المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من بحري وبنحبوه


غازي الضبع
22/07/2009, 20h06
من بحري وبنحبوه .. ع الإمة بنستـنوه

أيوووووووه

أما حتة أغنية يا جدعان
إنما إيه ؟؟ نجف

***
والحقيقة إذا كان لكل أغنية بطل ، فبطل هذه الأغنية هو الملحن العبقري
عبد العزيز محمود (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=1555)
منتهى التعمق في جو الأغنية
طبعاً كلنا عارفين هذا الجو الذي ظهرت فيه هذه الأغنية البديعة
وهي أغنية فتاة في خمارة في بحري ( الأسكندرية ) ، دور هذه الفتاة الأساسي أن تجعل رواد هذه الخمارة آخر انبساط ..
نلمس فيها هذا الجو ، وفي نفس الوقت نلمس الجو الشعبي الساحلي القديم
حينما أستمع لهذه الأغنية وهي بصوت المطربة القديرة هدى سلطان (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=179) .. دائما أتخيل أن عبد العزيز محمود هو الذي يغني
مش عارف ليــــــــه ؟؟
وخصوصاً في الكوبليه اللي بتقول فيه :
لما قابلته وكلمتــــه .. من قلبي وروحي هويته
وفي نيني العين نـيّمته .. وبرمش العين غطيته
وفي الأغنية المرفقة نجد طريقة الغناء مختلفة قليلا عن الأغنية التي بالفيلم ..
بالنسبة للمؤلف .. الحقيقة لا أعرفه
ولو إني أخمن أن يكون فتحي قورة
***
لا يوجد للأغنية ذكرى معينة في خيالي ،، لكنها من الأغاني التي لا أملّ منها أبداً
وربما أكون باحبها جدا بسبب لحنها الجميل المرح
لحبيب قلبي عبد العزيز محمود
وأعتقد أن به ثلاث مقامات فقط
والله أعلم
اسمحوا لي بهذه الدعوة
أتمنى أن تنال إعجابكم
حملوا هذه الأغنية من الرابط .. وستجدوا فيها الجديد عن ما نسمعه في الفيلم
وإن شاء الله تعجبكم
وفي انتظار تحليل أساتذتنا الموسيقيين في المنتدى لها

:emrose: :emrose: :emrose:

لتحميل الأغنية اضغط هنـــــا (http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=1118&d=1131295947)

غواص النغم
22/07/2009, 23h26
أيووو:oووووه
من فيلم
رصيف نمرة 5
جميلة جدا يا غازي
هي لفتحي قورة

حامد جودة 2
29/07/2009, 22h25
ايووووه على اختياراتك يا استاذ غازى

:emrose::emrose::emrose::

اختيار جميل وموفق .... مش بقولك انك تمتلك قلب و عقل فنان .... ذواق فعلا .... لكن افتكرت الاغنيه دى ازاى ؟؟؟؟

حامد جوده

الألآتى
30/07/2009, 01h58
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( من بحرى وبنحبوه )

كلمات : فتحى قورة

ألحان : عبد العزيز محمود

غناء : هدى سلطان

من البداية .. نجد أسلوب عبد العزيز محمود واضح فى طريقة التلحين .

اللحن الرشيق .. والتنقل السلس بين المقامات .. وإستخدام الإيقاعات الراقصة ..

نجد أيضاً فتحى قورة إستعمل اللهجة السكندرية .. ليعبر عن الجو الدرامى للعمل ..

إستعمل عمنا عبد العزيز .. مقام الكرد ليبدأ منه لحنه .. ونحن إتفقنا أن الكرد من المقامات الرشيقة والتى تجمع بين الشرقية والغربية .. ويمكن أن نصوغ منه أكثر من شكل لحنى ..

مقدمة قصيرة نوعاً .. تؤديها الفرقة الوترية بالتبادل مع الناى والقانون .

ثم تغنى هدى سلطان ( من بحرى وبنحبوه ) من الكرد أيضاً ..

الجمال والحلاوة فى طعم الجملة اللحنية نفسها .. هذا مايميز أسلوب عبد العزيز محمود ..

فنحن فى مقام الكرد .. المقام الذى تصاغ منه ثمانون فى المائة من أغانى اليوم .. ولكن هيهات ..

الفارق فى الفاعل .. وليس المفعول به ..

فى المذهب .. لايخرج عبد العزيز محمود عن الكرد .. فالأغنية شعبية وتجرى أحداثها فى خمارة .. فلا داعى للتفذلك وإستخدام تنقلات مقامية كثيرة ..

جدير بالذكر أن الإيقاعات المستخدمة .. هى إيقاعات راقصة كما قلنا .. هى إيقاع المصمودى الصغير ( البلدى ) .. وإيقاع المقسوم السريع ( الفلاحى ) ..

فى الكوبليه الأول .. نفس مقام الكرد .. ولكن بجمل لحنية مختلفة بالتأكيد .. ومتنوعة ..

حتى فى التنفيذ .. يراعى عبد العزيز محمود التجديد ..

إسمعوا الرد الموسيقى بعد ( سلمت عليه بالإيد .. والعين بصت للعين ) .. الوتريات ترد من المنطقة الوسطى ..

إسمعوا الإختلاف فى الرد بعد ( صدفة ومن غير مواعيد .. زادوا العشاق إتنين ) .. الوتريات ترد من منطقة القرار ..

بالرغم من أن هدى سلطان تغنى الجزء الثانى أعلى من الجزء الأول .. يعنى عملية تبادل ..

فن ، حرفنة ، تفكير لحنى لايصدر إلا من ملحن فاهم ..

الكوبليه الثانى .. إستعمل عبد العزيز محمود مقام الحسينى .. وهو من فصيلة البياتى ..

عندما تغنى هدى سلطان ( لما قابلته وكلمته .. من قلبى وروحى هويته ) ..

ثم يعود للكرد عند ( مارضيتش أنام .. ولا نوم جانى ) حتى نهاية الكوبليه ..

سنلاحظ التبادل الإيقاعى الظريف .. بين البلدى والفلاحى .. ماهى أغنية فى خمارة بقى .. حايجيب تانجو ولا فالس يعنى .

الكوبليه الثالث والأخير .. نفس الخطة والشكل اللحنى للكوبليه الأول .. نفس الكرد .. ونفس الشكل الإيقاعى .. ( فورم )

وأخيراً .. نعتقد أن عبد العزيز محمود نجح مع هدى سلطان فى هذا العمل .. وكانت هذه الأغنية بحق .. علامة من علامات مشوار هدى سلطان .. وفيلم رصيف نمرة خمسة ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع .

غازي الضبع
30/07/2009, 04h56
أيووو:oووووه

من فيلم
رصيف نمرة 5
جميلة جدا يا غازي

هي لفتحي قورة

أوالله إنت اللي جميل يا منعم
شكرا على هذه الإضافة .. أنا كنت حاسس إنه فتحي قورة برضه
:emrose:
ايووووه على اختياراتك يا استاذ غازى


:


اختيار جميل وموفق .... مش بقولك انك تمتلك قلب و عقل فنان .... ذواق فعلا .... لكن افتكرت الاغنيه دى ازاى ؟؟؟؟


حامد جوده

الذوق كله متمثل في حضرتك يا أستاذ حامد جودة
يابو الذوق كله
:emrose:

غازي الضبع
30/07/2009, 04h58
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( من بحرى وبنحبوه )



كلمات : فتحى قورة

ألحان : عبد العزيز محمود

غناء : هدى سلطان

من البداية .. نجد أسلوب عبد العزيز محمود واضح فى طريقة التلحين .

اللحن الرشيق .. والتنقل السلس بين المقامات .. وإستخدام الإيقاعات الراقصة ..

نجد أيضاً فتحى قورة إستعمل اللهجة السكندرية .. ليعبر عن الجو الدرامى للعمل ..

إستعمل عمنا عبد العزيز .. مقام الكرد ليبدأ منه لحنه .. ونحن إتفقنا أن الكرد من المقامات الرشيقة والتى تجمع بين الشرقية والغربية .. ويمكن أن نصوغ منه أكثر من شكل لحنى ..

مقدمة قصيرة نوعاً .. تؤديها الفرقة الوترية بالتبادل مع الناى والقانون .

ثم تغنى هدى سلطان ( من بحرى وبنحبوه ) من الكرد أيضاً ..

الجمال والحلاوة فى طعم الجملة اللحنية نفسها .. هذا مايميز أسلوب عبد العزيز محمود ..

فنحن فى مقام الكرد .. المقام الذى تصاغ منه ثمانون فى المائة من أغانى اليوم .. ولكن هيهات ..

الفارق فى الفاعل .. وليس المفعول به ..

فى المذهب .. لايخرج عبد العزيز محمود عن الكرد .. فالأغنية شعبية وتجرى أحداثها فى خمارة .. فلا داعى للتفذلك وإستخدام تنقلات مقامية كثيرة ..

جدير بالذكر أن الإيقاعات المستخدمة .. هى إيقاعات راقصة كما قلنا .. هى إيقاع المصمودى الصغير ( البلدى ) .. وإيقاع المقسوم السريع ( الفلاحى ) ..

فى الكوبليه الأول .. نفس مقام الكرد .. ولكن بجمل لحنية مختلفة بالتأكيد .. ومتنوعة ..

حتى فى التنفيذ .. يراعى عبد العزيز محمود التجديد ..

إسمعوا الرد الموسيقى بعد ( سلمت عليه بالإيد .. والعين بصت للعين ) .. الوتريات ترد من المنطقة الوسطى ..

إسمعوا الإختلاف فى الرد بعد ( صدفة ومن غير مواعيد .. زادوا العشاق إتنين ) .. الوتريات ترد من منطقة القرار ..

بالرغم من أن هدى سلطان تغنى الجزء الثانى أعلى من الجزء الأول .. يعنى عملية تبادل ..

فن ، حرفنة ، تفكير لحنى لايصدر إلا من ملحن فاهم ..

الكوبليه الثانى .. إستعمل عبد العزيز محمود مقام الحسينى .. وهو من فصيلة البياتى ..

عندما تغنى هدى سلطان ( لما قابلته وكلمته .. من قلبى وروحى هويته ) ..

ثم يعود للكرد عند ( مارضيتش أنام .. ولا نوم جانى ) حتى نهاية الكوبليه ..

سنلاحظ التبادل الإيقاعى الظريف .. بين البلدى والفلاحى .. ماهى أغنية فى خمارة بقى .. حايجيب تانجو ولا فالس يعنى .

الكوبليه الثالث والأخير .. نفس الخطة والشكل اللحنى للكوبليه الأول .. نفس الكرد .. ونفس الشكل الإيقاعى .. ( فورم )

وأخيراً .. نعتقد أن عبد العزيز محمود نجح مع هدى سلطان فى هذا العمل .. وكانت هذه الأغنية بحق .. علامة من علامات مشوار هدى سلطان .. وفيلم رصيف نمرة خمسة ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع .



الله ينور عليك يا عم محمد
تحليل جميل زي ما عودتنا
صدقني كنت هاقول إن بداية الأغنية من مقام الكرد .. بس قلت بلاش .. لحسن تطلع غلط
ومنظري يبقى وحش
لكن الحمد لله .. طلع إحساسي في محله
أشكرك .. على استجابتك لتحليل الأغنية ..
وإلى اللقاء في أغنية أخرى .. قريباً بإذن الله
:emrose:

غواص النغم
30/07/2009, 14h15
جميل التحليل الموسيقي للأغنية كعادة ابو حسام دائما
برافو عليك يا غازي تعرف انك بتعطيني الأمل في ان اتعلم اكتشاف المقامات للأغاني بس ده انت بتعمل له ازاي يعني بتقارن بين اغنية بتعرف مقامها او ان المقام اتخزن عندك ؟
;)

بالنسبة للموضوع:
عن موسيقى عبدالعزيز محمود و الحانه
فهي مظلومة فنادرا مانجد حديث عن الحانه ومايميزها وخاصة انه احد رافعي راية التجديد في الموسيقى
ياريت احد من الموسيقيين والنقاد يكتبوا عن موسيقى عبدالعزيز محمود حتى لايبقى في الظل
اذكر له موسيقى لأغنيات جميلة مثلاغنية مين زيك مين واغنية وصفوا لي حسنك واغنية اسمر زين وكعبه محني عشان عيونك والدنيا فيها المنى والكثير
:emrose:تحياتي:emrose:

غازي الضبع
30/07/2009, 16h31
برافو عليك يا غازي تعرف انك بتعطيني الأمل في ان اتعلم اكتشاف المقامات للأغاني بس ده انت بتعمل له ازاي يعني بتقارن بين اغنية بتعرف مقامها او ان المقام اتخزن عندك ؟
;)




أهلا يا منعم يا جميــــل
والله يا منعم أنا لغاية دلوقتي اكتشفت إن أحلى جمل لحنية عجبتني .. هي من مقامين الحجاز والكرد
فبدأت أركز على الأغاني اللي اتعملت من الحجاز .. زي أنا في انتظارك والحلوة دي ....
والأغاني اللي اتعملت من الكرد زي من بحري وبنحبوه ، وموسيقى عزيزة ....
وكل ما احس إن النغمة نفسها شبه احدى المقامين .. باسأل الأول ..
وغالبا ما بتطلع صح
بس دي طبعا طريقة اجتهادية .. مش هاتوصّل لحاجة :(
لكن يا سيدي ..
تعالى ادخل هنـــــا (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?goto=newpost&t=71226) وربنا يسهل ونتعلم احنا الاتنين