المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحب كلو فادي تمور


fadyviolin
18/07/2011, 13h22
اخوتي الكرام السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اسف على قلة دخولي النت عموما و المنتدى خصوصا بسبب الاوضاع التي تمر بها بلادي الحبيبة ..
المهم هو اني احب ان اهدي هذا العمل لكل اعضاء المنتدى الكرام و هو الحب كلو لاني قد رفعتها في وقت مضى و هي ليست كاملة و الان باذن الله سأرفعها مثلما وعدتكم من زمن و قد اديتها في احدى الحفلات مع فرقتي الموسيقية
ارجو ان تنال الرضى و القبول منكم و لكم مني كامل الاحترام و التقدير
سماعا طيبا

الألآتى
18/07/2011, 15h24
أكثر مايعجبنى فى أعمالك أخى فادى .. أنها بفرقة حقيقية ( لايف )

وهذا ماأعشق سماعه .. برغم من أن أعمالى كلها بواسطة الكمبيوتر

إلا أننى أحب جداً سماع الأعمال لايف

تحياتى للفرقة الجميلة التى إستطاعت برغم قلة الإمكانيات والنقص العددى فى الألآت

إستطاعت أن تسمعنا وتمتعنا

حمدلله على السلامة وفى إنتظار جديدك دائماً .. وقلوبنا معكم شعب سوريا الحبيبة

عادل صموئيل
06/08/2011, 20h17
الأخ العزيز
طبعا اطربتنى ولكن عندى ملحوظات
قد يختلف مع البعض وقد يتفق , والسبب انا عزفت مع كل هؤلاء العمالقة عشرين سنة , يعنى عزفت مع المطرب وعزفت فى حفلات امام الملحن والمطرب , يعنى عزفت امام بليغ وعبد الوهاب والسنباطى وكلهم , وانا لماا اكون عازف فى الفرقة بكون بنفذ المطلوب منى , ولكن لما اعزف فى حفلة امام بليغ لابد ان اعزف طبعا اغنية لبليغ وعبد الوهاب طبعا نفس الكلام يعنى مش معقول حفلة حاضرها عبد الوهاب وعادة بتكون حفلة صغيرة محدودة العدد من المستمعين بيسموها سسهرة خاصة او قعدة بالمصرى , وهنا بيكون التركيز على العازف او اللى بيقدم اى فقرة اكتر الف مرة من ان اعزف فى حقلة فيها جمهور كبير , طبعا انا اتكلمت كتير لأن فيه سبب خطير لما اعزف امام بليغ او عبد الوهاب لازم لما اعزف اغنية اعزفها هو بيحب يسمعهل ازاى من خبرتى السابقة معهم و ولازم كل مرة اتخيل ان معاه حاجتين هدية قيمة لو عجبه العزف , ومسدس مكن العيار الكبير لو لم يعجبه العزف
اخطر حاجة انك لما تعزف لازم تعزف اللحن كما هو , يعنى لو تتخيل احنا كنا بنعمل على اللحن 45 بروفة يعنى كل حرف ممكن يتغير كذا مرة لكن لما تتسجل الاغنية محظور اللعب فى اى حرف من اللحن حتى ام كلثمو نفسها ولا اى عازف , اولا لأن الشعب حافظه حرفيا , يعنى لما تعزف اول الجملة اللى بيسمع بيكون عارف انت رايح على فين مش سكة تانية , يعنى عندك كل الصولو اللى بيكون ادليب بيكون صولو مش تقاسيم , وكلمة صولو يعنى لو عمر خورشيد عزفه فى عشر حفلات لازم يكون هو هو ما يتغيرش لأنه قعد مع بليغ لحد ماضبطوه كده والجمهور حفظه ولو قال حاجة تانية الجمهور يحس انه غلط حتى ام كلثوم نفسها تقلق وممكن تتخانق معاه تقول له انت ضيعت من السلطنة وحصلت كتير امامى , يعنى لفت نظرى فى الايقاع الاول انك عملت عليه حروف من عندك وصولو الجيتار عملت حاجة تانى غير اللى محفوظ بعدين انت غنيت المذهب وجميل جدا بس فى الآخر ليه ماغنيتوش فى مكانه ؟
انا قلت يا بختك على فرقتك الحوة وبالذات طقم الايقاع ياريت عندى زيه لأن الحب كله اصعب اغنية فى الإيقاع
عموما اتمنى يكون كلامى عجبك واتمنى حاجة احلى المرة الجاية انت عزفك رائع واشكرك واكرر اطربتنى
مع اطيب تحياتى

الألآتى
06/08/2011, 22h02
عمى وأستاذى عادل صموئيل

هذه المشكلة كنا نعانيها فى فرق الموسيقى العربية الصغيرة فى المدن والقرى

أولاً : لأننا لا نعمل بروفات كثيرة

ثانياً : العازف حافض الأغنية مع بعض الأخطاء .. هو حافضها كده

ومن الصعوبة الشديدة أن تعدل ما حفظه ويعزفه لسنوات

ثالثاً : مافيش نوتة طبعاً أمام العازفين .. وفى بعض الأحيان تكون النوتة أمامى فقط ..

فلابد إذن أن أحفظهم سماعياً جملة جملة ومازورة مازورة .. والإدارة من خلفى تستعجلنى لكى أنتهى

لأن عندهم مسابقة أو حفلة .. والبرنامج كبير .. حوسة

fadyviolin
17/09/2011, 12h31
أكثر مايعجبنى فى أعمالك أخى فادى .. أنها بفرقة حقيقية ( لايف )

وهذا ماأعشق سماعه .. برغم من أن أعمالى كلها بواسطة الكمبيوتر

إلا أننى أحب جداً سماع الأعمال لايف

تحياتى للفرقة الجميلة التى إستطاعت برغم قلة الإمكانيات والنقص العددى فى الألآت

إستطاعت أن تسمعنا وتمتعنا

حمدلله على السلامة وفى إنتظار جديدك دائماً .. وقلوبنا معكم شعب سوريا الحبيبة
اشكرك كل الشكر استاذنا الكبير ابو حسام و الله انك طيبت خاطري بكلامك الجميل الذي احب سماعه
اما بخصوص المعزوفات و الاعمال التي ترفعها حضرتك و اقولها بدون مجاملة فاني احب ان استمتع بها و ليس سماعها فقط فانت بحق تطربني و الدليل على ذلك بعض اعمالك وضعتها على cd معي في السيارة اسمعها بين الحين و الاخر
شكرا لك استاذي الفاضل و الله يسلمك يا رب و يسلم كل بلاد العرب من كل ما يحاك لها

fadyviolin
01/10/2011, 13h01
الأخ العزيز
طبعا اطربتنى ولكن عندى ملحوظات
قد يختلف مع البعض وقد يتفق , والسبب انا عزفت مع كل هؤلاء العمالقة عشرين سنة , يعنى عزفت مع المطرب وعزفت فى حفلات امام الملحن والمطرب , يعنى عزفت امام بليغ وعبد الوهاب والسنباطى وكلهم , وانا لماا اكون عازف فى الفرقة بكون بنفذ المطلوب منى , ولكن لما اعزف فى حفلة امام بليغ لابد ان اعزف طبعا اغنية لبليغ وعبد الوهاب طبعا نفس الكلام يعنى مش معقول حفلة حاضرها عبد الوهاب وعادة بتكون حفلة صغيرة محدودة العدد من المستمعين بيسموها سسهرة خاصة او قعدة بالمصرى , وهنا بيكون التركيز على العازف او اللى بيقدم اى فقرة اكتر الف مرة من ان اعزف فى حقلة فيها جمهور كبير , طبعا انا اتكلمت كتير لأن فيه سبب خطير لما اعزف امام بليغ او عبد الوهاب لازم لما اعزف اغنية اعزفها هو بيحب يسمعهل ازاى من خبرتى السابقة معهم و ولازم كل مرة اتخيل ان معاه حاجتين هدية قيمة لو عجبه العزف , ومسدس مكن العيار الكبير لو لم يعجبه العزف
اخطر حاجة انك لما تعزف لازم تعزف اللحن كما هو , يعنى لو تتخيل احنا كنا بنعمل على اللحن 45 بروفة يعنى كل حرف ممكن يتغير كذا مرة لكن لما تتسجل الاغنية محظور اللعب فى اى حرف من اللحن حتى ام كلثمو نفسها ولا اى عازف , اولا لأن الشعب حافظه حرفيا , يعنى لما تعزف اول الجملة اللى بيسمع بيكون عارف انت رايح على فين مش سكة تانية , يعنى عندك كل الصولو اللى بيكون ادليب بيكون صولو مش تقاسيم , وكلمة صولو يعنى لو عمر خورشيد عزفه فى عشر حفلات لازم يكون هو هو ما يتغيرش لأنه قعد مع بليغ لحد ماضبطوه كده والجمهور حفظه ولو قال حاجة تانية الجمهور يحس انه غلط حتى ام كلثوم نفسها تقلق وممكن تتخانق معاه تقول له انت ضيعت من السلطنة وحصلت كتير امامى , يعنى لفت نظرى فى الايقاع الاول انك عملت عليه حروف من عندك وصولو الجيتار عملت حاجة تانى غير اللى محفوظ بعدين انت غنيت المذهب وجميل جدا بس فى الآخر ليه ماغنيتوش فى مكانه ؟
انا قلت يا بختك على فرقتك الحوة وبالذات طقم الايقاع ياريت عندى زيه لأن الحب كله اصعب اغنية فى الإيقاع
عموما اتمنى يكون كلامى عجبك واتمنى حاجة احلى المرة الجاية انت عزفك رائع واشكرك واكرر اطربتنى
مع اطيب تحياتى



استاذنا الكبير عادل :
شرف كبير لي مرورك بعملي المتواضع و تعقيبك الموضوعي و اشكرك على ملاحظاتك القيمة و لكن بالنسبة لي عندما كنت اقدم معزوفة و لتكن لام كلثوم مثلما نسمعها بالكاسيت كان المستمعين يقولون لي اني لم اقدم لهم شيء جديد لذلك حاولت اسلوب التطريب في المعزوفة مع بعض الاضافات البسيطة مع المحافظة الكاملة على روحية اللحن لانه لا يصح ان اقدم عمل و لا احد يفهم ماذا اعزف و اللحن ليس معروفا ان كان لام كلثوم او لفريد الاطرش ..
و كما بات معلوما في وقتنا هذا ان كنت تقدم اللحن ( نت ) اي كما هو مقرر فالناس تنظر لي على انني ببغاء ( طبعا لاني لست معروفا ) اما اذا قدمته حضرتك استاذي الكريم فالناس سوف تصفق لك لانك من المعروفين و المشهورين لذك انا اقول لك كلامك مظبوط مليون المية و لكن الناس لا تقبل مني عمل ( نت ) الا اذا قمت ببعض التطريب فيه
و مجددا اشكرك كل الشكر على مرورك الكريم و اعجابك بعزفي المتواضع و اسف على التأخير في الرد و شكرا لك و للاستاذ الكبير راعينا الالاتي ابو حسام و تقبلو تحياتي