عرض مشاركة واحدة
  #20  
قديم 14/09/2008, 22h47
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتور هشام شكراا ليك ع الرد الجميل وتوضيحك ولكن ..... انا بخصوص دو ماجير انا اعلم ان بعزفوا
ع البيانو مثلا دو ماجير يبقي ( دو+ مي + صول ) وصول ماجير بيقي ( صول + سي + ري + فا )
لكن لما بيقي فيه مانيور مش عارف احفظها يعني القاعده بتاعتها بتلخبط فيها ....

بالنسبه لموضوع الرفع والخفض دا كده تمام وانت بصراحه بأجابتك وفرت عليه اسئله كتير اووي

انالاحظت ان بين كل نغمه ماجير ومانير بيترك اربع نغمات دا اللي انا فهمتوا بصراحه ومش عارف اذا كان صح ولا لا ؟؟؟؟ لازم احفظ كل المقامات ولا لا؟؟؟؟

وبعدين حضرتك قولت دليل المقام في الموسيقي الغربيه ؟؟؟ طيب الموسيقي العربيه نفس النظام ولا ايه ؟؟؟

بالنسبه للماحير مثلا دو ماجير بلاقيه مكتوب في النوته بزمن الروند دايما فلما بعزفوا مع زمن النوار اللي هوه في الباص بتلخبط ؟؟ انا بتكلم علي التوافق بين ايدي الشمال واليمين ؟؟؟؟؟ هل دا يتحسن مع كتر العزف ؟؟؟ ولا ايه ؟؟؟؟


ايه هيه ال ( مي سيكا ) وايه الفرق بين صول ماجير وصول ماجير 7 هل المقصود انها صول الموجوده
في الاوكتاف السابع ؟؟؟؟؟

دلوقتي وانا بكتب مثلا ع النوته وجبت مثلا دو جواب الجواب اللي هيه فوق النوته بسطرين وعاوز
اكمل نغمات في الطيقه دي اعمل سطور اضافيه تاني فوق السطور ولا اعمل ايه ؟؟؟؟

مع اني مشفتش كده قبل كده انو فيه خمس سطور واعلاهم كمان خمس سطور ؟؟؟؟؟؟؟


ومع خالص الشكر ....


رد مع اقتباس