المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استاذ محمد الالاتى ما اسم هذا المقام ؟


احمد سنايم
06/02/2010, 04h52
:emrose:الاستاذ الفاضل من خلال تحليلاتك الغنائية ايقنت انك من اقوى دارسى المقامات العربية فى اغنية حيرت قلبى معاك ك2 الست بتقول بنظرة شوق بحنية هذا الجزء فية علامتين نصف بيمول الاولى على الدرجة الثانية والاخيرة على الدرجة السادسة ما اسم هذا المقام ؟ وفى اغنية بعيد عنك ك2 الست بتقول وبين الليل واحلامة بتوجد نفس الملحوظة ما اسم هذا المقام والف الف شكر:emrose:

الألآتى
06/02/2010, 18h44
المقام فى الحالتين ... راست

راست طبيعى .. ليس به أى تحويلات غريبة .

فى أغنية ( حيرت قلبى ) .. تم التحويل من الحجاز للراست

وفى أغنية ( بعيد عنك ) .. تم التحويل من البياتى للراست

هيثم أبوزيد
10/03/2010, 21h55
الله يفتح عليك
دايما موجود معنا وبنستفيد منك:emrose::emrose:

سامى امين
11/03/2010, 18h52
استاذ محمد اغنية مبيسالش عليا ابدا مقامها اية

الألآتى
11/03/2010, 21h45
استاذ محمد اغنية مبيسالش عليا ابدا مقامها اية

نهاوند ..

سامى امين
13/03/2010, 18h15
استاذ محمد زميلى شبه محترف وعزف مبيشالش وقالى دى كرد من الرى قلت لة الاستاذ قال نهاوند قالى يا عبيط ماهو نهاوند الصول يبقى كرد الرى هل كلامة صحيح وهو مش عارف يشترك فى المتدى عشان ابوة منع النت والتليفيزيون عشان احنا اساسا فى ثانوية عامة

الألآتى
13/03/2010, 18h48
قالى يا عبيط ماهو نهاوند الصول يبقى كرد الرى هل كلامة صحيح

هههههههههههه ...

النهاوند المستعمل فى الأغنية هو النهاوند الكردى ..

وهو يتكون من جنسين

جنس الجذع ( نهاوند ) وجنس الفرع ( كرد )

فإذا كان النهاوند من درجة الصول .. يكون جنس الكرد من درجة الرى

ونجد أن ملحن الأغنية إستعمل جنس الكرد فى بعض الأحيان

ولكنه يرتكز فى نهاية الأمر على جنس النهاوند .. كما أن طبيعة النهاوند واضحة ..

سامى امين
15/03/2010, 02h53
استاذ محمد قولى اغنية نهاوند بس مش كردى نوع اخر من النهاوند

الألآتى
15/03/2010, 04h58
استاذ محمد قولى اغنية نهاوند بس مش كردى نوع اخر من النهاوند

حبيب قلبى ..

النهاوند أربعة أنواع ..

النهاوند الطبيعى ( نهاوند + حجاز ) جمع منفصل

النهاوند الكردى ( نهاوند + كرد ) جمع منفصل

النهاوند الكبير ( نهاوند + نهاوند ) جمع منفصل

النهاوند المرصع ( نهاوند + حجاز ) جمع متصل

وأشهرهم هو النهاوند الكردى .. الذى يقابل سلم دو الصغير ( المينور ) فى الموسيقى الغربية .

وأشهر أغنية للنهاوند الطبيعى ( على رمش عيونها ) لوديع الصافى .

وأشهر أغنية للنهاوند المرصع ( علمنى الحب ) لصباح .

samirjenhani
22/03/2010, 12h47
ههههههههههههههههه و الله فعلا الموضوع يدعو الى الحيرة أستاذي العزيز محمد الآلاتي بالنسبة للمبتدئين طبعا ،الأغنية فعلا فيها الكثير من الركوز على الكرد دوكاه مع وجود النهاوند نوا و أحيانا كرد حسيني ، سيذهب الى ظنك أنه الكرد فعلا ، هذا ربما ما جعل البعض يسقطون في هذا الفخ ، لكن لا نقف عند ويل للمصلين كما يقال لأننا عندما نستمع الى آخر الأغنية سنتأكد بدون مجال للشك أن المقام هو النهاوند الكرد اللذي أشار اليه الأستاذ الآلاتي لأن القفلة النهائية كانت نهاوند و التقاليد الموسيقية تأكد أن القفلة عادة ما تكون في المقام الاصلي اللذي هو نهاوند كردي كما جاء على لسان الاستاذ أبو حسام فالقفلة فعلا كانت نهاوند و لم تكن كرد و ان كانت القفلة كردي سوف أكون مع اللذين قالوا أن المقام هو كرد و ليس نهاوند، عفوا أستاذي على دخولي معكم على الخط بالرغم من أن اجابتك كانت شافية و مقنعة مع تحياتي لكم جميعا.:emrose:و هذا رابط الأغنية لمن يريد الاستماع http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=184&postcount=3

الألآتى
22/03/2010, 17h02
أشكرك أستاذى سمير باشا ..

إضافتك أسعدتنى ..

كثيراً ماتصادفنا هذه الحيرة فى العديد من الأعمال الموسيقية ..

فى هذه الحالة .. ألجأ لأذنى وأدندن الجملة اللحنية .. فأجد نفسى إرتكزت على المقام المقصود ..

وفى هذه الأغنية بالذات .. عمد الملحن لإستعمال جنس الكرد كثيراً .. مما أربك حسابات الكثيرين ..

وهناك الكثير ممن لا يعرفون أن للنهاوند أشكال متعددة .. ويعتقدون أن النهاوند الطبيعى فى موسيقانا الشرقية .. هو نفسه الدو مينور فى الموسيقى الغربية ..

وفى الحقيقة أن النهاوند الشرقى هو النهاوند الحجازى .. وليس الكردى المعروف بالمينور ..

بدليل أن العجم هو نفسه الدو ميجور .. مع تغيير درجة الركوز للعشيران لدواعى التميز الشرقى ..

أشكرك أخى العزيز وأتمنى وجودك دائماً فى مثل هذه الإستفسارات ..

سامى امين
10/04/2010, 15h00
مستر محمد اغنية انا كل ما اقول التوبة بتاعت حليم مقامها حجاز ولا كرد ولا نهاوند وبجد بجد يا مستر محمد انا بحبك جدا وانت مشرفنى ومطول رقابتى اودام اصحابى اشباة محترفين ولما بتحدى بعض فى المقامات هما يطلعوا صح وانا غلط بحس انى عبيط القرية ولما بتاكد منك من المقام بيطلعوا هما البهاليل وانا الصح

الألآتى
10/04/2010, 19h22
مستر محمد اغنية انا كل ما اقول التوبة بتاعت حليم مقامها حجاز ولا كرد ولا نهاوند وبجد بجد يا مستر محمد انا بحبك جدا وانت مشرفنى ومطول رقابتى اودام اصحابى اشباة محترفين ولما بتحدى بعض فى المقامات هما يطلعوا صح وانا غلط بحس انى عبيط القرية ولما بتاكد منك من المقام بيطلعوا هما البهاليل وانا الصح

أشكرك أخى العزيز على ثقتك الغالية فى شخصى المتواضع

فى الحقيقة ياصديقى .. إن الرد على سؤالك يحتاج لأكثر من مجرد رد ..

لأن العملية فيها لفة شوية ..

فعمنا بليغ حمدى إستعمل عدة مقامات فى الأغنية ..

وسنلاحظ مثلاً .. أن المقدمة وبالتحديد صولو الأكورديون فى البداية .. من مقام ( الشد عربان )

وهو من متشابهات الحجاز كار .. وبالبلدى كده .. بنقول عليه ( حجازين فى بعض )

أما الجملة التى تأتى بعد صولو الأكورديون .. فتكون من مقام ( الكرد )

أما فى الغناء .. فهو حجاز .. وينهى المذهب بالكرد .. شوفت اللفة ..

أما الكوبليه ( القلب الأخضرانى ) مثلاً .. فإنه يعود للشد عربان ..

وينهى الأغنية بالكرد ..

يعنى مانقدرش نقول الأغنية دى من مقام كذا .. وخلاص ..

لأن هناك مدرسة تقول أن العبرة بالمقام الذى يبدأ به الأغنية .. ومدرسة أخرى تقول العبرة تكون بالمقام الذى ينهى به الأغنية ..

وأنصحك ياصديقى .. بالتدريب على تمييز المقامات بأذنك .. لأنها لن تكذب ..

ملحوظة هامة ( معلومة ببلاش )

إذا كانت الأغنية على درجة اليكاه ( قرار الصول )

يكون المقام ( شد عربان )

إما إذا كانت على درجة الدوكاه ( الرى ) يصبح إسم المقام ( شاهيناز )

ولا داعى للحيرة .. فالمقامان من متشابهات الحجاز كار .. وبنفس الأبعاد .. الفارق فى الأسماء فقط .

سامي بن منصور
13/04/2010, 14h30
يا أستاذ أبو حسام شكرا على هذا التحليل لأغنية حليم مساهماتك بامتياز . سمير بن منصور . تونس

سامى امين
14/04/2010, 17h11
مستر محمد اغنية على اللى جرا بتاعت عليا التونسية صحابى الكفتجية اشباة محترفين بيقولوا كرد انا قلت دى نهاوند كردى مين فينا اللى كفتة انا ولا هما

الألآتى
14/04/2010, 18h24
مستر محمد اغنية على اللى جرا بتاعت عليا التونسية صحابى الكفتجية اشباة محترفين بيقولوا كرد انا قلت دى نهاوند كردى مين فينا اللى كفتة انا ولا هما

والنبى يابنى .. حرام تقول عليهم محترفين أو شبه محترفين ..

وبعدين إنت مش محتاج تسأل ..

شوف ( عُليا ) أنهت المذهب على أى درجة .. وإنت تعرف المقام ..

وهى بتقول .. ع إللى جرى .. ع إللى جرااااااا .. وبعدين تدخل مزيكا أول كوبليه ..

حاتلاقيها بتقف على حرف الركوز بتاع النهاوند ..

وبعدين ده نهاوند صريح .. مافيهوش لبس أو حيرة .. نهاوند على أبوه يعنى .. :mdr:

سامى امين
28/04/2010, 06h09
مستر محمد اغنية خى خى هى مقامها راست لكن من جوا الكوبليهات اخبارها اية فى انتظارتحليلات حضرتك العلمية الرائعة

الألآتى
28/04/2010, 11h54
مستر محمد اغنية خى خى هى مقامها راست لكن من جوا الكوبليهات اخبارها اية فى انتظارتحليلات حضرتك العلمية الرائعة

الأغنية راست

والكوبليه الأول ( أمانه لو يسألك ) راست

والكوبليه الثانى ( يافايت قلبى على نار حبى ) بياتى

وهناك تحويلات داخل الكوبليهات .. مثل : ( الشوق خلانى أبعت لك ) كرد


فى هذا الرابط

http://www.sama3y.net/forum/forumdisplay.php?f=216 (http://www.sama3y.net/forum/forumdisplay.php?f=216)

ستجد قسم دعوة موسيقية على أغنية

يمكنك كتابة موضوع تطلب فيه تحليل الأغنية .. وسأقوم بتحليلها بالتفصيل بمشيئة الله .