عرض مشاركة واحدة
  #5  
قديم 18/07/2009, 16h17
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: سؤاااااال مهم ليا للاستاذ الالاتي او الدكتور هشام

الأخ العزيز
ممكن اشترك معاكم فى المناقشة ؟
ممكن اقول مثل من الحياة الفنية فى السينما انت شفت فيلم باب الحديد بتاع يوسف شاهين وفيلم اسكندرية ليه مثاً تلاقى الفيلم الأول ينال اعجاب من الجميع بنسبة 100 % يعنى الجمهور والفنانين والنقاد لكن الفيلم التانى ممكن فيه صناعة سينما عالية جدا ويحصد جوائز لكن بالنسبة للجمهور العادى باب الحدي اكتر طبعاً بكتير
ولو جينا للموسيقى لو دققت فى الجمل الموسيقية فى الزمن الجميل تلاقى قيمة الجملة انها تكون متفردة يعنى مالهاش اخت شبهها وقوة الجملة انها تعيش على مدى الزمن يعنى تتساوى الجملة السهلة والجملة الصعبة يعنى مثلا اغنية ذهب الليل بتاعة محمد فوزى شوف سهلة اد ايه ؟ لكن شوف عاشت كام سنة ؟ واقصد جملة المذهب بالذات
وزمان كانت الجملة مسؤولة عن نفسها يعنى عشان تتحسب على الملحنين ملحن لازم تعمل لحن لو فيه عشر جمل موسيقية لازم العشر جمل يكونوا حلوين يعنى ماتجيش جملة ضعيفة فى النص بتوقع اللحن كله ليه ؟ لأن زمان ماكانش فيه توزيع واتوزيع بيغطى على ضعف الجملة طبعاً بالإضافة الى الهبد الرقع فى الإيقاع , لكن زمان كانت الجملة بتتكلم عن نفسها وزمان كان فيه حاجة خطيرة لازم تحطها فى تفكيرك كانت الفرقة الموسيقية كلها وترية والوتريات بتكشف الجملة يعنى لو جملة حلوة بتتطلع فى الوتريات زى العسل ولو جملة وحشة بيبان انها وحشة , ولو جبت اكتر واحد تحس ان ملحن النهاردة وعايز تختبره خليه يلحن لحن يتعزف على فرقة وتريات زى بتوع زمان وحيبان المستخبى , او بمعنى مثلاً الملحن لو بيلحن على العود تسمع منه الجملة وتقيمها لما يعزفها لك على العود مش على الاورج والإيقاعات والزحمة المصاحبة , مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس