادل بـــــــــــــاشـــــــــــــــــــا صموئيــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
بمناسبـــــــــة عيد ميلاده الســــــــــــــــــعيد (أعاده الله عليه وعلينا جميعا باليمن والبركات )
وإن شاء الله نحتفل به العام القادم وكل الأعوام وهو فى كامل الصحة والسعادة وراحة البال
والمفروض كنا نعرف من وقت مبكر لكم أنا عرفت بالمصادفة اليوم عشان نجهز التورتة
و الجاتوهات ونعلق الزينات على أبواب وجدران المنتدى
عموما كل عام وهو ونحن وجميع تلاميذه ومحبينه بخير وسعادة وكل سنة وهو طيب
ثانيا - أتقدم إليكم بالاعتذار عن تغيبى عن المنتدى فى الأيام السابقة وذلك لانشغالى مع زوجة
ابننا علاء الدين فقد أهدانا الله العلى الكريم بفيض من عطاياه ( الحفيد الثانى محمــــــــــــــد )
جعله الله قرة عين لى ولوالديه - آمـــــــــــــــــــــــــين -
وإن شاء الله أنتم مدعوون جميعا فى حفل السبوع وعلى رأس القائمة الأستاذ عادل صموئيل )
ثالثا -لى سؤال بسيط هو - هل علامات الرفع والخفض فى الأودليب التى تسبق الصوت لها
تأثير على جميع الأصوات المتشابهة داخل الأودليب ـأم تأثيرها فى الصوت الذى يليها فقط ؟؟؟
رابعا - بمناسبة شهر رمضان المعظم واقتراب العيد فقد وعد الأستاذ بتدوين أغنية بهذه المناسبة
فنرجو أن تكون أغنية الشيخ سيد مكاوى " يابو زعيزع قوم صلى " خامسا- أشكر كل من سأل عنى فى غيبتى عن المنتدى وخاصة الأستاذ الكريم " عمرو الهنداوى "
سادسا - رجاء خاص من الأستاذ تدوين رائعة وردة الجزائرية "ياقلبى يا عصفور "
سابعا - أنا عارف إنى تقلت عليه قوى وتقلت دمى خالص
وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررا
أخوكـــــــــــم / نور الصباح الأربعاء الموافق 5 / 8 / 2009
 
عزيزى نور الصباح
اشكرك الف شكر وغيابك لك وحشة فى المنتدى
والف مبروك الحفيد الجديد
اهم شىء علامات التحويل التى تكون فى الدليل انت عارف انها لازم تسرى على كل نغمة فى اللحن يعنى مثلا فا دييز فى الدليل معناها ان كل فا دييز إلا لو عايزينها بيكار بنكتبها والبيكار تسرى على المازورة فقط وتعود دييز
لكن فى الأدليب لاحظ انى بكتب السطر كله مازورة واحدة وطالما السطر كله مازورة واحدة يبقى اى علامة تحويل على اى نغمة بحطها تسرى على نفس االنغمة كل ماتتكرر يعنى لو حطيت مى بيمول مثلاً لو جه 100 مى بعدها فى المازورة بتبقى بيمول ان لم استبدلها بعلامة بيكار او اى علامة اخرى وللعلم سؤالك وجيه
وللعلم ايضاً ان عارف ان كل شيخ وله طريقة يعنى فيه ناس لما بيكتبوا الأدليب بيقسموه موازير ( هى علمياً ما تسماش موازير ولكن ممكن تسميها فواصل ) وليه ماتسماش موازير عشان الموازير لازمتخضع لميزان لكن لما بيقسموها فواصل تلاقى مازورة فيها 7 ومازورة فيها 5 يعنى شىء منتظم وهنا طالما حطوا فواصل يبقى علامة التحويل يخلص تأثيرها مع الفاصل ولازم تتكتب تانى اتمنى تكون المعلومة وصلت
بالنسبة للنوت الجديدة ماشى بس انتظر الطابور الطويل اللى عندى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 05/08/2009 الساعة 21h56
|