اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل محمد
فى الحقيقة أنا ح ادخل فى الموضوع دوغرى
بدون تحيات وسلامات على الناس الحلوين
إللى فى المطرح ده
فيه علوم أشوف ان مالهاش عوزة منها وعلى رأسها علم العروض والنحو ( سيبويه والفراهيدى والخليل ابن احمد ، إلخ إلخ ...
ومنها علوم المقامات الموسيقية وما يتبعها ، ومش لاقى أى عوزه إنى أعرف اللحن ده بياتى ولا عجم !!
وفروع النقد الأدبى
كلها علوم مبنية على أصول موجودة من قبل ثم تبدأ انت فى إسترجاعها أو تفكيكها .
تحياتى لكل الأخوة والأخوات
أنا بالصدفة لاقيتكم بتتكلموا ، قلت أمسى عليكم .
|
حبيبي الدكتور عادل
إيه الدَخلة اللي من ( الآخِر ) دي !
دا حتى الكلام أخد و عَطا ،،
و مابين البايع و الشاري يفتح الله ،،
و مع ذلك ،
فأنا أتفق معك في جزئية أن عدم معرفة إسم المقام الموسيقي أو البحر العَروضي ،
لا ينتقص من متعة المتلقي ، أو يقلل من جماليات المقطوعة الموسيقية أو الأغنية أو القصيدة ،،
هذا فيما يخص ( المستهلك ) أو الجمهور الذي ليس في حاجةٍ إلى دخول المطبخ ،
و يكتفي بتناول الوجبة الشهية ،،
لكن ما القولُ فيمن أراد أن يمتهنَ ( اللعبة ) ، أو يُوَسِّعَ مدارك التـَّلقي كما أشار
أخي محمد أبو مندور ، أو يبحث في ( ماهية )
الإنسجام ، أو يرغب في كشف سِر تحويجة البهار التي جعلته يقول :
الله ،، إيه الحلاوة دي يا شاعر ، أو يا موسيقار !
و العلوم ( الكلامية ) كلها ، قائمة على التحليل و التفكيك ،
و مبنية على أصول موجودة سلفاً ، بما فيها التفسير ،
و قواعد النحو و الإعراب و الصرف و الإملاء
و البلاغة و العَروض ،،، إلخ
أنا أرد فقط من باب ( المناكفة ) و المناغشة
و أحلى مِسا على أجمل و أطيب طبيب أطفال فيكي يا اسكندرية
و صاحب الذائقة الغنائية الفذة
واحشني يا دكتور ،،
و يا رب تكون في أوفر صحة و عافية
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ
كمال