اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى
و أيـّاً كان الطالب ،، فالمطلوبُ " لا يُطلـَبُ "
(((((أدعو " الطالب " ، أن يقرأ " ما بين السطور " في " أرنوبي يا أجمل أرنوب ")))))
|
قريت ارنوبى امبارح و استلقيت ضحكا من عم سيد ,
مش عايز يبقى خواجة ابدا يا اخى , لا كندا و لا سكاربرو عارفين يغيّروه
لسه برضه مصراوى جِنِّى
اكتر حاجة مقربانى منك يا عم كمال , انى زيك ,
باحاول ارى الوجه الآخر للعملة ,
ليه صحيح التعلب شرير ؟؟
عشان بياكل الارانب ؟؟
طيب ما البنى ادم كمان بياكلهم , يبقى البنى ادم شرير ؟؟؟
شفت يا اخ "مِنُّه فيه" , أو يا أخت منّه
مشروع التربية العملية بتاعك فتح لنا آفاق فلسفية جديدة ازاى ؟؟
بس السؤال ,
هاتعرفى توصلى لتلاميذك وجهة النظر دى و لا لأ ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
هاتعرفى تقوليلهم التعلب مش شرير و لا حاجة , لانه جعان و عايز ياكل , زى الارنب ما بياكل الجزرة
هاتعرفى تشرحى الحقيقة و لا لأ ؟؟؟؟ !!!!!
و لا هاتلتزمى باللى مكتوب فى الكتاب , و التعلب هايفضل شرير ؟؟
طيب لو عايزة تلتزمى باللى فى الكتب , ليه اضطريتى انك تخرجى عن المنهج بسؤالك عن غنوة تحكى حكاية الارنب ؟؟؟
هو المنهج ما فيهوش الكلام دة ؟؟
أم إن المطلوب ان المدرس لهذه المرحلة يكون صاحب نوع من الابداع و يقدر يرتجل هذا اللون من القصص أو اغانى الاطفال ؟؟؟
ربنا يوفقك يا أخت منَّه و أهلا بيكى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا