الموضوع: يا لولي يا غالي
عرض مشاركة واحدة
  #7  
قديم 09/11/2008, 04h17
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: يا لولي يا غالي

بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( يالولى ياغالى )

كلمات : توجد معلومتان بخصوص كاتب الأغنية .. الأولى تقول أنه عبد الفتاح مصطفى .. والثانية تقول أنه مصطفى عبد الرحمن .. إبحثوا أنتم بقى .

ألحان محمود كامل

غناء : فايزة أحمد

قبل أن نبدأ فى التحليل .. يجب أن نفرق بين محمود كامل المؤرخ الموسيقى .. وبين ملحن هذه الأغنية .. محمود كامل عازف العود .. وصاحب صورتنا سوا لعبد المطلب ..

إذا كنا تحدثنا عن مقام الكرد .. هذا المقام الجميل والمظلوم فى زماننا هذا .. حيث معظم الألحان التافهة من هذا المقام ..

إسمعوا معى .. كيف يفعل ملحن موهوب مع مقام الكرد ..

تبدأ الأغنية بلازمة موسيقية جميلة جداً .. تبدأها الوتريات ( بعرضها ) فى أدليب جميل ( بدون إيقاع ) .. ثم يعزف القانون نغمتان فقط كنوع من الإنذار .. لبدء دخول الإيقاع .. والإيقاع هنا هو إيقاع الفوكس .. ويسمى ( الفوكس تروت ) أى قفزة الثعلب ..

نسمع محاورة جميلة من القانون والوتريات .. حيث تعزف بطريقة النقر بالإصبع على الأوتار ( بستكاتو ) ..

ثم تدخل الفرقة بكاملها لتعزف نفس الجملة الموسيقية ..

وجدير بالذكر أن هذه المقدمة الموسيقية .. سيستعملها محمود كامل طوال الأغنية .. بإعتبارها لازمة بين الكوبليهات ..

تغنى فايزة ( يالولى ياغالى .. يالولى الندى ) من نفس مقام الكرد .. مع إستعمال حساس المقام .. ونسميها ( عُربة ) خارج سلم المقام .. فتعطينا إحساساً بديعاً وكأن قلوبنا إتخطفت ..

يرد الكورال ( النسائى ) بنفس المذهب .. ثم لازمة موسيقية .. هى نفس المقدمة الموسيقية التى سمعناها من قبل ..

وتغنى فايزة ( يالولى يادمع الأحبة ) ..

ودعونا نتوقف هنا قليلاً .. لنشرح المقامات المستعملة فى هذا الكوبليه ..

تبدأها فايزة ( يالولى يالولى ) من الكرد .. ثم ( يادمع الأحبة ) من الحجاز .. ثم ( تفتح عليه الزهور حبه حبه ) من العجم ..

إيه ده كله .. خناقة ؟

هى مش خناقة ولا حاجة .. لو جمعنا الحجاز ويليه العجم .. سنحصل على مقام إسمه ( زنجران ) .. وهذا هو ماإستخدمه عمنا محمود كامل فى الجملة اللحنية .. وهو مقام غير شائع وقليل الإستعمال ..

ثم يعود مرة أخرى للكرد .. حتى نهاية الكوبليه ..

نفس السيناريو .. الكورال ثم اللازمة الموسيقية .. نفس اللازمة ..

تغنى فايزة ( يالولى يالولى تجيبك نسايم ) .. من مقام شاهناز ..

ولايجب أن نفزع من هذه المسميات .. فكلها مقامات عادية .. ولكن عند إلتحام جنس مقام بجنس أخر .. يتغير مسمى المقام ..

ومقام شاهناز عبارة عن جنسى حجاز .. يعنى حجاز فى حجاز .. عادى ..

ويمكن أن نسمى هذا المقام بإسم أخر إذا تغيرت درجة ركوزه .. فيكون إسمه ( شد عربان ) .. إذا كان أوله من درجة اليكاه ( قرار النوا ) .. الصول يعنى .. هذه هى الموسيقى العربية وخزعبلاتها ..

المهم .. تغنى فايزة من الشاهناز .. برغم من أن طعم الجملة يعطى إحساساً بمقام ( النوا أثر ) .. يادى الحوسة ..

ربنا يجازيك ياغازى ..

تكمل فايزة ( وأول ماتلقى الوجود لسه قايم ) .. من النهاوند .. وبعدين عمنا محمود كامل يروح مدينا طلقة مفاجئة بدخول البياتى فى جزئية صغيرة جداً .. وهى ( تلفك نسايمك ) .. أنا مش متأكد من اللفظ .. كلمتان فقط من البياتى .. ثم يعود سريعاً للكرد .. وكأنه خايف يستطرد مع البياتى ..

نفس الكورال ونفس اللازمة الموسيقية ..

وتغنى فايزة ( يالولى يالولى فصوصك قالولى ) .. من النهاوند .. ثم تغنى ( ياريت واحدة منك ) من العجم .. ثم يعود للكرد حتى نهاية الكوبليه ..

نفس الكورال ونفس اللازمة الموسيقية .. مع تغيير التسليم .. لماذا ؟

لأنه إستعمل مقاماً جديداً ومن درجة ركوز مختلفة .. مقامنا الجديد هو الحجاز كار .. حيث تغنى منه فايزة ( يالولى يالولى ياأجمل تحية ) ..

ثم نسمع الراست لأول مرة فى الأغنية عند ( بفتنه لعيونها .. وفرحة لعنيا ) .. ويعود سرعاً للكرد عند ( تنور وتضوى يالولى الندى ) ..

خلصت الأغنية .. وخلصت معاها ..

شوفتوا بقى .. الكرد ممكن يتعمل منه إيه .. شوفتوا الحنية .. شوفتوا الجمال ..

سمعتوا معايا فايزة .. سمعتوا التلوين فى الصوت والقدرة على أداء أصعب الجمل ..

ياللا .. بألف هنا وشفا ..










__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .