المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الشتا القاسي بيرجع يا حبيبتي


Hisham Khala
02/02/2013, 00h27
الشتا القاسي

الشتا القاسي بيرجع يا حبيبتي
دم يجري وصوت بيعلا عشانك إنتِ
يا تري همي و همك أخره آيه؟!

يا حبيبتي البرد و الخوف والحنين
فيها وجدي وصرختي طول السنين
و الحبيب اللي أشتكي همي أليه

الهوا بيكسر شبابيك القلوب
و الهوي بيلعب بأحلام الشعوب
يا حبيبتي نفسي أعرف أنتي أيه؟!

حِلـْمِنا في كل لحظة لما نشقى
إن أنوار الأمل تكبر و تبقى
روح جديدة لقلبنا والنبض فيه

يا حبيبتي نفسي أفرح من جديد
يوم ميلادِك يوم ميلادي وجايّ عيد
عيد ميلادك عيد شبابك مش بعيد

*******

فكرة د.هشام خلف
و تعديل و إضافات الاستاذ الشاعر: باسل زكي
اللحن و التوزيع: د. هشام خلف

مرفق ملف الاغنية

و مرفق ملف الموسيقي: لمن يرغب الغناء علي الموسيقي او لمن يرغب في سماع الكونتربوينت و الهارموني بوضوح أعلي

الكلمات علي الرابط:

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=619903#post619903

و أدعو السادة المغنيين أن يؤدوها بصوتهم الجميل و سوف أحولها فيديو كليب بعد ذلك

Basel Zaki
02/02/2013, 05h03
ألف مبروك دكتور هشام على الأغنية الجديدة

اللحن جميل جداً و فيه روح جديدة وحالمة وحديثة
وطريقتك في التلحين مبسّطة وتصل إلى القلب فوراً
ما أحبه في اللحن هو الاقتراب من الرومانسية والابتعاد عن الخطابية في أغنية موضوعها وطني

أرجو لك التوفيق والنجاح دائماً

باسل

Hisham Khala
02/02/2013, 23h15
ألف مبروك دكتور هشام على الأغنية الجديدة

اللحن جميل جداً و فيه روح جديدة وحالمة وحديثة
وطريقتك في التلحين مبسّطة وتصل إلى القلب فوراً
ما أحبه في اللحن هو الاقتراب من الرومانسية والابتعاد عن الخطابية في أغنية موضوعها وطني

أرجو لك التوفيق والنجاح دائماً

باسل


الاغنية أزدانت بكلماتك و تعديلاتك و إضافتك

و تعطرت الصفحة بمرورك الكريم

تقبل تحياتي و تقديري و أعزازي

منصور العجاتي
05/02/2013, 20h21
الاستاذ الدكتور هشام المحترم

عمل جميل .. اهنئك عليه


في البداية نقول عمل جميل

التيمة الرئيسية في الموسيقي بسيطة و جميلة وتدخل القلب و نفتقدها عندما تختفي و نتلهف حضورها ثانية

شغل الهارموني واعي عالي المستوي و يحقق نظرية ان الهارموني الجيد هو الذي لا تشعر بوجوده و اذا اختفي شعرت تشعر فعلا بأهمية وجوده السابق

لي بعض نقاط و كلها بناءا علي الملف المرفق بدون غناء

ممكن تعتبرها شوية تحليل علي ملاحظات

من اول دم للتيمباني تركتنا ننتظر كثيرا لحد دخول الات النفخ الخشبية , ترقب و انتظار ايه اللي جاي
دخول الات نفخ خشب
بدأت مستخدم نظرية الكانون و رغم انه تقريبا لا يستخدمها احد نظرا لاعتبارها من الوسائل التقليدية لتطويل الجملة
و يعيبها البعض و لكنها تحتاج لفهم و وعي لتنفيذها صح .. حضرتك عملتها صح جدا by the book
بدأت الدخول من بالفلوت يلاحقه الشيللو و الفلوت يكرر في العالي و التشيللو في مكانه
جميل هذا في الجملة و ردها يعني من الثانية 8 الي 18

صوت الوتريات من 0:19 الي 0:22 لم يروقني كأنه هاجم .. ربما هذا مقصود منك و لكن صوت الكمجات غير مريح

من 0:22 الي 0:32 الجملة الموسيقية للجيتار والجملة الكونتر من البيانو جمل موسيقية جميلة
لي بعض تحفظات

1.الجملتين في ريجستر واحد , كان ممكن ترفع اي واحدة منهم اوكتاف حتي تتضح الرؤية
2.غير مستحب استخدام البيانو و الجيتار في نفس الوقت و خاصة لو كانوا كمان جملتين كونتر
او اكثر دقة TWO plucking instruments
ربما اقترح عليك استبدال خط الجيتار ( اذا كان جيتار ) ببيانو و خفض طبقة جملة البيانو ( اذا كان بيانو ) الاصلية اوكتاف و كأنها بيانو واحد الاتنين مع بعض
3.صوت الجيتار غير جميل بالمرة و اقرب الي الهاربيسكورد المنقرض وجوده ( انا شاكك انه جيتار )

من 0:32 الجملة جميلة و الكونتر رائع و لكن صوت الكوار نفسه Choir مش لطيف .. مصطنع جدا

لكن شغل جميل , تعليقي هو الاصوات نفسها و هذه مشكلة برامج و بنوك اصوات لا تقلل من مجهوداتك
و ابداعك

نري استخدام للنحاسيات علي فترات متباعدة
( انا شخصيا عندما اسمع النحاس اتذكر الصيف و الشمس و ليس الشتاء ) و لكن ربما هذا لغرض في نفسك

الجملة الايقاعية جميلة و جديدة و لكن مجددا مشكلة الاصوات , صوت snare drum لم يروقني تماما
يعني لو كان معاها مؤثر EQ كان ممكن النتيجة تختلف
تقريبا هي نفس النقاط الي نهاية العمل

الاغنية كلمات عاطفية , و لكن واضح جدا ان المغزي وطني و ليس عاطفي او رومانسي
فكرتنا بحاجات سيد درويش و بديع خيري الوطنية المستخبية ورا ثوب الرومانسية

عمل جميل .. اهنئك عليه

تحياتي و تقديري

Hisham Khala
06/02/2013, 23h29
الاستاذ الدكتور هشام المحترم

عمل جميل .. اهنئك عليه

رد د. هشام: أشكرك يا صديقي العزيز علي كلمات المشجعة و علي ذوقك الرفيع


في البداية نقول عمل جميل

التيمة الرئيسية في الموسيقي بسيطة و جميلة وتدخل القلب و نفتقدها عندما تختفي و نتلهف حضورها ثانية

شغل الهارموني واعي عالي المستوي و يحقق نظرية ان الهارموني الجيد هو الذي لا تشعر بوجوده و اذا اختفي شعرت تشعر فعلا بأهمية وجوده السابق

لي بعض نقاط و كلها بناءا علي الملف المرفق بدون غناء

ممكن تعتبرها شوية تحليل علي ملاحظات

من اول دم للتيمباني تركتنا ننتظر كثيرا لحد دخول الات النفخ الخشبية , ترقب و انتظار ايه اللي جاي
دخول الات نفخ خشب


عندك حق ، أنا أنتظرت لغاية ما صدي الصوت يروح خالص + مازورة كاملة


بدأت مستخدم نظرية الكانون و رغم انه تقريبا لا يستخدمها احد نظرا لاعتبارها من الوسائل التقليدية لتطويل الجملة
و يعيبها البعض و لكنها تحتاج لفهم و وعي لتنفيذها صح .. حضرتك عملتها صح جدا by the book
بدأت الدخول من بالفلوت يلاحقه الشيللو و الفلوت يكرر في العالي و التشيللو في مكانه
جميل هذا في الجملة و ردها يعني من الثانية 8 الي 18


د. راجح سامي داود مازال يستعمل الكانون فورم في أعماله ، و بيلا بارتوك له كتاب كامل (كانون فورم) و هو من الموسيقيين العصر الحديث ، و إذا كنت درست في الكونسرفاتور فلابد أن تكون عزفت هذا الكتاب في قسم البيانو (و الذي كنت أعتبره من أدوات التعذيب) و لا أجد مبرر للأمتناع عن أستخدامه حتي و لو كان موضة قديمة ، و من الناحية الدرامية فهو مفيد فأنا تناولت الشتا القاسي بموجاته المتتابعة و رياحه و أمطاره المتتالية ، و كلمة كانون تعني مدفع يعني الموتيفات تخرج كطلقات المدفع فقبل أن تصل الطلقة الاولي للهدف تكون الطلقة الثانية قد خرجت.


صوت الوتريات من 0:19 الي 0:22 لم يروقني كأنه هاجم .. ربما هذا مقصود منك و لكن صوت الكمجات غير مريح


قد يكون و قد لا يكون صوت الوتريات مريح أو غير مريح ، و لكن أنا أستخدمت Garritan Personal Orchestra و هي مكتبة الاصوات التي يستخدمها برنامج فينالي


من 0:22 الي 0:32 الجملة الموسيقية للجيتار والجملة الكونتر من البيانو جمل موسيقية جميلة
لي بعض تحفظات

1.الجملتين في ريجستر واحد , كان ممكن ترفع اي واحدة منهم اوكتاف حتي تتضح الرؤية
2.غير مستحب استخدام البيانو و الجيتار في نفس الوقت و خاصة لو كانوا كمان جملتين كونتر
او اكثر دقة TWO plucking instruments
ربما اقترح عليك استبدال خط الجيتار ( اذا كان جيتار ) ببيانو و خفض طبقة جملة البيانو ( اذا كان بيانو ) الاصلية اوكتاف و كأنها بيانو واحد الاتنين مع بعض
3.صوت الجيتار غير جميل بالمرة و اقرب الي الهاربيسكورد المنقرض وجوده ( انا شاكك انه جيتار )


الحقيقة أنا أستخدمت الهاربسيكورد (المنقرض) مع البيتزاكاتو كمانجة و الوتريات بالنقر Puckled Instruments هما يعبران عن سقوط أمطار الشتاء و حتي و أنا بأعزف هذا الجزء علي الاورج حاسس و سامع قطرات المطر.

أما عن إنقراض الهاربسيكورد فهو لم ينقرض بعد و أدعوك لسماع "ضيعت مستقبل حياتي" توزيع شريف محي الدين و عزف أوركسترا الاسكندرية علي الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=620804#post620804
مع تحفظي علي طريقة التوزيع حيث أن هناك نغمات كثيرة خبطت في بعضها و مع أحترامي لطريقة تناوله لهذا الدور و أكيد أنت عارف طريقة التعامل مع النغمات المتنافرة و Non Chord Tone (NCT)o ، المهم ستجد أنه استخدم الهاربسكورد ، و شريف محي الدين هو المدير المسؤول عن الموسيقي بمكتبة الاسكندرية و موسيقي مشهود له.



من 0:32 الجملة جميلة و الكونتر رائع و لكن صوت الكوار نفسه Choir مش لطيف .. مصطنع جدا


أنا دورت علي أصوات بشرية و جربت أكثر من أختيار و أستقريت علي GPO لأن الاختيارات الاخري كانت أسوء


لكن شغل جميل , تعليقي هو الاصوات نفسها و هذه مشكلة برامج و بنوك اصوات لا تقلل من مجهوداتك
و ابداعك

نري استخدام للنحاسيات علي فترات متباعدة
( انا شخصيا عندما اسمع النحاس اتذكر الصيف و الشمس و ليس الشتاء ) و لكن ربما هذا لغرض في نفسك


النحاسيات تؤدي اللزم الموسيقية بين الغناء ... و الترمبت و الترامبون و التوبا و الهورن … بيلعبوا البلوز و الجاز … علي نقيض استخدمهم في الجيش و نوبة الصحيان … و اسمع موسيقي الخمسينيات و الستينيات Kiss of fire - La zorazo … ستجد النحاس عمل شغل رومانسي للغاية و السلم الموسيقي و تكنيك العزف بيعلبوا دورهم في خلق الحالة النفسية ، و أنا لا أعترض علي وجهة نظرك أو أحساسك بالآلة الموسيقية و لكن في كتاب رمسكي كورسكوف عن Orchestration ستجده يتحدث عن الالات و الاجزاء اللامعة في الريجستر لكل آلة و الاجزاء الغامقة في ريجستر آخر


الجملة الايقاعية جميلة و جديدة و لكن مجددا مشكلة الاصوات , صوت snare drum لم يروقني تماما
يعني لو كان معاها مؤثر EQ كان ممكن النتيجة تختلف


أنا خبرتي محدودة في Equilizer - Limiter - compressor - … و لا ألعب فيهم لأنهم يبوظوا أجدع مزيكة اذا تم استخدامهم بدون دراية جيدة.


تقريبا هي نفس النقاط الي نهاية العمل

الاغنية كلمات عاطفية , و لكن واضح جدا ان المغزي وطني و ليس عاطفي او رومانسي
فكرتنا بحاجات سيد درويش و بديع خيري الوطنية المستخبية ورا ثوب الرومانسية

عمل جميل .. اهنئك عليه

تحياتي و تقديري


سعدت جدا بمناقشتك و بتحليلك و بوعيك الموسيقي العالي و إلمامك بالعلوم الموسيقية و أكيد سيسعد بك الاستاذ أحمد الجوادي و سيسعد بك كل مهتم بالموسيقي

تحياتي لك و تقديري

منصور العجاتي
07/02/2013, 17h40
رد د. هشام: أشكرك يا صديقي العزيز علي كلمات المشجعة و علي ذوقك الرفيع

د. راجح سامي داود مازال يستعمل الكانون فورم في أعماله ، و بيلا بارتوك له كتاب كامل (كانون فورم) و هو من الموسيقيين العصر الحديث ، و إذا كنت درست في الكونسرفاتور فلابد أن تكون عزفت هذا الكتاب في قسم البيانو (و الذي كنت أعتبره من أدوات التعذيب) و لا أجد مبرر للأمتناع عن أستخدامه حتي و لو كان موضة قديمة ، و من الناحية الدرامية فهو مفيد فأنا تناولت الشتا القاسي بموجاته المتتابعة و رياحه و أمطاره المتتالية ، و كلمة كانون تعني مدفع يعني الموتيفات تخرج كطلقات المدفع فقبل أن تصل الطلقة الاولي للهدف تكون الطلقة الثانية قد خرجت.


لا يوجد مانع استخدامها ( مفيش ممنوع دلوقتي عموما في المزيكا - الكلام دا كان زمان )
بعيدا عن قالب الكانون كقالب موسيقي و باخ و بارتوك
تعتبر احدي ادوات المؤلف الموسيقي Augmentation tool


الحقيقة أنا أستخدمت الهاربسيكورد (المنقرض) مع البيتزاكاتو كمانجة و الوتريات بالنقر Puckled Instruments هما يعبران عن سقوط أمطار الشتاء و حتي و أنا بأعزف هذا الجزء علي الاورج حاسس و سامع قطرات المطر.


تقريبا انقرض كأنتاج الة موسيقية - دا كان قصدي
انما كصوت موجود في البرامج - انا نفسي بستخدمه احيانا كوردات لو زهقان من البيانو

فعلا البيزكاتو ممكن يعبر عن تساقط المطر و انا استخدمته في جيكا تعبيرا عن تساقط دموع العين

أما عن إنقراض الهاربسيكورد فهو لم ينقرض بعد و أدعوك لسماع "ضيعت مستقبل حياتي" توزيع شريف محي الدين و عزف أوركسترا الاسكندرية علي الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showthre...804#post620804
مع تحفظي علي طريقة التوزيع حيث أن هناك نغمات كثيرة خبطت في بعضها و مع أحترامي لطريقة تناوله لهذا الدور و أكيد أنت عارف طريقة التعامل مع النغمات المتنافرة و Non Chord Tone (NCT)o ، المهم ستجد أنه استخدم الهاربسكورد ، و شريف محي الدين هو المدير المسؤول عن الموسيقي بمكتبة الاسكندرية و موسيقي مشهود له.

اكيد هأسمع التوزيعات الجديدة لأدوار سيد درويش - انا من عشاقه

أنا دورت علي أصوات بشرية و جربت أكثر من أختيار و أستقريت علي GPO لأن الاختيارات الاخري كانت أسوء

نعاني كلنا من بنوك الاصوات - اتمني يأتي يوم و تنفذ العمل اصوات حية لأبراز جمال شغلك

النحاسيات تؤدي اللزم الموسيقية بين الغناء ... و الترمبت و الترامبون و التوبا و الهورن … بيلعبوا البلوز و الجاز … علي نقيض استخدمهم في الجيش و نوبة الصحيان … و اسمع موسيقي الخمسينيات و الستينيات Kiss of fire - La zorazo … ستجد النحاس عمل شغل رومانسي للغاية و السلم الموسيقي و تكنيك العزف بيعلبوا دورهم في خلق الحالة النفسية ، و أنا لا أعترض علي وجهة نظرك أو أحساسك بالآلة الموسيقية و لكن في كتاب رمسكي كورسكوف عن Orchestration ستجده يتحدث عن الالات و الاجزاء اللامعة في الريجستر لكل آلة و الاجزاء الغامقة في ريجستر آخر


النحاس في الجاز حالم غير اللاتين شقي غير الكلاسيكي يصحصح الدنيا قبل ما ننام من الكمنجات
كل الة لها استخدام يختلف علي حسب الشكل الموسيقي
هل تصدق لو قلت لك ان لما الاجانب بيسمعوا تقاسيم كمنجة شرقي - مش بيعرفوا انها كمنجة و يسألوني ايه الالة دي
و اجاوب اقول فيولين يستغربوا !

كورساكوف - مين ما قراش كورساكوف ؟ انا حتي كنت بفكر اترجمه بس ضيق الوقت

أنا خبرتي محدودة في Equilizer - Limiter - compressor - … و لا ألعب فيهم لأنهم يبوظوا أجدع مزيكة اذا تم استخدامهم بدون دراية جيدة


بسيطة القصة دي - فكرني ابعتلك كتاب هايل عن المكس و الماستر
( هحتاج اعمله سكان الاول والكتاب بريطاني كبير )
بس مبدئيا حضرتك بتعمل الدرامز ازاي ؟
الدرامز كلها تراك واحد ؟ تبقي مشكلة كدة
عشان المفروض يبقي كل جزء من الدرامز في تراك و تقدر تتحكم فيهم براحتك الاول مستوي الصوت
volume level و بعدين panning و بعدين ال EQ و هلم جرجير
( علي فكرة قصدي جرجير مش غلط كتابة )
جرجير عشان قصة طويلة و بشراشيب زي الجرجير كدة :rolleyes:


سعدت جدا بمناقشتك و بتحليلك و بوعيك الموسيقي العالي و إلمامك بالعلوم الموسيقية و أكيد سيسعد بك الاستاذ أحمد الجوادي و سيسعد بك كل مهتم بالموسيقي


تحياتي لك و تقديري



انا الاسعد بحضرتك و بالاستاذ الرائع القدير احمد بيك الجوادى

اشكرك مرة تانية

تحياتي و تقديري

أحمد الجوادي
08/02/2013, 02h39
صديقي الحبيب الدكتور هشام بيك المحترم
صديقي الحبيب الأستاذ منصور بيك المحترم

أولا أهنئ الدكتور هشام على هذا الإبداع الذي عودنا عليه وفي انتظار المزيد من إبداعاتك.
ثانيا، لا أخفيكما بأنني سعيد جدا بوجودنا معا في هذا المنتدى أيما سعادة، وسعيد جدا بنقاشاتنا الموسيقية الجميلة والتي أستمتع أنا بها كثيراً جداً.

لكما مني خالص محبتي

أحمد الجوادي

Hisham Khala
11/02/2013, 00h08
رد د. هشام: أشكرك يا صديقي العزيز علي كلمات المشجعة و علي ذوقك الرفيع

د. راجح سامي داود مازال يستعمل الكانون فورم في أعماله ، و بيلا بارتوك له كتاب كامل (كانون فورم) و هو من الموسيقيين العصر الحديث ، و إذا كنت درست في الكونسرفاتور فلابد أن تكون عزفت هذا الكتاب في قسم البيانو (و الذي كنت أعتبره من أدوات التعذيب) و لا أجد مبرر للأمتناع عن أستخدامه حتي و لو كان موضة قديمة ، و من الناحية الدرامية فهو مفيد فأنا تناولت الشتا القاسي بموجاته المتتابعة و رياحه و أمطاره المتتالية ، و كلمة كانون تعني مدفع يعني الموتيفات تخرج كطلقات المدفع فقبل أن تصل الطلقة الاولي للهدف تكون الطلقة الثانية قد خرجت.


لا يوجد مانع استخدامها ( مفيش ممنوع دلوقتي عموما في المزيكا - الكلام دا كان زمان )
بعيدا عن قالب الكانون كقالب موسيقي و باخ و بارتوك
تعتبر احدي ادوات المؤلف الموسيقي Augmentation tool


الحقيقة أنا أستخدمت الهاربسيكورد (المنقرض) مع البيتزاكاتو كمانجة و الوتريات بالنقر Puckled Instruments هما يعبران عن سقوط أمطار الشتاء و حتي و أنا بأعزف هذا الجزء علي الاورج حاسس و سامع قطرات المطر.


تقريبا انقرض كأنتاج الة موسيقية - دا كان قصدي
انما كصوت موجود في البرامج - انا نفسي بستخدمه احيانا كوردات لو زهقان من البيانو

فعلا البيزكاتو ممكن يعبر عن تساقط المطر و انا استخدمته في جيكا تعبيرا عن تساقط دموع العين

أما عن إنقراض الهاربسيكورد فهو لم ينقرض بعد و أدعوك لسماع "ضيعت مستقبل حياتي" توزيع شريف محي الدين و عزف أوركسترا الاسكندرية علي الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showthre...804#post620804
مع تحفظي علي طريقة التوزيع حيث أن هناك نغمات كثيرة خبطت في بعضها و مع أحترامي لطريقة تناوله لهذا الدور و أكيد أنت عارف طريقة التعامل مع النغمات المتنافرة و Non Chord Tone (NCT)o ، المهم ستجد أنه استخدم الهاربسكورد ، و شريف محي الدين هو المدير المسؤول عن الموسيقي بمكتبة الاسكندرية و موسيقي مشهود له.

اكيد هأسمع التوزيعات الجديدة لأدوار سيد درويش - انا من عشاقه

أنا دورت علي أصوات بشرية و جربت أكثر من أختيار و أستقريت علي GPO لأن الاختيارات الاخري كانت أسوء

نعاني كلنا من بنوك الاصوات - اتمني يأتي يوم و تنفذ العمل اصوات حية لأبراز جمال شغلك

النحاسيات تؤدي اللزم الموسيقية بين الغناء ... و الترمبت و الترامبون و التوبا و الهورن … بيلعبوا البلوز و الجاز … علي نقيض استخدمهم في الجيش و نوبة الصحيان … و اسمع موسيقي الخمسينيات و الستينيات Kiss of fire - La zorazo … ستجد النحاس عمل شغل رومانسي للغاية و السلم الموسيقي و تكنيك العزف بيعلبوا دورهم في خلق الحالة النفسية ، و أنا لا أعترض علي وجهة نظرك أو أحساسك بالآلة الموسيقية و لكن في كتاب رمسكي كورسكوف عن Orchestration ستجده يتحدث عن الالات و الاجزاء اللامعة في الريجستر لكل آلة و الاجزاء الغامقة في ريجستر آخر


النحاس في الجاز حالم غير اللاتين شقي غير الكلاسيكي يصحصح الدنيا قبل ما ننام من الكمنجات
كل الة لها استخدام يختلف علي حسب الشكل الموسيقي
هل تصدق لو قلت لك ان لما الاجانب بيسمعوا تقاسيم كمنجة شرقي - مش بيعرفوا انها كمنجة و يسألوني ايه الالة دي
و اجاوب اقول فيولين يستغربوا !

كورساكوف - مين ما قراش كورساكوف ؟ انا حتي كنت بفكر اترجمه بس ضيق الوقت

أنا خبرتي محدودة في Equilizer - Limiter - compressor - … و لا ألعب فيهم لأنهم يبوظوا أجدع مزيكة اذا تم استخدامهم بدون دراية جيدة


بسيطة القصة دي - فكرني ابعتلك كتاب هايل عن المكس و الماستر
( هحتاج اعمله سكان الاول والكتاب بريطاني كبير )
بس مبدئيا حضرتك بتعمل الدرامز ازاي ؟
الدرامز كلها تراك واحد ؟ تبقي مشكلة كدة
عشان المفروض يبقي كل جزء من الدرامز في تراك و تقدر تتحكم فيهم براحتك الاول مستوي الصوت
volume level و بعدين panning و بعدين ال EQ و هلم جرجير
( علي فكرة قصدي جرجير مش غلط كتابة )
جرجير عشان قصة طويلة و بشراشيب زي الجرجير كدة :rolleyes:




انا الاسعد بحضرتك و بالاستاذ الرائع القدير احمد بيك الجوادى

اشكرك مرة تانية

تحياتي و تقديري


سعدت بحديثك و آراءك

وأنا في أنتظار كتاب المكس البريطاني


و في أنتظار رأيك في توزيعات أدوار سيد درويش

تحياتي و أعزازي

Hisham Khala
11/02/2013, 00h11
صديقي الحبيب الدكتور هشام بيك المحترم
صديقي الحبيب الأستاذ منصور بيك المحترم

أولا أهنئ الدكتور هشام على هذا الإبداع الذي عودنا عليه وفي انتظار المزيد من إبداعاتك.
ثانيا، لا أخفيكما بأنني سعيد جدا بوجودنا معا في هذا المنتدى أيما سعادة، وسعيد جدا بنقاشاتنا الموسيقية الجميلة والتي أستمتع أنا بها كثيراً جداً.

لكما مني خالص محبتي

أحمد الجوادي


الأستاذ الفنان أحمد بك الجوادي

ضوءت الصفحة بمرورك الكريم

لك مني كل تقدير و احترام و اعزاز

saadmamdouh
22/02/2013, 20h33
حلو الشغل دة لكن ينقصه العمل بألات لايف