
09/11/2008, 12h37
|
 |
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
|
|
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
|
|
|
رد: يا لولي يا غالي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى
إذا كنا تحدثنا عن مقام الكرد .. هذا المقام الجميل والمظلوم فى زماننا هذا ..
والإيقاع هنا هو إيقاع الفوكس .. ويسمى ( الفوكس تروت ) ..
تبدأها فايزة ( يالولى يالولى ) من الكرد .. ثم ( يادمع الأحبة ) من الحجاز .. ثم ( تفتح عليه الزهور حبه حبه ) من العجم ..
لو جمعنا الحجاز ويليه العجم .. سنحصل على مقام إسمه ( زنجران ) ..
ثم يعود مرة أخرى للكرد .. حتى نهاية الكوبليه ..
.. من مقام شاهناز ..
ومقام شاهناز عبارة عن جنسى حجاز .. يعنى حجاز فى حجاز
...
.. فيكون إسمه ( شد عربان ) .. إذا كان أوله من درجة اليكاه ( قرار النوا ) .. الصول يعنى ..
المهم .. تغنى فايزة من الشاهناز .. برغم من أن طعم الجملة يعطى إحساساً بمقام ( النوا أثر ) ..
تكمل فايزة ( وأول ماتلقى الوجود لسه قايم ) .. من النهاوند ...
طلقة مفاجئة بدخول البياتى فى جزئية صغيرة جداً البياتى .. ثم يعود سريعاً للكرد ..
وتغنى فايزة ( يالولى يالولى فصوصك قالولى ) .. من النهاوند .. ثم تغنى ( ياريت واحدة منك ) من العجم .. ثم يعود للكرد حتى نهاية الكوبليه ..
.. مقامنا الجديد هو الحجاز كار .. حيث تغنى منه فايزة ( يالولى يالولى ياأجمل تحية ) ..
ثم نسمع الراست لأول مرة فى الأغنية عند ( بفتنه لعيونها .. وفرحة لعنيا ) .. ويعود سرعاً للكرد عند ( تنور وتضوى يالولى الندى ) ..
|
كرد .. حجاز .. عجم .. زنجران .. شد عربان .. راست .. نهاوند .. بياتي .. شاهيناز 
***
إيه كل ده 
يا خبر أبيض
إيه فرقة المقامات دي كلها
أنا ماكنتش متخيل إن الأغنية دي مركبة ومعقدة كده
الله يكون في عونك يا عم محمد
والله أنا حاسس بالتعب اللي تعبته في تحليل هذه الأغنية
ربنا يخليك لينا
دا الملحن محمود كامل ده طلع حكاية كبيرة
والله أنا مكسوف إني أول مرة أسمع عنه
بس حقيقي الأغنية رائعة جدا
وتحليلك كان غاية في الروعة والجمال يا عم محمد
__________________
الحمد لله رب العالمين
|