
24/05/2009, 17h29
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:88159
|
|
تاريخ التسجيل: October 2007
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,136
|
|
|
رد: محمود بيرم التونسي
أربع عساكر جبابرة يفتحوا برلين
ساحبين بتاعة حلاوة جاية من شربين
شايلة على كتفها عيِّل عينيه وارمين
والصاج على مخها يتمايل شمال ويمين

بيرم التونسي وابداعه السينمائي
كتب الناقد كمال رمزي:
لو لم يكن بيرم مبدعا لكان ناقداً وناقداً سينمائياً تحديداً
فكما نقد بيرم الغناء و الموسيقى والمسرح والإذاعة نقد ايضاً السينما
تعرض بأسلوبه الساخر الي السينما وماقدمته شكلاً وموضوعاً
وكما ابدع العديد من الحوارات التي كتبها لعدة افلام تميزت برقي لغة الحوار التي تعبر عن احوال الشخصيات النفسية والمادية في الفيلم كما في فيلم السوق السوداء وتتبع طريقة صعود زكي رستم الدرامي وحوار الشخصية التي تتغير بتغير أحوال بطلها
وايضا كتب حوار فيلم رابحة البدوي بطريقته التي اسسها من خلال تعمقه في قراءاته للسير الشعبية مثل عنترة وعزيزة ويونس والظاهر بيبرس و السيرة الهلاليه
وزيارته لجميع الدول العربية فأسس لغة يفهمها جميع العرب مما جعلت فيلم رابحة ينجح النجاح الجماهيري في اي مكان عرض فيه

وعن احوال صناعة السينما _في زمنه_ انتقد من يجري وراء الكسب السريع:
ياللي بتألفوا افلام على افلام
في الجمعة كام فيلم يامؤلف تبعها بكام؟
بقت صناعة الأدب يامؤلفين حرام
و قال عن موجة الأفلام الهابطة ومعالمها:
يامخرجين ياللي أصبح فيلمكم كباريه
وشاب وارث وشلة ملمومين حواليه
وبيه بيلعب قمار والست جنب البيه

ويحدد نوعية الأفلام التي يرفضها: وليه ياعاشق بتبكي لما بتغني
وتقول يا وعدي دا انا من بدري مستني
ياللي ملكتي فؤادي إمتى حتحني
إلآهي يا اهل المحبة تِبتلوا بِضربة

وكذلك ينقد قطاع من المشاهدين تثير دهشته بغلظة ذوقها وخفوت حسها الإنساني
ذلك ان ردة فعلها تجاه بعض المواقف :
لما البطل يضرب الخدَّام
يضحك عويس اللي جنبك نص ساعة تمام
وفي قصيدة: في السينما
يتحدث عن متفرج_مدبولي_يملك مال ولا يملك ذوق:
مدبولي واخذ لوج بريمو بتذكرة
يقعد كده زي الصنم..الناس تقول ايه ياترى؟
وما إن يبدأ العرض:
ترقص تحية..عمِّنا يطبِّل لها
ع اللوج وفاتن..إن بكت يندب لها
والست ماري منيب دي يتشمِّر لها
إشمعنى هيه في الرواية متشمَّرة
ولما يوسف وهبي ينطق بالحكم
يطلب كازوزة وشيشة من كل الخدم
لحد ما " إسماعيل يس" ماينسجم
يدخل معاه قافية ونقورة
في الظلمة واحد صاح وقال:ياناس سمع
مدبولي قال : فين دا اللي عامِل لي جدع؟
شطارة دي من حضرتك ولا دلع
إستنى لما الصالة تبقى منوَّرة
ومن العجيب الصالة لما نوَّرِت
الدنيا راقت والنفوس إتغيرت
والبياعين في الصالة باعت واشترت
من غير زعيق من اللي باع واللي اشترى
|