عرض مشاركة واحدة
  #16  
قديم 05/01/2009, 00h44
الصورة الرمزية abuzahda
abuzahda abuzahda غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:102176
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: كندا - تورونتو
المشاركات: 1,212
افتراضي رد: مقلوبة ، قصيدة لسيد أبو زهده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
يا عم الجناس التام ( عَمَلتها ازاى دي ؟! )
( مقلوبة / مقلوبة ) ،، ( طوبة / طوبى / معـطوبة) ،،
و الله زمان يا مَهارة

عارف يا عم سيد ،،

كنت بالعبها مع أصحاب الكار ( الشـُعَرا )
من باب ( الآيروبكس السجعي ) ، ( و الجمانيزيوم الجناسي )
و الشاطر ، هو الذي ( يُحكِمُ ) القافية ، بحيث لا توجد لفظة أخرى ( في الوجود ) تقوم مقامها ،،
و هأنتَ تلعبها ( خـَرْسَة ) ،،
فلا يتوارى المعنى ، وراء ( فسيفساء ) الجناس ،، أو مِعمار ( الرباعيات ) ،،

شاعِر ( إراري ) بصحيح

أما عن مجزوء البسيط ( مستفعلن فعلن ) ،،
فكأنما ( عَرّاف يتحدثُ بالحِكمة ِو ينطِقُ بالأسرار ) ،
هكذا يكونُ وقعُ إيقاعِهِ على خيال العَبْد لله ،،

و النبي ما تخـَبّي علينا حاجة يا عمي الشاعر ،،

يا مغرقني ف كرم ( توقيعاتك )



يا عمي كمال عبد الرحمن
أنا حاسس إن أنا الصورة "النيجاتيف" من "أليس" في بلد العجائب
(ده من الأول كده بس علشان نتفق)

ماشي يا عمنا ؟
طيب ، "القزم" هيعمل إيه ؟ وهو مخضوض من "العملاق" ؟

عارف ياعمي كمال ؟
بنتي "وجد" بتحب تشوف "اللعبة" - أي لعبة - من جوَّة . مهما كان "شكلها" حلو من برّة .
و "لعْبَها" هو "فتح" اللعبة.

هوّ انت ازاي حافظت على "طفلك" السنين دي كلها ياعم كمال؟
قصدي يعني ، هي "قارورة" القلب ما "بتنفسش" البراءة؟
أصل انا لما بابص على "الإزازة" عندي بلاقيها فاضية من "اندهاشك".

قال لنا اللي "عبأوا" رؤوسنا بتنظيراتهم ، : كلما غادرتكم البراءة ، حللتم بالوَعْي
قالوا لنا أن "الوعي" و "البراءة" كالزيت و الماء ، يستطرق كلٌ منها إلى "الضد"
وصدقتهم ، فخلعني "طفلي" من قدميه.
لكن حضورك الزاهي يا عمي كمال ،
يدفعني إلى مطاردته في الردهات المعتمة ، حين تفيض عليها أنوارك

حضر طفلي الآن يا عمي كمال
لكن الحياء يمنعه أن "يعبث" بالحديث عن "مدماك" القصيدة في حضورك ، و أنت سيد البنائين
__________________
أستغفِرُ الله العظيم وهو التوّاب الرحيم
رد مع اقتباس