المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياليل دق الهوى بابي - شادية


غواص النغم
10/05/2010, 19h09
أدعوكم للإستماع لهذه الرائعة الجميلة جدا
من كلمات
الأستاذ
فتحي قورة :emrose:
والحان
الموسيقار
:emrose:أحمد صدقي
و
غناء
السيدة
شادية :emrose:

رائعة
:emrose:ياليل دق الهوى بابي
على هذا الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=222722&postcount=324

ياليل دق الهوى بابي .. فتحت الباب لأحبابي
لا كان ظني ولا عشمي يبدِّل فرحي بعذابي
ياليل ..دق الهوى بابي

****

قالوا لي على الهوى خاين ماصدقتش ..
واصدق ليه؟؟
وهنت عليه ومش هاين وقبلي ياما..
هانوا عليه..
وصبحني على فرحي ..ومساني على جرحي
وقال للعين ياعين اصحي
في يوم مادق على بابي

******

ماجاش ثوبه على قدي ..ولا هنَّاني بحبيبي
وخللى الدمع على خدي بيكتب بختي ..ونصيبي
وبدل ليلي بنهاري .. وتاهت جنتي في ناري
وكان القلب مش داري
نهار مادق على بابي

******

ياليل الصبر فين اخرك ..وفين املي اللي صحّاني
وكل ما قولت انا فجرك تعود من اوِّلك ..تاني
سنين من عمري محسوبة.. وقسمة عليا مكتوبة
ولو انسى الهوى ..توبة
ماافتح للهوى بابي

******
لا كان ظني ولا عشمي.. يبدل فرحي بعذابي
ياليل.. دق الهوى بابي

******
وهذه الأغنية من الاغاني الصعبة في الأداء على حسب ما اعتقد وتحتاج لتكنيك عالي في الأداء واحساس عالي
وهي من الاغاني الجميلة جدا وتكاملت فيها جودة الكلمات مع الالحان والاداء
وارجو ان تنال الاغنية اعجابكم

الألآتى
01/09/2010, 19h56
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( ياليل دق الهوى بابى )

كلمات : فتحى قورة

ألحان : أحمد صدقى

غناء : شادية

لحن صدقاوى إن صح التعبير .. أسلوب عمنا أحمد صدقى واضح كل الوضوح فى العمل ..

إختياره للبياتى وإيقاع الواحدة الكبيرة كان موفقاً لأبعد حد ..

مقدمة موسيقية كلاسيكية من البياتى .. نعزفها الفرقة بكاملها .. دون صولوهات ..

تغنى شادية من البياتى أيضاً حتى نهاية المذهب

ويردد الكورس نفس المذهب ..

لازمة موسيقية من الحجاز كار .. وتغنى شادية ( قالولى عن الهوى خاين ماصدقتش ) من الحجاز كار أيضاً

ومنه للبياتى عند ( وقال للعين .. ياعين إصحى ) لتنهى الكوبليه

لازمة موسيقية من النهاوند .. وتغنى شادية ( ماجاش توبه على قدى .. ولا هنانى بحبيبى ) من النهاوند

وتنتقل للحجاز كار عند ( وبدل ليلى بنهارى وتاهت جنتى فى نارى ) ومنه للبياتى لتنهى الكوبليه ..

لازمة موسيقية جديدة من الكورديللى ( كرد الدو ) وتغنى شادية ( ياليل الصبر فين أخرك .. وفين أملى إللى صحانى )

وتعود للحجاز كار عند ( سنين من عمرى محسوبة ) ومنها للبياتى لتنهى الكوبليه والأغنية ..

عمل من أعمال شادية الدسمة .. التى تظهر إمكانيات شادية الحقيقية كمطربة

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع

عفاف سليمان
02/09/2010, 21h14
اخى الكريم عبد المنعم:emrose:
اختيار لشاديه جميل ورائع
اغنيه فعلا لها مميزات دقيقه فى الاداء واللحن والصوت:crazy:
فعلا رغم انها سهلة الكلمات الا انها صعبة الاداء
وسبحان الله لكل مطرب لحنه الخاص يعنى زى ما تقولوا كده على مقاس صوته
وطبقاته :)
تحياتى لك اخى وللجميع بارق واطيب وارق الاوقات:emrose:
اخيتار جميل
اختك عفاف

غواص النغم
02/09/2010, 22h16
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( ياليل دق الهوى بابى )

كلمات : فتحى قورة

ألحان : أحمد صدقى

غناء : شادية

لحن صدقاوى إن صح التعبير .. أسلوب عمنا أحمد صدقى واضح كل الوضوح فى العمل ..

إختياره للبياتى وإيقاع الواحدة الكبيرة كان موفقاً لأبعد حد ..

مقدمة موسيقية كلاسيكية من البياتى .. نعزفها الفرقة بكاملها .. دون صولوهات ..

تغنى شادية من البياتى أيضاً حتى نهاية المذهب

ويردد الكورس نفس المذهب ..

لازمة موسيقية من الحجاز كار .. وتغنى شادية ( قالولى عن الهوى خاين ماصدقتش ) من الحجاز كار أيضاً

ومنه للبياتى عند ( وقال للعين .. ياعين إصحى ) لتنهى الكوبليه

لازمة موسيقية من النهاوند .. وتغنى شادية ( ماجاش توبه على قدى .. ولا هنانى بحبيبى ) من النهاوند

وتنتقل للحجاز كار عند ( وبدل ليلى بنهارى وتاهت جنتى فى نارى ) ومنه للبياتى لتنهى الكوبليه ..

لازمة موسيقية جديدة من الكورديللى ( كرد الدو ) وتغنى شادية ( ياليل الصبر فين أخرك .. وفين أملى إللى صحانى )

وتعود للحجاز كار عند ( سنين من عمرى محسوبة ) ومنها للبياتى لتنهى الكوبليه والأغنية ..

عمل من أعمال شادية الدسمة .. التى تظهر إمكانيات شادية الحقيقية كمطربة

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع

:emrose::emrose:
شكرا جزيلا استاذي العزيز على هذا التحليل الجميل للاغنية الجميلة الشادياوية
وانا متأكد ان كل محبي شادية سيفرحون جدا بهذا التحليل الجميل
:emrose:تحياتي:emrose:

MOHAMED ALY
03/09/2010, 06h41
ده انت عجوز قرارى يا منعم ... الحان عمنا أحمد صدقى و كأنها تحمل سرا من الأسرار الميتا فيزيقية ... تصينا بحالة نحسها و نحياها .. و لا نستطيع وصفها و تشخيصها .
و عمنا فتحى قورة صاحب الأنتاج الغزير جدا و صاحب النصيب الأعطم من اغنيات شادية ... كأنما استجمع كل مخزونه من الحس المرهف ليخرج علينا بهذا العمل الذى يزيد على الخمسين عاما .
اما عمنا محمد الالاتى فأراه شديد البخل هذه المرة .. رمضان كريم يا عم ... امال بس ع القهوة عامل زى البرابنت :emrose::mdr: .
شكرا لك يا صياد الانغام الخالدة و غواصها .

الباشاقمرزمان
03/09/2010, 18h39
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( ياليل دق الهوى بابى )


كلمات : فتحى قورة

ألحان : أحمد صدقى

غناء : شادية

لحن صدقاوى إن صح التعبير .. أسلوب عمنا أحمد صدقى واضح كل الوضوح فى العمل ..

إختياره للبياتى وإيقاع الواحدة الكبيرة كان موفقاً لأبعد حد ..

مقدمة موسيقية كلاسيكية من البياتى .. نعزفها الفرقة بكاملها .. دون صولوهات ..

تغنى شادية من البياتى أيضاً حتى نهاية المذهب

ويردد الكورس نفس المذهب ..

لازمة موسيقية من الحجاز كار .. وتغنى شادية ( قالولى عن الهوى خاين ماصدقتش ) من الحجاز كار أيضاً

ومنه للبياتى عند ( وقال للعين .. ياعين إصحى ) لتنهى الكوبليه

لازمة موسيقية من النهاوند .. وتغنى شادية ( ماجاش توبه على قدى .. ولا هنانى بحبيبى ) من النهاوند

وتنتقل للحجاز كار عند ( وبدل ليلى بنهارى وتاهت جنتى فى نارى ) ومنه للبياتى لتنهى الكوبليه ..

لازمة موسيقية جديدة من الكورديللى ( كرد الدو ) وتغنى شادية ( ياليل الصبر فين أخرك .. وفين أملى إللى صحانى )

وتعود للحجاز كار عند ( سنين من عمرى محسوبة ) ومنها للبياتى لتنهى الكوبليه والأغنية ..

عمل من أعمال شادية الدسمة .. التى تظهر إمكانيات شادية الحقيقية كمطربة

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع







ده انت عجوز قرارى يا منعم ... الحان عمنا أحمد صدقى و كأنها تحمل سرا من الأسرار الميتا فيزيقية ... تصينا بحالة نحسها و نحياها .. و لا نستطيع وصفها و تشخيصها .
و عمنا فتحى قورة صاحب الأنتاج الغزير جدا و صاحب النصيب الأعطم من اغنيات شادية ... كأنما استجمع كل مخزونه من الحس المرهف ليخرج علينا بهذا العمل الذى يزيد على الخمسين عاما .
اما عمنا محمد الالاتى فأراه شديد البخل هذه المرة .. رمضان كريم يا عم ... امال بس ع القهوة عامل زى البرابنت :emrose::mdr: .
شكرا لك يا صياد الانغام الخالدة و غواصها .
فعلا كما قال ابو حسام عمل كلاسيكي واعتقد ان هذه الفترة كان يميل الملحنون لذلك رغبة في اظهار امكانيات صوت او اعتماداً على صوت المطرب وخاصة اذا كان هناك عجلة في ظهور الأغنية اذا كانت مرتبطة بعمل سينمائي ويعتمد في التلوين الموسيقي بين الكوبليهات ويمكن ده السبب في ان عمنا الألآتي لم يجد ما يثيره في اللحن لكن فعلا كما قال عمل من أعمال شادية الدسمة .. التى تظهر إمكانيات شادية الحقيقية كمطربة شكرا لك ابو حسام