المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لامش انا اللى ابكى ....بصوتى


elgien
07/07/2011, 02h09
بسم الله الرحمن الرحيم


رجعتلكم باغنيه تانيه بصوتى

الاغنيه طبعا غنيه عن التعريف " لا مش انا اللى ابكى "

للموسيقار محمد عبد الوهاب


المذهب والكوبليه فقط


الاغنيه موجوده فى المرفقات


تم التسجيل على موسيقى انتسترمنتال وعزف صولو الكمان للاستاذ سعد محمد حسن


انتظروا منى المزيد واتمنى انها تنول اعجابكم

لا تحرمونى من تعليقاتكم وارائكم المفيده

الألآتى
07/07/2011, 13h57
بصراحة .. أنا ماعرفش أرد على واحد ماعرفش إسمه

إسمك إيه بقى ؟

طيب .. علشان خاطرك حارد المرة دى

صوتك خامة طيبة .. يعنى تنفع تبقى مشروع مؤدى كويس

لكن الأداء .. فيه كلام

إنت ماشى على شريط قطار .. فين التلوين فى الأداء

لما بتعيد أى مقطع .. بتعيده زى ماهو .. بدون أى تغيير

الإعادة هدفها التلوين فى الأداء .. وإظهار إمكانيات المطرب فى الزخرفة والحليات

وبعدين إسمع المقطع إللى بتقول فيه ( موش دى راحة قلبى ولا ده أمل حبى إللى إتفقنا عليه )

إسمع ( إللى إتفقنا عليه ) وبالذات كلمة ( عليه )

فيه نشاز هنا .. إسمعها تانى من عبد الوهاب

لو عايز تغنى قديم .. إسمع قديم

فى إنتظار جديدك .. وأتمنى لك التقدم والتوفيق

Hisham Khala
07/07/2011, 14h52
جميل يا محمد و حظك أنك وقعت في أيد أستاذ المزيكة محمد الالاتي و خاصة أنه عمل فيها رسالة دكتوراه ، يا ريت تسمع تحليله لهذه الاغنية في قسم "دعوة موسيقية علي أغنية" علي الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46861
طريقة أداء عبد الوهاب ليس فيها النعومة التي أديت بها الاغنية و خاصة في الاجزاء التي يعتز فيها بكبرياءه ، ال Mood (الحالة المزاجية) في هذه الاغنية حزن + التمسك بالكرامة و الكبرياء.
أنت عملت ليجاتو كثير (ربطت النغمات ببعضها) و لم توضح ال accent (التشديد) . بمعني أن قوة الصوت عند بعض الكلمات تكون أقوي من غيرها ، كمان أجزاء لازم تكون Piano و أجزاء أخري Forte ، التعبير و الديناميكية Expressions & Dynamics
و كما أشار الاستاذ الالاتي الزخارف *و الحليات Articulations
هذا الملاحظات لا تعني أن أداءك لا سمح الله غير جيد و لكن للتحسين
علي العموم كل مغني ممكن يؤدي الاغنية بأسلوبه بشرط المحافظة علي المعني العام لكلمات الاغنية.
أحسنت.

هدى دولت
07/07/2011, 15h51
http://www.alnaharegypt.com/nhar/upload/213%D9%86%D9%8A%D9%84.jpg

لا أنكر أن طبيب العيون الفنان الحالم
د . هشام خلف
كان دليلي لهذا الجمال ...
أشكره لأنه قادني لأستمع لصوت مصري
يكفى أنه مصري ....
النيل شريان الحياة
والحياة ... لا تستقيم إلا بالفن والجمال

أيها المصري ... الذي يحمل من الرقة
دفىء الإحساس ....
كان أداءك ..يعكس شخصيتك
لم تكن مقلداً ...
إستطعت أن تهرب من سطوة وقوة وجود صوت موسيقار الأجيال
إنفلت بعذوبة ... وبقى اللحن الرائع ...
ننتظر منك المزيد ...

لنرتوى ... من جمال أبناء وادي النيل الخالد

دولت

elgien
07/07/2011, 16h55
بصراحة .. أنا ماعرفش أرد على واحد ماعرفش إسمه

إسمك إيه بقى ؟

طيب .. علشان خاطرك حارد المرة دى

صوتك خامة طيبة .. يعنى تنفع تبقى مشروع مؤدى كويس

لكن الأداء .. فيه كلام

إنت ماشى على شريط قطار .. فين التلوين فى الأداء

لما بتعيد أى مقطع .. بتعيده زى ماهو .. بدون أى تغيير

الإعادة هدفها التلوين فى الأداء .. وإظهار إمكانيات المطرب فى الزخرفة والحليات

وبعدين إسمع المقطع إللى بتقول فيه ( موش دى راحة قلبى ولا ده أمل حبى إللى إتفقنا عليه )

إسمع ( إللى إتفقنا عليه ) وبالذات كلمة ( عليه )

فيه نشاز هنا .. إسمعها تانى من عبد الوهاب

لو عايز تغنى قديم .. إسمع قديم

فى إنتظار جديدك .. وأتمنى لك التقدم والتوفيق


استاذى ابو حسام ايوا كدا يا فنان هو دا اللى انا عايزه انى اعرف فين غلطاتى يا استاذنا مشكور جزيلا على التوضيحات
وانا اسمى محمد حسن

لكن على فكره يا استاذنا انا غنيت هذه الاغنيه بعد لما سمعتها مره واحده فقط من عبد الوهاب لكل كوبليه

وانا اتعمدت انى ما اغنيهاش مثل عبد الوهاب لانى كنت متقيد بالموسيقى اللى كنت بغنى عليها يا أ ستاذى

ارجو انك ماتفهمش الكلام دا على انه رد او نقض لكلام حضرتك ولكن من باب المناقشه فقط فالتعلم يعتمد على المناقشه يا استاذى

بالنسبه لموضوع الحليات او التعريب فى الاغنيه فكان صعب شويه عليا علشان التمبو او الرتم هنا سريع بعكس لما غناها عبد الوهاب كانت ابطئ من كدا

وبالنسبه لموضوع الكوبليه بتاع " اللى اتفقنا عليه " انا متعمد اقولها بالعربه دى مع نفس العربه اللى عزفتها الكمان فى الموسيقى

كنوع من انواع التغير عن الاغنيه الاصليه


ارجو منك التوضيح لو انا مخطئ فى شئ ما يا استاذى وفى الاول والاخر طبعا شرف ليا ان حضرتك سمعت الاغنيه وعلقت عليها كمان

elgien
07/07/2011, 17h06
http://www.alnaharegypt.com/nhar/upload/213%D9%86%D9%8A%D9%84.jpg

لا أنكر أن طبيب العيون الفنان الحالم
د . هشام خلف
كان دليلي لهذا الجمال ...
أشكره لأنه قادني لأستمع لصوت مصري
يكفى أنه مصري ....
النيل شريان الحياة
والحياة ... لا تستقيم إلا بالفن والجمال

أيها المصري ... الذي يحمل من الرقة
دفىء الإحساس ....
كان أداءك ..يعكس شخصيتك
لم تكن مقلداً ...
إستطعت أن تهرب من سطوة وقوة وجود صوت موسيقار الأجيال
إنفلت بعذوبة ... وبقى اللحن الرائع ...
ننتظر منك المزيد ...

لنرتوى ... من جمال أبناء وادي النيل الخالد

دولت

شكرا على هذا الكلام الجميل و مش لاقى كلام الصراحه علشان ارد بيه على حضرتك

لكن هذا الكلام انما يدل على ان حضرتك شخصيه لها حس وزوق فنى رفيع

وكلامك دا شهادة انا اعتز وافتخر بها وشرف ليا ان الاغنيه عجبتك

elgien
07/07/2011, 17h13
جميل يا محمد و حظك أنك وقعت في أيد أستاذ المزيكة محمد الالاتي و خاصة أنه عمل فيها رسالة دكتوراه ، يا ريت تسمع تحليله لهذه الاغنية في قسم "دعوة موسيقية علي أغنية" علي الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46861
طريقة أداء عبد الوهاب ليس فيها النعومة التي أديت بها الاغنية و خاصة في الاجزاء التي يعتز فيها بكبرياءه ، ال Mood (الحالة المزاجية) في هذه الاغنية حزن + التمسك بالكرامة و الكبرياء.
أنت عملت ليجاتو كثير (ربطت النغمات ببعضها) و لم توضح ال accent (التشديد) . بمعني أن قوة الصوت عند بعض الكلمات تكون أقوي من غيرها ، كمان أجزاء لازم تكون Piano و أجزاء أخري Forte ، التعبير و الديناميكية Expressions & Dynamics
و كما أشار الاستاذ الالاتي الزخارف *و الحليات Articulations
هذا الملاحظات لا تعني أن أداءك لا سمح الله غير جيد و لكن للتحسين
علي العموم كل مغني ممكن يؤدي الاغنية بأسلوبه بشرط المحافظة علي المعني العام لكلمات الاغنية.
أحسنت.



الدكتور هشام خلف استاذى شكرا جزيلا على رد حضرتك وتعليقك وطبعا مافيش شك ان حضرتك والاستاذ الالاتى من رواد علم الموسيقى
وكل مره استفيد من حضراتكم الصراحة

الألآتى
07/07/2011, 18h45
استاذى ابو حسام ايوا كدا يا فنان هو دا اللى انا عايزه انى اعرف فين غلطاتى يا استاذنا مشكور جزيلا على التوضيحات
وانا اسمى محمد حسن

لكن على فكره يا استاذنا انا غنيت هذه الاغنيه بعد لما سمعتها مره واحده فقط من عبد الوهاب لكل كوبليه

وانا اتعمدت انى ما اغنيهاش مثل عبد الوهاب لانى كنت متقيد بالموسيقى اللى كنت بغنى عليها يا أ ستاذى

ارجو انك ماتفهمش الكلام دا على انه رد او نقض لكلام حضرتك ولكن من باب المناقشه فقط فالتعلم يعتمد على المناقشه يا استاذى

بالنسبه لموضوع الحليات او التعريب فى الاغنيه فكان صعب شويه عليا علشان التمبو او الرتم هنا سريع بعكس لما غناها عبد الوهاب كانت ابطئ من كدا

وبالنسبه لموضوع الكوبليه بتاع " اللى اتفقنا عليه " انا متعمد اقولها بالعربه دى مع نفس العربه اللى عزفتها الكمان فى الموسيقى

كنوع من انواع التغير عن الاغنيه الاصليه


ارجو منك التوضيح لو انا مخطئ فى شئ ما يا استاذى وفى الاول والاخر طبعا شرف ليا ان حضرتك سمعت الاغنيه وعلقت عليها كمان



أهلاً يامحمد .. أنا برضه إسمى محمد حسن

هناك فرق بين العُربة والنشاز

العُربة .. خروج مقنن عن حيز المقام والعودة سريعاً .. يعنى بتبقى عارف إنت بتعمل إيه

النشاز .. خروج عشوائى عن حيز المقام

أما عن غناءك حسب طريقة عزف الفرقة مع الأستاذ سعد محمد حسن

فهذا ليس بعذر .. لأن العزف غير الغناء

كان يجب عليك سماع الأغنية عدة مرات من الأستاذ عبد الوهاب وترديدها مع نفسك حتى تحفظها جيداً وتهضمها تماماً

تقبل تحياتى