المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نبتة فول


سعدالشرقاوى
14/09/2009, 21h46
حبّة الفول

أحسنتى فى القول يانبتة فول فى سجودك
وعرفتى فى الطين بتحنى لمين عنقودك
والأرض حنـّت وكنـّت فى الدفا لحضنك
ولف غصنك حصى شاهد على وجودك
,,,,,,,,,
فلقاكى ايد العنايه بالقدر نصّين
والروح مشت فى النـّوايه وعلـّمت صفـّين
بدات حياتك بحب الأرض والعشرة
وانفكـّت القشرة وظهر جوّه الغلاف فصّين
,,,,,,,,,,
رافعين ورقهم بنيّه للخشوع والفرض
مكتوب عليها الأجل والعمق ويّا العرض
والطـّرح ساعة معاده وامتى هاينوّر
وجدور تدوّر على النعمة فى بطن الأرض
,,,,,,,,,,,
بالحكمة سارى ف معدتك ويضخّ فى الشرايين
عارف طريق سكـّتك شادد غذاه م الطين
سارح وسابح فى حبّ الأرض ووجوده
فاتح لعوده مجال عايش مابين شطـّين
,,,,,,,,,
وفى النهايه يافول مأكول بنى الأنسان
لاحبست يوم خطوتك ولا مرّه كنت جبان
واللىّ عرف قصّتك حاير مابين أمره
ويقضـّى عمره ف خجل من نعمة الرحمن
,,,,,,,,,

الملف الصوتى متوفر

رائد عبد السلام
14/09/2009, 22h04
حبّة الفول


أحسنتى فى القول يانبتة فول فى سجودك
وعرفتى فى الطين بتحنى لمين عنقودك
والأرض حنـّت وكنـّت فى الدفا لحضنك
ولف غصنك حصى شاهد على وجودك
,,,,,,,,,
فلقاكى ايد العنايه بالقدر نصّين
والروح مشت فى النـّوايه وعلـّمت صفـّين
بدات حياتك بحب الأرض والعشرة
وانفكـّت القشرة وظهر جوّه الغلاف فصّين
,,,,,,,,,,
رافعين ورقهم بنيّه للخشوع والفرض
مكتوب عليها الأجل والعمق ويّا العرض
والطـّرح ساعة معاده وامتى هاينوّر
وجدور تدوّر على النعمة فى بطن الأرض
,,,,,,,,,,,
بالحكمة سارى ف معدتك ويضخّ فى الشرايين
عارف طريق سكـّتك شادد غذاه م الطين
سارح وسابح فى حبّ الأرض ووجوده
فاتح لعوده مجال عايش مابين شطـّين
,,,,,,,,,
وفى النهايه يافول مأكول بنى الأنسان
لاحبست يوم خطوتك ولا مرّه كنت جبان
واللىّ عرف قصّتك حاير مابين أمره
ويقضـّى عمره ف خجل من نعمة الرحمن

,,,,,,,,,



ياسلاااااااااااام
ياخال سعد يا شرقاوي
لما تمسك القلم وتكون رايق ....ومتأمل
حقيقي تسلم إيدك

رائع والله ياخال

الله عليك

:emrose:

سعدالشرقاوى
14/09/2009, 22h27
ياسلاااااااااااام

ياخال سعد يا شرقاوي
لما تمسك القلم وتكون رايق ....ومتأمل
حقيقي تسلم إيدك

رائع والله ياخال

الله عليك


:emrose:

لمّاح00حسّاس00فنان
أخى الغالى الشاعر الكبير
الاستاذ/رائدعبدالسلام
وحشتنى جدا ومعذرة دى حالة النت
هى فعلا حالة من التأمّل على لحف الغيط
وها هو حسّ الشاعر
دمت مبدعا
وكل عام وأنتم بخير

علاء قدرى
14/09/2009, 22h33
حبّة الفول


أحسنتى فى القول يانبتة فول فى سجودك
وعرفتى فى الطين بتحنى لمين عنقودك
والأرض حنـّت وكنـّت فى الدفا لحضنك
ولف غصنك حصى شاهد على وجودك
,,,,,,,,,
فلقاكى ايد العنايه بالقدر نصّين
والروح مشت فى النـّوايه وعلـّمت صفـّين
بدات حياتك بحب الأرض والعشرة
وانفكـّت القشرة وظهر جوّه الغلاف فصّين
,,,,,,,,,,
رافعين ورقهم بنيّه للخشوع والفرض
مكتوب عليها الأجل والعمق ويّا العرض
والطـّرح ساعة معاده وامتى هاينوّر
وجدور تدوّر على النعمة فى بطن الأرض
,,,,,,,,,,,
بالحكمة سارى ف معدتك ويضخّ فى الشرايين
عارف طريق سكـّتك شادد غذاه م الطين
سارح وسابح فى حبّ الأرض ووجوده
فاتح لعوده مجال عايش مابين شطـّين
,,,,,,,,,
وفى النهايه يافول مأكول بنى الأنسان
لاحبست يوم خطوتك ولا مرّه كنت جبان
واللىّ عرف قصّتك حاير مابين أمره
ويقضـّى عمره ف خجل من نعمة الرحمن
,,,,,,,,,


الملف الصوتى متوفر

الله عليك يا شاعر لما تبدع ؛ و تنجلى ؛ وتشوف ايات الله فى (حبة الفول) ؛ وتصور لنا سجدة نبات لخالقها ؛ على صغر حجمها ؛ ودقة تكوينها ؛ لكن بتعلم بنى الانسان ؛ والله حسيت بيها كانها انسان ؛ عالم ؛ عابد ؛خاشع ؛ لقدرة الله العظيم ؛ الله ينعم عليك يا عم سعد برؤية حقيقة مخلوقاته ؛ و اسرار موجوداته ؛ لتبدع لنا صورة جميلة ؛ من صور الرحمن ؛ والله يا عم سعد تعلونى دهشه من اصطيادك للقطة الكونية الصغيرة دى (حبة الفول؟؟؟؟؟؟؟؟) عشان تطلع لنا صورة شعرية ؛ عالية الدقة ؛ غالية المعنى ؛ تسلم يا شاعر ؛ وتسلم افكارك ؛ من اجمل ما كتبت ؛ و ابدع ما صورت
يمكن دى تكون من تجليات شهر الصيام
كل سنة و انت طيب ؛ و مبدع صور جديدة ؛ تتحدث عن عظمة الخالق ؛ بريشة فنان :emrose:

د أنس البن
15/09/2009, 11h07
هكذا حال الإنسان المعتنى به من الخالق سبحانه وتعالى , ومن علامات العناية الإلهيه أن يجعل نظره عبره وصمته فكرا ونطقه ذكرا .. نظرت يا حاج سعد إلى نبتة فول فتأملت ورأيت ما لم تراه آلاف عيون رأتها ومرت عليها مرور الكرام أو اللئام , رأيت ساق النبات يميل بما حمل من ثمر تجاه الأرض كأنه ينحنى ركوعا لمن خلقه واعتنى به وأخرجه من العدم , وشاعرنا القديم نظر انحناء ساق نبات القمح فرأى الفارغة منها تشمخ برأسها ناحية السماء , وتأمل أخرى مالت بما حملت من سنابل ناحية الأرض , فعلم أنه لا يتواضع من البشر إلا من امتلأت رؤوسهم علما وحكمة ولا يرفع رأسه كبرا إلا أصحاب الرؤوس الفارغة الخاويه ...
وما كتبته يا حاج سعد بحسب رأيى يمثل مرحلة متطورة للكاتب والشاعر وحتى أهل العلوم النظرية البحته , آخر فكرهم وعلومهم فلسفة تلك الأفكار أو العلوم وهى مقدمة الحكمه التى من أوتيها فقد أوتى خيرا كثيرا .......
أحييك يا حاج سعد على هذا الإبداع الفلسفى البديع .............

abuzahda
16/09/2009, 01h47
و الله ما أكرمها من نبتةٍ ، تلك التي أهدتنا هذه :emrose:الروعة:emrose:

يا :emrose:عم سعد:emrose:

سعدالشرقاوى
16/09/2009, 09h29
الله عليك يا شاعر لما تبدع ؛ و تنجلى ؛ وتشوف ايات الله فى (حبة الفول) ؛ وتصور لنا سجدة نبات لخالقها ؛ على صغر حجمها ؛ ودقة تكوينها ؛ لكن بتعلم بنى الانسان ؛ والله حسيت بيها كانها انسان ؛ عالم ؛ عابد ؛خاشع ؛ لقدرة الله العظيم ؛ الله ينعم عليك يا عم سعد برؤية حقيقة مخلوقاته ؛ و اسرار موجوداته ؛ لتبدع لنا صورة جميلة ؛ من صور الرحمن ؛ والله يا عم سعد تعلونى دهشه من اصطيادك للقطة الكونية الصغيرة دى (حبة الفول؟؟؟؟؟؟؟؟) عشان تطلع لنا صورة شعرية ؛ عالية الدقة ؛ غالية المعنى ؛ تسلم يا شاعر ؛ وتسلم افكارك ؛ من اجمل ما كتبت ؛ و ابدع ما صورت
يمكن دى تكون من تجليات شهر الصيام
كل سنة و انت طيب ؛ و مبدع صور جديدة ؛ تتحدث عن عظمة الخالق ؛ بريشة فنان :emrose:
اخى الاستاذ/علاء قدرى
لاشك اننا جميعا مقصّرين فى التأمل
وخاصة عندما تضعف فى انظارنا الكائنات
مع ان عالم الانسان ربما يكون اقل تعقيدا من غيره
ومما لفت انتباهي أن علماء الغرب قد أدهشهم السلوك العجيب لبعض أنواع النباتات وهذه النباتات تطلق الحرارة عندما تدعو الحاجة لذلك.

طبعاً لا يمكن أبداً أن نظن بأن هذه النباتات لا تعقل أو لا عقل لها، بل زوّدها الله تعالى بجهاز دقيق لتحسس درجة الحرارة من حولها، وعندما تصل درجة الحرارة إلى حدود منخفضة جداً تبدأ الأجهزة الموجودة في هذه النباتات بتوليد الطاقة من خلال بعض العمليات الكيميائية والتي تولد بنتيجتها الطاقة الحرارية والتي تقوم بتسخين الجليد وإذابته!!

وقد لاحظ العلماء أن حرارة الجو عندما تنخفض إلى ما دون الصفر فإن هذه النباتات تكون درجة حرارتها من 30 إلى 36 درجة مئوية، ولولا هذه الخاصية لما استطاعت هذه النباتات العيش على الإطلاق
وكل ما خلقه الله لو تأملناه لوجدناه ينقاد الى خالقه
دون جدال أومناقشة
وما من (ظلوما جهولا) الا الانسان
فسبحان الله وبحمده
سبحان الله العظيم
(مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُون)
صدق الله العظيم

سعدالشرقاوى
16/09/2009, 09h51
هكذا حال الإنسان المعتنى به من الخالق سبحانه وتعالى , ومن علامات العناية الإلهيه أن يجعل نظره عبره وصمته فكرا ونطقه ذكرا .. نظرت يا حاج سعد إلى نبتة فول فتأملت ورأيت ما لم تراه آلاف عيون رأتها ومرت عليها مرور الكرام أو اللئام , رأيت ساق النبات يميل بما حمل من ثمر تجاه الأرض كأنه ينحنى ركوعا لمن خلقه واعتنى به وأخرجه من العدم , وشاعرنا القديم نظر انحناء ساق نبات القمح فرأى الفارغة منها تشمخ برأسها ناحية السماء , وتأمل أخرى مالت بما حملت من سنابل ناحية الأرض , فعلم أنه لا يتواضع من البشر إلا من امتلأت رؤوسهم علما وحكمة ولا يرفع رأسه كبرا إلا أصحاب الرؤوس الفارغة الخاويه ...

وما كتبته يا حاج سعد بحسب رأيى يمثل مرحلة متطورة للكاتب والشاعر وحتى أهل العلوم النظرية البحته , آخر فكرهم وعلومهم فلسفة تلك الأفكار أو العلوم وهى مقدمة الحكمه التى من أوتيها فقد أوتى خيرا كثيرا .......
أحييك يا حاج سعد على هذا الإبداع الفلسفى البديع .............

والدى الكريم الدكتور/انس
اخذنا من بعض ما افاض الله عليكم بنعمة التأمل
فى (سورة القدر)
فتفتحت فينا آفاقا جديدة للتامل
وما من كلمة فى كتاب الله تعالى يتأملها الانسان
الا ويغوص فى بحر فياض من الادراك والمعرفة
وسبحان الله
قال تعالى: (أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ السَّمَاء مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُون )
صدق الله العظيم
اتصور ان هذا الانبات لوكان بيد المخلوق
لما استطاع حتى انه(يرصّ حبات كوز الدره بهذا الاتقان )
لنعود للتامل فى قوله تعالى(ذَاتَ بَهْجَةٍ)
فسبحان الصانع
وما اقرب هذا الشبه0
لحظة المخاض الساجدة لله

علاء طه ياسين
16/09/2009, 11h47
حبيبي وتؤأم روحي
سعد الشرقاوي
:emrose:
أقل ما يقال عن كتاباتك وعنك أنك أديب مبدع
وشاعر انقادت له مملكة الشعر
وإنسان حكيم
متأمل يصور ما يراه ويحسه
بلوحات كتابية فنية رائعة
:emrose:
ذكرتني في تأملاتك في نبتة الفول
حين تشق الأرض
بتأمرت رشيد سليم خوري الشاعر القروي
في حبة القمح
وهو يقول في أحد البخلاء

من حبة القمح اتخذ مَثَل الندي
يا من قبضت علي الندي يمناكا
(الندي : العطاء والجود والكرم)
هي حبة أعطتك سبع سنابل
لتجود أنت بحبة لسواكا
وكأنما الشق الذي في وسطها
لك قائل : نصفي يخص أخاكا
:emrose:
كل عام وأنت والأسرة الكريمة بألف خير
علاء ياسين

سعدالشرقاوى
16/09/2009, 13h04
و الله ما أكرمها من نبتةٍ ، تلك التي أهدتنا هذه :emrose:الروعة:emrose:



يا عم سعد


والله ما اكرمك انت من انسان يا استاذ/ابو زهده
فبالامس القريب
تاملت حديقة بيتكم تسبح
فى ارض تسبح
بنبات يسبح
وابنتنا وعد
http://up1.arb-up.com/files/arb-up-2009-8/ltl31397.jpg
فى ملكوت تسبح
ولاتعليق سوى ان نقول
لااله الا الله
محمد رسول الله

سعدالشرقاوى
16/09/2009, 22h26
حبيبي وتؤأم روحي

سعد الشرقاوي
:emrose:
أقل ما يقال عن كتاباتك وعنك أنك أديب مبدع
وشاعر انقادت له مملكة الشعر
وإنسان حكيم
متأمل يصور ما يراه ويحسه
بلوحات كتابية فنية رائعة
:emrose:
ذكرتني في تأملاتك في نبتة الفول
حين تشق الأرض
بتأمرت رشيد سليم خوري الشاعر القروي
في حبة القمح
وهو يقول في أحد البخلاء

من حبة القمح اتخذ مَثَل الندي
يا من قبضت علي الندي يمناكا
(الندي : العطاء والجود والكرم)
هي حبة أعطتك سبع سنابل
لتجود أنت بحبة لسواكا
وكأنما الشق الذي في وسطها
لك قائل : نصفي يخص أخاكا
:emrose:
كل عام وأنت والأسرة الكريمة بألف خير

علاء ياسين

شقيق روحى/ابوياسين
الف حمدلله على سلامتك
واساله سبحانه ان يجعل ماتعرضتم اليه
فى ميزان حسناتكم
ولاتتصور صعوبة الحياه من غيرك
وربما هذه الوعكه اراد الله بها خيرا
ليجبر تقصيرنا فيوافقنا القدر
وقد عفرلنا الدنوب
وكتبنا من عتقاء الشهر الكريم من النار
ان شاء الله
كل عام وانت والاسرة الكريمه بكامل الصحة والسعادة

Tarek Elemary
18/09/2009, 00h25
عم سعد الجميل
بعيداً عن حصة التاريخ الطبيعى و سلوك النبات و العلوم الرائعة دى أنا راجع للأصل و هى القصيدة
عم سعد ..... هذه مرحلة بديعة فى مشوارك الشعرى بل هى الأهم على الإطلاق (خللى بالك)
قرأت لك الوصفى و الإجتماعى و النقدى و ما إلى ذلك و لكن هذه مرحلة الفلسفة و التفكر بل و التصوف الشعرى للنظر إلى ما وراء الأشياء
داوم عليها فقد أبدعت فى هذه التحفة التى تمتزج فيها التلقائية و العفوية بالفلسفة و التفكير و الثقافة الدينية و رقة الشاعر معاً بغرابة شديدة و بأسلوب يبعث على الدهشة و المتعة و التفكير و التعجب فى نفس الآن
تحياتى يا جميل

NAHID 76
20/09/2009, 19h18
بسم الله الرحمن الرحيم
خالى سعد الشرقاوى
أبدعت يا خال الخلان هذه المره
وسرحت معاك القريحه الى جمال رائع فى وصف هذه النبته
التى نعيش عليها بجميع الأشكال
تحياتى

سعدالشرقاوى
21/09/2009, 08h07
عم سعد الجميل
بعيداً عن حصة التاريخ الطبيعى و سلوك النبات و العلوم الرائعة دى أنا راجع للأصل و هى القصيدة
عم سعد ..... هذه مرحلة بديعة فى مشوارك الشعرى بل هى الأهم على الإطلاق (خللى بالك)
قرأت لك الوصفى و الإجتماعى و النقدى و ما إلى ذلك و لكن هذه مرحلة الفلسفة و التفكر بل و التصوف الشعرى للنظر إلى ما وراء الأشياء
داوم عليها فقد أبدعت فى هذه التحفة التى تمتزج فيها التلقائية و العفوية بالفلسفة و التفكير و الثقافة الدينية و رقة الشاعر معاً بغرابة شديدة و بأسلوب يبعث على الدهشة و المتعة و التفكير و التعجب فى نفس الآن
تحياتى يا جميل
شاعنا الجميل
واستاذى/طارق العمرى
كل عام وانتم بخير
وعودا حميدا ونحمدالله على سلامتكم
ونتمنى ان تكون قترة الغياب فى كل خير
معلهش الغزاله سرحة شوية
لكن اعذرنى الدم بيحن
للنظر للسلبيات وما اكثرها
والدنيا ساعة وساعة
نوّرت الصفحات التى ينقصها كل جميل عند افتقادك
عيد سعيد
وكل عام وانتم بخير

سعدالشرقاوى
21/09/2009, 08h13
بسم الله الرحمن الرحيم
خالى سعد الشرقاوى
أبدعت يا خال الخلان هذه المره
وسرحت معاك القريحه الى جمال رائع فى وصف هذه النبته
التى نعيش عليها بجميع الأشكال
تحياتى

أمنا الغاليه الحنونة
ست الكل الحاجة/ناهد
طبعا عذرك معاكى
وثلاث مرات ختم القران
عينى عليكم باردة
واذا كان الامر كذلك
فليس لنا عليكم من حجة
غير سؤالكم الدعوات
كل سنه وانتم بصحة وسعادة
ومن اهل القران

ناصر دويدار
15/10/2009, 06h56
فى زحمة الهروب الوهمية وردود الأفعال الغير مبررة وحاجات كتيرة مالهاش معنى كانت هتضيع منى حتة دين قصيدة ربنا كان هيحاسبنى عليها ازاى ما قولتش الله الله الله
أحسنتى فى القول يانبتة فول فى سجودك
وعرفتى فى الطين بتحنى لمين عنقودك
والأرض حنـّت وكنـّت فى الدفا لحضنك
ولف غصنك حصى شاهد على وجودك
،،،،،،،،،
إيه السلام والوئام الأجتماعى والتصالح مع النفس
لغة خطاب راقية كأن الواحد بيلف أبنه من برد يناير أو كأنه بيحضن أمه وخـاصة الأرض حنت وكنت فى الدفا لحضنك.
فلقاكى ايد العنايه بالقدر نصّين
والروح مشت فى النـّوايه وعلـّمت صفـّين
بدات حياتك بحب الأرض والعشرة
وانفكـّت القشرة وظهر جوّه الغلاف فصّين
،،،،،،،،،
إيه يا عم ده جبت فلقاكى منين
ده انت بتعمل تجربة حية فى معمل الأحياء
كأنى قاعد قدام مصطفى محمود وحالة من التصوف الصاحية
السليمة ولغة حية عمالة تجرى وتلعب وتكبر قدام عينينا.
رافعين ورقهم بنيّه للخشوع والفرض
مكتوب عليها الأجل والعمق ويّا العرض
والطـّرح ساعة معاده وامتى هاينوّر
وجدور تدوّر على النعمة فى بطن الأرض
،،،،،،،،،
أنتقال سلس من التجربة العلمية إلى الحالة الإيمانية الخشوع والأجـل والعرض والحساب وهذا الأنتقال منطقى وطبيعى زاد المعنى عمق وإيمان وتجلى .
بالحكمة سارى ف معدتك ويضخّ فى الشرايين
عارف طريق سكـّتك شادد غذاه م الطين
سارح وسابح فى حبّ الأرض ووجوده
فاتح لعوده مجال عايش مابين شطـّين
،،،،،،،،،
الحكاية مش حكاية نبتة فول دى حكاية عظمة خلق الله وتأكيد من خلال لغة على النتائج الطبيعية للتجربة العلمية
السابقة كأنك مدرس فى فصل (عيال بليدة زى حالاتى) وقبل ما تمشى من الحصة بترجع تانى تعيد عليهم
نتايج التجربة كأنك عايز تقول اللى مش فاهم يسأل واللى مش عايز يحس إن شالله ما عنه حس لان الاحساس نعمة لكن عدم الفهم شعور إنسانى عادى .
وفى النهايه يافول مأكول بنى الأنسان
لاحبست يوم خطوتك ولا مرّه كنت جبان
واللىّ عرف قصّتك حاير مابين أمره
ويقضـّى عمره ف خجل من نعمة الرحمن
،،،،،،،،،
وقبل ما تنتهى الحصة بتتضح الرؤية بأن الحكاية مش نبتة فول وبس دى نبتة بنى آدم أنا على فكرة كتبت ملحوظة عن النص فى أوراق ونسيتها فى زحمة رمضان والعيد والمدارس
وأنفلوانزا الأوغـاد والخنازير لكن رجعت للفهرس لقيت النص طازة كأنه لسه جى من الغيط على الحنفية نص يدعو
بالتأمل والعظا وعظمة ربنا يدعو للتفكير والتدبر والمتعة لغة صوفية ناعمة فكرتنى بشغل عبد الفتاح مصطفى وانا عايز اقولك انك كتبت النص ده وانت فى حالة تجلى وتوحد وشفافية عشان كده طلع زى ماهو وعلى فكرة يا عمدة انا لاناقد ولا يحزنون انا بس حبيت النص لانه نص يخلى الواحد يرجع عامل كده زى مايكون الواحد بيسختبى ورا عظمة ربنا من السوقة والدهماء والرعاع والغوغاء نص صريح بيرجع الواحد شكراً يا عمدة على النص الراقى الرائع ده.

سعدالشرقاوى
26/10/2009, 21h32
أحسنتى فى القول يانبتة فول فى سجودك
وعرفتى فى الطين بتحنى لمين عنقودك
والأرض حنـّت وكنـّت فى الدفا لحضنك
ولف غصنك حصى شاهد على وجودك
،،،،،،،،،
إيه السلام والوئام الأجتماعى والتصالح مع النفس
لغة خطاب راقية كأن الواحد بيلف أبنه من برد يناير أو كأنه بيحضن أمه وخـاصة الأرض حنت وكنت فى الدفا لحضنك.
فلقاكى ايد العنايه بالقدر نصّين
والروح مشت فى النـّوايه وعلـّمت صفـّين
بدات حياتك بحب الأرض والعشرة
وانفكـّت القشرة وظهر جوّه الغلاف فصّين
،،،،،،،،،
إيه يا عم ده جبت فلقاكى منين
ده انت بتعمل تجربة حية فى معمل الأحياء
كأنى قاعد قدام مصطفى محمود وحالة من التصوف الصاحية
السليمة ولغة حية عمالة تجرى وتلعب وتكبر قدام عينينا.
رافعين ورقهم بنيّه للخشوع والفرض
مكتوب عليها الأجل والعمق ويّا العرض
والطـّرح ساعة معاده وامتى هاينوّر
وجدور تدوّر على النعمة فى بطن الأرض
،،،،،،،،،
أنتقال سلس من التجربة العلمية إلى الحالة الإيمانية الخشوع والأجـل والعرض والحساب وهذا الأنتقال منطقى وطبيعى زاد المعنى عمق وإيمان وتجلى .
بالحكمة سارى ف معدتك ويضخّ فى الشرايين
عارف طريق سكـّتك شادد غذاه م الطين
سارح وسابح فى حبّ الأرض ووجوده
فاتح لعوده مجال عايش مابين شطـّين
،،،،،،،،،
الحكاية مش حكاية نبتة فول دى حكاية عظمة خلق الله وتأكيد من خلال لغة على النتائج الطبيعية للتجربة العلمية
السابقة كأنك مدرس فى فصل (عيال بليدة زى حالاتى) وقبل ما تمشى من الحصة بترجع تانى تعيد عليهم
نتايج التجربة كأنك عايز تقول اللى مش فاهم يسأل واللى مش عايز يحس إن شالله ما عنه حس لان الاحساس نعمة لكن عدم الفهم شعور إنسانى عادى .
وفى النهايه يافول مأكول بنى الأنسان
لاحبست يوم خطوتك ولا مرّه كنت جبان
واللىّ عرف قصّتك حاير مابين أمره
ويقضـّى عمره ف خجل من نعمة الرحمن
،،،،،،،،،
وقبل ما تنتهى الحصة بتتضح الرؤية بأن الحكاية مش نبتة فول وبس دى نبتة بنى آدم أنا على فكرة كتبت ملحوظة عن النص فى أوراق ونسيتها فى زحمة رمضان والعيد والمدارس
وأنفلوانزا الأوغـاد والخنازير لكن رجعت للفهرس لقيت النص طازة كأنه لسه جى من الغيط على الحنفية نص يدعو
بالتأمل والعظا وعظمة ربنا يدعو للتفكير والتدبر والمتعة لغة صوفية ناعمة فكرتنى بشغل عبد الفتاح مصطفى وانا عايز اقولك انك كتبت النص ده وانت فى حالة تجلى وتوحد وشفافية عشان كده طلع زى ماهو وعلى فكرة يا عمدة انا لاناقد ولا يحزنون انا بس حبيت النص لانه نص يخلى الواحد يرجع عامل كده زى مايكون الواحد بيسختبى ورا عظمة ربنا من السوقة والدهماء والرعاع والغوغاء نص صريح بيرجع الواحد شكراً يا عمدة على النص الراقى الرائع ده.











حبيبى الغالى
الشاعر الكبير
والفيلسوف المفكر
الاستاذ/ناصر دويدار
جئت اقتبس فوجدتنى عاجز
امام كلمات اضافة للعمل جمالا وجلالا
ولانك صادق المشاعر
وهذا دأب الشاعر
فتعودنا منك على اعطاء كل ذى حق حقه
نقدا وثناءا
حتى انك استشعرت الاجواء الملامسة
للحظة الكتابة
وربما هذه الجزئية تغيب عن الكثيرين
دمت لنا اخى الكريم
ونوّر الله بصيرتكم