عرض مشاركة واحدة
  #23  
قديم 22/09/2008, 01h50
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

بعد إذنك يادكتور هشام .. أرد ..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
في مقامات فيها ربع تون يبقي معني كده ان المقامات دي
مش ممكن تتعزف ع البيانو ؟؟؟ لان حضرتك قولت قبل كده البيانو مفهوش الربع تون .؟؟؟؟
كما قال لك الدكتور هشام من قبل .. البيانو لايستطيع عزف الربع تون .. وبالتالى لا تستطيع عزف المقامات الشرقية المحتوية على الربع تون على البيانو ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
بالنسبه للاوزان اللي هيه بتيقي 4\4 او 3/4 ..... 4 اللي تحت يعني زمن الروند مقسم الي 4 نوار
و4 اللي فوق يعني كل مازوره تحتوي علي 4 نوار او مايعدلها من الازمان الاخري انا عندي برنامج انكور
بس فيه حاجه غريبه ان انا ممكن انتقل للمازوره التاليه من غير ما اطبق القاعده بس شرط اني مزودش عنها
لكن ممكن ااقل ماشي يعني هل هذا صح .... يعني مثلا مازوره المفروض فيها 4 نوار او ما يعادل من الازمان
الاخري ممكن احط فيها 3 بس ؟؟؟؟؟؟؟
الرقم العلوى فى الميزان يعبر عن عدد الأزمنة فى المازورة .. والرقم السفلى يعبر عن نوع الزمن ..

المازورة الرباعية يجب أن تكتب فيها أربعة نوار أو مايعادلها .. وإذا أردت أن تكتب ثلاثة نوار فقط .. يجب عليك تغيير الميزان ليصبح 4 / 3 .. لأنك إذا كتبت ثلاثة نوار فى المازورة الرباعية سيكون الزمن الرابع عبارة عن سكتة تساوى زمن النوار ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
هل اي لحن في مجال الموسيقا لازم يكون مرتكز في اساسه علي احدي المقامات ولا فيه الحان ممكن
متبقاش متبعه مقامات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لايوجد لحن بدون مقام .. لأن المقام هو الحالة التى تكون عليها الجملة اللحنية .. حزن , فرح , شجن , حماس .. ألخ ..

فإذا عزفت أولحنت جملة من أربع نوتات أو أكثر .. فأنت داخل حيز أحد المقامات ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
لما الواحد يجي مثلا يلحن حاجه مثلا ع البيانو عشان دا اللي انا بفهم شويه فيه بيلعب الجمله الاول
من وحي خياله وبعدين يدونها ؟؟؟؟ ولا العكس ؟؟؟؟ وبعدين اذاي ااقدر احط الزمن المناسب للحن
واحدد ايضا السرعه المناسبه ( >>>> ( tempo
المفروض أن تفكر أولاً فى الجملة اللحنية وبعد ذلك تكتبها .. لأن الكتابة قبل سماع الجملة .. قد تصلح للموسيقى البحتة وليس للألحان .. وتصلح أيضاً للهارمونى الرأسى .. لأنها قواعد معروفة مسبقاً ..

وبالنسبة لوضع الزمن المناسب والسرعة .. أنت الذى تحدد هذا .. لأنك الملحن .. يجب أن تتعود أذنك على الموازين والأزمنة .. أنت الذى تقوم بتحديد الميزان المناسب للحنك ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
طيب ولول لحن انا سمعتوا وبحاول اكتبوا اذاي بردوا ااقدر اوصل للتمبو المناسب خصوصا انو بيزيد بالواحد
ولا فيه سرعات معروفه كل الالحان بتتبعها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نفس الرد السابق .. أذنك الموسيقية هى التى تعرف الميزان .. معظم الإيقاعات تبدأ بالدم .. إسمع الإيقاع وعد مع نفسك .. واحد إتنين ثلاثة أربعة .. حتى تصل للدم التالية .. فإذا وصلت للدم التالية فى العدة الخامسة .. فالميزان رباعى .. وإذا وصلت فى العدة الرابعة فالميزان ثلاثى .. وهكذا ..


__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس