تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : دعـــــــــــاء الشــــــرق


شريف-زغيب
23/08/2011, 22h25
يا أساتذتنا الموسيقيين الكبار أرجوكم أنظروا لهذا التوزيع الموسيقى الفرعونى المذهل جدا لأغنية دعاء الشرق لعبدالوهاب وأعطونا أرائكم فهو توزيع جديد من نوعه اى فكرته جديدة تحس كأنك فى معبد فرعونى .تسلم يديه من وضع هذا التوزيع الرائع.

حسن كشك
25/08/2011, 05h15
دعاء الشرق
كلمات الشاعر العظيم : محمود حسن اسماعيل
الحان وغناء الموسيقار الكبير : محمد عبد الوهاب
1953
مقام راست

دعاء الشرق

يا سماء الشرق طوفي بالضياء
وانشري شمسك في كل سماء
ذكريه واذكري أيامه ...بهدى الحق ونور الانبياء


***

كانت الدنيا ظلاما حوله ... وهو يهدي بخطاه الحائريــنا
أرضه لم تعرف القيد ولا ... خفضت إلا لبارئها الجبيــنا
كيف يمشي في ثراها غاصب... يملأ الأفق جراحا وأنينا
كيف من جناتها يجني المنى... ونُرى في ظلها كالغربــاء


***

أيها السائل عــن راياتـــنا ... لم تزل خفاقة في الشهــب
تشعل الماضي وتسقى ناره... عزة الشرق وبأس العرب
سيرانا الدهــر نمضي خلفها ... وحــدة مشبوبة باللهــب
أمما شتى ولكن العلا... جمعتنا أمة يوم الندا
***

نحن شعب عربي واحد ضمه... في حومـة البعث طريـق
الهدى والحق من أعلامه ... وإباء الروح والعهدُ الوثيق
أذن الفجر على أيامنا وسرى... فوق روابيـها الشـــروق
كل قيد حوله من دمنا ...جذوة تدعو قلوب الشهداء
***
يا سماء الشرق طوفي بالضياء
وانشري شمسك في كل سماء
ذكريه واذكري أيامه بهدى الحق ونور الانبياء

عادل فؤاد رفاعى
25/08/2011, 20h55
كيف كان عبد الوهاب تجسيدا حي لحضارتنا العربيه

انك عندما تستمع الى قصائد عبدالوهاب مثل مجنون ليلى وقالت و اعحبت بي ودعاء الشرق تتضح تلك الأغوار السحيقه لابعادنا العربيه فكأنك تبصر عبدالوهاب واقفا بين الخيام والباديه فى ليل يشدوا
وبذلك يستطيع ان يضع في وجداننا صورة حقيقيه لماضينا العربي اكثر مما يضعه امامنا كتاب يروي عن حضار تنا العربيه..

عندما تسمع موسيقى هذه القصيدة الخالدة تشعر برائحة قوافل الجمال القادمة للشرق والآتية من بلاد الهند والتى تحمل التوابل والبخور ..تشعر بصوت اقدام الخيول وهى تجرى على الرمال ..وكأنك رجعت لأغوار التاريخ

الألآتى
26/08/2011, 11h54
ياناس .. ياخلق هو .. هو الصيام عاملها معاكم ولا إيه بس

الراجل بيتكلم عن التوزيع الأوركسترالى الحديث لدعاء الشرق

يعنى عاجبه التوزيع وعايز رأينا فيه

يدخل عم حسن كشك ويكتب لنا كلمات القصيدة

ووراه الأستاذ عادل فؤاد .. يتكلم عن عبقرية عبد الوهاب

ياريت نركز شوية

الغرض من الموضوع ( كما فهمته ) أن نتحدث عن هذا التوزيع بالذات ..

والذى قام به سليم سحاب فى إحدى حفلات الأوبرا .. وياريت حد يصلح لى ..

لأنى كنت شايف سليم سحاب واقف قدام الأوركسترا .. مش عارف هو بقى إللى موزع العمل ولا حد تانى

شريف-زغيب
26/08/2011, 12h57
ياناس .. ياخلق هو .. هو الصيام عاملها معاكم ولا إيه بس


الراجل بيتكلم عن التوزيع الأوركسترالى الحديث لدعاء الشرق

يعنى عاجبه التوزيع وعايز رأينا فيه

يدخل عم حسن كشك ويكتب لنا كلمات القصيدة

ووراه الأستاذ عادل فؤاد .. يتكلم عن عبقرية عبد الوهاب

ياريت نركز شوية

الغرض من الموضوع ( كما فهمته ) أن نتحدث عن هذا التوزيع بالذات ..

والذى قام به سليم سحاب فى إحدى حفلات الأوبرا .. وياريت حد يصلح لى ..


لأنى كنت شايف سليم سحاب واقف قدام الأوركسترا .. مش عارف هو بقى إللى موزع العمل ولا حد تانى

الله يصلحالك
الله يصلحالك
بصراحة كنت مستنيك
اشتغل بقى يابوحسام
:emrose::emrose::emrose:

الألآتى
26/08/2011, 15h25
الله يصلحالك

الله يصلحالك
بصراحة كنت مستنيك
اشتغل بقى يابوحسام

:emrose::emrose::emrose:


لأ .. الشغل ده مش شغلى أنا

ده شغل الدكتور هشام خلف .. لازم ندى العيش لخبازه

ده شغل هارمونى وخطوط بوليفونى وكونتربوينت .. وموال ماحناش قده

إحنا بتوع الشرقى ياعم شريف

شريف-زغيب
26/08/2011, 15h55
لأ .. الشغل ده مش شغلى أنا


ده شغل الدكتور هشام خلف .. لازم ندى العيش لخبازه

ده شغل هارمونى وخطوط بوليفونى وكونتربوينت .. وموال ماحناش قده


إحنا بتوع الشرقى ياعم شريف

كلكم أصحاب كرم يابوحسام.:emrose:
المايسترو وكلنا معاه نناديك يادكتور هشـــــــــام؟:emrose:

عادل فؤاد رفاعى
26/08/2011, 19h14
ياناس .. ياخلق هو .. هو الصيام عاملها معاكم ولا إيه بس

الراجل بيتكلم عن التوزيع الأوركسترالى الحديث لدعاء الشرق

يعنى عاجبه التوزيع وعايز رأينا فيه

يدخل عم حسن كشك ويكتب لنا كلمات القصيدة

ووراه الأستاذ عادل فؤاد .. يتكلم عن عبقرية عبد الوهاب

ياريت نركز شوية

الغرض من الموضوع ( كما فهمته ) أن نتحدث عن هذا التوزيع بالذات ..

والذى قام به سليم سحاب فى إحدى حفلات الأوبرا .. وياريت حد يصلح لى ..

لأنى كنت شايف سليم سحاب واقف قدام الأوركسترا .. مش عارف هو بقى إللى موزع العمل ولا حد تانى



مش كل اللى موجودين فى المنتدى دارسين للموسيقى..وأظن ان مشاركتى او مشاركة أستاذ حسن كانت إضافة للموضوع..

عادل فؤاد رفاعى
26/08/2011, 19h22
لأ .. الشغل ده مش شغلى أنا

ده شغل الدكتور هشام خلف .. لازم ندى العيش لخبازه

ده شغل هارمونى وخطوط بوليفونى وكونتربوينت .. وموال ماحناش قده

إحنا بتوع الشرقى ياعم شريف


والقصيدة دى لحنها عبد الوهاب غربى على كده .:eek:

حسن كشك
27/08/2011, 04h37
ياناس .. ياخلق هو .. هو الصيام عاملها معاكم ولا إيه بس

الراجل بيتكلم عن التوزيع الأوركسترالى الحديث لدعاء الشرق

يعنى عاجبه التوزيع وعايز رأينا فيه

يدخل عم حسن كشك ويكتب لنا كلمات القصيدة

ووراه الأستاذ عادل فؤاد .. يتكلم عن عبقرية عبد الوهاب

ياريت نركز شوية

الغرض من الموضوع ( كما فهمته ) أن نتحدث عن هذا التوزيع بالذات ..

والذى قام به سليم سحاب فى إحدى حفلات الأوبرا .. وياريت حد يصلح لى ..

لأنى كنت شايف سليم سحاب واقف قدام الأوركسترا .. مش عارف هو بقى إللى موزع العمل ولا حد تانى

بص بقى ياخويا
الراجل حاططها فى دعوة موسيقية على اغنية .... يعنى كلنا مدعوين ... وبنحضر السفره ... وكلام الاغنية عاجبنى ... وكتبته ..... وكل اللى عاوز يقول حاجه ... براحته ....
ماقلناش حلل ياخويا .... احنا بس بناخد رأيك ... عشان التحليل فى رمضان مكروه ... ويمكن بيفطر كمان ... لكن الزوغان فى رمضان ... حرام

ولو انت قلت ريانى يافجل .... ها نقولك هيييييييييييييييه اعد
انما تدخلنا فى الهارمونى .... والكونتربوينت .. والبوليفونى .... وتفقعنا كام كلمه كده ... تعرفنا اننا جهلة ... ماشى يا مايسترو .... طيب عرفنا تكسب ثواب فينا .... وبلاش تكلمنا هندى ... آل آيه ... كونتر ... والفونيا ... وفورميكا... وهرمونات
:crazy:
نحن رعاياك يامايسترو

:emrose:

حامد جودة 2
27/08/2011, 08h01
ما اتذكره عن هذا العمل انه كان واحد من اهم اعمال دار الاوبرا المصريه فى عصر المايسترو مصطفى ناجى, ان لم يكن اهمها حتي الان

وهى نتاج مشترك بين مصطفى ناجى وسليم سحاب .....فقد اشترك الاستاذين فى قياده الاوركسترا ....حيث قاد د.مصطفى ناجي اوركسترا غربى كامل( نحو 100 عازف ) فى حين قاد المايسترو سليم سحاب اوركسترا شرقى ضخم ايضا ....بالاضافه الى قائد ثالث للكورال.....

وتم صف الفرق الثلاثه على المسرح الكبيرعلى ثلاث مستويات ....اعلاها الكورال واوسطها الاوركسترا الغربى (بقياده مصطفى ناجى) ثم الاقرب للجمهور كان الاوركسترا الشرقى (بقيادة سليم سحاب)

لذلك اعتبره - وآخرين غيرى- اهم واضخم اعمال دار الاوبرا المصريه حتى الان.

حامد جوده

الألآتى
27/08/2011, 14h38
مش كل اللى موجودين فى المنتدى دارسين للموسيقى..وأظن ان مشاركتى او مشاركة أستاذ حسن كانت إضافة للموضوع..
رمضان كريم ياأستاذ عادل .. قلبك أبيض

الألآتى
27/08/2011, 14h41
وتفقعنا كام كلمه كده ... تعرفنا اننا جهلة ... ماشى يا مايسترو ....

:emrose:


ياعم حسن .. ولا أفقعكم ولا تفقعونى

أنا إللى جبت ده كله لنفسى ..

رمضان كريم :emrose:

Hisham Khala
29/08/2011, 16h43
كل عام و أنتم بخير و صحة و سعادة
أعذروني علي التأخير في الرد
لسه واصل أول أمس إلي مصر أم الدنيا ، و المنتدي كان فيه اصلاحات.
أشكر الاستاذ محمد الالاتي علي الدعوة للحديث عن توزيع اغنية "دعاء الشرق"

بداية الدكتور مصطفي ناجي أستاذي و أستاذ أساتذتي
و لكن لي رأي آخر يمكن ألا يعجبكم و علي العموم هذا التوزيع أرحم من توزيع أغنية "وقف الخلق جميعا ينظرون كيف أبني قواعد المجد وحدي" ، الأغنية باظت عشان الأوركسترا كبيرة أكثر من 200 عازف و منشد و تم توظيفها بطريقة غير صحيحة ، فأصبح الموضوع كأنك في سوق مزدحم و كله ضجيج ، ففي حالة أغنية السنباطي "وقف الخلق جميعا" و كذلك "دعاء الشرق" و لكن بدرجة أقل ، الملحن عاوز ينقل شعور و أحساس معين بينما الموزع نقل شعور آخر (الرواية التي كتبها المؤلف شئ ، بينما السيناريست كتب سيناريو و حوار شئ آخر)
بأختصار طبعا الهارموني و الكونتربوينت مضبوط 100٪ ، و لكن العيب الخطير هو الأستخدام المفرط في (((القوة))) ، العيب هو ال Instrumentation

الأغنيتان ليست في حاجة أستخدام آلالات النفخ النحاسي التي تصرخ بأعلي صوتها و التمباني و السمبلات و النقرزان اللي عمال يرقع جامد ، الأغنيتان بالرغم أنهما من الأغاني الوطنية و لكن فيهما نعومة و حنية و رقة و عذوبة (آستمع للأغنيتان بأداء أم كلثوم و عبد الوهاب) ، هذه الحنية و النعومة لا تتناسب مع الأسلوب الذي أستخدم مع آلالات النفخ النحاسية و كان من الأفضل أستخدام آلات النفخ الخشبية ، أسمع نعومة الأبوا و هي بتقول (صوول فا سي صوول) و ترد عليها الوتريات … (هي دي العبارة التي ها أرفقها في الملف الصوتي) ، السؤال هل الترمبت لا يصح أستخدامه في الموسيقي الناعمة؟ الأجابة طبعا ممكن لكن بأسلوب الجاز و البلوز و خاصة لما يعزف سولو (أسمع أغاني عبد الحليم مع بليغ حمدي مثلا مقدمة "أي دمعة حزن لا" سولو الكمان الكهربائي و الترمبت)

الأصوات البشرية و الهامنج تبع قواعد الهارموني و الكونتربوينت مضبوطة 100٪ و لكن غير مناسبة للحالة النفسية التي يريدها الملحن ، و عشان أوضح هذه النقطة : كنا 4 طلاب في قسم التأليف ، و عندما كانوا يعطوننا لحن (واحد للجميع) لعمل له هارموني أو كونتربوينت بأستخدام قاعدة محددة (تطبيق علي درس معين ، مثلا: استخدام تآلف الدرجة الرابعة بالسادسة) ، كان كل واحد بيكتب شئ مختلف عن الآخر ، فما بالك لو أننا أستخدمنا جميع القواعد الممكنة! بالطبع الأختلاف و التباين سيكون أكثر و أوضح ، و الاختيار للقواعد الموسيقية مفتوح و الأستثناءات كثيرة و بالتالي النتائج كثيرة و علي الموزع اختيار ما يناسب الجو النفسي للحن.

التوزيع ليس فقط هارموني و كونتربوينت و لكن فيه عنصر هام جدا اسمه ال Instrumentation
لكل آلة موسيقية:
1. ريجيستر Register
2. تكنيكات العزف Techniques
3. ديناميكية في العزف Dynamic

نبدأ بالريجيستر:
فاكرين فيلم لعبة الست؟ الملحن سأل "سنية جنح" (ماري منيب) علي صوت "لعبة" (تحية كاريوكا) ، قالت له أنها بتجيب "جواب جواب السيكاه" ، هذه الاجابة ناقصة لقد حددت له أعلي نغمة في صوت المغنية و لم تحدد أغلظ نغمة في صوتها ، و ليكن نغمة الراست. يبقي الريجستر هو المدي الصوتي للآلة الموسيقية من أغلظ نغمة إلي أعلي نغمة حادة تستطيع عزفها ، و هنا سؤالين مهمين بالنسبة للوتريات أغلظ نغمة محددة و لا يمكن تغييرها إلا بضبط الآلة علي نغمات أخري ، مثلا الكمان أغلظ نغمة هي نغمة صول في الاوكتاف 3 G3 و لا يمكن تغييرها إلا إذا ضبطت الوتر الاول للكمان علي نغمة فا# أو فا ، و ماذا عن أعلي نغمة؟ هنا تعتمد علي شطارة العازف و لكن فيه أتفاق علي أن للكمان ممكن تعزف C7 (أنا مثلا أعزف لغاية C6 ) ، سؤال آخر: هل خواص الصوت للآلة واحد خلال الريجستر؟ بالطبع لا. في الوتريات: في المنطقة الوسطي في الريجيستر صوت الوتريات دافئ و عاطفي ، بينما في المنطقة العليا ميتالك و لامع و براق …. و علي ذلك أختيار الآلة و الأوكتاف مهم

التكنيك:
Staccato , Legato, Spiccato, Marcato, Detached, Arpeggio, …. Glissando
Accent,
هذا يحتاج موضوع خاص به ، و لكن هناك ملف صوتي به بعض الأمثلة للأساليب المختلفة لتكنيكات العزف

الدينامكية:
Forte, Piano, fortissimo, Pianissimo, Crescendo, Diminuendo …..

و ما بينهما من تدريج في قوة الصوت و تعطي حياة للحن

السرعة و التمبو:
Ral, Ret, a Tempo, Accelerando ….
و تضفي حياة و جذب انتباه للحن

نرجع للأغنية ، الفنان مصطفي ناجي عازف الشيللو و الموزع الجميل و الحائز علي ثقة الفنان المرحوم محمد عبدالوهاب ، و الذي أئتمنته السيدة نهلة القدسي علي كنوز عبدالوهاب ، فلقد أعطته جميع نوت عبدالوهاب المكتوبة بخط يده ، و التي تحتوي علي بعض الألغاز اللطيفة …

شئ آخر مهم و هو الاستخدام المفرط في التآلفات التي تحتوي علي نغمات متنافرة و خاصة عندما ترد الأصوات البشرية بالاهات علي الأوركسترا ، و في رأيي هذا لا يناسب لحن شرقي يعتمد علي التطريب و لا يناسب استخدام الصوت البشري (من ممنوعات الكونتربوينت في بداياته التنافر حيث أن المنشدين لديهم ميل طبيعي للنغمات المنسجمة و المتوافقة)

في أحتفالات أكتوبر و المناسبات الوطنية و العروض التي كانت تقدم أمام الرئيس المخلوع ، كانت تستخدم أوركسترا ضخم يتناسب مع جلال المناسبة و كان الأعتقاد السائد أن يتم تقديم أعمال ذات أصوات ضخمة و فخمة و عالية و متزاحمة بغض النظر عن الناحية الفنية ، و كان سليم سحاب مسؤولا عن الكورال و الفرقة الشرقية و د.مصطفي ناجي مسؤولا عن الأوركسترا ، و حيث كان الأوركسترا كان كبيرا جدا ، كان الاعتقاد أن يتم استخدام كل آلالات الأوركسترا ، و ليس ما يحتاجه العمل من آلالات موسيقية ،و آلالات النفخ النحاسية (ترمبيت - هورن - ترمبون - توبا) من أقوي آلالات الأوركسترا ، فقوة صوت ترمبيت واحد تعادل قوة صوت 10 كمنجات فيكون 3 ترمبت يعادلوا 30 كمنجة ، شئ آخر مهم ، ليس كل ما نسبه الاعلام إلي الموزع المشهور هو حقيقي من توزيعه ، فعندما يكون هناك أكثر من 10 أعمال مطلوب توزيعها في وقت قصير عندئذ قد يطلب الموزع المشهور من تلاميذه توزيع بعض الاعمال تحت أشرافه ، و هنا نجد أن الهارموني و الكونتربوينت بالطبع مضبوطة 100٪ و لكن الخبرة في تناول العمل شئ آخر و معرفة قصد الملحن و توصيل الأحساس للجمهور شئ مختلف ، و يكون المطلوب التضخيم (يعني عاوزين نسمع المخلوع الرعد في ودانه) ، و بالفعل تم إسناد بعض التوزيعات إلي بعض الشباب الواعد و للأسف الاعلام تجاهل أسماء الموزعين الشباب ، و الدكتور مصطفي ناجي ليس له ذنب في هذا الموضوع فهو ينأي بنفسه عن هذا.


مرفق ملف صوتي به بعض الامثلة عن تكنيك العزف ، و نعومة الابوا التي تناسب ما يريد الملحن التعبير عنه ، و الاصوات البشرية و استخدام طرق هارمونية مختلفة لنفس العبارة الموسيقية للتنويع ….

الألآتى
29/08/2011, 17h09
إذا حضر الماء بطل التيمم .. وإدى العيش لخبازه

أولاً : حمدلله على السلامة يادكتور .. نورت بلدك

ثانياً : لقد نقلت إحساسى بالظبط يادكتور هشام .. ولم أفصح عن هذا الإحساس فى إنتظار مشاركتك

لأنى كنت حاسس إن فيه زحمة .. وأنت شرحت إحساسى هذا أكاديمياً وعملياً

وكنت أسمع هذا التوزيع .. ثم أعود للأغنية الأصلية .. فأجد نفسى أفضل الأصل عن التوزيع الحديث

شرحت فأجدت فأبدعت ..ربنا يخليك للغلابة

Hisham Khala
02/09/2011, 22h23
إذا حضر الماء بطل التيمم .. وإدى العيش لخبازه

أولاً : حمدلله على السلامة يادكتور .. نورت بلدك

ثانياً : لقد نقلت إحساسى بالظبط يادكتور هشام .. ولم أفصح عن هذا الإحساس فى إنتظار مشاركتك

لأنى كنت حاسس إن فيه زحمة .. وأنت شرحت إحساسى هذا أكاديمياً وعملياً

وكنت أسمع هذا التوزيع .. ثم أعود للأغنية الأصلية .. فأجد نفسى أفضل الأصل عن التوزيع الحديث

شرحت فأجدت فأبدعت ..ربنا يخليك للغلابة


اهلا حبيب الكل
كل عام و انتم بخير
عاوز أرفع المقدمة الموسيقية لاغنية "انت عمري" و اعمل مقارنة تحليليه بينها و بين المقدمة الموسيقية لاغنية "لا يا حبيبي - ليلي و نهاري" حيث لدي ما اقوله ، و لكن خايف من الاهلي و الزمالك.

الألآتى
03/09/2011, 08h08
اهلا حبيب الكل
كل عام و انتم بخير
عاوز أرفع المقدمة الموسيقية لاغنية "انت عمري" و اعمل مقارنة تحليليه بينها و بين المقدمة الموسيقية لاغنية "لا يا حبيبي - ليلي و نهاري" حيث لدي ما اقوله ، و لكن خايف من الاهلي و الزمالك.



تقدم ياروميل .. ولا تخف .. كله فايدة