المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من مقام هزام "حبيت الدنيا"


Hisham Khala
12/10/2011, 17h18
حبيت الدنيا عشان خاطرك

كلمات: د. محمد طارق حسني
تلحين و توزيع: د.هشام خلف
غناء المطرب الشاب: محمد حسن
إخراج: د.هشام خلف


كلمات الاغنية

حبيت الدنيا عشان خاطرك
و نسيت أحبابي عشان حبك
أزاي بتقولي نسيتي حبي
دي عيونك مش قادرة تخبي
حبيت الدنيا عشان خطرك

يا حبيبتي يا مغرورة كفاية
نكرانك للحب جناية
و انا قلبي بعد ما ينساكي
مش ممكن يرجع يهواكي
حبيت الدنيا عشان خاطرك

علي فكرة الايام اهي جاية
و انا مستني رجوعك ليه
و الحب الفايت ها نعيده
و الشمع اللي انطفي ها نقيده
حبيت الدنيا عشان خطرك

الرابط علي اليوتيب:
‫ط*ط¨ظٹطھ ط§ظ„ط¯ظ†ظٹط§ ط¹ط´ط§ظ† ط®ط§ط·ط±ظƒ‬‎ - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Afo6ARoUPZU)
و مرفق ملف صوتي لمن لديه صعوبة في التعامل مع اليوتيوب

أنا لحنت الاغنية علي مقام راحة الارواح (لأنه يناسب صوتي) و لكني صورت اللحن علي مقام الهزام حتي يكون اللحن في المنطقة الجميلة من صوت محمد حسن ، طبعا اللحن تفرع لمقامات أخري

أرجو أن تنال الاغنية رضاكم

الألآتى
12/10/2011, 18h19
راحة الأرواح مرة واحدة يامفترى

يعنى من السوناتا والكونشيرتو .. إلى عمق الشرقى يامتهور

محاولة جيدة يادكتور هشام .. لكنك لازلت لا تستطيع التخلص من الغربى

تحس إن اللحن خواجاتى .. برغم الهزام والطبلة والعود

فكرتنى بـ (داليدا ) .. لما غنت ( حلوة يابلدى )

وبعدين مافيش حاجة إسمها صورت راحة الأرواح من الهزام .. إنت رحت للهزام وخلاص

لأن راحة الأرواح من متشابهات الهزام .. وبنفس الأبعاد .. الكلام يطول فى هذه الجزئية .. ماعلينا

عرفت بقى إن الأسلوب والطبع لا يمكن تغييره بسهولة .. ده أسلوبك وطبعك المتميز .. حتى لو عملت نهج البردة :mdr:

أما عن الكلمات .. فكرتنى بأغنية .. لأ مش أنا إللى أبكى

تبتدى بعصيان مدنى من الحبيب .. وفى الأخر يطلع عيل .. ويتمحك

الشكر واجب للدكتور محمد طارق حسنى

أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل

فى إنتظار جديدك دائماً يادكتورنا الغالى ..

محمد علي الزوالي
12/10/2011, 21h00
حلوة كثير يا دكتور
تنويعات جميلة وتصور وتنفيذ عالي النوعية
على فكرة المقام بالنسبة لتونس هو السيكاه
لان درجة الارتكاز هي ربع المي
احنا نسميه راحة الارواح اذا كانت درحة الارتكاز
هي ربع السي
هذا لتعم الفائدة و الى الامام
الكلمات حلوة ايضا ولا بد لي ان اهنئ
الدكتور محمد طارق حسني
الاداء والصوت جميل وبدون تعليق

Hisham Khala
14/10/2011, 11h49
راحة الأرواح مرة واحدة يامفترى

يعنى من السوناتا والكونشيرتو .. إلى عمق الشرقى يامتهور

محاولة جيدة يادكتور هشام .. لكنك لازلت لا تستطيع التخلص من الغربى

تحس إن اللحن خواجاتى .. برغم الهزام والطبلة والعود

فكرتنى بـ (داليدا ) .. لما غنت ( حلوة يابلدى )

وبعدين مافيش حاجة إسمها صورت راحة الأرواح من الهزام .. إنت رحت للهزام وخلاص

لأن راحة الأرواح من متشابهات الهزام .. وبنفس الأبعاد .. الكلام يطول فى هذه الجزئية .. ماعلينا

عرفت بقى إن الأسلوب والطبع لا يمكن تغييره بسهولة .. ده أسلوبك وطبعك المتميز .. حتى لو عملت نهج البردة :mdr:

أما عن الكلمات .. فكرتنى بأغنية .. لأ مش أنا إللى أبكى

تبتدى بعصيان مدنى من الحبيب .. وفى الأخر يطلع عيل .. ويتمحك

الشكر واجب للدكتور محمد طارق حسنى

أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل

فى إنتظار جديدك دائماً يادكتورنا الغالى ..


عم الموسيقيين
نورت الصفحة ، و تلألأت بكم
بس يجري ايه إضافة بعض تكنيك العزف إلي لحن شرقي و شوية هرموني خفيف و كونتربوينت خفيف علي اللحن
أنا فعلا لحنتها علي راحة الأرواح و صورتها إلي الهزام ، و كلمة تصوير Transposition معناها تحريك جميع نغمات اللحن بمسافة (بعد) محدد ، مثلا لحن علي دو ماجير ممكن عزفه علي صول ماجير بنفس النسب و الابعاد بين النغمات ، و التصوير له عدة أنواع:
1. سلالم: من سلم إلي سلم آخر من نفس النوع (مثلا من سلم دو الصغير الي سلم لا الصغير و من راحة الارواح إلي الهزام لانهما نفس السلم و لهما نفس الابعاد).
2. تصوير أبعاد / مسافات:
أ) بعد دياتوني
ب) بعد كروماتيكي
و هما نقل اللحن بعد خامس تام مثلا أو بعد ثالث صغير …. مع المحافظة علي الابعاد بين النغمات
أو يتم نقل اللحن بعد خامس داخل السلم بحيث النغمات تكون من داخل السلم و بالتالي قد تكون النغمة المصورة علي بعد خامس تام أو ناقص أو زائد و لتوضيح الفكرة أكثر:
لحن علي سلم لا الصغير الهارموني ها نعمل له تصوير بعد خامس دياتوني فنجد الاتي:
لا > مي (5 تامة) ، سي > فا (5 ناقصة) ، دو > صول# (5 زائدة) … صول#> ري (5 ناقصة) و الباقي ابعاد خامسة تامة ، و للدقة إذا كان السلم لا دياتوني صاعد فلدينا مغرز (فا#): سي > فا# (5 تامة) و فا# > دو (5 ناقصة)

أما إذا كان التصوير كروماتيك: فسوف نحافظ علي البعد و نغير النغمة الناتجة بعلامات التحويل للمحافظة علي البعد المطلوب ، مثلا سلم لا الصغير من دو > صول# نقوم بتحويل (صول#) آلي (صول طبيعية) لجعلها بعد خامس تام

تحياتي و تقديري لشخصكم العزيز

elgien
14/10/2011, 13h11
أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل


الاستاذ الالاتى تحية لك من كل اعماقى

شرفنى ان صوتى عجبك واتمنى انى افضل دايما فى مرتبة الاعجاب هذه

elgien
14/10/2011, 13h13
[/U]الكلمات حلوة ايضا ولا بد لي ان اهنئ
الدكتور محمد طارق حسني
الاداء والصوت جميل وبدون تعليق



شكر خاص الى الاستاذ محمد الزوالى

ويشرفنى ان ادائى وصوتى عجبك

elgien
14/10/2011, 13h16
أنا لحنت الاغنية علي مقام راحة الارواح (لأنه يناسب صوتي) و لكني صورت اللحن علي مقام الهزام حتي يكون اللحن في المنطقة الجميلة من صوت محمد حسن ، طبعا اللحن تفرع لمقامات أخري

أرجو أن تنال الاغنية رضاكم
[/QUOTE]



استاذى وحبيبى دكتور هشام خلف

الشكر اولا لله ثم لحضرتك على مجهودك فى الاغنية من اول حرف الى اخر حرف موسيقى

اتمنى انى افضل دايما عند حسن ظنك بيا

ولا انسى ان اشكر الدكتور محمد طارق على الكلمات الجميلة هذه

Hisham Khala
14/10/2011, 15h14
حلوة كثير يا دكتور
تنويعات جميلة وتصور وتنفيذ عالي النوعية
على فكرة المقام بالنسبة لتونس هو السيكاه
لان درجة الارتكاز هي ربع المي
احنا نسميه راحة الارواح اذا كانت درحة الارتكاز
هي ربع السي
هذا لتعم الفائدة و الى الامام
الكلمات حلوة ايضا ولا بد لي ان اهنئ
الدكتور محمد طارق حسني
الاداء والصوت جميل وبدون تعليق



الاستاذ الفنان محمد علي الزوالي
مرورك العطر أسعدني
و أشكرك علي كلماتك الرقيقة
تسمية المقامات في البلاد العربية عليها أختلاف و تحتاج لمؤتمر لأعادة هيكلتها و جمع المقامات المتطابقة تحت مسمي واحد.
مقام الهزام من فصيلة السيكاه إلا أن مقام السيكاه يرتكز علي مي ناقصة ربع تون (نغمة السيكاه) و كذلك نغمة لا (الحسيني) ناقصة ربع تون و أكيد لها اسم بس انا مش فكره ، بينما مقام الهزام مثل مقام السيكاه و لكن نغمة لا ناقصة نصف تون (لا بيمول) و يسأل في ذلك الاستاذ محمد الالاتي و الاستاذ سمير جنحاني و الاخوة دلباني لأنهم متخصصين في المقامات الشرقية .
خالص تحياتي و تقديري

Hisham Khala
14/10/2011, 15h26
أنا لحنت الاغنية علي مقام راحة الارواح (لأنه يناسب صوتي) و لكني صورت اللحن علي مقام الهزام حتي يكون اللحن في المنطقة الجميلة من صوت محمد حسن ، طبعا اللحن تفرع لمقامات أخري

أرجو أن تنال الاغنية رضاكم




استاذى وحبيبى دكتور هشام خلف

الشكر اولا لله ثم لحضرتك على مجهودك فى الاغنية من اول حرف الى اخر حرف موسيقى

اتمنى انى افضل دايما عند حسن ظنك بيا

ولا انسى ان اشكر الدكتور محمد طارق على الكلمات الجميلة هذه[/QUOTE]


الشكر لك يا محمد
أنت عملت مجهود عظيم و عملت تنويعات في الاداء (نكرانك للحب جناية) برافو و ودنك حلوة عرفت تمسك نغمة السيكاه عند التحول من مقام الكرد و الحجاز إلي الهزام في ك2 ، و من مقام كرد ثم مقام النهاوند ثم الهزام في ك3.

أما بالنسبة إلي طارق راح أمريكا من زمان و أنا رحت وقتها أنجلترا و مش عارف أعثر عليه ، مش عارف الفيس بوك لم يفلح معايا ...

الألآتى
14/10/2011, 20h42
عم الموسيقيين
نورت الصفحة ، و تلألأت بكم
بس يجري ايه إضافة بعض تكنيك العزف إلي لحن شرقي و شوية هرموني خفيف و كونتربوينت خفيف علي اللحن
أنا فعلا لحنتها علي راحة الأرواح و صورتها إلي الهزام ، و كلمة تصوير Transposition معناها تحريك جميع نغمات اللحن بمسافة (بعد) محدد ، مثلا لحن علي دو ماجير ممكن عزفه علي صول ماجير بنفس النسب و الابعاد بين النغمات ، و التصوير له عدة أنواع:
1. سلالم: من سلم إلي سلم آخر من نفس النوع (مثلا من سلم دو الصغير الي سلم لا الصغير و من راحة الارواح إلي الهزام لانهما نفس السلم و لهما نفس الابعاد).
2. تصوير أبعاد / مسافات:
أ) بعد دياتوني
ب) بعد كروماتيكي
و هما نقل اللحن بعد خامس تام مثلا أو بعد ثالث صغير …. مع المحافظة علي الابعاد بين النغمات
أو يتم نقل اللحن بعد خامس داخل السلم بحيث النغمات تكون من داخل السلم و بالتالي قد تكون النغمة المصورة علي بعد خامس تام أو ناقص أو زائد و لتوضيح الفكرة أكثر:
لحن علي سلم لا الصغير الهارموني ها نعمل له تصوير بعد خامس دياتوني فنجد الاتي:
لا > مي (5 تامة) ، سي > فا (5 ناقصة) ، دو > صول# (5 زائدة) … صول#> ري (5 ناقصة) و الباقي ابعاد خامسة تامة ، و للدقة إذا كان السلم لا دياتوني صاعد فلدينا مغرز (فا#): سي > فا# (5 تامة) و فا# > دو (5 ناقصة)

أما إذا كان التصوير كروماتيك: فسوف نحافظ علي البعد و نغير النغمة الناتجة بعلامات التحويل للمحافظة علي البعد المطلوب ، مثلا سلم لا الصغير من دو > صول# نقوم بتحويل (صول#) آلي (صول طبيعية) لجعلها بعد خامس تام

تحياتي و تقديري لشخصكم العزيز



أفادكم الله .. أنا دايماً بستفيد من مداخلاتك وشروحاتك الثرية وخاصة بما يختص بالغربى

مسألة التصوير فيها كلام كتير .. والعملية دى منتشرة فى الغربى .. لكن الشرقى حاجة تانية

مانقدرش نقول صورنا الهزام من السى نصف تون .. أو راحة الأرواح صورناها من المى نصف تون

ده مقام .. وده مقام .. برغم تطابق الأبعاد .. العملية تخضع لطبيعة كل مقام منهم

وأيضاً طريقة التلحين .. تختلف .. لأننا قد نضطر لإستخدام عُربه هنا أو هناك لإطهار طابع اللحن

الشرقى بحره غويط يادكتور المزيكا .. ومافيش حد جاب أخره

الألآتى
14/10/2011, 20h49
مقام السيكاه يرتكز علي مي ناقصة ربع تون (نغمة السيكاه) و كذلك نغمة لا (الحسيني) ناقصة ربع تون


المى ربع تون .. والسى ربع تون .. وليست الحسينى

لأن السيكا جمع متداخل .. يتكون من جنسين

جنس سيكا على المى .. وجنس راست على النوا

وإن كان البعض يعتبره جمع منفصل .. على إعتبار أن الجنس الفرعى يبدأ من السى ربع تون

ويسمى ( جنس أوج ) .. وفى الحالتين .. السى ربع تون .. وليست اللا ( حسينى )

صباح الفل

Hisham Khala
16/10/2011, 08h12
المى ربع تون .. والسى ربع تون .. وليست الحسينى

لأن السيكا جمع متداخل .. يتكون من جنسين

جنس سيكا على المى .. وجنس راست على النوا

وإن كان البعض يعتبره جمع منفصل .. على إعتبار أن الجنس الفرعى يبدأ من السى ربع تون

ويسمى ( جنس أوج ) .. وفى الحالتين .. السى ربع تون .. وليست اللا ( حسينى )

صباح الفل



صح 100٪ و عندك حق هي نغمة سي ناقصة ربع تون

طيب يا سيدي دي لك أنت بالخصوص:
مقام بستة نكار من فصيلة السيكاه و يرتكز علي نغمة العراق أسمع يا سيدي:

إذا كنت عاوز تحذفها بعد ما تسمعها براحتك هذا مجرد دراسة لهذا المقام الغريب في نغماته و حتي في اسمه

الألآتى
16/10/2011, 12h23
إمممممممممم

يادكتور هشام .. ويا كل من يتصدى للمقامات الشرقية بالذات

المقام الشرقى ليس مجرد سلم دياتونى .. نطلع وننزل عليه .. وخلاص

المقام الشرقى طبع وإحساس .. لابد أن نشعر بطبع المقام

إذا كنت تشعر أن البستنكار غريب فى سلمه وإسمه أيضاً

إسمع ( ظلموه ) .. وإسمع أيضاً ( ياللى جمالك عجب ) لمحمد قنديل ..

أنا أيضاً إستغربت إسم المقام .. عندما سمعته لأول مرة

لكن عندما سمعت مالُحن منه .. إيقنت أننى أمام مقام شرقى جميل .. يكفى أنه يجمع بتداخل بين أكثر المقامات شرقية

( السيكا والصبا ) .. ولو كملنا حانلاقى الحجاز كمان .. يعنى سيكا وصبا وحجاز .. عايزين إيه تانى من مقام شرقى

المشكلة بقى .. فى التلحين منه .. لأننا قلنا إن المقام ليس مجرد سلم .. لابد من إظهار طبيعة المقام فى اللحن

الرغى فى الشرقى .. محتاج مواجهة يادكتور .. لابد من خد وهات .. ربنا يقرب البعيد

Hisham Khala
16/10/2011, 15h48
إمممممممممم

يادكتور هشام .. ويا كل من يتصدى للمقامات الشرقية بالذات

المقام الشرقى ليس مجرد سلم دياتونى .. نطلع وننزل عليه .. وخلاص

المقام الشرقى طبع وإحساس .. لابد أن نشعر بطبع المقام

إذا كنت تشعر أن البستنكار غريب فى سلمه وإسمه أيضاً

إسمع ( ظلموه ) .. وإسمع أيضاً ( ياللى جمالك عجب ) لمحمد قنديل ..

أنا أيضاً إستغربت إسم المقام .. عندما سمعته لأول مرة

لكن عندما سمعت مالُحن منه .. إيقنت أننى أمام مقام شرقى جميل .. يكفى أنه يجمع بتداخل بين أكثر المقامات شرقية

( السيكا والصبا ) .. ولو كملنا حانلاقى الحجاز كمان .. يعنى سيكا وصبا وحجاز .. عايزين إيه تانى من مقام شرقى

المشكلة بقى .. فى التلحين منه .. لأننا قلنا إن المقام ليس مجرد سلم .. لابد من إظهار طبيعة المقام فى اللحن

الرغى فى الشرقى .. محتاج مواجهة يادكتور .. لابد من خد وهات .. ربنا يقرب البعيد



معلهش يا عم الموسيقيين ، أنا معنديش آلات موسيقية دلوقتي و لا طبلة حتي ، الكمانجة و العود و حتي الاورج في مصر ، كل اللي عندي ميدي كونترولر (أخرص) ، و أنا بألحن بالخيال و أكتب اللي تخيلته و لولا اني باكتب اللي في دماغي ما كنتش عملت ألحان لفترات طويلة ، طبعا لما الواحد يكون في ايده عود ها يعرف يدندن المقام احسن ، لكن انا عندي رغبة و أرادة في سبر أغوار المقامات من فصيلة السيكاه و أنا ها اشتغل علي المستعار و البستة نكار و الجغار (ناسي الاسم).

و البستة نكار لحن عليه الشيخ زكريا احمد "القلب يعشق كل جميل" لحن مختلف تماما عن لحن السنباطي ، و لما سمعت اللحن ما بقتش عارف المقام دا صبا و لا سيكاه و لا ايه بالضبط ، و كذلك اغنية ظالموه ، بس عبد الوهاب واضح في موسيقاه لذلك فهمت اغنية ظالموه …

بالنسبة للمقامات الشرقي هي تتراكوردات متعاقبة (و ليس بالضروري 2 تتراكورد كما في الغربي) و يتم أظهار بعض الاجناس علي بعض النغمات داخل المقام ، و لكن قول أن المقام طريقة و أسلوب و إذا أرتكز المقام علي نغمة أخري (بالرغم من المحافظة علي ابعاد النغمات) يصبح مقام آخر هذا كلام يقال لتعقيد أمثالي و جعلهم في حيرة ، و أنا في مصر قيل لي هذا الكلام ، فقلت عبد الوهاب يرتاح في مقام الهزام و أم كلثوم ترتاح في مقام راحة الأرواح لاختلاف الطبقة الصوتية لكل منهما و عزفت "الورد جميل" من درجة السيكاة و من درجة العراق ، فتم الرد عليا ها نجيب لك عم فلان هو اللي يعرف يشرح لك الفروق ، و طبعا الوقت كان محدود.

الألآتى
16/10/2011, 16h57
معلهش يا عم الموسيقيين ، أنا معنديش آلات موسيقية دلوقتي و لا طبلة حتي ، الكمانجة و العود و حتي الاورج في مصر ، كل اللي عندي ميدي كونترولر (أخرص) ، و أنا بألحن بالخيال و أكتب اللي تخيلته و لولا اني باكتب اللي في دماغي ما كنتش عملت ألحان لفترات طويلة ، طبعا لما الواحد يكون في ايده عود ها يعرف يدندن المقام احسن ،

بالتأكيد .. وجود ألة شرقية .. حايفرق كتير مع المقامات الشرقية

ماينفعش نتخيل ونكتب الخيال مع الشرقى ياعمُنا .. لازم نستطعم المقام ونتذوقه

وخصوصاً المقامات الملعبكة .. إللى إنت عايز نلعب معاها



و أنا ها اشتغل علي المستعار و البستة نكار و الجغار (ناسي الاسم).



أه .. تقصد القار جغار .. أو الشورى .. ده من فصيلة البياتى ياعمنا




و البستة نكار لحن عليه الشيخ زكريا احمد "القلب يعشق كل جميل" لحن مختلف تماما عن لحن السنباطي ، و لما سمعت اللحن ما بقتش عارف المقام دا صبا و لا سيكاه و لا ايه بالضبط ، و كذلك اغنية ظالموه ، بس عبد الوهاب واضح في موسيقاه لذلك فهمت اغنية ظالموه …



أه .. شوفت بقى .. لازم نبين طبيعة وأسلوب المقام داخل الجملة اللحنية




بالنسبة للمقامات الشرقي هي تتراكوردات متعاقبة (و ليس بالضروري 2 تتراكورد كما في الغربي) و يتم أظهار بعض الاجناس علي بعض النغمات داخل المقام ، و لكن قول أن المقام طريقة و أسلوب و إذا أرتكز المقام علي نغمة أخري (بالرغم من المحافظة علي ابعاد النغمات) يصبح مقام آخر هذا كلام يقال لتعقيد أمثالي و جعلهم في حيرة ، و أنا في مصر قيل لي هذا الكلام ، فقلت عبد الوهاب يرتاح في مقام الهزام و أم كلثوم ترتاح في مقام راحة الأرواح لاختلاف الطبقة الصوتية لكل منهما و عزفت "الورد جميل" من درجة السيكاة و من درجة العراق ، فتم الرد عليا ها نجيب لك عم فلان هو اللي يعرف يشرح لك الفروق ، و طبعا الوقت كان محدود.


طبعاً فيه فروق .. مش مجرد تغيير درجة الركوز .. أو تغيير منطقة العمل

الفروق ممكن تكون فى عُربه هنا .. أو لمسه هناك .. الموضوع كبير كبير ..

هدى دولت
23/10/2011, 12h36
http://www.dohaup.com/up/2009-02-22/dohaup_1680808995.gif



بمصرية شديدة
وبعيداً عن أى فكر أكاديمي
كمستمع ينجذب لكل جمال

نستمتع بهذا العمل العاكس لروح المحبة
أستاذنا الراقي د. هشام ..
فبحب تفاعلت مع كلمات رقيقة
لدكتورنا محمد طارق له منا كل التحية والتقدير
فجاء اللحن متناسق مع جمال الصوت الدافء
لصاحب الصوت الهادىء الرزين " محمد حسن "
ينقلنا لأجواء غاية بالجمال
الهادىء ... دون تشنج
ينساب بسهولة ...
محرومين من هذا الأداء الهادىء المتزن
ما أحواجنا في ظل الأحداث الدامية
أن نأخذ قسط من الراحة ..
في واحة عطاءك المتميز ..يا سيدى

دامت إطلالتك الراقية

أختك دولت

هدى دولت
23/10/2011, 12h44
أستاذي الآلاتي ...
تفردت دائما بالشرح
وراق لنا هذا الحوار الأكاديمي الراقي
فجاءت كلماتك سيفونية متفردة
نزداد بها فهم ويسر
ونسبح معها في عوالم راقية
نتحسس بها طريقنا في عالم الموسيقى الراقي

ننحنى لهذا الحضور الفارض لنفسه
يعلم بتواضع العارف ..
زادك ربي معرفة وتميز

أشكرك ..
أختك دولت

http://www.dumpr.net/static/cf/ff8da27707032d7f_m.jpg

Hisham Khala
24/10/2011, 04h26
http://www.dohaup.com/up/2009-02-22/dohaup_1680808995.gif



بمصرية شديدة
وبعيداً عن أى فكر أكاديمي
كمستمع ينجذب لكل جمال

نستمتع بهذا العمل العاكس لروح المحبة
أستاذنا الراقي د. هشام ..
فبحب تفاعلت مع كلمات رقيقة
لدكتورنا محمد طارق له منا كل التحية والتقدير
فجاء اللحن متناسق مع جمال الصوت الدافء
لصاحب الصوت الهادىء الرزين " محمد حسن "
ينقلنا لأجواء غاية بالجمال
الهادىء ... دون تشنج
ينساب بسهولة ...
محرومين من هذا الأداء الهادىء المتزن
ما أحواجنا في ظل الأحداث الدامية
أن نأخذ قسط من الراحة ..
في واحة عطاءك المتميز ..يا سيدى

دامت إطلالتك الراقية

أختك دولت





الأخت الفاضلة دولت

سعدت و تشرفت بإطلالتك المشرقة
كلماتك تشجعنا جميعا نحو الرقي و التقدم
جزاك الله كل خير
و لك خالص التقدير و العرفان