المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا تري


Hisham Khala
07/05/2009, 17h04
"يا تري" أغنية لحنتها سنة 1980 ، غناء نصر أبو عطايا و كلمات د.محمد طارق حسني و العزف: الوتريات (الكمان و الفيولا و الشيللو و الكونترباص) من أوركسترا الكونسرفاتور.
الأغنية عبارة عن قصة طفل و طفلة رأهم الراوي في الصباح الباكر و بدأ يوصف الأحداث و المشاعرالتي بين الطفلين إلي حبيبته ويقارن ما كان بينهما من حب عندما كانا طفلين بما شاهده في هذا الصباح و في نهاية الأغنية يتساءل الراوي هل حال الطفلين ها يبقي زي حال الراوي و حبيبته؟ أم الأيام هاتبطل صدود؟
في وقتها مؤلف الكلمات كان شايف أن الأيام مش هاتبطل صدود و في وقتها أنا كملحن كنت شايف أن الدنيا هاتضحك لهم و لكني وضعت التساؤلات و الشك في الموسيقي من بداية الأغنية و تيقنت بعد سنين أن رأي مؤلف الكلمات هو الصحيح و أن الأيام مش هاتبطل صدود.
الكانون فورم Canon Form واضح في المقدمة الموسيقية و بأعبر به عن طلوع الشمس في الصبح بدري و عن التساؤلات ، و هو عبارة أن أنصاف العبارات الموسيقية بتتكرر بس متأخرة عن الأولي بنصف مازورة (بمعني آخر: أن اللحن بيعزفه آلتين و لكن آلة تسبق الآلة الأخري بمقدار نصف مازورة)زي طلقات المدفع الرشاش الطلقة الثانية تم إطلاقها قبل وصول الطلقة الأولي للهدف.
نهاية الأغنية فيها الإمتداد Expansion و هو تكرار اللحن بصورة تصاعدية أو هبوطاً ليعطي الأحساس بالقفلة و يعبر عن التساؤل هل الأيام ها تبطل صدود؟
هذه الأغنية فازت في مهرجان الأغنية الشبابية و كانت لجنة التحكيم تضم الأستاذة: المرحوم مدحت عاصم و المايسترو يوسف السيسي و د.سمحة الخولي و د.عواطف عبد الكريم و الأستاذ عبد الحميد زكي توفيق و ثلاثة آخرين مش فاكر.
أرجو أن تعجبكم

الألآتى
09/05/2009, 02h12
إممممممممم .. مش عارف أقول إيه ..

أنا طبعاً ودنى كانت مع المزيكا .. وإللى ورا المزيكا ..

يعنى الخرابه إللى إنت عاملها ورا يادكتور ..

كنت سايب كل حاجه .. ومدى ودنى للعالم إللى شغاله فى الخلفية ..

الكلام ده كان سنة 80 يادكتور ؟

سبحان الله .. ناس ليها حظ .. وناس تسافر ماليزيا ..

يعنى لو إتجهت للتوزيع والقيادة .. كان ممكن نسمع عن المايسترو هشام خلف .. الذى يقود أوركسترا القاهرة السيمفونى .. لكن إنت فضّلت الدكتره يادكتور .. نصيب ..

أحسنت وبرافو .. أنا شخصياً إستمتعت بشوية مزيكا نضيفة تروق الدم .. مش تعكره زى مزيكا اليومين دول الألكترونية بتاعة حلق حوش .

Hisham Khala
10/05/2009, 16h55
إممممممممم .. مش عارف أقول إيه ..


أنا طبعاً ودنى كانت مع المزيكا .. وإللى ورا المزيكا ..

يعنى الخرابه إللى إنت عاملها ورا يادكتور ..

كنت سايب كل حاجه .. ومدى ودنى للعالم إللى شغاله فى الخلفية ..

يا عمنا و أستاذنا
أنا كده يمكن أصدق و أفتكر يا ما هنا و ياما هناك

الكلام ده كان سنة 80 يادكتور ؟

سبحان الله .. ناس ليها حظ .. وناس تسافر ماليزيا ..

يعنى لو إتجهت للتوزيع والقيادة .. كان ممكن نسمع عن المايسترو هشام خلف .. الذى يقود أوركسترا القاهرة السيمفونى .. لكن إنت فضّلت الدكتره يادكتور .. نصيب ..
أقود أوركسترا بحاله
دا أنا يادوب بأعرف أقود العربية و ما أعرفش أقود بسكليته


أحسنت وبرافو .. أنا شخصياً إستمتعت بشوية مزيكا نضيفة تروق الدم .. مش تعكره زى مزيكا اليومين دول الألكترونية بتاعة حلق حوش .
المزيكا الديجيتال هي مزيكة هذا العصر
منين تجيب أوركسترا دا العازف الواحد في التسجيل الواحد لن يتقاضي أقل من 1000 جنيه يعني 8 عازفين ب 8000 جنيه غير إيجار الأستوديو ، ربنا يخللي لينا برنامج فينال و أمثاله ، بس قول لي أنت بتستخدم أي برامج المكساج؟

وسام اكرم
10/05/2009, 18h33
الاخ العزيز دهشام المحترم
الاغنية دي هايله بكل معنى الكلمة! الكلمات تتارجح بن الامل والحزن ,,,وهذا مفتاح مهم لكل ملحن أختار طريق النجاح الاكيد,, المطرب صوته جهور وقوي ولكنه (حزين) بنبرته ,,, الاختيار ممتاز,,, أما الحن فهوا جميل ومعبر بشكل أستثناي. لم اعزف الاغنية الى حد الان ليتسنى لي معرفة المقام المستعمل,,, و لكني سوف افعل قريبا بأذن الله, و قد اسجلها غلى شكل معزوفة بسيطة. أشكرك و أهنئك غلى هذه الموهبة الفريدة مع خالص حبي و تقديري
وسام....

Hisham Khala
13/05/2009, 06h23
أشكرك يا د. وسام على كلماتك الرقي

يا ريت تسمع لحن نغمات على الرابط التالي:

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=317477#post317477 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=317477#post317477)

و قول لي رأيك في هذا الحوار بين الألآت الشرقية و البيانو و الوتريات.

Basil Mahran
30/05/2009, 15h21
هذه أولي مشاركات و لقيت الغنوة عنوانها """يا تري""" شدني و لما قريت الكلمات حبيت إني أسمعها و أشوف أزاي اللحن ها يعبر عن هذه الكلمات الرقيقة
أنا عندي معلومات و خلفية موسيقية لكن """ياتري""" ألاقي معلومات أكتر عن الكانون اللي موجود في الغنوة ، أنا لحظت أن اللحن مختلف عن الغناء يمكن دا في الغربي """ياتري"""" ينفع في الغنا العربي؟ أنا حسيت أن الكوبلية الأخير عاوز يدي أمل مشكوك فيه. """يا تري""" دا صحيح؟
أنا سألت كتير بس عندي استفسارات أخري
ما هو إيقاع الغنوة و ما هو مقامها؟

شكراً د.هشام على هذه الغنوة الجملية.:emrose::emrose:

Hisham Khala
02/06/2009, 17h33
هذه أولي مشاركات و لقيت الغنوة عنوانها """يا تري""" شدني و لما قريت الكلمات حبيت إني أسمعها و أشوف أزاي اللحن ها يعبر عن هذه الكلمات الرقيقة
أنا عندي معلومات و خلفية موسيقية لكن """ياتري""" ألاقي معلومات أكتر عن الكانون اللي موجود في الغنوة ، أنا لحظت أن اللحن مختلف عن الغناء يمكن دا في الغربي """ياتري"""" ينفع في الغنا العربي؟ أنا حسيت أن الكوبلية الأخير عاوز يدي أمل مشكوك فيه. """يا تري""" دا صحيح؟
أنا سألت كتير بس عندي استفسارات أخري
ما هو إيقاع الغنوة و ما هو مقامها؟

شكراً د.هشام على هذه الغنوة الجملية.:emrose::emrose:
الأخ باسل
أشكرك على كلماتك
المعلومات عن CANON FORM ها تلاقيها في موضوع "دروس عملية في التأليف الموسيقي" في قسم الدروس - قواعد الموسيقي.
اللحن الخاص بالمغني مختلف عن الموسيقي التي تؤديه الأوركسترا (كونتربوينت + هارموني) و ينفع في الغناء العربي (مش ها يقول لأ).
الأحساس باللحن ملك لك قد نتفق أو نتخلف عليه و لكن لو أتفقنا عليه يبقي أنا نجحت في توصيل أحساسي و أحساس المؤلف للمستمع.
إيقاع الأغنية: مش متأكد من أسمه و لكن المقدمة على ميزان 3/4 بدون إيقاع و فيها بعض فيرماتا (كرونا = المدة الطويلة). ثم الغناء على ميزان 2/4 و الإيقاع (دم دم 2 كروش+ 1 نوار تك) و طبعاً فيه بريكات في السكة.
المقام صول ماجير و مي مانيير و القفلة على صول ماجير.
و تحت أمرك في أي أسئلة أخري

Basil Mahran
03/06/2009, 08h40
شكراً د.هشام على التوضيح
بس أنا أعرف أن ميزان 3/4 فالس و انا مش حاسس ان الغنوة فيها فالس؟

Hisham Khala
05/06/2009, 19h22
شكراً د.هشام على التوضيح
بس أنا أعرف أن ميزان 3/4 فالس و انا مش حاسس ان الغنوة فيها فالس؟
العفو
ليس كل 3/4 فالس و المقدمة الموسيقية ميزانها 3/4 و بدون إيقاع و فيها فيرماتا كثيرة.

رائد عبد السلام
27/12/2009, 05h31
الكلام ده كان سنة 80 يادكتور ؟؟؟؟!!

فعلاً زي مااستغرب صديقي الجميل أ/ الآلاتي


الشغل ده -خاصة التوزيع- لسه فيه ناس
بتنفذه اليومين دول يادوب .... وكمان شبّعونا مصطلحات
وتنطيط ..وبيدّعوا الحداثة ...
أكيد أنت مكسب للطب يادكتور
بس أكيد برضه إن المزيكا الاحترافية خسرتك

برافــــــــو ياصديقي الرائع
د /هشام خلف
يا أستاذ (مابعد الحداثة )

:emrose:

محمودسعد
27/12/2009, 06h21
اسمحلي اقول كده بس يادكتور
استاذ ورئيس قسم
انا بس عاوز بتوع اليومين دول ييجوا يسمعوا ويفهموا ؟؟؟

Hisham Khala
27/12/2009, 07h31
الكلام ده كان سنة 80 يادكتور ؟؟؟؟!!

فعلاً زي مااستغرب صديقي الجميل أ/ الآلاتي


الشغل ده -خاصة التوزيع- لسه فيه ناس
بتنفذه اليومين دول يادوب .... وكمان شبّعونا مصطلحات
وتنطيط ..وبيدّعوا الحداثة ...
أكيد أنت مكسب للطب يادكتور
بس أكيد برضه إن المزيكا الاحترافية خسرتك

برافــــــــو ياصديقي الرائع
د /هشام خلف
يا أستاذ (مابعد الحداثة )

:emrose:

آه يا حبيبي يا رائد
طلعت الاغنية من قبور النسيان
انا لحنتها سنة 1980 غالباً في شهر فبراير او مارس و تسجلت في سنة 1981 كنت ساعتها طالب في البكالوريوس و دي صورة في الكلية و انا باعزف علي الكمان مع د. شريف المنجي بيغني الاغنية (المغني الذي اداها في التسجيل هو نصر آبو عطايا)
180265

و عزفي علي الكمان دليل اني في الاساس كمنجاتي و الوتريات دايماً في دماغي ، أما بالنسبة إلي البيانو فهذا لدراسة التأليف ، كما انه آلة جميلة.

Hisham Khala
27/12/2009, 07h49
اسمحلي اقول كده بس يادكتور
استاذ ورئيس قسم
انا بس عاوز بتوع اليومين دول ييجوا يسمعوا ويفهموا ؟؟؟


آه يا محمود ، انت و رائد
ليت الشباب يعود

180267
شوف الصورة دي ، انا كنت المايسترو و تصور ان وكيل معهد الكونسرفاتور حالياً هو عازف الكمان القصير ، طول عمره ماهر جداً في العزف. الصورة كانت في نادي هليوبوليس بمصر الجديدة بمناسبة احتفالات نصر اكتوبر و الفرقة كانت عبارة عن 3 كمانجات و اورج و كونترباص و درامز *و جيتار و المسرح كان كبير علينا ، لان كان فيه فرقة رقص فنون شعبية و محتاجة مسرح كبير

اسلام عاكف
01/01/2010, 13h44
الله عليك يا استاذ هشام
والله انا فخور اني اعرف استاذ بقيمة حضرتك
ربنا يخلي حضرتك لينا وميحرمناش من اعمالك الجميلة والقيمة

Hisham Khala
01/01/2010, 16h47
الله عليك يا استاذ هشام
والله انا فخور اني اعرف استاذ بقيمة حضرتك
ربنا يخلي حضرتك لينا وميحرمناش من اعمالك الجميلة والقيمة

الله يكرمك يا اسلام
انت صوت واعد و فيه احساس
إذا كنت تحب تغني هذه الاغنية ، انا ممكن ابعت لك ملف التوزيع الموسيقي ، بس فيه مشكلة ها تقبلك و هي انك ها تغني الميلودي لوحدك و باقي الالات كل آلة بتعزف دورها المختلف عن الميلودي ، و قد تجد صعوبة في تحديد ازاي ها تبتدي الغناء في كل كوبليه.

الألآتى
01/01/2010, 17h07
و قد تجد صعوبة في تحديد ازاي ها تبتدي الغناء في كل كوبليه.

إبعت له الأغنية بصوتك ياحلو ..

وعلّى صوتك شوية .. بلاش تغنى فى سرك .

محمودسعد
03/01/2010, 00h37
ماتنساش يادكتور ان اسلام ؟؟
ابن محمود سعد
وواخد الفكاكه بالوراثه
؟؟
ويقدر ماتقلقش
ولاايه يابو حسام

الألآتى
03/01/2010, 03h10
ولاايه يابو حسام


بالتأكيد .. يابو دينا

عفاف سليمان
03/01/2010, 03h56
في وقتها مؤلف الكلمات كان شايف أن الأيام مش هاتبطل صدود و في وقتها أنا كملحن كنت شايف أن الدنيا هاتضحك لهم و لكني وضعت التساؤلات و الشك في الموسيقي من بداية الأغنية و تيقنت بعد سنين أن رأي مؤلف الكلمات هو الصحيح و أن الأيام مش هاتبطل صدود.
الكانون فورم Canon Form واضح في المقدمة الموسيقية و بأعبر به عن طلوع الشمس في الصبح بدري و عن التساؤلات ، و هو عبارة أن أنصاف العبارات الموسيقية بتتكرر بس متأخرة عن الأولي بنصف مازورة (بمعني آخر: أن اللحن بيعزفه آلتين و لكن آلة تسبق الآلة الأخري بمقدار نصف مازورة)زي طلقات المدفع الرشاش الطلقة الثانية تم إطلاقها قبل وصول الطلقة الأولي للهدف.
نهاية الأغنية فيها الإمتداد Expansion و هو تكرار اللحن بصورة تصاعدية أو هبوطاً ليعطي الأحساس بالقفلة و يعبر عن التساؤل هل الأيام ها تبطل صدود؟
http://up.johina.net/up/20220/bsmlah.gif

د هشام
بعد هذا اللحن الجميل
والكلمات الرائعه
والصوت الحلو ده
اكيد اكيدhttp://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=182405&stc=1&d=1262534105
الايام راح تتغير
وميبقاش فيه صدود
اكيد راح يبقى فيه امل
واشراقة شمس يوم جديد
وربيع هياتى تانى من بعيد
وتبقى الدنيا كلها عيد
وفرح وامل وحب ومواعيد
هههههههههههههههههههههه
انا مش بقول شعر
انا بقول اللى حسيته من هذه النغمات
والكلمات والعمل الجميل ده
جميل يا ترى
اشراقة امل
هى الحياه
تحياتى لك وللجميع
بارق واطيب واجمل الاوقات
اختكم عفافhttp://www.falntyna.com/img/data/media/11/0076.gif

Hisham Khala
03/01/2010, 16h15
إبعت له الأغنية بصوتك ياحلو ..

وعلّى صوتك شوية .. بلاش تغنى فى سرك .


و ابعت له الاغنية بصوتي ليه و عنده المغني الأصلي بيغنيها بصوت عالي و توناته مضبوطة 100٪
انا ابعت له المزيكا بس

Hisham Khala
03/01/2010, 16h25
ماتنساش يادكتور ان اسلام ؟؟
ابن محمود سعد
وواخد الفكاكه بالوراثه
؟؟
ويقدر ماتقلقش
ولاايه يابو حسام



طيب يا سيدي
لما نشوف الفكاكة ها تعمل ايه
انا هارفع المزيكا في نهاية الصفحة و عنده أصل الاغنية و اللي عاوز يغني يبقي يغني
بس عشان أكون صريح الموضوع صعب لأن فايزة بجلالة قدرها معرفتش تغني علي لحن اتعمل لها و لما جت تسجل ما لقيتش فيه آلة بتعزف الميلودي ، و قالت بس حتي لو كمانجة واحده تمشي معايا...
و لكن من ضمن النظريات ان الصوت البشري آلة موسيقية يكتب لها لحن مختلف عن باقي الآلات.

Hisham Khala
03/01/2010, 16h35
http://up.johina.net/up/20220/bsmlah.gif

د هشام
بعد هذا اللحن الجميل
والكلمات الرائعه
والصوت الحلو ده
اكيد اكيدhttp://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=182405&stc=1&d=1262534105
الايام راح تتغير
وميبقاش فيه صدود
اكيد راح يبقى فيه امل
واشراقة شمس يوم جديد
وربيع هياتى تانى من بعيد
وتبقى الدنيا كلها عيد
وفرح وامل وحب ومواعيد
هههههههههههههههههههههه
انا مش بقول شعر
انا بقول اللى حسيته من هذه النغمات
والكلمات والعمل الجميل ده
جميل يا ترى
اشراقة امل
هى الحياه
تحياتى لك وللجميع
بارق واطيب واجمل الاوقات
اختكم عفافhttp://www.falntyna.com/img/data/media/11/0076.gif[/CENTER]


أنا بدأت الحن في الكلمات الجميلة اللي انتي كتبتيها ، إذا ما كانتش هذه الكلمات شعر ، طيب يبقي ايه هو الشعر؟
الأمل طبعاً شئ جميل بس الايام طبعها غدر و آمان.
بعد ما الحن الكلمات انت طبعاً اللي ها تغنيها. مش كده و لا أيه؟:emrose:

عفاف سليمان
03/01/2010, 16h52
أنا بدأت الحن في الكلمات الجميلة اللي انتي كتبتيها ، إذا ما كانتش هذه الكلمات شعر ، طيب يبقي ايه هو الشعر؟
الأمل طبعاً شئ جميل بس الايام طبعها غدر و آمان.
بعد ما الحن الكلمات انت طبعاً اللي ها تغنيها. مش كده و لا أيه؟:emrose:

ربنا يخليك يا دكتورنا :emrose:
د الموسيقى ود الفن والذوق الاصيل
ود العيون
بس الطيب احسن
والاستاذ محمود:emrose:
بردوا عايزنى اشاركه اغنيه
شكلكم عايزين قسم المبدعون يقفل ابوابه بدرى بدرى
هههههههههههههههههههههههه
وساعتها هتقولوا
(ياترى )؟؟؟؟؟
لو كنا سمعنا كلامها مش كان يبقى احسن:mdr:
هههههههههههههههههههه
الله يسعدكم بالخير
تحياتى لكم باجمل وارق واطيب الاوقات
اختكم عفاف

كمال عواد
03/01/2010, 19h32
سنة 1980 هذا العمل..والله شىء رائع وبديع
فعلا الطب اخدك...من اوركسترا القاهره
كان فعلا سيصبح لك شان..فى هذا النوع من الموسيقى
لانك تبدع فيه...فى التوزيع الهارمونى..والتألفات الموسيقيه
عمل ناعم ورومانسى وحالم.....
تسلم اناملك وحسك...ايها الطبيب الفنان

Hisham Khala
04/01/2010, 13h13
اشكرك يا استاذ كمال علي ذوقك ، يا فنان يا عظيم
تلحين و صوت جميل و عازف عود رائع

ahmed noor
04/01/2010, 13h17
ايه يا دكتور الرومانسيه دى:emrose:

يعنى ده كان سنة 80 .. ولا 2009

حاجه جميله وبالفعل وعلى العاده استاذ دكتور فنان متميز

مرسيه لحضرتك .. وتقبل مرورى مع خالص التقدير:emrose:

Hisham Khala
04/01/2010, 13h24
موسيقي أغنية يا تري

عشان إسلام يغنيها
و دعوي لكل مطرب يحب يغنيها



الملف المرفق للموسيقي فقط دون غناء
اسمعوا الاغنية و اسمعوا المزيكا و قارنوا و شوف الفرق

Hisham Khala
07/01/2010, 14h13
ايه يا دكتور الرومانسيه دى:emrose:

يعنى ده كان سنة 80 .. ولا 2009

حاجه جميله وبالفعل وعلى العاده استاذ دكتور فنان متميز

مرسيه لحضرتك .. وتقبل مرورى مع خالص التقدير:emrose:


اشكرك يا حبيبي قلبي علي كلماتك الرقيقة
و آسف لتأخري في الرد علي كلامك الجميل يا فنان.

مروان شلبي
09/01/2010, 14h20
"يا تري" أغنية لحنتها سنة 1980 ، غناء نصر أبو عطايا و كلمات د.محمد طارق حسني و العزف: الوتريات (الكمان و الفيولا و الشيللو و الكونترباص) من أوركسترا الكونسرفاتور.
الأغنية عبارة عن قصة طفل و طفلة رأهم الراوي في الصباح الباكر و بدأ يوصف الأحداث و المشاعرالتي بين الطفلين إلي حبيبته ويقارن ما كان بينهما من حب عندما كانا طفلين بما شاهده في هذا الصباح و في نهاية الأغنية يتساءل الراوي هل حال الطفلين ها يبقي زي حال الراوي و حبيبته؟ أم الأيام هاتبطل صدود؟
في وقتها مؤلف الكلمات كان شايف أن الأيام مش هاتبطل صدود و في وقتها أنا كملحن كنت شايف أن الدنيا هاتضحك لهم و لكني وضعت التساؤلات و الشك في الموسيقي من بداية الأغنية و تيقنت بعد سنين أن رأي مؤلف الكلمات هو الصحيح و أن الأيام مش هاتبطل صدود.
الكانون فورم Canon Form واضح في المقدمة الموسيقية و بأعبر به عن طلوع الشمس في الصبح بدري و عن التساؤلات ، و هو عبارة أن أنصاف العبارات الموسيقية بتتكرر بس متأخرة عن الأولي بنصف مازورة (بمعني آخر: أن اللحن بيعزفه آلتين و لكن آلة تسبق الآلة الأخري بمقدار نصف مازورة)زي طلقات المدفع الرشاش الطلقة الثانية تم إطلاقها قبل وصول الطلقة الأولي للهدف.
نهاية الأغنية فيها الإمتداد Expansion و هو تكرار اللحن بصورة تصاعدية أو هبوطاً ليعطي الأحساس بالقفلة و يعبر عن التساؤل هل الأيام ها تبطل صدود؟
هذه الأغنية فازت في مهرجان الأغنية الشبابية و كانت لجنة التحكيم تضم الأستاذة: المرحوم مدحت عاصم و المايسترو يوسف السيسي و د.سمحة الخولي و د.عواطف عبد الكريم و الأستاذ عبد الحميد زكي توفيق و ثلاثة آخرين مش فاكر.
أرجو أن تعجبكم


دكتور هشام
اسف جدا لتاخري بالتعليق على هذا العمل الهام والذي اعتقد بانه رفع اثناء غيابي .
دكتور هشام اللحن من نوع السهل الممتنع يمتاز بالرقه والعذوبه
الجمل الموسيقية تزيد الكلام الجميل وضوحا وتعبيرا ,
وكذلك التراكيب الهارمونية من النوع الغير مركب والذي تستسيغه اذن المستمع العادي ,
وقد ظهر جمال العمل ككل حين نفذ بالات حقيقية فاعطى الخشب الحي الروح الذي يمنع من ظهورها الاعتماد حاليا على الاصوات المزيفه التي تنتجها برامج الكومبيوتر .
احييك على هذا العمل المتقن
واحسد مرضاك واطمئنهم بان طبيبا له احاسيسك النبيله لابد وان يكون مخلصا وناجحا .
شكرا لك .

Hisham Khala
10/01/2010, 10h55
دكتور هشام
اسف جدا لتاخري بالتعليق على هذا العمل الهام والذي اعتقد بانه رفع اثناء غيابي .
دكتور هشام اللحن من نوع السهل الممتنع يمتاز بالرقه والعذوبه
الجمل الموسيقية تزيد الكلام الجميل وضوحا وتعبيرا ,
وكذلك التراكيب الهارمونية من النوع الغير مركب والذي تستسيغه اذن المستمع العادي ,
وقد ظهر جمال العمل ككل حين نفذ بالات حقيقية فاعطى الخشب الحي الروح الذي يمنع من ظهورها الاعتماد حاليا على الاصوات المزيفه التي تنتجها برامج الكومبيوتر .
احييك على هذا العمل المتقن
واحسد مرضاك واطمئنهم بان طبيبا له احاسيسك النبيله لابد وان يكون مخلصا وناجحا .
شكرا لك .






الاستاذ مروان شلبي
اشكرك علي كلمات الرقيقة و التي اعتز بها لأنها صادرة عن فنان اصيل له قدره ، و بالطبع انني افضل الآلات الموسيقية بعازفين لهم احاسيس يعطوا بها اي لحن حياة و دينامكية و كان هذا ممكناً بعض الشئ عندما كنت طالباً بمعهد الكونسرفاتوار ، فليست الاوركسترا في متناول يدي وقتئذ وقتما شئت ، و الآن ليست في متناول يدي بالمرة ، و عندما كنت اكتب لحن علي الورق اتصل باصدقائي لعزف الخطوط اللحنية المختلفة و تسجيله بجهاز تسجيل عادي او اقوم بعزفه علي مراحل ، لأن بعد كتابة لحن علي الورق فإن أي مؤلف موسيقي يتوق إلي سماع تخيلاته: هل ستكون عند تنفيذها مثل تخيله او سيكون لها شكل آخر مخيب للآمال. و ظل ما اكتبه لا استطيع تنفيذه الا بواسطة التسجيل علي مراحل و بشكل محدود.
ظل الحال هكذا حتي ظهر اول برنامج للتدوين Midisoft LE Studio عام 1995 و فرحت به بالرغم من عيوبه الكثيرة و تطورت هذه البرامج علي مر السنوات و اصبحت قادرة لحد كبير علي محاكاة الآلات الحقيقية و لكن تحتاج كتابة نوتة بها كل علامات ال Articulations & the Dynamics و هذه البرامج أخذت عن طريق ال Sampling من الالات اوركسترا مثل Garritin و هذه البرامج لا تستخدم الميدي و الالحان المنتجه بها تكون علي شكل Wave و التطوير مازال مستمر ، و زملائي العاملين في سوق الموسيقي يستخدمون هذه البرامج في اعمالهم للتليفزيون و المسرح و السينما .
تحياتي لشخصكم العزيز

Basil Mahran
17/01/2010, 17h28
الاغنية بعناصرها كلها جميلة
زي ما التعليقات بتقول
يا تري ليه د. هشام ما غناهاش ليه؟؟؟؟
ما هو صوته حلو في اغنية القاهرة و اسمهان

Hisham Khala
24/01/2010, 03h20
الاغنية بعناصرها كلها جميلة
زي ما التعليقات بتقول
يا تري ليه د. هشام ما غناهاش ليه؟؟؟؟
ما هو صوته حلو في اغنية القاهرة و اسمهان


أغنيها؟
يا رجل اتقي الله.
آنا غنتها لما كنت باحفظ المغني.
تحياتي ليك

Hisham Khala
27/03/2010, 10h09
هذه الاغنية عزيزة عليا
و أهديها إلي السيدة الفاضلة أم فتحي
و أحب اسمع رأيها بالرغم أن الأغنية غربية و لكن فيها لمسات شرقية دفينة

سعدالشرقاوى
02/06/2011, 21h11
الله على جمال الموسيقى
استاذنا
د/هشام
متعكم الله بالصحة والعافية
ومانتحرمش من ابداعك ابدا
تحياتى

Hisham Khala
04/06/2011, 16h53
الله على جمال الموسيقى
استاذنا
د/هشام
متعكم الله بالصحة والعافية
ومانتحرمش من ابداعك ابدا
تحياتى


الله يخيللك و يحفظك من كل سوء
و تحياتي لشخصكم العزيز
و خالص أمنياتي
:emrose::emrose::emrose: