المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تحت الياسمينة


unicorn
27/10/2008, 02h59
أدعو حضرات الأعضاء الاعزاء
الى سماع غنوة تونسية لفنان تونسى راحل هو الفنان الهادى الجوينى
الغنوة اسمها تحت الياسمينة
و طبعا لولا انى سمعتها اولا من منير فى اخر البوم (طعم البيوت)
لما حالفنى الحظ لسماع هذه التحفة
و بسؤال اخى سامى دربز عنها , غناها لنا فى لقاء راس البر عند دكتور انس
و فاجأنى بأن الأصل احلى و اطعم و ليست مبتسرة ناقصة النمو كما قدمها منير برغم جمالها برضه منه
اسمحوا لى أن ادعو أستاذنا المايسترو ابو حسام
أن يتفضل بسماعها
و يتكرم بوضعها فى ميزانه الفنى ليكشف ما خفى عنا من مواطن جمالها
و لكم خالص محبتى
تحت الياسمينة
كلمات السيدة عزة
لحن و غناء الهادى الجوينى
هنا (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=61892&postcount=5)

الألآتى
08/11/2008, 05h42
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( تحت الياسمينة )

كلمات : السيدة عزة

ألحان وغناء : الهادى الجوينى

الأغنية من أغانى الفورم .. أى اللحن واحد مكرر فى جميع الكوبليهات ..

ستندهشون عندما أقول أن المقام المستعمل مقام واحد .. والإيقاع أيضاً إيقاع واحد ..

المقام هو الكرد .. ولا شئ غير الكرد ..

والإيقاع فالس .. ولا شئ غير الفالس ..

الكرد كما نعرفه .. مقام واسع ورحيب ويجاور العديد من المقامات الشرقية والغربية ..

وستندهشون عندما تعرفوا أنه قريب للبياتى .. الفارق بينهما .. ربع تون ..

هو مجاور أيضاً للنهاوند .. برغم من أنه ليس من فصيلته .. فالكرد فصيلة قائمة بذاتها ولا يتبع أى فصيلة مقامات أخرى ..

وجدير بالذكر أن معظم ألحان اليوم من مقام الكرد ..

نأتى الأن للإيقاع ..

الإيقاع هو الفالس .. المقام الغربى المعروف .. وميزانه ثلاثى ..

وغنت منه ليلى مراد ( أنا قلبى دليلى ) .. يكفى هذا لنعرفه ..

الملحن لم يترك الكرد .. ولم يستعمل أى نغمات خارج المقام .. ولا حتى على سبيل الحليات والزخرفة ..

اللحن سهل .. وبسيط جداً ويسهل حفظه من أول مرة ..

بدأ ت الأغنية بمقدمة موسيقية .. من الفرقة بكاملها .. والفرقة عبارة عن تخت شرقى .. ( وتريات , قانون ، ناى , عو د ) ..

ثم يغنى الجوينى المذهب ( تحت الياسمينة فى الليل .. نسمه والورد محاذينى ) .. ويرد الكورال بنفس المذهب ..

لتعزف الفرقة لازمة موسيقية قصيرة من نفس المقام طبعاً ..

ويغنى الجوينى أول كوبليه ( تحت الياسمينة إتكيت .. عدلت العود وغنيت ) ..

الملاحظ هنا .. أن الملحن صعد سلم المقام عند ( تحت الياسمينة إتكيت ) .. ثم عاد وهبط السلم عند ( تفكرتك كيف كنت تجينى ) ..

جملة سهلة جداً .. تشعر أن الكوبليه بين قوسين .. طلع السلم .. نزل السلم .. وخلاص ..

الكوبليهات الأخرى بنفس اللحن ونفس الترتيب .. مافيش جديد ..

يبقى لنا صوت المطرب .. صوت جميل معبر قادر على أداء أصعب الجمل .. بالرغم من أن اللحن ليس به جمل صعبة ..

غازي الضبع
08/11/2008, 14h51
اختيار جميل يا أبو مندور
وتحليل جميل ومعهود من عم محمد الآلاتي
ولي ملحوظة كنت قلتها مرة لعم محمد عنده في البيت
إن مقام الكرد ده جميل جدا
وأغلب الأغاني الجميلة تعملت منه
أو بمعنى أصح اتعمل منه جمل لحنية غاية في الروعة والجمال ..
تحياتي لكما يا ناس يا سمّيعة

رايا
08/11/2008, 21h34
دى دعوة تحفة يا استاذ unicorn
شكرا على اختيارك
وبصراحة معظم الناس مش تعرف
ان الاغنية دى اصلها من التراث التونسى
فالحقيقة مفروض نشكر محمد منير انه بيعرفنا
على التراث العربى الجميل
وصوت محمد منير حلو لكن المطرب الاصلى
اعتقد صوته اقوى

unicorn
08/11/2008, 22h26
الف شكر يا مايسترو على هذا الوصف الفنى البديع للغنوة
و بالنسبة لموضوع أغانى الفورم
انا لاحظت فى معظم اعمال الهادى الجوينى هذا الموضوع
ان كل كوبليهات اغانيه على نفس اللحن و لا يميل الى تنويع اللحن بين الكوبليهات و اللزمات الموسيقية
و عمل كدة برضه فى لامونى اللى غاروا منى
عجبنى اوى فى الغنوة الكلام الحالم الناعم جدا
********************
الله يخلليك يا غازى
الكرد فعلا جميل
و الهزام كمان
فاكر طلباتك الغلسة بتاعت الهزام من عم محمد لما كان الاورج ما بيجيبش لا هزام و لا كرد
********************
أخت رايا
عندك حق طبعا
و لولا ان منير غناها ما حدش كان هايعرفها و لا يعرف مؤديها الجميل الهادى الجوينى

صوت الموسيقى
14/11/2008, 10h14
مشكلة منير فى البوماته الاخيرة ان عينه اصبحت على السوق بشكل كبير...فحين يقدم الاغنيات القديمة يختصرها خوفا من اتهامه بالتطويل او المط....انا شخصيا اعجبتنى حكايتى مع الزمان منه اكثر من وردة (رغم عشقى لها) الاانه للاسف غناها ناقصة:(