المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ♫ . رمــان الجنــايـــن . ♫


M O H A M E D
25/12/2010, 18h48
من أروع ما قدمت الإذاعة المصرية في عصرها الذهبي الأوبريتات و الصور الغنائية ، ذاك الفن الذي كان البديل المناسب للمسرح الغنائي الذي كان في أوج ازدهاره في عصر ما قبل الإذاعة .

الأوبريتات و الصور الغنائية شارك فيها أفضل فناني هذا العصر من شعراء كبيرم التونسي و عبد الفتاح مصطفى و طاهر أبو فاشا و صلاح جاهين .. و ملحنين كأحمد صدقي و محمود الشريف و سيد مصطفى .. و مطربين كمحمد قنديل و كارم محمود و سيد اسماعيل ، و مطربات كنجاة و فايزة أحمد .. و عدد كبير من الممثلين و المخرجين.

يسعدني أن أدعوكم للاستماع لأحد هذه الأوبريتات " رمان الجناين (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=7974&postcount=1) " ، في انتظار مشاركاتكم و تحليلاتكم و آراءكم حول هذا العمل بكل عناصره ، و حول فن الأوبريت بشكل عام

و الموضوع بإهداء خاص لأستاذي المهندس محمد علي بك زعيم القناديليين :)
بمناسبة ذكرى ميلاده ، و سنة حلوة يا جميل .. :emrose:

http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=242773&stc=1&d=1293341788

M O H A M E D
25/12/2010, 18h51
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=242774&stc=1&d=1293305873

رابط التحميل

[/URL][URL]http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=7974&postcount=1 (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=7974&postcount=1)

M O H A M E D
25/12/2010, 18h57
القصة :

يسافر "ابو أمين" للبحث عن تاجر يشترى محصوله من الرمان ، و يترك ابنه "أمين" يحرس الجنائن
أمين ذو الصوت الجميل يسهر يغني ، و يشغله حبه لجارته " رمانة " .. التي تسمعه و تُعجب بصوته و غنائه
و على الجانب الآخر هناك لص يتابع ذلك العاشق الهائم ، فيستغل غفلته ليسرق بعض الرمان ..
تذهب رمانة مع أخواتها لتقابل أمين الذي يُفتن بها أكثر ، و هي كذلك .. و يتفقان على موعد آخر
يأتي والد أمين فيرى تبدل حال ابنه فيسأله ما بك ، فيصارحه بحبه لجارتهم رمانة .. فيستحسن ذلك لصداقته بوالدها
لكنه ينتبه للرمان المبعثر على الأرض ، و يجد "رمانة" فيظن أنها السارقة !
في هذه الأحيان ، يضبطون على اللص .. و لكن يسامحه ابو أمين ، و لا يعاقبه حيث عمّت الفرحة على الجميع لزواج ( أمين و رمانة ) .

الشخصيات :

أمين : محمد قنديل
رمانة : سعاد مكاوي
ابو أمين : صلاح عبد الحميد
أخوات رمانة : الثلاثي المرح
اللص ( حرامي الرمان ) : عبد الحليم فاروز

M O H A M E D
25/12/2010, 19h06
الكلمات :

رمان الجناين

( 1 )

طـــاب و استـــــــوى
و جف عوده من الهوا
طاب و استوى الرمان
اللولي خدوه من حبّه
و الفرح لقوه في خدوده
رماني جميل و بحبه
من يوم ما اتلف فـ عوده
**
النسمة تفوت و تلاعبه
و الطير بالشوق غنى له
عاشق و السر في قلبه
و العين تحتار في جماله
ســوَّاه الهوا و لعب به
اقطفوا يا صبايا و عبوا
**
بكلام الحب آه لاغيته
بودادي و بالحنيــّـة
و بروحي و قلبي راعيته
و سقيته الهوا بإديا
سواه الهوا و لعب به
اقطفوا يا صبايا و عبّوا

( 2 )

- يا أميــن .. يا أميـــن
- مين نده عليــــا مين ؟
أبويا !.. أهلاً مرحب بك
- تعيش لنا و يحميك ربك
عندي كلام تسمعه يا فارس الفرسان
بكرة مسافر و فايتك تحرس البستان
يمكن يومين أو تلاتة
- في ســـــلام و أمان
- م السوق هادوّر على اللي يشتري الرمان
و اللي يقدر جمــــاله و يوزنه بميـــــــزان
- ألفين سلامة فـ رعاية ربنــــــــا الرحمن
- خد بـــــالك م الرمان
- اطمــــــن ع البستان
- اوعــى تفوت الرمان
- أنا طول الليل سهران
**

M O H A M E D
25/12/2010, 19h13
(3)

يا عاشق الليل أنا صاحي وياك الليل يا ليل
إن كنت نايم أو صاحي أنا ليلي طويل يا ليل
**
صوت بيسري من بعيد
رنته حلوة و شجية
يا ترى إنسان سعيد
و إلا شاكي الدنيا ديا
**
ليلاتي يا رمانة بيفوت من هنا
و يظهر إنه جار و ساكن جنبنا
يفضل يغني عن الغرام و عن القدر
و نار الهوى و طول السهر
و يختفي صوته تمام وقت السحر
و لا حد شاف و لا حد كان عنده خبر
**
يا جمال الرمان يا جماله
أنا هاسرق إيه يعني و ماله
صاحبه و فرحان بيغني
خليه مع أشجانه
و انا هاسرق رمانه
هاقطف و اخطف و املى المقطف
و اقطف و اخطف و املى المقطف
**
(4)

يا صاحب الملك وحدك يا رب يا موجود
لاغاك و سبّح بحمدك يا رب الوجود
سما و نجوم
سحاب و غيوم
و ليل و نهار
و فجر جديد
لكنه بعيد
و فكري احتار
إله موجود .. في كل وجود
و له أسرار
قلوب و قلوب .. هوى مكتوب
و نورها عمار
قال بينادي عليكم بين الشفق و الغيوم
يناجيه و يحلم بطيفه
تعرف حكايته إيه ؟
و قلب يعطف على قلب تاني
يسقيه بوشه شهد المحبة
و قلب يحلم ويا الأماني
مشتاق بيسأل عن الأحبّة
**
(5)

فيه إيه ؟ جري إيه ؟
فيه واحد بيغني .. و بصوته مجنني
أنا فاكرة .. أنا شفته .. بالصدفة .. و عرفته
بقى عارفة مين هو ؟
دا قريّب هنا هو ؟
- فين داره و مكانه ؟
- قدامك بستانه ..
- بستان الرمان ؟
- يبقى أبوه صاحبه
- يبقى احنا بقى جيران .. و ابويا كمان صاحبه
- تيجي نزوره ؟
- أما دي فكرة
- إمتى يا أختي ؟
- خليـــها بكرة
ساعة الفجر ما يطلع نوره
نجري و نلعب زي طيوره
**

M O H A M E D
25/12/2010, 19h22
( 6 )

حياتي غنوة لكل الناس
و تحكي عنها الناس للناس
حياتي غنوة
أحب اغني و طول ما بغني
أعيش بقلبي سعيد متهني
و اعيش بروحي مع اللي شغلني
في غنوة حلوة تقولها الناس
و يحكوا عنها الناس للناس
حياتي غنوة
**
( 7 )

يا جمال الرمان يا جماله
أنا هاسرق إيه يعني و ماله
صاحبه و فرحان بيغني
خليه مع أشجانه
و انا هاسرق رمانه
هاقطف و اخطف و املى المقطف
و اقطف و اخطف و املى المقطف
**
( 8 )

يلا بينا .. يلا بينا
بابا وافق يلا بينا
قلتي إيه ؟
- قلت له هانروح هنا نشم الهوا
- و قال لك إيه ؟
- قاللي لازم كلكم سوا سوا
**
بستان رمان أشكال و الوان
فيه جو جميل يهدي الحيران
و نسيمه عليل و ضل كمان
**
( 9 )

" رمانة .. "
صوت بيناديني
جاي من يميني
- لأ من شمالك يا ضي عيني
من جنب قلبك و القلب حبّك
اعشق جمالك و احلم بقربك
- و تبقى مين انا مش شايفاك
- تملي افوت تحت الشباك
- إنت اللي بتفوت و تغني ؟
و فـ كل ليلة تسهرني ؟
- أنا اللي حسنك يشغلني
و رمش عينك يسحرني
- صوتك جميل
- قربي مني
**
يلا بينا .. قبل بابا ما ينادينا ....
**

M O H A M E D
25/12/2010, 19h26
( 10 )

الصبــح ع الكــون بينوّر
و الديـك بيدّن فوق السور
ساعة ما شاف النور نوّر
زقزق على غصنه العصفور
صبح الصباح و الكون نوّر
الورد قام و الندى صحّــاه
و الزهر فاق ، الطير و ناداه
و النور سأل ع الفل و لقاه
الفل قايم متأخّر
**القلب بات بالهوى مشغول
و الليل مع المشغول بيطول
ويا النسيم أرغول بيقول
الحب موعود و مقدّر
صبح الصباح و الكون نوّر
**

( 11 )

- يا أمين .. يا أمين
- أبويا .. ألفين حمد الله على سلامتك و العمر يطول
- طول وقتي و انا جايب سيرتك .. و عليك مشغول
و إزي الحال
- الحال ؟ أهو عال
- فيه حاجة يا أمين مداريها عن ابوك
عينيك بتحكي و تتكلم .. بتخبي عني ؟
- القلب يابا بيتألم ..
- صارحني يا ابني
- مشغول يا ابويا .. و روحي تايهة حيرانه
خاضع لأمرك و طال يد رمانه
- رمانة تبقى بنت مين ؟
- رمانة بنت ابو الدهب .. جارنا اللي ساكن ع اليمين
من بعد تكعيبة العنب
- ابو الدهب .. دا جار قديم .. عيلة كريمة و طيبة
و احنا حبايب من سنين .. و صاحبي من عهد الصبا
عنده بنات ؟
- و مالوش بنين
- شوف حكمته .. شوف العجب
- أربع صبايا مكملين .. بالخفة و الذوق و الأدب
- أكبر ما فيهم ؟
- رمانة
- و الحلوة فيهم ؟
- رمانة
و القلب يعشق ؟
- رمانة
هاهاهاهاها...
**

M O H A M E D
25/12/2010, 19h29
( 12 )

- أنا رايحة يا أمينة ..
- فين رايحة يا رمانة ؟ و عيونك سرحانة
- مواعدني يا أمينة .. هنقابل بعضينا
- خايفة يا أختى لحد يشوفك .. و الا جيراننا يلمحوا طيفك
- مش راح اطوّل .. بس هاسلّم
- والله انا خايفة الناس تتكلم
**
( 13 )

رب الوجود موجود
يعلم فيك بالأسرار
الشوك في عود الورود
و الحب نور مع نار
رب الوجود موجود
مين يخشى قول الناس
و انت البصير العليم
و لكل واحد كاس
يفرغ معاه و يميل
رب الوجود موجود
**

M O H A M E D
25/12/2010, 19h31
( 14 )

بعد الرمان ما ينوّر
و نسيبه على غصنه يكبر
ألاقيه مقطوف و مبعتر
و دي حاجة تغيظ و تخيّر
هاستنى اللص و اشوفه
و افتش عنه و ادوّر
و بالعصا راح أدبّه
و ان طلت دمه هاشربه
أنا سامع صوت لما اشوف مين
دلوقتي يفوت دا حرامي لعين
أنا شفتك .. استني يا لصة
ما قفشتك و هارصك رصة
قولي و دليني .. فين بتخبيه
راح فين رماني .. اللي سرقتيه ؟
- بريئة و انت ظالمني .. دليلك إيه بتتهمني
- قولي لي قبلة انتي مين ؟
- أنا رمانة ..
- رمانة ؟ بنت ابو الدهب ؟ يا دي العجب يا دي العجب
دا احنا جيران و بقالنا زمان و ابوكي من أوفى الخلان
-" يا أمين .. يا أمين "
- رمانة .. و ابويا وياها .. دي الدنيا فرحانة .. بتغني ويانا
- فكرني بكرة اروح لعمك .. و ارفع رايا الفرح باسمك
- يا أمين يا أمين .. شد حالك يا أمين .. امسكوه امسكوه .. الحرامي اعوا تسيبوه
امسكوه امسكوه .. بالسلاسل قيّدوه
- الرحمة يا ناس .. الرحمة يا ناس
- على روحك إنت الجاني .. ليه تسرق من بستاني
- يلا احنا نودّيه لأبونا البستاني .. يإذيه و يربيه .. عمره ما يسرق تاني
- آدي الحرامي واقف أمامكم .. بإيه هاتؤمر ؟ و بإيه هاتحكم ؟
- راح اسامحه و اصفح عنه .. و لا حد يقرّب منه
سيبوا الحرامي ده سيبوه .. فكوا قيوده و سرّحوه
- نسيبه ازاي ؟ إزاي نسيبه ؟ اللص لازم ياخد نصيبه
- أهل السماح قالوا سماح
و احنا النهاردة فرحانين
جانا الفرح و لاح
و هاتبقى رمانة لأمين
**

M O H A M E D
25/12/2010, 19h33
( 15 )
طاب و استوى و جف عوده من الهوا
طاب و استوى الرمان
اللولي خدوه من حبّه
و الفرح لقوه في خدوده
رماني جميل و بحبه
من يوم ما اتلف فـ عوده
..
.
*
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=242780&stc=1&d=1293309173

جابر الحسيني
26/12/2010, 14h11
يا سلام يا سلاموني .. دخول قنديل في الأوبريت غاية في الروعة و لازال الإستماع متواصلا ..

MOHAMED ALY
26/12/2010, 19h49
بداية كل الشكر لك يا محمد على هديتك الجميلة و التى أحمل لها تقديرا خاصا و ذكريات حارة مع منتدى سماعى .
و أسمح أن اهدى بأسمك و أسمى هذا التحليل السلامونى الرائع لأخى و استاذى الاستاذ / مختار حيدر ... و انا اعلم تماما مدى اعتزازه و فخره ( مثلى ) بهذه التحليلات السلامونية التى تخرج عليننا بها بين الفينة و الاخرى و من قبل ذلك و بعد اعتزازه واعتزازى بك
أبنا بارا و صديقا وفيا و إديب و شاعر واعدا (لكن برضه لن أهادنك فى كل مكالماتنا التليفونية و سأظل أشق عليك بأشد ما يكون) .
و اعتقد أننى إن شاء الله سأتوقف معك طويلا للبحث فى سيرة الشاعر الغنائى الفحل ضابط الشرطة الرومانسى صاحب الكثير من اروع ما تختزنه ذاكرة الغناء العربى دون صخب و لا طنطنة ... و وقفة اخرى مع الانسان و الملحن و المطرب الشرقى الاصيل محمد الموجى ....رابع اربعة ... صدقى و الشريف و عبد الحق و الموجى ... لم تفتح لهم بعد صفحات الانتباه و الاهتمام و الاحتفاء فى المحافل الموسيقية العربية .
و كما طال بنا الحديث طويلا من قبل مرات عدة عن صدق التجارب الشعرية و السيرة الحياتية عند الكثير من الشعراء .. ارجو أن تكون لنا وقفة تأمل عن صدق التجربة الإنسانية و الغنائية عند ابو القناديل قنديل محمد حسن .. مستشهدا ببعض ما خرج علينا به فى هذه الصورة الغنائية الرائعة و الذى جاء متواترا و متناغما مع بعض ما جاء فى روائع اخرى له .

و الى لقاء قريب إن شاء الله ... و لعل ظروف العمل تسمح بدنو ذلك اللقاء .. و إن لم يكن ( فدى عادتى و مش هأشتريها :mdr::emrose: ) .

M O H A M E D
07/01/2011, 05h57
أخي العزيز جابر الحسيني .. أشكرك و أنتظر رأيك بعد استماع الأوبريت كاملاً ;)

عمو محمد :emrose: .. أستاذي القناديلي ،
يا سيدي يسعدني أن أهدي الموضوع ( و حتى صاحب الموضوع ذات نفسه ) لحبيبنا الأستاذ مختار حيدر ، دعواتنا بأن يمن الله عليه بالشفاء و أن يعود لنا سالماً في القريب العاجل
و أرجو أن تكمل حديثك عن الأوبريت و ذكرياتك معه و عن الشاعر محمد علي أحمد ..
و الا مش ناوي ؟ دا حتى اسمه من اسمك :):mdr:

M O H A M E D
07/01/2011, 06h02
الإذاعة و الخيال !

أصوات بشرية و موسيقى و كلمات ، و حيل إخراجية .. هي كل الأدوات المتاحة للعمل الإذاعي .. و بتلك الأدوات فقط مطلوب رسم صورة حية في خيال المستمع ، من مكان و زمان و أشخاص و أحداث و مشاعر !

يتشكل معها نور الشمس أو يكسوها ظلام الليل .. و تنتقل من صحاري ممتدة ، إلى غرفة ضيقة ، و من قصر مهيب إلى كوخ متواضع ، و من بحر هائج إلى نهر هادئ ، و من بستان يغني فيه الطير إلى ميدان قتال تصهل فيه الخيل !.. فتقابل السلطان و الوزير .. و الجنايني و الغفير .. العامل و الفلاح .. الطالب و الجندي .. يتحركون في حياة أبدعها خيال مبدع ، و عبّرت عنها الأصوات و النغمات و المؤثرات !

و هنا يمكن سحر الإذاعة في إستثارة الخيال دون فرضه ، عكس الفنون المرئية كالسينما و المسرح ، الصورة فيها تقتل الخيال .. لكن صوت الأثير وحده يخلق عالماً رحباً يشارك المستمع في بنائه !

M O H A M E D
07/01/2011, 06h08
رمان الجناين ..

رمان الجناين حدوتة بسيطة لا تحوي حبكة معقدة و لا تناقش قضية كبرى ، و لكن صياغتها شعراً و موسيقى هو ما يجلعها تحفة فنية رائعة

التأليف للشاعر محمد علي أحمد شاعر الحب ، و الذي يميل أسلوبه إلى البساطة و الرقة ، و يعتمد في أغلب الأحيان على الشطرات القصيرة ، لكن على بساطة الموضوع إلا أنه الأوبريت لا يخلو بين الحين و الآخر من لمحة فلسفية أو رؤية خاصة.
تنوّع الأوبريت بين الأغنية الوصفية و الدينية و العاطفية في مزيج رائع لا يخلو من خفة الظل

الألحان للمبدع محمد الموجي ، و الموجي من أذكى الملحنين على الإطلاق في التعامل مع كافة الأصوات .. فقد أبدع مع كل من تعامل معهم من المطربين .. أبدع مع عبد الحليم حافظ و شارك في صنع طابع خاص له يميّزه وسط عمالقة الطرب ،و في الوقت الذي قدم لأم كلثوم ألحاناً فخمة كـ " اسأل روحك " و " للصبر حدود " ، صنع لعبد الحليم ألحاناً أكثر رشاقة و حداثة كـ " قارئة الفنجان " لكنها جميعاً أعمال تحمل بصمة الموجي و لا أحد غيره !
يصنع في هذا الأوبريت لوحات بديعة بألحانه ، و بالطبع لا يمكن أن نغفل دور التوزيع الموسيقي الذي أخرج العمل منساباً متدفقاً كنهر عذب و خاصة في الانتقال بين لوحة و أخرى ، و هو للموسيقار عطية شرارة .

M O H A M E D
07/01/2011, 06h16
محمد قنديل .. المطرب و المؤدي و الصيّيت !

من عجائب صوت قنديل تلك المرونة التي ينتقل بها بين الحالات ، يطرب في وقت الطرب ، و يؤدي ببساطة في غير وقت الطرب !.. و لا يحمّل الحالة أكثر مما ينبغي ..
و لذلك لا عجب في أنه أكثر المطربين مشاركةً في الصور الغنائية ، التي تعني بالمقام الأول بالأداء التعبيري

و يتضح ذلك في الأوبريت بوضوح ، فتجد صوته باسماً فرحةً بالحصاد في مقطع " طاب و استوى الرمان " و شجياً رقراقاً في " حياتي غنوة " و خاشعاً في " يا صاحب الملك " .. و فرحاً مستبشراً حينما يجد ( رمانة ) مع والده في جملة " رمانة .. رمانة و ابويا وياها .. دي الدنيا فرحانة " .. و غاضباً منذراً في جملة " على روحك إنت الجاني .. ليه تسرق من بستاني " عند مواجهته للص !..
فهو يمثّل بصوته و يعبّر به عما يشاء .

و نقطة في غاية الأهمية أود الإشارة أليها .. أن قنديل بقدر ما وهبه الله في صوته من عجائب ، كان يتمتع بتواضع جم يظهر جلياً في فنه بخلاف حياته الشخصية.

في نهاية الأوبريت يظهر صوته خافتاً بجانب سعاد مكاوي و هما يرددان أغنية " طاب و استوى الرمان " في نهاية الأوبريت .. فظهر و كأنه يفسح لها الطريق .. و يتضح ذلك أكثر بمقارنة طريقته في أداء نفس الأغنية في مطلع الأوبريت وحده ! رحمك الله يا قنديل

M O H A M E D
07/01/2011, 06h28
سعاد مكاوي .. لا أعرف ماذا أقول عنها سوى أنها كانت في أفضل حالاتها الفنية ، في الأوبريت قدمت أغنية رائعة " صبح الصباح " و التي تبثها الإذاعة أحياناً في الفترات الصباحية .. بالمناسبة أعشق لها أغنية " عجبي على الحساد " من تأليف عبد الفتاح مصطفى و ألحان عبد الرؤوف عيسى
سعاد مكاوي كـ ( حورية حسن ) و أيضاً ( نجاح سلام ) لغنائهن جمال خاص .. يخرج من أصواتهن الغناء الجميل السهل، الذي يصافح الأذن بلا ضجيج ، و بألفة تجعله يتسلل إلى القلب و الروح!.

الثلاثي المرح .. صنعواً جواً من المرح و البهجة داخل العمل.. في الأوبريت يظهرن كفراشات تنتقل بين زهرة و أخرى مثل.. " يلا بينا يلا بينا قبل بابا ما ينادينا "

صلاح عبد الحميد .. الذي يقوم بدور أبو أمين .. حواراته مع ابنه في غاية الروعة و خصوصاً عندما يسأله عن (رمانة) !
- أكبر ما فيهم ؟ رمانة
- و الحلوة فيهم ؟ رمانة
- و القلب يعشق ؟ رمانة

عبد الحليم فاروز .. اللص .. يغني نفس المطقع مرتين " يا جمال الرمان يا جماله .. أنا هاسرق إيه يعني و ماله ..... "
لتكرار السرقة أكثر من مرة ، و تلك الجملة يظل يرددها مع تصاعد الإيقاع في السرعة ، لسرعته في السرقة .. مثل أي لص ( يسرق و يجري )

و الأوبريت به تكرار لنفس الأغنيات في مواضع محددة
مثل مطلع " رب الوجود وموجود " .. الذي تكرره " رمانة " و هي في طريقها لأمين .. و كأنها تتذكر لحظاتها الجميلة التي جمعتها به في لقائهما الأول و غنائهما لتلك الأغنية
و كذلك أغنية " طاب و استوى الرمان " التي أعيدت في النهاية بإيقاع أسرع قليلاً تعبيراً عن فرحتهما بالزواج .

تلك هي انطباعاتي عن الأوبريت و عن عناصره قدر ما استطعت .. أتمنى أن تسعدوا بالاستماع إليه
و شكراً :emrose:

الألآتى
07/01/2011, 08h08
إيه ياسى محمد الجمال ده ..

رجعتنا للأيام الجميلة والدعوات الموسيقية المتميزة

أنا فرحان والله بعودة نشاطك .. عقبال الباقى

M O H A M E D
09/01/2011, 17h29
مفيش أجمل من طلّتك على الموضوع يا أستاذ محمد :)

ربنا يخليك لينا يا مايسترو يا فنان

:emrose: