المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فوازيز من مرسي جميل عزيز،محمدالموجي،حليم


غواص النغم
07/11/2010, 17h03
:emrose: أدعوكم لنستمع ونستمتع معاً بهذه الرائعة الوطنية

الفوازير


الفجر طلع الفجر طلع الفجر طلع
الفجر طلع وطلعنا معاه..طلعنا معاه وعرفنا طريقنا بعون الله.. بعون الله
ومشينا مشينا كثير وطريق الثورة كبير
اهداف تسبق امجاد وايام كلها اعياد
وحقيقة ولا الاساطير وحكاية ولا الفوازير

>>>>>>>>>>

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

جدي نشاها بإيده بناها ...لكن راح في ترابها ماجاش
فاتها بحالها ومالها لابويا لكن ابويا ماورثهاش
يسكت ابويا حيعمل ايه؟ والسجان بالنار حواليه..وانا
انا جاء دوري مع الحرية ...انا دم الثورة جري فإيديا
خذتها منه غصب عنه وتعب جدي ماراحش بلاش
انتهى عهد الضلال ..عاد لنا المال الحلال
يوم ما اممنا ....القنال

&&&&&&&&&&&

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

الكل بيجري بيجري ويشمر ويهد ويبني ويبني ويعمر
ديناميت..بيهد جبال فتافيت..وغبار وعرق ورجال عفاريت
وبسرعة بيعلى البنيان وبيعلى مجد الانسان
حيلم الميه وينثرها ع الارض البور.....تطرح بساتين ومحبة ونور ومكن بيدور
ودا طبعا باين طوالي وفبالكم زي ماهو فبالي
عارفينه ؟؟ ..السد العالي

>>>>>>>>>>>

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

في عز عز الحياة شباب وباع الحياة لاجل انتصار الحياة على عدو الحياة
في كل فرحة عيد في كل نصر جديد ماتتنسيش ذكراه
خلدوا بالحب روحه من جديد في دمشق في اليمن في بور سعيد
في فلسطين اللي راح ترجع اكيد
و الجزائر بلد المليون ...شهيد

&&&&&&&&&&

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

بعد سنين وسنين وسنين واحنا على الظالمين ساكتين
جانا بطل انسان وبطل
خللى اليأس حماس وأمل خللى الضعف كفاح وعمل
قال لليل الظلم إرجع قال لنور الحق إطلع
قال لكل الدنيا تسمع
صوت الثوار ع العبودية صوت الأحرار والحرية
صوت القومية العربية بيهز الأرض بالطول والعرض
وبطلنا أبو الأبطال أسمر في جبينه هلال اسمه عارفاه الدنيا
حد مايعرفش ..جمال

&&&&&&&&&

الفجر طلع الفجر طلع الفجر طلع
الفجر طلع وطلعنا معاه..طلعنا معاه وعرفنا طريقنا بعون الله.. بعون الله
ومشينا مشينا كثير وطريق الثورة كبير
اهداف تسبق امجاد وايام كلها اعياد
وحقيقة ولا الاساطير وحكاية ولا الفوازير
فوازير فوازير

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=24269&postcount=20
ستديو

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=63327&postcount=119
حفلة

مرسي جميل عزيز
نظم

محمد الموجي
الالحان

العندليب الأسمر
عبدالحليم حافظ

في رأيي المتواضع هي من اجمل وأذكى ماكتب في الوطنيات رغم انها نادرا ماتذاع عكس وطنيات حليم الأخرى
وموسيقاها الجميلة والبديعة والمعبرة عن الكلمات تشعرك ان كل كوبليه او فزورة هو اغنية متكاملة
طبعا اجابة الفوازير تعرفوها صح؟
هذه الاغنية عندما استمع لها اشعر بأن حولي طاقة ايجابية ورغبة في العمل و الإنجاز وبأن الفجر قد بزغ وحان وقت العمل والنشاط بعد الإستيقاظ من حلم جميل...

وارجو من اساتذة المنتدى الكبار ان يقوموا بتحليل هذه الرائعة :emrose:


:emrose:تحياتي:emrose:

عفاف سليمان
08/11/2010, 06h17
اخى الكريم
صاحب اجمل مغاره:o
وغواص فى بحر سماعى الجميل
ونغمه الطربى الاصيل
اخى استاذ
((منعم)):emrose:
فوازير اول مره اسمعها للفنان
((عبد الحليم)):emrose:
وانى ملكت فى يدى الزمامِ
جميل اخى هذه الدعوه على الفوازير
سلمت اخيتاراتك الجميله
وفعلا لم اسمع بهذه الاغنيه من قبلhttp://iraqnaa.com/ico/image2/045.gif
تحياتى وامنياتى لك وللجميع بارق واطيب
الاوقات
اختك عفاف

الباشاقمرزمان
08/11/2010, 14h06
اخى الكريم



صاحب اجمل مغاره:o
وغواص فى بحر سماعى الجميل
ونغمه الطربى الاصيل
اخى استاذ
((منعم)):emrose:
فوازير اول مره اسمعها للفنان
((عبد الحليم)):emrose:
وانى ملكت فى يدى الزمامِ
جميل اخى هذه الدعوه على الفوازير
سلمت اخيتاراتك الجميله
وفعلا لم اسمع بهذه الاغنيه من قبلhttp://iraqnaa.com/ico/image2/045.gif
تحياتى وامنياتى لك وللجميع بارق واطيب
الاوقات
اختك عفاف

ايه ده يا أبلة عفاف أغنية الفوازير للعندليب مشهورة ومن الأغاني المشهورة (http://www.sama3y.net/forum/showpost...&postcount=129)

طيب على غرار موضوعك سمعتي الفوازير لأم كلثوم كلمات بيرم التونسي وألحان زكريا أحمد من مقام الراست1945 من فيلم سلامة (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=7693&postcount=9)

والا الفوازير غناء المجموعة كلمات عبد الفتاح مصطفى (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=400420&postcount=129)

عفاف سليمان
08/11/2010, 23h22
ايه ده يا أبلة عفاف أغنية الفوازير للعندليب مشهورة ومن الأغاني المشهورة (http://www.sama3y.net/forum/showpost...&postcount=129)


طيب على غرار موضوعك سمعتي الفوازير لأم كلثوم كلمات بيرم التونسي وألحان زكريا أحمد من مقام الراست1945 من فيلم سلامة (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=7693&postcount=9)


والا الفوازير غناء المجموعة كلمات عبد الفتاح مصطفى (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=400420&postcount=129)

اخى الكريم الاستاذ
(((مصطفى))):emrose:
لا طبعا اول مره اسمع فوازير
حليم
لكن
ام كلثوم
اعرف اغنية الفوازير الخاصه بها:o
امال ايه مش كل حاجه سمعتها
وادينى فى سماعى بجول فيه وبكتشف وانتم كمان بتكشفوا لنا نوادر جميله وممتعه لم اسمعها سابقاhttp://iraqnaa.com/ico/image/t034.gif
لك وللجميع خالص التحيه والتقدير
واوقات طيبه:)
اختكم عفاف

عادل محمد
09/11/2010, 12h06
يامنعم .. ياغواص .. ياصديقى أنا ( شاعر أنت والكون نثر )
طبعا أذكر هذه الغنوة ، وسمعتها فى أول حفلة .
ولكن !! وأه من قسوتها ولكن
صوت الثوار ع العبودية ، صوت الأحرار والحرية
صوت القومية العربية بيهز الأرض بالطول والعرض !!!!!!!!
لا ياصديقى ، عذرا ، لن أتمكن من إستعادة سماعها الآن
لقد كانت الأغانى الوطنية تحظى بطرب وانتشار - فى الأيام الغابرة -
ولكنى توقفت عن سماعها إعتبارا من تاريخ 17 سبتمبر 1978 ، وأرجو أن تعرف دلالة هذا التاريخ .

تحياتى للجميع .:emrose: أدعوكم لنستمع ونستمتع معاً بهذه الرائعة الوطنية



الفوازير


الفجر طلع الفجر طلع الفجر طلع
الفجر طلع وطلعنا معاه..طلعنا معاه وعرفنا طريقنا بعون الله.. بعون الله
ومشينا مشينا كثير وطريق الثورة كبير
اهداف تسبق امجاد وايام كلها اعياد
وحقيقة ولا الاساطير وحكاية ولا الفوازير

>>>>>>>>>>

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

جدي نشاها بإيده بناها ...لكن راح في ترابها ماجاش
فاتها بحالها ومالها لابويا لكن ابويا ماورثهاش
يسكت ابويا حيعمل ايه؟ والسجان بالنار حواليه..وانا
انا جاء دوري مع الحرية ...انا دم الثورة جري فإيديا
خذتها منه غصب عنه وتعب جدي ماراحش بلاش
انتهى عهد الضلال ..عاد لنا المال الحلال
يوم ما اممنا ....القنال

&&&&&&&&&&&

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

الكل بيجري بيجري ويشمر ويهد ويبني ويبني ويعمر
ديناميت..بيهد جبال فتافيت..وغبار وعرق ورجال عفاريت
وبسرعة بيعلى البنيان وبيعلى مجد الانسان
حيلم الميه وينثرها ع الارض البور.....تطرح بساتين ومحبة ونور ومكن بيدور
ودا طبعا باين طوالي وفبالكم زي ماهو فبالي
عارفينه ؟؟ ..السد العالي

>>>>>>>>>>>

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

في عز عز الحياة شباب وباع الحياة لاجل انتصار الحياة على عدو الحياة
في كل فرحة عيد في كل نصر جديد ماتتنسيش ذكراه
خلدوا بالحب روحه من جديد في دمشق في اليمن في بور سعيد
في فلسطين اللي راح ترجع اكيد
و الجزائر بلد المليون ...شهيد

&&&&&&&&&&

فوازير فوازير
ح يقول فزورة وفزورة ع الثورة وكلها مشهورة
لكن خذوا بالكم لما يقولها لكم

بعد سنين وسنين وسنين واحنا على الظالمين ساكتين
جانا بطل انسان وبطل
خللى اليأس حماس وأمل خللى الضعف كفاح وعمل
قال لليل الظلم إرجع قال لنور الحق إطلع
قال لكل الدنيا تسمع
صوت الثوار ع العبودية صوت الأحرار والحرية
صوت القومية العربية بيهز الأرض بالطول والعرض
وبطلنا أبو الأبطال أسمر في جبينه هلال اسمه عارفاه الدنيا
حد مايعرفش ..جمال

&&&&&&&&&

الفجر طلع الفجر طلع الفجر طلع
الفجر طلع وطلعنا معاه..طلعنا معاه وعرفنا طريقنا بعون الله.. بعون الله
ومشينا مشينا كثير وطريق الثورة كبير
اهداف تسبق امجاد وايام كلها اعياد
وحقيقة ولا الاساطير وحكاية ولا الفوازير
فوازير فوازير

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=24269&postcount=20 (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=24269&postcount=20)
ستديو

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=63327&postcount=119 (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=63327&postcount=119)
حفلة

مرسي جميل عزيز
نظم

محمد الموجي
الالحان

العندليب الأسمر
عبدالحليم حافظ

في رأيي المتواضع هي من اجمل وأذكى ماكتب في الوطنيات رغم انها نادرا ماتذاع عكس وطنيات حليم الأخرى
وموسيقاها الجميلة والبديعة والمعبرة عن الكلمات تشعرك ان كل كوبليه او فزورة هو اغنية متكاملة
طبعا اجابة الفوازير تعرفوها صح؟
هذه الاغنية عندما استمع لها اشعر بأن حولي طاقة ايجابية ورغبة في العمل و الإنجاز وبأن الفجر قد بزغ وحان وقت العمل والنشاط بعد الإستيقاظ من حلم جميل...

وارجو من اساتذة المنتدى الكبار ان يقوموا بتحليل هذه الرائعة :emrose:




:emrose:تحياتي:emrose:

MOHAMED ALY
09/11/2010, 19h48
أأأأأأأأأأهـ يا منعم أأأأأأهـ ... منذ صباح الأمس و انا فى منهى الحيرة ... و كأنك قد نكأت جرحا لا يندمل .. قد تكون مجرد أغنية عابرة للشباب من جيلكم .. و لكنها للمخضرمين ذكرى أيام التف فيها العرب جميعا حول حلم واحد ..تحرير فلسطين ... و التف فيها المصريون جميعا حول العديد من الاحلام .. العدالة الاجتماعية ..تذويب الفوارق بين الطبقات ... القضاء على سيطرة رأس العمر ........ و ارانا اليوم ونحن فى خريف العمر قد غرقنا انفتاحا و انبطاحا و فرقة و خذلانا ....

غواص النغم
09/11/2010, 20h33
يامنعم .. ياغواص .. ياصديقى أنا ( شاعر أنت والكون نثر )
طبعا أذكر هذه الغنوة ، وسمعتها فى أول حفلة .
ولكن !! وأه من قسوتها ولكن
صوت الثوار ع العبودية ، صوت الأحرار والحرية
صوت القومية العربية بيهز الأرض بالطول والعرض !!!!!!!!
لا ياصديقى ، عذرا ، لن أتمكن من إستعادة سماعها الآن
لقد كانت الأغانى الوطنية تحظى بطرب وانتشار - فى الأيام الغابرة -
ولكنى توقفت عن سماعها إعتبارا من تاريخ 17 سبتمبر 1978 ، وأرجو أن تعرف دلالة هذا التاريخ .

تحياتى للجميع .

اهلا وسهلا بك أستاذي العزيز عادل
كنت متوقع ان البعض قد لا تعجبه هذه الدعوة للسماع لما فيها
من ذكريات واحلام جميلة للبعض وغير جميلة للآخر
قد نكون نحن _جيلنا_عشنا هذه الفترة من خلال الاغنيات الوطنية ودراسة التاريخ الحديث وانبهرنا بها
ولكن ليس من سمع كمن شاهد
ان هذه المرحلة كانت مرحلة مهمة وتدعو الي الفخر _في رأيي _وهي قد تكون خطوة
وتجربة تتعلم منها الأجيال القادمة والمهم هو ان نحلم ونعيش الحلم ولكن تكون أقدامنا على أرض الواقع لا ان نغفو ونحلم
:emrose:تحياتي:emrose:

غواص النغم
09/11/2010, 20h47
أأأأأأأأأأهـ يا منعم أأأأأأهـ ... منذ صباح الأمس و انا فى منهى الحيرة ... و كأنك قد نكأت جرحا لا يندمل .. قد تكون مجرد أغنية عابرة للشباب من جيلكم .. و لكنها للمخضرمين ذكرى أيام التف فيها العرب جميعا حول حلم واحد ..تحرير فلسطين ... و التف فيها المصريون جميعا حول العديد من الاحلام .. العدالة الاجتماعية ..تذويب الفوارق بين الطبقات ... القضاء على سيطرة رأس العمر ........ و ارانا اليوم ونحن فى خريف العمر قد غرقنا انفتاحا و انبطاحا و فرقة و خذلانا ....

أهلا بالقناديلي بك الكبير

قد تكون مجرد أغنية عابرة للشباب من جيلكم

فعلا اعتقد ان الشباب الآن اكثر واقعية في كل شيء حتى في الحلم والخيال
ولهذا قل النتاج الشعري و واخذت الرومانسية اشكال جديدة وووالخ ..
ولهذا علينا ان نتذكر الماضي_لا أن نعيشه _بل لنستفيد منه ومن تجاربه
وهي كانت مرحلة جميلة بشعرائها وملحنيها ومطربيها وتنافس في ابداع اغانيها و أخص أغنياتها لأننا نركز عن الأغنية بالتحديد في المنتدى
وهي دعوة للتأمل في الكلمات واللحن والاداء وتفاعل الجمهور في الحفل
لنشجع الشباب على الاستماع والتعلم من هؤلاء العمالقة ممكن يخرج شاعر او ملحن او مطرب ...
اما الكبار ;)مفيش مانع انهم :
يقولوا للزمان ارجع يا زمان ولو عبر الاغاني
:emrose:تحياتي:emrose:

غواص النغم
09/11/2010, 20h56
((منعم))
فوازير اول مره اسمعها للفنان
((عبد الحليم))

شفتوا بقى حتى مدام عفاف ماكنتش تعرف الغنوة دي
ايه رأيك حلوة صح؟

((عبد الحليم))
وانى ملكت فى يدى زمامي
جميل اخى هذه الدعوه
اه
شفت يا استاذ عادل مدام عفاف بتتكلم عن حمامة الـ... وهي بتقول اني ملكت في يدي زمامي
خلينا في الفوازير احسن

ايه ده يا أبلة عفاف أغنية الفوازير للعندليب مشهورة ومن الأغاني المشهورة
طيب على غرار موضوعك سمعتي الفوازير لأم كلثوم كلمات بيرم التونسي وألحان زكريا أحمد من مقام الراست1945 من فيلم سلامة
والا الفوازير غناء المجموعة كلمات عبد الفتاح مصطفى
شفت يا استاذ مصطفى مدام عفاف عملت موضوع اغنيات متشابهة وهي مش مذاكرة :eek:

الباشاقمرزمان
10/11/2010, 20h41
شفت يا استاذ مصطفى مدام عفاف عملت موضوع اغنيات متشابهة وهي مش مذاكرة :eek:

يا سيدي فارق خبرة السنين يا أستاذ/غواص النغم ..... وبعدين هي ما حصلتش هذا الزمن وانت شايف الاذاعة والتليفزيون بيبعدوا عن الأصالة والهوية المصرية الحقيقية ..... لها عذرها ماهي لسة بتتعلم العوم عشان تغوص في النغم الأصيل ... وانت عارف الدرر النفيسة دائماً تكون في الأعماق يعني الواحد لازم يكون غواص زي حضرتك:mdr:

الألآتى
11/11/2010, 01h50
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( الفوازير )

كلمات : مرسى جميل عزيز

ألحان : محمد الموجى

غناء : عبد الحليم حافظ

توزيع : على إسماعيل

لن أتحدث عن ذكرياتى مع الفوازير .. فلابد أن أكون محايداً قدر الإمكان .. وأتحدث عن الموسيقى فقط .

العمل غربى بكل المقاييس الفنية .. ولكنه شرقى الطابع

لا وجود لأى مقامات شرقية ذات الثلاثة أرباع التون .. لا وجود لإيقاعات شرقية

إيقاع الفوكس تروت هو المسيطر على العمل .. وكذلك مقام العجم ( الدو ميجور )

إذا كانت الكلمات ذات فكرة جديدة على الأغنية الوطنية .. فإن اللحن أيضاً يحتوى على الجديد

إختار عمنا الموجى مقام العجم ليبدأ به لحنه .. لماذا ؟؟

لأنه ناوى على خطة لحنية معينة .. ومقام العجم يتيح له تنفيذ هذه الخطة دون عناء

وتعالوا بنا نتوسع قليلاً فى الشرح ..

نحن الموسيقيين نعرف أن الإنتقالات المقامية الكلاسيكية لابد أن تبدأ غالباً من الجنس الفرعى للمقام

والجنس الفرعى لمعظم المقامات يبدأ من الدرجة الخامسة للمقام

هذا الأمر يسرى على كثير من المقامات .. إلا مقام العجم

صحيح أن العجم ينقسم أيضاُ لجنسين .. وتنطبق عليه نفس القاعدة ..

ولكنه فى نفس الوقت مبحبحها حبتين .. لأنه يتيح لنا الإنتقال من الدرجة الثالثة أيضاً بجانب الدرجة الخامسة المعتادة .

وعمنا الموجى وضع فى خطته .. أن يستخدم المقام الواحد من أكثر من مكان .. أو طبقة صوتية

يعنى يستعمل الكرد من ( المى ) ويستعمله مرة أخرى من ( الصول ) ..

ماعلينا .. خلينا فى البسيط كما عودناكم ..

تبدأ الأغنية من العجم ومع إيقاع الفوكس ..

ويلجأ أستاذنا على إسماعيل لإستخدام طريقة ( البستكاتو ) فى المقدمة .. والبستكاتو هى العزف بالأصابع على الألآت الوترية

ويتضح من البداية سيطرة الألآت الخشبية على التوزيع ( الفلوت والبيكالو ) وهى التى تصدر أصوات الصفافير

وبعكس معظم الأغانى .. لايبدأ المطرب بالغناء .. ولكن يبدأ الكورال .. بل يؤدى المذهب بكامله دون تدخل من المطرب

مش باقول لكم فيه جديد فى هذا العمل ..

يبدأ عبد الحليم من أول كوبليه ( جدى نشاها بإيده بناها ) من العجم أيضاً ..

ولأن العجم مقام رحيب ومتسع كما إتفقنا .. فإنه يستخدم بعض الدرجات الصوتية خارج حيز المقام ..

وهو مانسميه ( عُربة ) أو زخرفة لحنية ..

الكوبليه الثانى ( الكل بيجرى ويتشمر ) من مقام النهاوند .. ومن درجة مخالفة لدرجة العجم ..

وهذه الإنتقالة المقامية هى أول إنتقالة غير تقليدية .. ويعود للعجم مرة أخرى عند ( وده طبعاً باين طوالى )

والجميل أن العودة تتم بكل بساطة وسهولة .. معانا العجم .. ومعنا الأهم ( محمد الموجى ) ..

الكوبليه الثالث ( فى عز عز الحياة .. شباب وباع الحياة ) .. من مقام الحجاز كار .. ومن نفس درجة العجم .. حلو

وليس هناك جديد فى هذا الكوبليه .. إلا إرتكازه فى النهاية على نفس الدرجة التى ينتهى عندها كل كوبليه ..

الكوبليه الرابع والأخير ( بعد سنين وسنين .. وإحنا على الظالمين صابرين ) من مقام النهاوند

ولكنه يلجأ للعجم مع النهاوند فى ضفيرة لحنية جميلة ..

وتنتهى الأغنية كما بدأت وبنفس كلمات المذهب وينهيها الكورال كما بدأها ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع .

عفاف سليمان
11/11/2010, 03h26
شفتوا بقى حتى مدام عفاف ماكنتش تعرف الغنوة دي
ايه رأيك حلوة صح؟


اه
شفت يا استاذ عادل مدام عفاف بتتكلم عن حمامة الـ... وهي بتقول اني ملكت في يدي زمامي
خلينا في الفوازير احسن



شفت يا استاذ مصطفى مدام عفاف عملت موضوع اغنيات متشابهة وهي مش مذاكرة :eek:

وليه بس كده يا منعم يا خويا
الطيب احسنhttp://smiles.al-wed.com/smiles/65/120.gif
لازم تعرف الدنيا كلها انى مكنتش اعرفها
ههههههههههه
فعلا والله اول مره اسمعها واكيد فى حاجات كتير مش اعرفها البركه فيك اخى منعم مش انت بردوا
الغواص وبعدين انا هاجى ايه فيك
لانك انت مكتشف النوادر وعندك اجمل مغاره
يا سيدي فارق خبرة السنين يا أستاذ/غواص النغم ..... وبعدين هي ما حصلتش هذا الزمن وانت شايف الاذاعة والتليفزيون بيبعدوا عن الأصالة والهوية المصرية الحقيقية ..... لها عذرها ماهي لسة بتتعلم العوم عشان تغوص في النغم الأصيل ... وانت عارف الدرر النفيسة دائماً تكون في الأعماق يعني الواحد لازم يكون غواص زي حضرتك:mdr:
الله يبارك لك اخى استاذ مصطفىhttp://smiles.al-wed.com/smiles/65/o2.gif
اه والله لازم اعتعلم العوم الاول علشان اعرف اغوص
زى غواصنا فى بحار النغم الاصيل
وبعدين عذرى معى
كما قلت سلفا الاذاعات مش بتذيع هذه الدرر
واعتقد ان كتير هنا فى المنتدى لم اسمعه قبلا فى الاذاعه
واذا سمعته يبقى بالتاكيد مأخوذ من هنا
اجمل وارق تحياتى
مش هتحلل المشاركات اخى منعم
منتظراك هناك فى اغنيات متشابهه
اختكم عفاف

رضا رشيد
11/11/2010, 19h10
يامنعم .. ياغواص .. ياصديقى أنا ( شاعر أنت والكون نثر )
طبعا أذكر هذه الغنوة ، وسمعتها فى أول حفلة .
ولكن !! وأه من قسوتها ولكن
صوت الثوار ع العبودية ، صوت الأحرار والحرية
صوت القومية العربية بيهز الأرض بالطول والعرض !!!!!!!!
لا ياصديقى ، عذرا ، لن أتمكن من إستعادة سماعها الآن
لقد كانت الأغانى الوطنية تحظى بطرب وانتشار - فى الأيام الغابرة -
ولكنى توقفت عن سماعها إعتبارا من تاريخ 17 سبتمبر 1978 ، وأرجو أن تعرف دلالة هذا التاريخ .

تحياتى للجميع .
الأستاذ الفاضل .. عادل محمد
هل من الممكن التفضل بتعريفى دلالة تاريخ 17 سبتمبر 1978 .. لو لم يكن عند حضرتك مانع

رضا رشيد
11/11/2010, 19h21
أأأأأأأأأأهـ يا منعم أأأأأأهـ ... منذ صباح الأمس و انا فى منهى الحيرة ... و كأنك قد نكأت جرحا لا يندمل .. قد تكون مجرد أغنية عابرة للشباب من جيلكم .. و لكنها للمخضرمين ذكرى أيام التف فيها العرب جميعا حول حلم واحد ..تحرير فلسطين ... و التف فيها المصريون جميعا حول العديد من الاحلام .. العدالة الاجتماعية ..تذويب الفوارق بين الطبقات ... القضاء على سيطرة رأس العمر ........ و ارانا اليوم ونحن فى خريف العمر قد غرقنا انفتاحا و انبطاحا و فرقة و خذلانا ....

الأخ الفاضل .. محمد على ( قناديلى )
خلينى أقول معاك .. أهات أم كلثوم كلها .. ترحما على كل شئ
جميل أغتالوه .. وسرقوه .. ( العصابات أياها )
لقد قلب علينا المواجع أخونا منعم ( الغواص ) .. وأنا باهديه كلمتين من غنوة لنفس المطرب والملحن .. ولكن من كلمات ( صلاح جاهين ) .. بتقول ..
أقفل ع الحيرة السيرة .. وهات شربات للكل
واقفل عينك وأفتحها .. تلاقى الشوك بقى فل
وزهور ليمون صابحة فى يافا .. بتضحك وتطل
تقول .. أفتح صندوق العيد وادى الحلوة مراية
هى دى الأغانى اللى أتعلمنا منها حب بلدنا والأنتماء لها ( وليس للفلوس )
ياترى فيه أمل ترجع الأيام دى تانى .. أخى محمد

د.حسن
11/11/2010, 19h59
الأستاذ الفاضل .. عادل محمد

هل من الممكن التفضل بتعريفى دلالة تاريخ 17 سبتمبر 1978 .. لو لم يكن عند حضرتك مانع

أخى الغالى أ. رضا رشيد
إسمح لى نيابة عن أخى وزميلى الإسكندرانى د. عادل
أن أوضح أن هذا التاريخ هو يوم توقيع معاهدة السلام
(ياسلام .. ياسلام) !!
مع تحياتى

د.حسن
11/11/2010, 20h54
لقد قلب علينا المواجع أخونا منعم ( الغواص ) .. وأنا باهديه كلمتين من غنوة لنفس المطرب والملحن .. ولكن من كلمات ( صلاح جاهين ) .. بتقول ..
أقفل ع الحيرة السيرة .. وهات شربات للكل
واقفل عينك وأفتحها .. تلاقى الشوك بقى فل
وزهور ليمون صابحة فى يافا .. بتضحك وتطل
تقول .. أفتح صندوق العيد وادى الحلوة مراية

أخى الغالى أ. رضا رشيد
إسمح لى أن أضيف :

ياحلم ياابو الليل يامتزوق
ليلك سهرناه ونورناه بالمبدأ
فيه ناس تقول فى الصباح حلمنا والله خير
وإحنا الصباح ييجى ... يلاقى الحلم متحقق

وياما صحينا فى الصباح ولاقينا أحلام كتير إتحققت
لكن بقالنا شوية نصحى فى الصباح نلاقى الدنيا مازالت ضلمة

وأعود إلى الفوازير
فقد ذكرنى أخى د. منعم بالحفل الذى تغنت فيه الأغنية
كان ذلك فى إحتفالات الثورة يوم 23-7-1963
وكانت فوازير آمال فهمى بالإذاعة فى أوج شهرتها
وكانت تذاع يومياً بعد الإفطار طوال الشهر الفضيل
فاستغل مرسى جميل عزيز هذا وكتب تلك الفوازير
فكانت تجربة فريدة لم تتكرر
كل الشكر للدكتور منعم لتذكيرنا بالأغنية
وكل الشكر للمايسترو أبوحسام لتحليل موسيقاها
مع تحياتى

رضا رشيد
12/11/2010, 07h24
أخى الغالى أ. رضا رشيد
إسمح لى نيابة عن أخى وزميلى الإسكندرانى د. عادل
أن أوضح أن هذا التاريخ هو يوم توقيع معاهدة السلام
(ياسلام .. ياسلام) !!
مع تحياتى



أشكرك يادكتور حسن على على أجابتك
صدقنى قعدت أمبارح أحاول أتذكر أنا كنت فين فى اليوم ده
وأزاى مش عارفه .. وقلبت فى كل أوراقى القديمة يمكن ألاقى حاجة تفكرنى .. أنا كنت فين .. وفعلا لقيت
تقرير طبى من المستشفى يفيد بأننى كنت فى هذا اليوم

فى غيبوبة

رضا رشيد
12/11/2010, 07h32
أخى الغالى أ. رضا رشيد
إسمح لى أن أضيف :

ياحلم ياابو الليل يامتزوق
ليلك سهرناه ونورناه بالمبدأ
فيه ناس تقول فى الصباح حلمنا والله خير
وإحنا الصباح ييجى ... يلاقى الحلم متحقق

وياما صحينا فى الصباح ولاقينا أحلام كتير إتحققت
لكن بقالنا شوية نصحى فى الصباح نلاقى الدنيا مازالت ضلمة

وأعود إلى الفوازير
فقد ذكرنى أخى د. منعم بالحفل الذى تغنت فيه الأغنية
كان ذلك فى إحتفالات الثورة يوم 23-7-1963
وكانت فوازير آمال فهمى بالإذاعة فى أوج شهرتها
وكانت تذاع يومياً بعد الإفطار طوال الشهر الفضيل
فاستغل مرسى جميل عزيز هذا وكتب تلك الفوازير
فكانت تجربة فريدة لم تتكرر
كل الشكر للدكتور منعم لتذكيرنا بالأغنية
وكل الشكر للمايسترو أبوحسام لتحليل موسيقاها
مع تحياتى



ياسلام يادكتور حسن ( فكرتنى )
فاكر لما كنا وأحنا صغار بنقول مع كورس الأطفال
فى ميعادك .. يتلموا ولادك
يابلادنا وتعود أعيادك
والغايب مايطقش بعادك
يرجع .. ياخدك بالآحضان

عادل محمد
12/11/2010, 10h33
الأخ الكريم رضا رشيد
أعتذر لتأخرى فى الرد عليك ، وقد قام الدكتور حسن - برد غيبتى - فله الشكر
وكما ترى فما زلنا كلنا فى الغيبوبة التى ألمت بك .

ياسلام يادكتور حسن ( فكرتنى )
فاكر لما كنا وأحنا صغار بنقول مع كورس الأطفال
فى ميعادك .. يتلموا ولادك
يابلادنا وتعود أعيادك
والغايب مايطقش بعادك
يرجع .. ياخدك بالآحضان

الباشاقمرزمان
12/11/2010, 11h58
ياسلام يادكتور حسن ( فكرتنى )
فاكر لما كنا وأحنا صغار بنقول مع كورس الأطفال
فى ميعادك .. يتلموا ولادك
يابلادنا وتعود أعيادك
والغايب مايطقش بعادك
يرجع .. ياخدك بالآحضان



إذا كان الأمر بالأحضان بس ده احنا وصلنا لأكثر من كدة يا أستاذ/رضا

فاكر الصورة

صورة صورة كلنا كدة عايزين صورة

تحت الراية المنصورة

يا زمان صورنا صورنا يا زمان
واللى حيبعد من الميدان عمره ما حيبان في الصورة

والأغاني الوطنية دكتور حسن
مرجع فيها ولديه كنوزها

رضا رشيد
12/11/2010, 14h02
الأخ الكريم رضا رشيد
أعتذر لتأخرى فى الرد عليك ، وقد قام الدكتور حسن - برد غيبتى - فله الشكر
وكما ترى فما زلنا كلنا فى الغيبوبة التى ألمت بك .

الأخ الفاضل .. عادل محمد
تحياتى لك
وبصراحة .. خايف أقول اللى فى قلبى
خايف نفضل فى الغيبوبة دى العمر كله

ربنا يستر

رضا رشيد
12/11/2010, 14h07
إذا كان الأمر بالأحضان بس ده احنا وصلنا لأكثر من كدة يا أستاذ/رضا

فاكر الصورة

صورة صورة كلنا كدة عايزين صورة

تحت الراية المنصورة

يا زمان صورنا صورنا يا زمان
واللى حيبعد من الميدان عمره ما حيبان في الصورة

والأغاني الوطنية دكتور حسن
مرجع فيها ولديه كنوزها




صديقنا الحبيب .. الباشا قمر الزمان
فعلا كانت الصورة حلوة .. وكلنا كنا فيها
بس حرقوها ( منهم لله ) ..وحطوا مكانها .. صورة تجمع
الأنفتاحيين والهباشين .. والحرامية .. وتجار العرض والأرض والشرف

حسن كشك
14/11/2010, 00h50
مصر .... وتاريخ مصر ....واللى أنشأوا مصر !!!!

د.حسن
14/11/2010, 11h06
عاشت مصر .... وتاريخ مصر ....واللى أنشأوا مصر !!!!


بقيت بتنسى كلمات فى المشاركات
يا توأمى الغالى .. من أصول التوأمة
إن كنت ناسى .. أفكرك
مع تحياتى

حسن كشك
14/11/2010, 13h19
بقيت بتنسى كلمات فى المشاركات
يا توأمى الغالى .. من أصول التوأمة
إن كنت ناسى .. أفكرك
مع تحياتى



هههههههههههههه
طبعا طبعا توأمى الغالى
لكن انا لم اقصد اللى بالى بالك
ولاكنت عاوز اقول ..... أم الاجنبى

MOHAMED ALY
14/11/2010, 15h30
هههههههههههههه

طبعا طبعا توأمى الغالى
لكن انا لم اقصد اللى بالى بالك
ولاكنت عاوز اقول ..... أم الاجنبى



استااااذ يا وديع :emrose::emrose:

حسن كشك
15/11/2010, 19h28
استااااذ يا وديع :emrose::emrose:


الله يسعد اوقاتك يا باشمهندس محمد
منه لله تهامى .... علمنا .... الادب !!

غواص النغم
15/11/2010, 21h55
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( الفوازير )


توزيع : على إسماعيل

العمل غربى بكل المقاييس الفنية .. ولكنه شرقى الطابع

لا وجود لأى مقامات شرقية ذات الثلاثة أرباع التون .. لا وجود لإيقاعات شرقية

إيقاع الفوكس تروت هو المسيطر على العمل .. وكذلك مقام العجم ( الدو ميجور )

إذا كانت الكلمات ذات فكرة جديدة على الأغنية الوطنية .. فإن اللحن أيضاً يحتوى على الجديد

إختار عمنا الموجى مقام العجم ليبدأ به لحنه .. لماذا ؟؟

لأنه ناوى على خطة لحنية معينة .. ومقام العجم يتيح له تنفيذ هذه الخطة دون عناء

وتعالوا بنا نتوسع قليلاً فى الشرح ..

نحن الموسيقيين نعرف أن الإنتقالات المقامية الكلاسيكية لابد أن تبدأ غالباً من الجنس الفرعى للمقام

والجنس الفرعى لمعظم المقامات يبدأ من الدرجة الخامسة للمقام

هذا الأمر يسرى على كثير من المقامات .. إلا مقام العجم

صحيح أن العجم ينقسم أيضاُ لجنسين .. وتنطبق عليه نفس القاعدة ..

ولكنه فى نفس الوقت مبحبحها حبتين .. لأنه يتيح لنا الإنتقال من الدرجة الثالثة أيضاً بجانب الدرجة الخامسة المعتادة .

وعمنا الموجى وضع فى خطته .. أن يستخدم المقام الواحد من أكثر من مكان .. أو طبقة صوتية

يعنى يستعمل الكرد من ( المى ) ويستعمله مرة أخرى من ( الصول ) ..

ماعلينا .. خلينا فى البسيط كما عودناكم ..


وتنتهى الأغنية كما بدأت وبنفس كلمات المذهب وينهيها الكورال كما بدأها ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع .


عيد اضحى مبارك عليكم
اشكرك حزيلا على الدرس الجميل عن مقام العجم ;) و اعتقد ان الموجي بيحب هذا المقام لانه بيستخدمه في عدة اغنيات اشعر انه بيحرص على وضعه في الكوبليه الثالث من معظم اغانيه
على فكرة انا عارف ان الغنوة من مقام العجم لانني تعلمت منكم وعارف كمان معنى الحساس والغماز من دروس سابقة
اشكرك على هذا الدرس
وعلى اغنية الفوازير الجميلة وتحليلها الجميل يا مايسترو جعلتني اسمعها بطريقة جديدة
"وحشتنا موسيقاكم الجميلة "

بالنسبة لنهاية كل فزورة تكون هناك فترة من الصمت بدلا من الحل هل كان من الافضل ان يستعيض عن هذا الصمت بالموسيقى ؟ فين حل الفوازير:eek:
بالنسبة لفكرة الفوازير استخدمها فتحي قورة في مونولوج ان كنت نبيه لثريا حلمي ومن الحان علي اسماعيل "موزع الفوازير"ولا اعرف من الاسبق
اريد ان اسئل عن دور الموزع في الاغنيات هل هو من يختار نوع الايقاع ؟و الالة الموسيقية التي تعزف بدون تدخل الملحن اي اعادة بناء للحن
ام ان الملحن هو الذي يطلب من الموزع نوع الالات وعددهم مثلا هل هو يطلب الة الفلوت للتعبير عن صوت العصاقير في الفجرية ؟
كيف نعرف ان الاغنية متوزعة ام لا ومتى بدا الاهتمام بالتوزيع؟

شكرا لكل من شارك و لبي الدعوة

:emrose:تحياتي:emrose:

الباشاقمرزمان
16/11/2010, 02h26
اريد ان اسئل عن دور الموزع في الاغنيات هل هو من يختار نوع الايقاع ؟و الالة الموسيقية التي تعزف بدون تدخل الملحن اي اعادة بناء للحن
ام ان الملحن هو الذي يطلب من الموزع نوع الالات وعددهم مثلا هل هو يطلب الة الفلوت للتعبير عن صوت العصاقير في الفجرية ؟
كيف نعرف ان الاغنية متوزعة ام لا ومتى بدا الاهتمام بالتوزيع؟

شكرا لكل من شارك و لبي الدعوة


:emrose:تحياتي:emrose:


سؤال جميل وفي محله يا أخي غواص النغم ومنتظر الإجابة عليه معاك

الألآتى
16/11/2010, 20h09
أمممممممم .. والله ياجماعة

أنا فاكر إنى إتكلمت فى الموضوع ده أكتر من مرة

وأعتقد أن الرابط التالى سيجيب عن إستفساراتكم بخصوص التوزيع والتلحين

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=25088 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=25088)

وخاصة هذه المشاركة

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=104555&postcount=19 (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=104555&postcount=19)

وهذه المشاركة أيضاً

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=104555&postcount=19 (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=104555&postcount=19)