اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek Elemary
السلام عليكم يا أستاذ
بابا بيسلم على حضرتك و بيستسمحك لو ممكن درس خصوصى و اللى انت عاوزه
و كمان بيستحلفك الولاد اللى فى آخر صف المشاغبين البرتيتة اللى ورا لو فيه أمثلة يعنى.
بيان على المعلم بالميرى و يا ريت حضرتك تلغيلنا حاجة من المنهج و نركز فى المقرر و فى إنتظار الملزمة و شكرا
|
أخي الشاعر المتدفق " الحَرِّيف "
طارق العمري
إنتَ تأمر يا غالي يابن الغالي
و يا ريت تِبعِد عن شِلـّة الأشرار
بتوع " آخِر تختة "
و تصاحِب رائــد بالذات
" علشان بيجيب معاه سندوتشات "
شوف يا سيدي ،،
باعتبارِكَ شاعر ،،
فإيقاع البحور " جاهِزٌ " لديك بالسليقة ،،
و قد لاحظتُ في أشعارِك العاميّة ،
تعدد البحور و تنوّع التفعيلات ،،
و هي موهبة جديرة بالتقدير و التثمين ،،
و خاصة أن بعض الشعراء " ليس هنا في سماعي "
يركبون البحر الواحِد ، أو بحرين على الأكثر
" بمناسبة ركوب البحر ،
فإن بحرَ الرَّجَز يُطلـَقُ عليه ـ حِمار الشِعر ـ لكثرةِ ركوبـِه "
أتعرف ،،،
هناك شعراء تبلغ شهرتهم الآفاق ،
كتبوا أغلب قصائِدِهِم على " المتدارك و المتقارب " !
هذا " فقرٌ " في مَلكاتِ الشاعرِ و موهبتِهِ و إمكانياتِه ،،
أخاطِبُكَ كشاعرٍ ، يُدرِكُ أن " إيقاع التفعيلة "
له علاقة بالمعنى
و قد لاحظتُ " قـُصَيّْدَتـُكَ " التي رددتَ بها على قصيدة شاعرتنا العراقية الكبيرة " بلقيس الجنابي "
و التي " قَصَدتَ " أن تكون على نفس بحر قصيدةِ شاعرتنا
" المجتث " ،
فكانت صائِبة ً " باستثناء بيت أو بيتين ،
هربَ منكَ فيهما " مستفعلن فاعلاتن " ،،
و تِلكَ الهِنات الموسيقية ، و التي تنخدِعُ فيها الأذُن
" خاصة في البحور المُرَكّبة "،
يمكن تداركها بقليلٍ من التأمّلِ في نبرات و تنغيمات البَحر
و ليس هناك كبيرٌ على هذه الهِنات
لقد أضفتَ يا شاعرنا إلى ملتقى الأدبِ روحاً جديدة ،
و أبْدَعْتَ مَصبّاً مُدهِشاً في نهرِ الشِعر هُنا
لك خالص تقديري و مودتي 
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ
كمال