عرض مشاركة واحدة
  #5  
قديم 26/06/2008, 01h00
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: معزوفات على الكمان للأستاذ عادل صموئيل

الزميل العزيز الاستاذ محمود سعد
اشكرك من كل قلبى على ردك المشجع الجميل
انا عايز اقول لك انى خلال اكتر من عشرين سنة عزفت فى الفرقة الماسية من سنة 70 يعنى عشت مع عبد الحليم مثلا 7 سنين
ومع كل نجوم الصف الاول وحتى العرب مش المصريين بس وخلال تلك الفترة تعايشت مع كل الملحنين عن اقرب اقتراب ممكن لفترات طويلة وكنت صغير وغاوى موسيقى مش باشتغل عشان الفلوس المهم انى حاولت انى اشرب كل الاساليب
يعنى بالحتكاك مع عبد الوهاب لما تسمعنى اعزف اغنية لعبد الوهاب بتخبل انه موجود معايا انت عارف لو سمع حرف هو مش عامله ممكن يضربنى بحاجة وكذلك السنباطى وبليغ والموجى وكمال الطويل وكلهم وكمان انا بكتب نوتة يعنى كنت اكتب لهم الالحان يعنى اتولد على ايدى الحان كتير شربت ادائهم
والناء ايمها كان لايف يعنى المطرب مه الفرقة تخيل حضرتك ام كلثوم اللى انا حافظ كل كلمة قالتها وشاربها هل كان من الممكن تغنى على شريط وتلبس الهيدفون ؟ اقول لك استحالة ولا عبد الحليم ولا فايزة ولا نجاة ولا ولا ..
ليه ؟ لأن اليقاع السابق تجهيزه بيبقى زى القطار بيحكم المؤدى سواء كان المطرب او انا بالكمان وتعالى ركز تركيز شديد فى اى اغنية ايامنا او قبلنا بشوية تلاقى الايقاع ممكن فى اماكن يبطىء او يسرع او يقعد شوية
اقل لك اكتر لو سمعت اى لازمة اغنية بتكون سريعة وبعدين تلاقى لازمة الانتظار كنا بنكررها ساعات 20 مرة وبالذات مع فريد الاطرش وتلاحظ انه هو بيبطأ بأيده ويخلينا نعيد لحد ما يحس بالسرعة اللى هو عايزها دلوقتى والمذهل ان السرعة اللى هو عايزها دلوقتى ممكن بكره نفس اللحن فى حفلة تانية هو عايزها اسع سنة صغيرة او ابطأ بأختصار كل مبدع من دول لو اديته رتم ثابت حايضبعه يخليه بيجرى يلحق الدوم ممكن مايعرفش يغنى واللحن نفسه برضه سرعته مش على مترونوم ولكن السرعات بتتفاوت
انا كنت اعزف مع عمالقة الايقاع حسن انور وحسين معوض ومحمد العربى ولو تلاحظ انهم بيمشوا مع المؤدى مش بيسحبوه على سرعتهم هم يعنى ممكن جملة عايز ابطأ ساعتها ذوقى كده تلاقيه معايا لكن لو هو ماحسش بيا ممكن اقع
فيه جملة شهيرة قالتها ام كلثوم عن ابراهيم عفيفى عازف الايقاع القديم معاها ( وطبعا للأسف انا كنت صغير جدا ايامه ماشفتهوش شخصيا ) لكن زملائى اللى اشتغلوا جنبه حكوا لى عنه كتير قالت ام كلثوم ابراهيم عفيفى بيسترنى والكلمة دى كبيرة جدا
ام كلثوم ايقاعها مضبوط مش حا تقع لكن لما مزاجها تبطأ فى حتة او تسرح فى حتة او تصدر اى تصديرة من اى نوع يعنى طويلة او قصيرة على طول كان يلحقها وكل حركة ليها عنده علاج مش ممكن تحس ان فيه شىء يعنى افرض انسجمت وسخنت وبعدت عن الوحدة كان يديها دمين ورابعض يعدلوا اى شىء
والاخوة الاعزاء لاحظوا ان الوحدة بتاعتى مضبوطة وناس قالوا على الشعرة طبعا من الشغل مع العظام جدا اكيد انا اتعديت منه
بس فيه سر خطير لو دققت فى عزفى حاتحس انى بعزف زى المطرب الاصلى ( لأنى بحس انه شايفنى وبخاف منه واعمل حسابه زى زمان لأنى عمرى ماحسيت انهم ماتوا لأنهم عايشين معانا طول النهار يعنى كل دقيقة الراديو بيقول لى احن حنا اوعى تغير وتفسد اللى علمناه لك ) لو ركبت ايقاع على معزوفاتى ممكن يفرق فى اماكن كتير
ونفس المشكلة هات نفس الاغنية لأم كلثوم بتاعتها ومعزوفتى وركبت عليهم ايقاع كمبيوتر حتلاقى حايفرق معانا انا وام كلثوم فى نفس المكان لأن انا بعزف بأحساسها هى عشان كده تحس ان عزفى حلو لأنى صادق زيها بالظبط
آسف للإطالة ولكن انت فتحت موضوع يحتاج كلام اكتر من كده كتير وانا تحت امرك فى اى مناقشة والف شكر تانى
رد مع اقتباس