تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : أحب أشوفك كل يوم (محمد عبد الوهاب)


انور الحارث
08/10/2012, 06h49
اساتذة سماااعى الافاضل:

استوقفتنى هذه الاغنية للموسيقار :محمد عبد الوهاب(احب أشوفك كل يوم)

اسال :المقام من الدقيقة صفر حتى الدقيقة 20

2- لوفصلت صوت عبد الوهاب عن الموسيقى لتهيأ لى اننى استمع الى موسيقى تركية

ممكن توضيح مااسمع؟ لااعرف ان كانت تمت بصلة للاسكادور التركى..أم لا

خالص التقدير والثناء

انور الحارث

guest
08/10/2012, 08h31
استاذ انور

اذا تقصد ان موسيقي المقدمة لحن اسكودار التركي ؟ لا , مش اسكودار

اذا تخيلنا فصل صوت المطرب عن موسيقي الخليفة ( الموسيقي الموجودة في بعض الاحيان و مختفية في بعض الاحيان و وفي ظهورها معظم الاحيان تمشي الموسيقي مجرد مصاحبة مونودية بدون اي تغيير مع صوت المطرب او ردود قصيرة جدا )
و لكن شوف يا سيدي برضه احقاقا لل حق الرد من 0:50 ل حد 0:54 .. فيها تشابه مع تقريبا مازورتين في اسكودار ( و لكن هذا لا يرتقي حتي ل شبهة الاقتباس , الرد غير مؤثر علي الاغنية و مش الاساس فيها ) حتي الرد اللي بعديه من 1:06 الي 1:09 كأنه مغير فيها ( يعني حتي الرد المقصود لم يتكرر بحذافيره ) و مرة تالتة من 1:44 ل 1:48 و الرد الرابع من 2:18 مختلف تماما

وان كان هناك مش عارف اسميها ايه ! ياخد طرف الجملة و يغير معالمها
لاحظ كدة من 3:27 ؟ واخد ييجي بتاع مازورة و حتة و كمل حاجة تانية خالص

جوابي ل سؤالك من وجهة نظري

لا يمت للحن اسكودار رغم التشابه الغير معيب في المواضع اللي قلت عليها
و روح الموسيقي هنا مختلفة تماما عن اسكودار

شكرا علي ارفاقك الاغنية
استمتعت بيها في الصباح

تحياتي و تقديري

انور الحارث
08/10/2012, 18h31
استاذ انور

اذا تقصد ان موسيقي المقدمة لحن اسكودار التركي ؟ لا , مش اسكودار

اذا تخيلنا فصل صوت المطرب عن موسيقي الخليفة ( الموسيقي الموجودة في بعض الاحيان و مختفية في بعض الاحيان و وفي ظهورها معظم الاحيان تمشي الموسيقي مجرد مصاحبة مونودية بدون اي تغيير مع صوت المطرب او ردود قصيرة جدا )
و لكن شوف يا سيدي برضه احقاقا لل حق الرد من 0:50 ل حد 0:54 .. فيها تشابه مع تقريبا مازورتين في اسكودار ( و لكن هذا لا يرتقي حتي ل شبهة الاقتباس , الرد غير مؤثر علي الاغنية و مش الاساس فيها ) حتي الرد اللي بعديه من 1:06 الي 1:09 كأنه مغير فيها ( يعني حتي الرد المقصود لم يتكرر بحذافيره ) و مرة تالتة من 1:44 ل 1:48 و الرد الرابع من 2:18 مختلف تماما

وان كان هناك مش عارف اسميها ايه ! ياخد طرف الجملة و يغير معالمها
لاحظ كدة من 3:27 ؟ واخد ييجي بتاع مازورة و حتة و كمل حاجة تانية خالص

جوابي ل سؤالك من وجهة نظري

لا يمت للحن اسكودار رغم التشابه الغير معيب في المواضع اللي قلت عليها
و روح الموسيقي هنا مختلفة تماما عن اسكودار

شكرا علي ارفاقك الاغنية
استمتعت بيها في الصباح

تحياتي و تقديري


قبل كل شىء ايهاب:الموسيقار

عبد الوهاب نبعده عن الموضوع

لانه ملحن الاغنية هو الشيخ درويش الحريرى ؟

guest
08/10/2012, 19h13
انا لم اكن اعرف من هو الملحن الاصلي في جميع الاحوال
شكرا علي المعلومة الجديدة
الكلمات ل حسن انور ؟ ارجو التأكيد
انا ما قلتش حاجة غلط في حق عبدالوهاب او الحريري ايا كان من هو الملحن للعمل
بل العكس انا انصفتهم و عجبني اللحن و استبعدت اي تشابه او اقتباس


جوابي ل سؤالك من وجهة نظري

لا يمت للحن اسكودار رغم التشابه الغير معيب في المواضع اللي قلت عليها
و روح الموسيقي هنا مختلفة تماما عن اسكودار


غناء عبدالوهاب و نبعده , ازاي ؟ دا ابدع في الغناء و الليالي من 3:28 ل 4:07

اشكرك مرة تانية علي ذوقك و اختيارك الجميل .. انا سعيد بالاغنية جدا

انور الحارث
09/10/2012, 00h42
انا لم اكن اعرف من هو الملحن الاصلي في جميع الاحوال
شكرا علي المعلومة الجديدة
الكلمات ل حسن انور ؟ ارجو التأكيد
انا ما قلتش حاجة غلط في حق عبدالوهاب او الحريري ايا كان من هو الملحن للعمل
بل العكس انا انصفتهم و عجبني اللحن و استبعدت اي تشابه او اقتباس



غناء عبدالوهاب و نبعده , ازاي ؟ دا ابدع في الغناء و الليالي من 3:28 ل 4:07

اشكرك مرة تانية علي ذوقك و اختيارك الجميل .. انا سعيد بالاغنية جدا


تسلم اخى العزيز ايهاب ...

ولاانااا لااشك اعتقد ان الموضوع متعلق بالمقام المستخدم طابعه وروحه

ولذلك سألت و أكرر السؤال نفسه الذى ابتداته

لاساتذة سماااعى ونرجواا افاادتناا ان أمكن ؟

مع جزيل الشكر

تحياتى وتقديرى ايهاااب على الاجتهااد فى التحليل

guest
09/10/2012, 06h59
تسلم

انور الحارث
09/10/2012, 11h23
تسلم


على فكرة عرفت هى عجم من الصفر حتى العشرين

ومقام الاغنية عشاق مصرى ويمكن الحجى الحريرى مومقصر أخذ شوية من اجدادنااا الاتراك

ايهاب على كل بس عرفت انهو عجم بدخل بحطلك

سلااام ايهااا الغااالى

على فكرة اللونغااا كثيير حلوة تشكر:emrose: عليهاا ليش ماتنزلهااا بابداعات الاعضاء

تاخرت على موعدى الطبى

الى اللقاء

اخوك:

انور الحارث

اورباا

guest
09/10/2012, 12h53
على فكرة عرفت هى عجم من الصفر حتى العشرين

ومقام الاغنية عشاق مصرى ويمكن الحجى الحريرى مومقصر أخذ شوية من اجدادنااا الاتراك

ايهاب على كل بس عرفت انهو عجم بدخل بحطلك

سلااام ايهااا الغااالى

على فكرة اللونغااا كثيير حلوة تشكر:emrose: عليهاا ليش ماتنزلهااا بابداعات الاعضاء

تاخرت على موعدى الطبى

الى اللقاء

اخوك:

انور الحارث

اورباا

ما تأخذنيش انور
سؤالك كان من جزئيتين
انا رديت علي تساؤلك رقم 2 عشان اسكودار دي يعني حافظها صم زي اسمي ! و ووزعتها جيتارات !
و فضلت اسيب سؤال رقم 1 اللي هو ..


اسال :المقام من الدقيقة صفر حتى الدقيقة 20


عشان الاساتذة كتير ..
و عامة يا سيدي الفاضل ما تزعلش مني

لو حضرتك من نفسك شايفها انها عجم .. مفيش مشكلة
و لو حد من الاساتذة قال ل حضرتك انها ( المقدمة من 0 ل 20 ) عجم .. يبقي عاوز يتضرب ب طلقة موسيقية في ودانه
ليه ؟ عشان دي نهاوند من علي درجة الري
خد دي بقي كمان ؟
المقدمة مش بس اي نهاوند ( دا نهاوند اللي هو الجنس الاصل نهاوند و جنس الفرع كرد) و من علي درجة الري
الاساتذة بقي يسموها زي ما هم عاوزين ( يسموه تصوير نهاوند كردي من علي الري ) ( او يسموه نهاوند من علي كوبري المنشية حتي ) ( او ليه اسم معرفوش ) ما يفرقش معايا .. اختاروا اسم و انا هوافق
العشاق المصري = جنس نهاوند علي ري ( دوكاه ) و جنس نهاوند علي لا( حسيني)
( اتعلمته كدة )
يبقي
لأ يا سيدي الفاضل المقدمة مش عجم .. وعاوز حد من الاساتذة كدة يكتبها نوتة و يوريني ها يطلعها عجم ازاي ؟!
جايز يكون العجم اتغير وصغروه و انا مش في البلد و لا حاجة و انا معرفش ؟
اللحن مرة تانية مش مقتبس ..
قوانين الاقتباس معروفة

انا مش عارف قصد حضرتك علي اي لونجا قمت ب توزيعها ؟ انا موزع لونجات كتير
المهم تكون اعجبتك .. دا شئ يسعدني اكيد ودا اللي اتمناه انك تكون مبسوط
حاضر
ربنا يسهل نبقي نضعها بابداعات الاعضاء


تاخرت على موعدى الطبى


اورباا

و في النهاية سلامتك الف سلامة

انور الحارث
09/10/2012, 15h43
لو حضرتك من نفسك شايفها انها عجم .. مفيش مشكلة
و لو حد من الاساتذة قال ل حضرتك انها ( المقدمة من 0 ل 20 ) عجم .. يبقي عاوز يتضرب ب طلقة موسيقية في ودانه

كنت مستعجل
اصحح الان

لو قرات مايلى :

فى بداية الدور حركة عجم يقوم بهاا دائمااا العازفين حين يعزفون مقام العشاق

شو يعنى هذااا الكلام ؟

وبعدين اخبرك من اعطانى المعلومة؟

guest
09/10/2012, 17h00
قرأتها فين حضرتك ؟


فى بداية الدور حركة عجم يقوم بهاا دائمااا العازفين حين يعزفون مقام العشاق


عشان تفرق اذا كان قصدك مقام العشاق مصري ولا تركي


وبعدين اخبرك من اعطانى المعلومة؟

و بعدين انا هخاف مثلا ؟
دا لو عبدالوهاب ذات نفسه طلع من تربته و قاللي العجم نهاوند هقوله ارجع تربتك يا عبده و شكرا جزيلا
اللي قاللك المعلومة هايكون احسن من عبدالوهاب ؟
مش عاوز اعرف عموما اذا كان دا سر بالنسبة لك
و منكم نستفيد
بس ممكن تسأله يعني ايه مصلصل و مبلبل

انور الحارث
09/10/2012, 23h50
قرأتها فين حضرتك ؟



عشان تفرق اذا كان قصدك مقام العشاق مصري ولا تركي



و بعدين انا هخاف مثلا ؟
دا لو عبدالوهاب ذات نفسه طلع من تربته و قاللي العجم نهاوند هقوله ارجع تربتك يا عبده و شكرا جزيلا
اللي قاللك المعلومة هايكون احسن من عبدالوهاب ؟
مش عاوز اعرف عموما اذا كان دا سر بالنسبة لك
و منكم نستفيد
بس ممكن تسأله يعني ايه مصلصل و مبلبل
[/SIZE]

ايهاب المعلومة ليست لاستاذ موسيقى

وانا لم اخذ بهااا والا لمااا كتبت لك (انهو عجم)

بالنسبة لى اول مرة احس بشكل جيد بالمقام اخرجت اغانى اخرى

مثل حسدونى وباين فى عينيهم لعبد الوهاب

وشربت الصبر لدااوود حسنى نفس النمط والدخول ولكن هناا التركى واضح اكثر

ان شاءالله اسال عليهاا

(بسبب ان الالاتى هالمرة مطنشنااا بشكل ممتاز هههههههههههه لانه دوخناااه)

ايهاب اللونغاا المقصودة :emrose:جميل الطنبورى يسلمووواا ايديك .

استطيع التفرقة العشاق التركى سلم البيات ولكن بدل الرى يبدا من الدو بطريقة عمل خاصة

انور الحارث

اوربااا

(التعليم اخذ وعطاااء الاستااذ يعطى والطالب يؤخذ)

guest
10/10/2012, 19h09
حقك عليا لو ضايقتك من غير قصدي يا انور

شوف صديقي

هاتأكد من الكلام اللي بتقوله عشان يقبل اكثر من تفسير

و لكن مبدئيا وجدت التالي

بالنسبة ل مقام العشاق المصري
هو المفروض انه تصوير ل مقام النهاوند علي الري
دا اللي انا اعرفه
و في ناس ب تحسب العشاق المصري
انه جنس نهاوند علي ري و جنس بياتي علي لا
و في المقدمة بتاعتنا : نهاوند علي ري و كرد علي لا
و عشاق تركي هو بياتي عربي .. كلامك تمام
احيانا يقال حركة و يكون مقصود بيها جنس الفرع
يعني ( و اعتقد ليس اكيد ) ان مقصود ان حركة عجم علي العشاق انه تم عزف جنس الفرع من العجم ؟ و لكن انا استبعد الكلام دا , مش منطقي الصراحة .. لأن جنس الفرع في المقدمة كرد صريـــــح
احيانا يقال حركة عجم برضه اذا كان اسلوب العزف سريع ( مهما كان نوع المقام ) و لكن انا برضه مش مقتنع بالكلام دا
انا اتبادل معاك اللي قريته برضه ..
و هارفق نوتة ل حضرتك من 10 موازير .. هي المقدمة , و حللها حضرتك عشان تقتنع .. هتلاقي ان مفيش عجم في الموضوع و ان المقدمة زي ما قلت ل حضرتك قبل كدة

تسلم علي تشجيعك للونجا .. دا من ذوقك و كرم اخلاقك

انت فين في اوروبا ؟ يمكن تيجيلي حفلة , او ازورك اجيلك اعزفلك اللونجا ب نفسي

تحياتي ل حضرتك

guest
10/10/2012, 19h56
نوتة المقدمة و الملف الصوتي

انور الحارث
11/10/2012, 11h08
طاب يومك اخى ايهاااب:

قرات ماكتبت مشكورااا بالنسبة لى اعرف العشاق جنس جذع نهاوند على الرى وجنس فرع منفصل وليس متصل

بياتى على اللا...بصراحة معلومة ان يكون هو فقط تصوير جزء بس نهاوند على الرى لااعرفهااا

اللى استخلصته من كلامك انه المقدمة ليست على مقام الاغنية لانك تحدثت عن فرع الكرد ومدام مافى بياتى اللا وسى نصف بيمول اذاا مش عشاق

بصراحة المعلومات عن هذااا الدور تكاااد تكون معدومة ...

ايهاااب عصب راسك منى :

ساخذ المقدمة وماسمعته مقام عشاق ...وربماا يكون هناك لمسة او عربة للدو بداية الدور

والله اناا سالت عليهاا من سالته يحتااج لوقت ليسمعهااا بشكل جيد(بعيد عن الاستعجال والالحااح)...ولو كنت صح ياايهاب بدى اسميك دكتور ايهاااب

على فكرة :اسمع شو 1-عرفت الشيخ الحريرى ملحن الاغنية لايجيد العزف ولا على اى الة موسيقية

2 - اى بحث تريد ان تقوم به حول مقام عشاااق مصرى ابحث عنه باسمه الجديد الا وهو(نسااارى)


الاسم المشتق من نهاوند والبياتى (نسايم وحوارى)

انت فهمت منى شىء اليوم ولاانااا ؟

ولك الشكر ايضااا:emrose: دوختك معى ماهيك؟

التوبة ماعااد اسال؟

انور الحارث
16/10/2012, 03h55
اتمنى من المولى بداية ان يكون اخى وصديقى العزيز الفنان الشاب :ايهاب بخير

وبصحة جيدة ....


أغنية احب اشوفك كل يوم المقدمة الموسيقية والغناااء


مقااام نهاااوند الرى -علامة الدو دييز


نتااابع نهاااوند الى جملة ارحم ودادى


حيث يتحول الى بياااتى الحسينى اللا

الايقاااع مصمودى تمانية على اربع

وفى الاغنية تحويلا ت كثيرة وعدد من الايقاااعات والموااازين

طاب يوم الجميع بكل خير

اتمنى لو اسااتذة سماااعى الكرااام لهم اى تعليق ان يتفضلوااا بذلك

لان هذه المعلومة لالاف المتااابعين عشاااق الطرب القديم

شكرااا اخى ايهاب

دعااائى لكم بالنجااح والتوفيق

جابر المراغي
16/10/2012, 05h06
تحيه طيبه لعمالقة التحليل الموسيقى الكرام وبعيدا عن هذا الحقل الذى لاأعرف فيه شيئا الا المبادىء الموسيقيه فالمعروف أن أحب أشوفك كل يوم أحد الادوار السته التى سجلها الاستاذ / عبد الوهاب بل هو اشهر أدواره والاكثر تطورا والمعروف أيضا أن الدوركان روح الغناء المصرى فى القديم والذى كان له أثره البالغ فى تلحين القصائد والمواويل والطقطوقه والموشح فيمابعد وعلى فكره ياأخواننا هذا الدور والادوار الاخرى من تلحين عبد الوهاب يعنى الشيخ / درويش الحريرى مش ملحنه ولاحاجه وهذا الدور تأليف /حسن أنورسنة 1928 والادوار الاخرى هى ( ياليلة الوصل استنى تأليف أحمد شوقى سنة 1926 / عشقت روحك تأليف / محمد متولى سنة 1930 / القلب ياما انتظر تأليف أمين عزت الهجين سنة 1938 / حبيب القلب تأليف أمين عزت الهجين أيضا سنة 1932 ويلاحظ تأثر عبد الوهاب بفن الشيخ / السيد درويش