عرض مشاركة واحدة
  #8  
قديم 08/04/2006, 09h54
Ossama Elkaffash Ossama Elkaffash غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:393
 
تاريخ التسجيل: January 2006
الجنسية: مصريية
الإقامة: كرواتيا
العمر: 68
المشاركات: 141
افتراضي Re: تحليل نصوص سيد درويش 1-نص الوارثين او ع النسوان يا سلام سلم

بداية اعاود الشكر لكل من قام بالرد والقراءة واخص اخي الاصغر سنا والاكبر مقاما د.عصمت النمر واخي الاصغر سنا والاعلى مقاما الفنان رضا خليل واخي الحبيب الاصغر سنا والاسمى مقاما وزميلي في الكثير من التجارب العملية الناجحة باذن الرحمن الاخ عاشور كنج الفنان الكاتب والمخرج محمد حسان
ثانيا اوافق الزميلان العزيزان رضا وحسان الرأي فيما ذهبوا اليه فيما يخص التزامي بالمنهج اللغوي البنيوي التحليلي في تعاملي مع النص واستخدامي لبعض الاشارات التاريخية فقط
وتعقيبي هنا ان منهج تحليل النصوص يتعامل اولا مع النص من داخله وليس مع معلوماتي انا عن النص
فانا افترض (فقط افترض واجتهد لكي ابدو متفقا مع الفرضية هذه قدر الامكان)اني لا اعرف شيئا عن النص وابدء في قراءة مفرداته من داخله مثلا انا بالطبع اعرف ان النص جزء من رواية وان كشكش شخصية درامية لكن هل الكلمات التي امامي تقول هذا. وتشي بالمستوى الاجتماعي لدنيا وكشكش وغير ذلك؟ هذا هو ما احاوله ولان الاشياء تظهر بضدياتها او كما قال الجرجاني في الاعجاز ان الاصل في التشبيه المخالفة يعني ببساطة المثال ده على اغنية هي جزء من نص درامي لكن لا يمكن تعرف منها اي شيء زي مثلا معظم اغاني عبد الوهاب في افلامه: الميه تروي العطشان و محلاها عيشة الفلاح....ممكن الاغاني تكون حلوة ممكن النص الدرامي يكون جميل لكن يظل ما اقوله صحيح لو حللنا النصين السابقين سنجد انهما اولا ليسا دراميين ثانيا لاعلاقة لهما بالسياق العام للنص الدرامي المتواجدان فيه
ونكمل فنقول ان الهدف الاساسي من تحليلي ليس دراسة مستفيضة تغطي كل الجوانب ولكن تحديدا طرح اسئلة تفتح الطريق لتحليلات اخرى وخاصة ان الهدف العام هو اضاءة نصوص سيد درويش و اعادة الاعتبار لعصر مظلوم
مثلا في التحليل السابق انا ركزت على مين يشوفنا بالذمة ولا يطلعش من دينه
مين يجرؤ النهاردة يقول الكلام ده؟؟؟
الاهم ان الكلام ده مش بس متسق وحلو كمان منحسش بيه وده اللي انا بحاول اعمله انا بحاول احسس الناس بغير المحسوس واهميته من خلال تفاصيل قد تتوه مع روعة البناء العام
ثالثا انا ايضا دعوت الى تحليل نصي موسيقي يعني انا تساءلت في البداية عن ان الغنوة بوليفونية على مستوى الكلمات يا ترى هي كده على مستوى اللحن؟هنا يجي دور الموسيقي يقول لنا ازاي هي بتخدم النص وبتبرز الكلمات يعني ليه احنا بنحبها بشكل منهجي وهل المقامات اللي كانت سائدة هي المستخدمة بمعنى انا بحس ان المزيكة بتاعة سيددرويش مختلفة رغم اعجابي بالآخرين لكن بحس ان الاخرى اقرب ليا طب ليه؟
لا يكفي ان يقال لي لانها استلهمت الشعب وغيره السؤال ازاي؟
ده اللي بحاول اعمله مع الكلمات وده اللي بطلب ان حد يعمله مع المزيكا
والاهم ان التحليل التاريخي مهم وكل حاجة بس موجود واتصور ان احنا ممكن نثري اي تحليل نصي باضاءات تاريخية ولكن يظل المهم في تصوري ان احنا نعيد اكتشاف النص من داخله
ارجو اني مكونش رغيت كتير وطولت عليكم
محبتي الدائمة وشكري الجزيل مرة اخرى لكل الزملاء
رد مع اقتباس