عرض مشاركة واحدة
  #25  
قديم 19/08/2007, 08h01
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: قمر 14 ( تنفيذ الألآتى )

يا آلاتي يا جميل ..
مش عارف أشكرك إزاي ..
أكيد جميلة جدا ( لسه ما حملتهاش للأسباب السالف ذكرها )
ولو إني مش عارف ليه رأيك فيها كده ..
دي جميلة جدا ..
شوفت إزاي بدأت بأوركسترا قوية جدا .. وكأنها مارش عسكري ، وفجأة تحولت إلى موسيقى راقصة ..
ما يعملشي الحتة غير الأستاذ ..
وبعدين شوفت إزاي بقت موسيقى حزينة جدا ..ثم تحولت إلى موسيقى كلاسيكية أشبه بالموسيقى التصويرية في الأفلام ..
ثم يعطينا درس كالعادة في التكرار نفس الجملة الموسيقية ولكن بعدة توزيعات مختلفة ..
زيها زي مقطوعاته الجميلة في نبتدي منين الحكاية ، وفاتت جنبنا .
وبعدين يؤكد إنه المايسترو العملاق الذي اخترع وابتكر أن يدخل كلمة ما داخل المقطوعة الموسيقية وكأن الكلام أصبح حروف موسيقية من اختراع عبد الوهاب ..
زي ما عمل كده في موسيقى .. عزيزة .. يا وله يا وله
وموسيقى زينة .. زينة زينة والله يا زينة
وموسيقى حبيبي الاسمر .. أسمر باحبه الاسمر .. حبيبي الاسمر .. حياتي الاسمر
وغيرهم ..
فيكمل المسيرة هنا بعدة حروف لالالالا لالالالا
ثم يعود إلى الدخلة الأروكسترالية التي بدأ بها .. وجعلني حينما سمعتها لأول مرة تساءلت .. إزاي حد هايرقص عليها دي ..
لكنه جاوب بتحويلة غاية في الجمال .. وأنهى بنفس الجملة التي تشبه المارش اللي قولنا عليه ..
الله الله الله
الله يرحمك يا عبد الوهاب
حرام عليك يا آلاتي ..
دي في نظري الشخصي من أجمل ما أبدع عبد الوهاب
وعلى فكرة .. أنا طول عمري أحب أسمع أي نقد فني لأي عمل فني ..
بس في النهاية ليا رأيي الشخصي ونقدي الشخصي .. وعمره ما بيتأثر برأي كبار النقاد ..
أرجوا منك يا كبير الآلاتية يا جميل .. تعيد النظر فيها ..
وما تتأثرش باللي اتقال عليها من النقاد وقتها ..
ولا بالتعليق اللي اتقال عليها من الأخ اللي رفعها هنا في المنتدى ..
تحياتي واحترامي ومحبتي لك يا صديقي السماعي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس