تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : مقاطع ابداعية


حسن كشك
05/04/2008, 10h21
مواطنى واعضاء
دولة سماعى
نستمع الى الاغانى والموسيقى العربية
وهناك مقاطع سواء فى الاغنية او الموسيقى - نشعر بابداع فى ادائها -
وتشجينا ونقول من قلوبنا ( الله ) على الجمال والابداع
هنا سنورد تلك المقاطع حتى نلفت لها اسماع من لم يسمعها او من مرت
عليه مرور الكرام - منها نشر الابداع وايضا تعليم المستمع كيف يسمع
والمجال مفتوح امام الجميع - ان يورد هنا المقطع الذى اعجبه واحس بابدعه
حتى نتشارك هذا الجمال والابداع
وانا ابدأ
فى اغنية يارب سبح بحمدك - نور الهدى - محمد الكحلاوى
تعالوا نستمع الى المقطع
( يارب سبح بحمدك كل شئ حي .... لما تجليت واجريت الهوا والمى )
كم كانت نور الهدى مبدعه ويالروعتها فى التحكم فى امكانيات صوتها تلك الهبه الربانيه لها
وقد نقلت لكم هذا المقطع ثلاث مرات فى كل ملف - وليس المقطع مكرر اطلاقا
ولكنها غنته ثلاث مرات
وسأنقل لكم هذا المقطع مره من تسجيل استديو - ومره من حفل عام
والعجيب والمدهش انها فى الحفل العام ابدعت اكثر من تسجيل الاستديو - تفاعل مع الجمهور - عكس ما يحدث هذه الايام
ونسمع صوت المطرب فى تسجيل الاستديو رائع حيث الامكانيات الصوتيه التى تستر عيوب صوته وينفضح فى الحفلات العامه ويكاد لايسمع له صوت وتضيع منه كل الامكانيات التى وهبها له الاستديو
لكنها نور الهدى الفنانه القديره ذات الامكانيات الصوتيه الرهيبه
اسمعوا

هاله
05/04/2008, 10h40
كعادتك دائما يااخى العزيز
موضوع متميز وجميل فعلا
لكن انا عندى استفسار صغير
يعنى انا مثلا لا اعرف كيفيه تقطيع الاغانى الى مقاطع معينه
فهل يمكن كتابه الكوبليه الذى ارى فيه جمال او رقى فى الاداء؟
يعنى المشارطه بالكتابه وليس بالمقطع المراد توضيحه
ولك جزيل الشكر
:emrose::emrose::emrose:

حسن كشك
05/04/2008, 11h04
تعالوا بقى نسمع المطرب
كارم محمود
وهانشوف ازاى صوته بيلمع ويبرق ويخفت زى الماسه لما تتعرض للاضواء
هانسمعه فى مقطعين صغيرين عشان نحس بصوته البراق
فى مقطع من اغنية ( يامهون ) اللى غناها فى الصوره الغنائيه (سوق بلدنا )
فى بداية المقطع لما بيقول يامهون هونها دى جمايلك حمدينها كان صوته فى الاشعاع الخفيف
لكن فى المقطع الثانى وهو يقول عالشط ياعبدالله واقفه البت ماشالله كانت قمة اللمعان والبريق
اسمعوا وشوفوا الفرق فى صوت كارم الجميل الذى جمع فى نبراته خليط بين الصوت النسائى والرجالى

حسن كشك
05/04/2008, 11h21
كعادتك دائما يااخى العزيز
موضوع متميز وجميل فعلا
لكن انا عندى استفسار صغير
يعنى انا مثلا لا اعرف كيفيه تقطيع الاغانى الى مقاطع معينه
فهل يمكن كتابه الكوبليه الذى ارى فيه جمال او رقى فى الاداء؟
يعنى المشارطه بالكتابه وليس بالمقطع المراد توضيحه
ولك جزيل الشكر
:emrose::emrose::emrose:
الاخت الغاليه
لولو العزيزه
ممكن طبعا - ولكن ممكن يعجبك كلمه واحده قالها المطرب - رنه وتر - او نفخة ناى
فالافضل ان تكون محدده جدا وبالتالى الافضل ان تكون مرفوعه كملف صوتى صغير - وعلى كل حال انا تحت امرك حددى انت ماتريدينا نسمعه وانا سااقتطعه وارفعه لكن يجب تحديده بدقه وبالكلمه وفى اى تسجيل للاغنية او المقطوعه عشان انا ما اتوهش وارفع حاجه غير المقصوده

نورا نجم
05/04/2008, 13h55
انت يا اخي الفاضل غازي مشكله
بجد مشكله وذي العسل
بس فعلا في قطع من اغاني حلوه اكتر من الاغنيه
ذي مثلا اغنية للسيده الفاضله ام كلثوم وفي حته حلو اوي بتقول سنين ومرت ذي الثواني في حبك انت وان كنت اقدر احب تاني احبك انت
مقطع جميل جدا ولكنه صغير وبياثر اوي في اي حد يسمعه
وغيرها
اغنية نجاة استناني
والحته اللي بتقول فيا يا قلبي طير في الهواء واهدي حبيبي سلام اللي حرمنا ودااعه ..... ال اخر المقطع
جميل جدا وفي كمان مقطع من اغنية غريب الدار حلو اوي بيقول غريب الدار عليا جار...يعني يا اخي غازي حاول تفتكر كده كام مقطع عجبك وحتلاقي نفسك بتتعايش معاه جدا وتحلم وترجع من الاول علاشان تسمعه تاني
مثلا علي سبيل المثال
النغمات بتاعت الموبايل ما هي كلها قطع مختاره بطريقه جميله حتي تظهر جمال المقطع والتعبير عن شيء معين
قصيدة قصة الامس والحته بتاعت انا لن اعود اليك الي اخره جميله جدا واذا سمح لي الاستاذ حسن ارفع قطع صغيره انا بحبها جدا لنجاة

ما كنتش اعرف موضوع ممنوع رفع ملفات في الصالون
ولكن بجد موضوع القطع من الاغاني ده جميل وفعلا فيه قطع تستاهل انها تتسمع لوحدها كده
:emrose::emrose::emrose::emrose:

M O H A M E D
05/04/2008, 19h29
ولعلم حضرتك الفكره دى جت فى تفكيرى من اخر مقابله كنا فيها مع بعض وخصوصا لما اتكلم الالاتى عن القطعة الابداعية (حلاوة زمان ) وقال فيها كلام كبير وكتير وهانشرها هنا باذن الله

الله الله على عن الجزء ده بالذات
الصورة الغنائية ( سوق بلدنا ) من أحب الصور إلى قلبي
و كلها روعة لكن بمجرد ما تبدأ الكمنجات فى عزف الجملة الشهيرة ليبدأ قنديل فى غنائه
بلاقي نفسى اتنقلت لعالم تاني
بتخيل نفسي الواد الصغير اللى بيبص للحلاوة و نفسه فيها
و اسمع كده قنديل و هو بيقول ( تعالى لعمك و دوق الحلاوة .. و عيـّط لأمك علشان الحلاوة )
و الله حاجة تفتح النفس حتى لو بيبيع ايه
لو في حلواني بالصوت ده كان زمانه أغنى حلواني في بر مصر :mdr:
-
( و آن الأوان تدوق يا ولد )
الجملة دي شايفها أعمق من مجرد واحد هياكل حلاوة
لأ ده واحد أخيراً هينول كل اللي نفسه فيه بعد طول انتظار

الموضوع جميل و عندي مقاطع كتير عايز اتكلم عنها ..

و لي عودة بإذن الله

غازي الضبع
05/04/2008, 19h49
شوف يا عم حسن
أولا حكاية الزعل دي .. إنساها خالص
أنا شفتك وعرفتك وكلت معاك عيش ومانجة ;)
يعني لو حصل إيه إن شاء الله مافيش زعل
وأنا فعلا باشاكسك وباعكسك مش أكتر
فكرة حضرتك جميلة ، وهي غير مختلفة نهائيا عن فكرتي السابقة
الإثنان لهما نفس الهدف
وأنا فاهم قصدك كويس جدا
وبأييدك كمان
صدقني أنا كنت باهزر فقط وقلت أفكرك بكلامك بتاع زمان
طيب .. ليه أنا باقول إن الفكرتين زي بعض ؟؟؟
لإن هدفهم واحد
ولإنهم لن يضروا بشيء ..
فعندما أخذنا بعض أغاني الصور الغنائية
لم نضر الصورة الغنائية بشيء ..
لإنها زي ما هي .. موجودة كاملة متكاملة ..
وفي نفس الوقت الأغنية التي خرجت منها أيضا لها كيانها .. ولم يمسسها سوء .
ولو كان هناك تحفظ أو ضرر .. لكان وقع على كل أعمال الأخ عادل سيد في كنوز السينما
والذي قام بقص أغاني أكثر من 300 فيلم ..
وها نحن نستمتع بأغاني الأفلام سواء المصورة وغير المصورة ..
وهل في فكرتك هذه حين نقُصّ قطعة معينة من أغنية أو مقطوعة موسيقية .. أدنى ضرر على الأغنية الأصلية .. أو على المقطوعة التي قُصّت .
بالطبع لا ..
وزي ما حضرتك قلت إن فكرتك لها هدف أن تبرز للمستمعين لمحة جمالية داخل أغنية معينة سواء في الموسيقى أو في صوت المطرب ..
أيضا كانت فكرة استخراج أغاني الصور الغنائية وهدفها إبراز هذه الأغاني للمستمعين الذين لا يسمعون الصور الغنائية من الأساس ..
أو المستمع الذي لم يأخذ في باله هذه الأغنية حينما استمع للصورة ..
وحتى الأخوة السميعة التقال .. هناك العديد والعديد من الأغاني التي لم يستمعوا لها ، لإنها داخل بعض الصور الغنائية ..
فلما لا يكون لدينا نسخة من الأغنية منفصلة ، غير النسخة التي بداخل الصورة الغنائية ..
عموما ..
فكرتك جميلة يا عم حسن ..
وأنا أول ما قرأتها كنت هاشارك فيها على طول بقطعة من أغنية ..
ولكن قلت أعاكسك الأول بالكلمتين دول .. اللي أخذتهم Copy من كلامك السابق ..
**
نقطة أخيرة ..
بالنسبة لقانون عدم رفع أغاني في الصالون ..
أعتقد أن المقصود به الأغاني التي يمكن رفعها في مثبتها الأصلي ، والإكتفاء بوضع رابطها فقط هنا ..
أما في حالات معينة ..
مثل : شرح وتحليل الأغاني لعم محمد الالاتي .. والتي قد يحتاج فيها رفع قطع معينة من أغنية ما ..
وحالة مثل التي نحن فيها الآن ..
وأي شيء يستدعي رفع بعض الملفات ..
فلابد أن يكون الرفع مباح .
خالص تحياتي واحترامي ومحبتي

غازي الضبع
05/04/2008, 20h29
وهو فيه أحسن ولا أفضل من القطعة اللي ذكرتها أنت وأخي محمد السلاموني
***
على بركة الله
من الصورة الغنائية سوق بلدنا
حلاوة زمان
***
تعالوا نتناولها جميعا
ونشوف كده رأي الناس كلها


لتحميل الصورة الغنائية الأصلية اضغط هنا (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=806)

حسن كشك
06/04/2008, 01h17
تعالوا نسمع الابداع فيما قدمه غازى لنا
الملف الاول فيه صوت محمد قنديل وهو يقول
تعالى لعمك وشوف الحلاوه -- وعيط لامك عشان الحلاوه
وعكر فى دمك عشان الحلاوه -- ان الاوان ودوق ياوله
واعقبته بصوت ناى ( من نفس الصوره الغنائيه )
الكلمتين دول ولحنهم من اعذب واجمل مالحن وماغنى فى الغناء العربى
وبهم حجم من الشجن عالى جدا جدا وادرجت صوت الناى لانى اشعر ان صوت محمد قنديل يشبه صوت الناى فى
رخامته وعذوبته وحنانه ( يالكم الحنان فى صوت قنديل فى هذا المقطع )الى حد بعيد وستشعروا بذلك
والملف الثانى يغنى فيه قنديل موال قصير ويرد عليه الناى ( شوفوا التالف بين الاثنين ابدعوا الى اخر حدود الابداع بس خدوا بالكو من صوت الناى فى هذا المقطع القصير واسمعوا بيعمل ايه )وحسوا الحنان والروعه والتمكن والبساطه فى الاتنين
اما الملف الثالث
ففيه صوت الولد الذى يقول
ماليش دعوه يامه هاتيلى حلاوه
والكلام هنا ليس منى ولكنه من استاذنا المايسترو ( محمد الالاتى )
يقول ان الملحن كان يعلم ان طفل صغير لن يستطيع ان يغنى طفل هذه القطعة المليئة
بالشجن واللحنيه فاستعاض عنه بصوت بنت شابه حتى تؤديه وبطريقه معينه فيظهر
الصوت كانه لطفل صغير ( حرفيه وذكاء )
استمعوا للملفات ( بعد اذن الاداره )

نورا نجم
06/04/2008, 01h27
اسمحلي ارفع جزء من اغنية قصة الامس واتمني ان تعجب حضرتك

نورا نجم
06/04/2008, 10h05
اسمحلي يا استاذ حسن اقول تعليق انك قولت ممكن نرفع حتي ولو كانت كلمه من اغنيه وانا بحب اوي كلمه وحاده في مقطع جميل وهو ......الاه.......
اللي بتقولها ام كلثوم وهي بتتالم من شدة القيد التي ترغب في وجوده والاحتفاظ بيه
الاطلال
:emrose::emrose::emrose::emrose:

نورا نجم
06/04/2008, 10h09
يا ظالمين
يا هاجرين وقلبي من رضالك محروم
معليش باحب حاجات كده لام كلثوم وكانها بتقول كلام عيزه اقوله بجد وبشده بس يمكن مش عارفه اعبر عنه غير بكلمتين قالتهم ام كلثوم
:emrose::emrose::emrose::emrose:

نورا نجم
06/04/2008, 10h13
اول مره اغاني وادندن كده من وانا صغيره كان في مقطع جميل اوي لام كلثوم من اغنية عودت عيني ودايما كان هو ده المقطع الوحدي اللي ممكن اغنيه ويمكن ما اعرفش اغني غيره
:emrose::emrose::emrose::emrose:

نورا نجم
07/04/2008, 09h43
لو خطر حبك في بالي وولا زار طيفك خيالي
هجرتك
اسمع كده الكمتين دول وبعديهم كلمة تشعلل نااااااااااااااااااار حبي اه
والموسيقي
وقولي رايك يا استاذ حسن
:emrose::emrose::emrose::emrose:

M O H A M E D
07/04/2008, 22h22
اخى محمد السلامونى
والله انت فنان وحساس
تصدق ان نفس الكلام ده بالظبط ونفس المواضع دى وخصوصا
وان الاون ودوق ياولد
هى اللى كانت محور المناقشه بالذات لحجم الطرب والشجن اللى فيها
القلوب والافكار عند بعضها اخى محمد
وورد بخاطرى فعلا زى ماخطر ببالك ان لو فيه واحد بياع يملك هذا
الصوت وبيبع انشالله سم هانشتريه منه ونشربه كمان
تحياتى ياذا الذوق العالى الحساس بالابداع
منتظرين مشاركاتك لتعلمنا مواضع الابداع



السلام عليكم يا حسن باشا
و انا ما قلتش حاجة تستحق الكلام الحلو ده
و مين اللي يعلم مين ؟ دا انا التلميذ و انتم الأساتذة
- -
النهاردة بقى جايبلك مقطع ، يا رب يعجبكم .. و أكون عند حسن ظنكم
- -
المقطع من أغنية : شباكين ع النيل
غناء : محمد قنديل
ألحان : بليغ حمدي
للأسف دي من الأغاني القليلة اللى جمعت بينهم !
و الكلمات للشاعر عبد الحمن الأبنودي

الكلمات
يا حبيبتي يا حبيبتي
شفت فى العين الشمال .. المناجل و الغلال
يا حبيبتي يا حبيبتي
شفت في العين اليمين .. المكن و الشغالين
و المدارس و العيال .. و السفاين و القنال
شفت مكنة الطحين .. و الحصاد و الفلاحين
و المصاطب و القمر .. ع المناجر و الشجر
شباكين بيطلّـوا ع الليلة الجديدة
اللي نجمتها ما صبحتش بعيدة
شباكين ع النيل عنيكي

الكلام بسيط .. صور التقطها الشاعر بتعبر عن حلمه بالمستقبل المشرق
و لحن بليغ حمدي فى غاية الجمال
أما محمد قنديل فهو ده الطبيعى بتاعه ، مفيش كلمة بتعدي من غير ما تاخد حقها

اسمعه و هو بينوّع فى طبقات صوته و كل كلمة لها احساسها و لها طبقتها
يعنى مثلاً إزاى رفع صوته فى كلمة المدارس ..و بعدها على طول ،
خفض صوته شوية فى كلمة ( العيال ) و قالها بكل حنية كإنه بيطبطب على عيل منهم
و على العكس قال ( السفاين و القنال ) بكل شموخ
مع إنه نفس اللحن لـ ( المدراس و العيال )
و بكل جدية قال " الفلاحين " و بكل رقة " القمر " و بعاطفة عالية " يا حبيبتي "
و هكذا ..

لو مطرب صوته جميل و حاول يوصل للمستوى ده من الأداء
لازم يسجل كل كلمة لوحدها !

* ملحوظة : المقطع اللى رفعته حذفت منه صوت الكورال و التكرار

و لاستماع الأغنية كاملة اضغط على هذا الرابط
http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=6794&postcount=12

و لكم تحياتي :emrose:

M O H A M E D
10/04/2008, 00h11
و الله انت اللي قلبك دهب يا عم حسن

و اتفضل المقطع ده للمطرب الجميل عبده السروجي

و اسمع منه أحلى طرب

في أغنية ( غنيت على عودي ) ألحان محمد الموجي

و خلى بالك من كلمة ( ساعده ) و ... ( و فرحت انا بدري )

خاصةً فى الإعادة

و لك تحياتي :emrose:

نورا نجم
13/04/2008, 00h16
بعيد عنك
والكلمه وهي بتقول بعييييييييييييييد عنك
لا طول بعدك يغيرني ولا الايام تبعدني بعيد....بعيد عنك
:emrose::emrose::emrose:

http://sama3ynews.ueuo.com/ (http://sama3ynews.ueuo.com/)

نورا نجم
13/04/2008, 00h23
غلطه ومش حتعود
ولو ان الشوق موجود وحنيني اليك موجووود
انما للصبر حدود للصبر حدود للصبر حدووود
:emrose::emrose::emrose:
http://sama3ynews.ueuo.com/ (http://sama3ynews.ueuo.com/)

نورا نجم
13/04/2008, 00h30
كلمة اد هواك ده كله
اداشواقي ......:emrose::emrose:

نورا نجم
13/04/2008, 00h48
[CENTER]اخر كلمه في المقطع وهي بتقول النوووووووم...النوم
يا مسهرني
والموسيقي بين الكلمتين؟
:emrose::emrose::emrose::emrose:
http://sama3ynews.ueuo.com/ (http://sama3ynews.ueuo.com/)

http://sama3ynews.ueuo.com (http://sama3ynews.ueuo.com)

حسن كشك
16/04/2008, 23h34
السلام عليكم ورحمه الله
هتعبك معايا يااستاذ حسن
لانى مش باعرف اقطع الاغانى
لكن انا عندى مقطع من دويتو انا بحبه جدا بين ليلى مراد ومحمد فوزى وهو اخر دويتو فى فيلم ورد الغرام اسمه" ياللى شغلتى القلب"
والكوبليه اللى اقصده هو الكوبيليه الوحيد اللى غنته ليلى مراد فى الدويتو ياريت حضرتك تقدر تجيبه
بالاضافه لكوبليه لمحمد فوزى فى اغنيه طير بينا ياقلبى وهو اللى بيقول فيه الورد من يوم وحدتى خاصم حبايبه كلهم سابنى لنصيبى وقسمتى ليكون نصيبى زيهم لاخر الكوبليه ده
حاضر يااستاذه لولو
بس اسمعى معانا المقطع البديع ده لاسمهان - ونشوف الاعجاز فى طبقات صوتها العليا - شوفوا بتوصل لاى مستوى
ياترى صوتها احلى ولا صوت الطيور

حسن كشك
17/04/2008, 00h10
اما العظيمه ام كلثوم
فاسمعوا المقطع ده من اغنية
قصة الامس
يسهر المصباح والاقداح والذكرى معى
ولماذا هذا المقطع
لان ام كلثوم تؤديه - تماما كما يجود كبار القراء القرآن الكريم
نفس الطريقة تماما - كأنى ارى ام كلثوم تلبس عمامة المقرئ
وتضع يدها على اذنها ولا تغنى ولكن تقرأ القران - مع الفارق فى الكلمات
اسمعوا - كيفية استعارة رياض السنباطى طريقة ألاداء من قرآءة القران

غواص النغم
24/04/2008, 01h38
استاذ حسن ممكن طلب
في صوره غنائيه بتغنيها طفله ومش عارفه اسمها
قديم ابيض واسود
واحد عن رمضان عن المسحراتي والتاني بتوزع فيه البريد تقريبا
عارفها؟؟؟؟؟؟

الطفلة هي المطربة نزهة يونس ولها صفحة خاصة بها في القسم اللبناني
وكان معها في الفيلم عملاق التمثيل زكي رستم
الموضوع اول مرة ادخله
جميل جدا شكرا لك يابوعلي
ومعقول ياراجل ماتعرفش مين غنت ياطيور دي ام كلثوم نفسها قالت ان اللحن ده لايؤديه سوى إثنين صوتي وصوت اسمهان
واكيد عاتبت القصبجي لأنه اعطى اللحن لأسمهان
بالنسبة لي انا وام كلثوم احب لها مقطع جميل لقصيدة قصة الامس موسيقاه تحفة والكلمات رائعة يأتي في نهاية الوجه الاول من الشريط وبداية الثاني
بيقول ايه..نسيت
المهم اكيد عرفتوه لأنه جميل وبيشرح القلب
في اغنية ليلي ونهاري مقطع :الحب هو الود والحنية ....من اجمل المقاطع فعلا انطرب له
وكذلك انطرب لأغنية ليلى مراد ياما ان اناجي وخاصة المقطع الاول
وفوزي لما يغني ياللي انت بعيد وخاصة كان الميعاد شهرين اثنين حلفت ترجع بعديهم ..دلوقتي فاتوا كم شهرين ..الي نهاية الكوبليه
:emrose::emrose:كتبت بسرعة :emrose::emrose:

حسن كشك
17/05/2008, 07h49
تعالوا نستمع الى هذا المقطع الابداعى الصوتى
للفنان محمد عبد الوهاب
فى الاغنية الشيك اوى
مشغول بغيرى
استمعوا الى عبد الوهاب فى كلمتين من الاغنية
مسكين .....ياقلبى
حيران .....فى حبى
وشوفوا نفس عبد الوهاب كان طول ايه
قال مسكين ممدوده لمدة 11 ثانيه
وقال حيران ممدوده لمدة 19 ثانية
بدون ارتعاش صوت وعلى مستوى واحد
ولا حسينا انه استلف نفس ولا اتشنجت حنجرته
دى بقى الهبات الالهيه
استمعوا وجربوا تقولوها معاه واختبروا نفسكم
ياترى هاتقدروا ؟ ......جربوا ؟
( المدخنون لا يشاركون )

حسن كشك
17/05/2008, 08h50
ودرس اخر من الفنان محمد عبد الوهاب
فى اغنية فلسطين
تعالوا نستمع الى الشطرات دى
اخى ايها العربى الابى ........ ارى اليوم موعدنا لا الغدا
اخى اقبل الشرق فى امة ... ....ترد الضلال وتحيى الهدى
صبرنا على غدرهم صاغرين....... وكنا لهم قدرا مرصدا
طلعنا عليهم طلوع المنون .... فصاروا هباء وصاروا سدى

كل شطر مما سبق قاله عبد الوهاب فى نفس واحد
وكل شطر كان زمنه 10 ثوانى بالظبط - رغم التكرار ورغم تلاعب عبد الوهاب
بطبقات صوته داخل المقطع واطاله كلمه وتقصير الاخرى لكنه نفس الزمن
قيسوا الزمن على صوت عبد الوهاب وليس على الايقاع - تزامن رائع منسق مبدع

وقد كررها عبد الوهاب بالظبط فى المقاطع التاليه
اخى ان جرى فى ثراها دمى .... واطبقت فوق حصاها اليدا
ففتش على مهجة حرة .... ابت ان يمر عليها العدا

وكمان فيه واحد تانى ... كان بيمارس الابداع والنفس والتزامن
انه عازف اله النفخ الخشبية ومش عاوز اقول ناى ولا كوله ولا ارغول ولا ايه عشان الناس
المتخصصين هما اللى يقولوا اسمها
كان يؤدى بنفس التناغم الرائع وبنفس الزمن
يالجمال صوت عبد الوهاب فى تلك المقاطع منتهى الاناقة - وايضا جمال صوت الناى ولا الارغول ولا الكوله دى
اله شعبية ذات صوت رائع وحزين لكن بشياكه تسمع صوتها فتتذكر على الفور النيل - يمكن عشان شربت ونمت من ميته
حاولوا تدربوا نفسكم مع عبد الوهاب ..... واملوا رئتيكم بالهواء قبل التجربه ونظموا خروج النفس - عشان يكفى الشطر

اسمعوا وتمتعوا

د.حسن
17/05/2008, 13h00
أخى وتوأمى الغالى الأستاذ حسن
أسمعك وأسمع الأخوة جميعاً الست لما رق الحبيب
وسهرت تستناه 9 "سهرات" مختلفة
مع تحياتى

حسن كشك
17/05/2008, 16h45
أخى وتوأمى الغالى الأستاذ حسن
أسمعك وأسمع الأخوة جميعاً الست لما رق الحبيب
وسهرت تستناه 9 "سهرات" مختلفة
مع تحياتى
دكتور حسن الكبير العظيم
التوام الغالى
ياسلام على الجمال - عبقرية عالية فى الاداء واحساس رائع بالكلمات - وحنجره مرنه سهلة التحكم بتقول كل حاجه وكل المقامات وطبعا يادكتور الابداع ده كان وليد اللحظه يعنى ام كلثوم عملته بدون تفكير
انت خلتنا ناخد بالنا من السهرات - ( سهرت استناه )
واكيد خدت بالك من الابداع فى - ( واشوف خياله قاعد )
وابداع اخر فى كلمة ( جنبى )
اسمع تانى وتمتع

حسن كشك
06/02/2009, 05h04
مع ابداعية جديدة
لكنها من نوع مختلف .... ليست الموسيقى .....لكنها الكلمات
تعالوا نقرأ ماكتبه المؤلف ( ايمن بهجت قمر ) لمقدمة مسلسل سلطان الغرام
وكيف غناها ( مدحت صالح )

مقدمه

بحر الغرام غدار وماله قرار

والحب قالوا اعمى ونعمه ونار
ولا له ميعاد يبتدى ولا له ميعاد مرواح

ولا شرط كله فرح ولاشرط كله جراح
ولا حد كان بأيديه فى يوم يختار

انا جيت لقاضى الغرام ينصفنى على شوقى
سمع كلامى ارتبك ماهو انشبك قبلى

زى القضا المستعجل الهم زاد فوقى
يظهر ياقلبى السهر كل اللى مكتوبلى

قولوله حكمه وجب تنفيذه راضى انا بيه
هايحكم عليا والا انا اللى ها احكم عليه

ولا له ميعاد يبتدى ولا له ميعاد مرواح
ولا شرط كله فرح ولاشرط كله جراح
ولا حد كان بأيديه فى يوم يختار

نهاية

قالوا الحريم اعتاب أقدام وقرفه.
ويكون فى عون اللى داب ملهش صرفه
وياحظه اللى تخلى دنيته منوره

وياعينى على هاتيجى رجله فى اللى هاتجيبه ورا
ورا كل عظيم عظيمه وكترهم اوى قلة قيمه
يجيئوا قصادهم* فى كيدهم ودمعهم حرفه

اكم رجال قد الجبال اتقلبوا هبل
انسخطوا قدام الجمال وكعوا دوبل
ونقول ايه بس دا كأنه مس
ولا عمره هايطلع ولا بالطبل

وياحظه اللى تخلى دنيته منوره
وياعينى على هاتيجى رجله فى اللى هاتجيبه ورا

كلام محترف اوى وكله حكم .... وكيف تأتى لايمن ان يجمع كل تلك الامثال والكلام الذى نسيناه .... ويجمعه بهذا الشكل الجميل الرائع الذى يخدم المسلسل تمام ويجارى احداثه بشكل دقيق جدا ..... ابداع والله
طيب حد يعرف يعنى ايه ( القضا المستعجل ) و(الحريم اقدام وقرفه ) و (اتسخطوا )و( وكعوا دوبل ) و( كأنه مس ) و(ولا عمره هايطلع ولا بالطبل - اسطورة الخفاش) كلام مصرى صميم قديم نكاد نكون نسيناه ويذكرنا به ايمن بهجت قمر - ابن الوز عوام - ورغم عدم مساواه الشطرات لبعضها ... لكن تشعر ان الشطرات موزونه جدا
وارجوا من الاخوه - سمعجى - بشير عياد - سيد ابوزهده ... يفسرولى موضوع عدم مساواه الشطرات لبعضها لكن لا تشعر بأى عدم اتزان

وزاد الابداع طريقة اداء الفنان المبدع المتمكن ( مدحت صالح ) الذى لون صوته وتلاعب بمستوياته ...بصوره رائعة .....رائعة ومن ابداعياته المتكرره فى المقدمة والنهاية ... طريقته فى اداء المقاطع( ولا له ميعاد يبتدى ) و( سمع كلامى ارتبك ) و ( يظهر ياقلبى السهر )و( ونقول ايه بس دا كأنه مس ) كان رائع ... وكان بيغنى بمزاج عالى اوى ومصنعية جباره... لا والله فنان
على الحان المبدع ياسر عبد الرحمن ( وإن كان اللحن عادى ... هذه المره )

استمعوا اليها على هذا الرابط
http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=277173&postcount=91


*ملحوظة : فيه كلمه فى اول المقطع انا مش عارف اسمعها كويس ومش عارف افسرها - ياريت حد يسمعها ويقول ايه الكلمه بالظبط ... انا كتبتها زى ماسمعتها ومتأكد انى كتبتها غلط
يجيئوا قصادهم فى كيدهم ودمعهم حرفه

بشير عياد
06/02/2009, 12h38
باختصار شديد
أيمن بهجت قمر يتمتع بجرأة غير عادية في الإتيان بمفردات كنا نتصوّر أنها من الصعب أن تجيء في أغنية ، هو قفز في الجانب الآخر من الفراغ الذي تركه صلاح جاهين ، فقد كان العم صلاح جاهين مغامرًا وجريئًا في تعامله مع المفردات الشعبية داخل الأغنية " الشيك " ، فالجميع استعملوا المفردات الأرضية كلها في المونولوجات والفكاهيات والمسرح الساخر ، أمّا الأغنية فأكبر مغامر فيها كان صلاح جاهين ، وجاء أيمن ـ والقياس مع الفارق ، أيمن فين من صلاح جاهين ، ولكنه على الطريق ـ ليضحّي بالوزن من أجل الموضوع ، فتلاحظ أن هناك شطرات موزونة ( تتأرجح بين الكامل والرّجز والبسيط ) ، وشطرات أخرى كلام مرصوص يشبه بعضه من الآخر ، ولكن الملحن ، بقدرة عجيبة ، يملأ فراغات الموسيقى الشعرية بذكاء ، ويجعلنا لا نشعر بكسور الوزن أو خروج النص عن البحر الشعري إلى بحر آخر أو إلى الكلام العادي .
أيمن موهوب ، وفهم اللعبة " صح " ولولا بعض سقطات تنتاب كتاباته لصعد أكثر ، وقد تحدّثت عنه في برنامج تليفزيوني وقلت إنه لا يشبه أحدًا ، ويملك جرأة صلاح جاهين ( لكنه لا يملك عمق أفكاره وثقافته ، بحكم حداثة تجربته ، ولكونه دخل المجال بالصدفة ، يعني " كان بيشخبط ويهزّر فقلبت بجد " ) ، ويكفينا من أيمن ـ فوق ما يقدّم من إمتاع ـ أنه أراحنا من أسماء نصّابين كبار يكتبون مقدّمات المسلسلات بنظام " المقاولة " حتى أوشكنا أن نفقد الأمل ، فجاء أيمن لـ " يربّيهم " ويربك حساباتاهم ويثير أحقادهم التي لم تنضب طوال نصف قرن من الزمان !!!

abuzahda
06/02/2009, 15h04
وارجوا من الاخوه - سمعجى - بشير عياد - سيد ابوزهده ... يفسرولى موضوع عدم مساواه الشطرات لبعضها لكن لا تشعر بأى عدم اتزان


عمي حسن
هتبطّل تورطني ، إمتى ؟
قُلت : الأستاذ بشير عيَّاد
خلاص ، عايز إيه تاني ؟
:emrose:
الحمد لله إنه وصل قبلي
:emrose:
شوف يا عمي حسن
كان عندنا في مصر، لاعب كرة شراب مُعْجِز ، إسمه سعيد الحافي . عجزت أكبر النوادي المصرية في إقناعه بلبس حذاء.
لكنه كان يصر على "موقفه" من الحذاء ، فلا ينضم إلى فريق النادي لكرة القدم.
ليعود إلينا فنرى سحره العجيب بالكرة الشراب.
و الآن ، كثيرٌ من نجوم الكرة العظام نسيناهم.
لكن سعيد الحافي ، رافقه عادل إمام أسبوعاً قبل تجسيده في فلم يحكي قصة حياته "الحريف".
:emrose:
فبحور الشعر هي "حذاء" الشاعر ، لا "حِداءه". الحذاء يطفي على خطواته الوقار و يقيه من العثرات ، كما "المقامات في الموسيقى".
هل علمت يوماً أن سيدنا الشيخ مصطفى إسماعيل ، قد درس علم النغم -سماعي ؟

هل "الموسيقى" لم تكن موجودة ، قبل "تسمية المقامات" ؟

هل كان أصحاب "المعلقات" يعرفون "الخليل بن أحمد الفراهيدي" ؟

الأستاذ أيمن بهجت قمر ، ريحة الحبايب ، الأصيل الموهبة ، السليم الفطرة و النفس ، سمعته في اتصالٍ هاتفي على الهواء مع الجميلة شريهان . كانت تشكره على أغانيه الخاصة لابنتها في كل عيد ميلاد. بينما هو يشكرها على "جدعنتها" عندما تكفلت بصيانة "شقة" قمر الكلام سيدي بهجت قمر.

ترك أيمن نفسه لغواية "الموضوع" في القصيدة ، فتقاذفته موجات القصيد بين ثلاث ارتكازات ، أحسن مناوءتها ، في موضعين.

أما عن "الموضوع" ، فيخبرنا أرباب "صنعة" الشعر: أن استخدام "المأثورات" وما يشبهها من "جُمَلٍ" ، لتزيين القصيدة . هو "إزميل" حاد يجب حُسن التعامل معه.

و أما عن "التدوير" فإنه يمنح القصيدة "موسيقى" داخلية ، تخاطب "باطن" القارئ ، كما عقله.

(كفاية كده يا عم حسن ، كتر خيرك)

حسن كشك
08/06/2010, 14h56
اسعفينى ياعين وبالدمع جودى
ابداعية الابداع
للست
اسمعوها وتمتعوا بالابداع
فى اربع كلمات فقط
وشوفوا الست عملت منهم ايه
اسمعوها لما تحنن صوتها ولما تخشنه ولما تبحه ولما تطلقه ولما تحبسه .... ابداع فى اربع كلمات

حسن كشك
10/08/2011, 22h06
اسعفينى ياعين وبالدمع جودى
ابداعية الابداع
للست
اسمعوها وتمتعوا بالابداع
فى اربع كلمات فقط
وشوفوا الست عملت منهم ايه
اسمعوها لما تحنن صوتها ولما تخشنه ولما تبحه ولما تطلقه ولما تحبسه .... ابداع فى اربع كلمات



نعيد احياء الموضوع ... لأنى مش عارف طريقه فين

شريف-زغيب
10/08/2011, 22h32
سلمت أذنك أستاذ حسن كشك على هذا (أقول اية نقول كلمتين قالتهم الست بس يعتبروا دهر كامل فى تعلم فنون الغناء والموال).
وبعدين مافيش كلام بعد كلامك ووصفك اللى أنت قولته:تحنن وتخشن وتبح وتطلق وتحبس.
ياسلام على الالفاظ المعبرة أوجزت فأنجزت ياأسد.
ألا تتفق معى استاذ حسن بأن الاولة فى الغرام من أجمل اغانى ام كلثوم ولا أحد اخر يستطيع أن يؤديها مثل أم كلثوم؟

حسن كشك
11/08/2011, 23h04
سلمت أذنك أستاذ حسن كشك على هذا (أقول اية نقول كلمتين قالتهم الست بس يعتبروا دهر كامل فى تعلم فنون الغناء والموال).
وبعدين مافيش كلام بعد كلامك ووصفك اللى أنت قولته:تحنن وتخشن وتبح وتطلق وتحبس.
ياسلام على الالفاظ المعبرة أوجزت فأنجزت ياأسد.
ألا تتفق معى استاذ حسن بأن الاولة فى الغرام من أجمل اغانى ام كلثوم ولا أحد اخر يستطيع أن يؤديها مثل أم كلثوم؟

طبعا طبعا اخى شريف
لكن استنانى ها اجيب لك مقاطع تجنن .... وها تسمع حاجات ... تعرف فيها مدى عبقرية هذه المطربه

حسن كشك
11/08/2011, 23h50
غلبت اصالح فى روحى

اسمعوا هذا المقطع الابداعى
كنت اشتكيلك ايامى ... اشكى لمين ظلمك فيا
وكان رضاك نور احلامى .... لما الزمان يقسى عليا

اسمعوا كلمه ( رضاك ) و ( نور ) و (احلامى ) و ( الزمان ) وشوفوا عملت ايه فيهم
وطيروا وحلقوا عالياً على اجنحة صوت ام كلثوم

وخدوا بالكم من وقفتها الاولى بعد كلمة ( وكان ) ثم اخذت نفسا قبل ( رضاك ) لأنها عارفه هى ها تعمل ايه وعاوزه تروح لفين .... وبعد كده عملت حسابها تاخد نفسها قبل المقطع ...وخدوا بالكم انا مش مكرر المقطع ... لأنها هى اللى كررته كده .... فن واعى بالامكانيات

الله يرحمك ياست

سمر الليل
18/08/2011, 14h27
فعلا مقطع جبار لسيدة الطرب العربي ام كلثوم وتحليل جميل جدا لهذا المقطع

ثومه
19/08/2011, 00h27
:emrose: الاخ الكريم أستاذ حسن :emrose:
:emrose:

موضوع جميل جدا
وأختيارك متميز فهى فعلا مقاطع في غايه الابداع
والاروع فيها
تحليلك الجميل لها
شكرا لك . :emrose:

abo hamza
22/08/2011, 19h53
أقدم لكم هذا الجزء الأبداعـي من الأغـنية الخالدة للموسيقار الكبير

محمد عـبد الوهاب

مقطع ابداعـي من أغـنية

في الليل لما خلي

التسجيل الأذاعـي

حسن كشك
23/08/2011, 06h49
أقدم لكم هذا الجزء الأبداعـي من الأغـنية الخالدة للموسيقار الكبير

محمد عـبد الوهاب

مقطع ابداعـي من أغـنية

في الليل لما خلي

التسجيل الأذاعـي

سلمت اذناك يا اخى ابو حمزة .... مقطع رائع

شريف-زغيب
23/08/2011, 13h12
غلبت اصالح فى روحى


اسمعوا هذا المقطع الابداعى
كنت اشتكيلك ايامى ... اشكى لمين ظلمك فيا
وكان رضاك نور احلامى .... لما الزمان يقسى عليا

اسمعوا كلمه ( رضاك ) و ( نور ) و (احلامى ) و ( الزمان ) وشوفوا عملت ايه فيهم
وطيروا وحلقوا عالياً على اجنحة صوت ام كلثوم

وخدوا بالكم من وقفتها الاولى بعد كلمة ( وكان ) ثم اخذت نفسا قبل ( رضاك ) لأنها عارفه هى ها تعمل ايه وعاوزه تروح لفين .... وبعد كده عملت حسابها تاخد نفسها قبل المقطع ...وخدوا بالكم انا مش مكرر المقطع ... لأنها هى اللى كررته كده .... فن واعى بالامكانيات

الله يرحمك ياست

سلمت أذناك ويديك على نقل هذا المقطع أستاذ حسن
سأهديك مقطع لأم كلثوم ولا فى الاحلام كما يقولون.

شريف-زغيب
23/08/2011, 13h15
أقدم لكم هذا الجزء الأبداعـي من الأغـنية الخالدة للموسيقار الكبير

محمد عـبد الوهاب

مقطع ابداعـي من أغـنية

في الليل لما خلي

التسجيل الأذاعـي


من كلمات أمير الشعراء أحمد شوقى .الله على هذا المقطع الابداعى سلمت أذنك فعلا أخى أبو حمزة.

شريف-زغيب
23/08/2011, 13h41
الواحد مش عارف يقول اية ولا اية عن هذا المقطع ولكن زى مبيقولوا الموال من أوله حلو.
وهو مقطع من قصيدة نهج البردة لأمير الشعراء شوقى ولأمير النغم السنباطى
حتى بلغت سماءا لايطار لها على جناح ولا يسعى على قدم
من أول مشرعت أم كلثوم فى عمل هذا البيت موالا وبالتحديد حوالى فى الدقيقة 40 والابداع توالى وتوالى من الست واندمجت وانفجرت موهبتها الفذة وظلت تبدع وكأنك تستمع الى الشيخ محمد رفعت تارة محمود خليل الحصرى تارة أخرى والشيخ عبدالباسط تارة مصطفى اسماعيل ممكن،
كأنها مجموعة شيوخ اجتمعوا فى شخص أم كلثوم ورتلوا وجودوا بأروع مايكون.
الصراحة أن أم كلثوم كانت تجود هذا البيت وسأختار هذا الجزأ المجود تجويدا صريحا جدا وما أروعه والحقيقة أننى عندما كنت أستمع لنهج البردة للمرة الأولى وكنت لوحدى تماما فى غرفتى كحالى دائما عندما أستمع للست وبينما جاءت أم كلثوم الى هذا الجزأ المجود انتفضت وانتفض جسدى كله وقمت من اتكائى على السرير وقلت: معقول ده! اية ده ياست ! حرام عليكى اللى بتعمليه فينا ده!
ولم يسكتها إلا الجمهور.
الحقيقة أنا محتار أجيب أى جزأ فكلهم ابداعات كلثومية صرف
ولكن سأحضر هذا الجزأ المجود الواضح جدا
وهو فى كلمة لها
انظروا ماذا فعلت ثومة فى كلمة لها

ووضعت لها لوحدها كى نستمتع بها

حسن كشك
25/08/2011, 05h00
ما اروع هديتك
اخى شريف
وما اروع هذا التمكن فى التلون الصوتى والغنك الكلثومى الرائع
سبحان الله مانح كل تلك الامكانيات
وسبحان الله الموفق فى استعمالها
هديه عظيمه ارجو ان استحقها

حسن كشك
25/08/2011, 05h24
كلنا نحب القمر
كلمه واحده فيها
قالها عبد الوهاب ...
(عذِبُه )
فلم يتمالك عازف الكمان الشهير سامى الشوا نفسه من الاعجاب
وصاح
يامحمد
فأعادها عبد الوهاب مرتين بإبداع اكثر


اسمعوها

( ارجوا ان لا اكون اخطأت ولم يكن سامى الشوا )

حسن كشك
25/08/2011, 06h01
قالت

اسمعوا عبد الوهاب فى ثلاث كلمات
قالت سررت الاعداء
وكيف لونها ولحنها ونطقها فى منتهى العزوبة والرقة
وكيف كان ينطق حرف الراء

انا جمعتها عشان تستمتعوا

شريف-زغيب
25/08/2011, 21h55
ما اروع هديتك

اخى شريف
وما اروع هذا التمكن فى التلون الصوتى والغنك الكلثومى الرائع
سبحان الله مانح كل تلك الامكانيات
وسبحان الله الموفق فى استعمالها
هديه عظيمه ارجو ان استحقها

قمة التواضع منك استاذ حسن كشك ،فأنت تستحق أكثر من ذلك ولم أجد أغلى من أم كلثوم كى اهاديك بيه.

شريف-زغيب
25/08/2011, 21h56
كلنا نحب القمر

كلمه واحده فيها
قالها عبد الوهاب ...
(عذِبُه )
فلم يتمالك عازف الكمان الشهير سامى الشوا نفسه من الاعجاب
وصاح
يامحمد
فأعادها عبد الوهاب مرتين بإبداع اكثر


اسمعوها

( ارجوا ان لا اكون اخطأت ولم يكن سامى الشوا )

يالمـــــــــــــــــــــــاح
:emrose:

شريف-زغيب
25/08/2011, 21h58
قالت


اسمعوا عبد الوهاب فى ثلاث كلمات
قالت سررت الاعداء
وكيف لونها ولحنها ونطقها فى منتهى العزوبة والرقة
وكيف كان ينطق حرف الراء

انا جمعتها عشان تستمتعوا

فعلا أستاذ حسن فعبدالوهاب صال وجال فى كلمة قالت وما أجملها هدية لواحدة من اجمل اغنياته المفضلة لدى.
سلمت أذناك وحسك الموسيقى أستاذ كشك.

ميدو على
25/01/2012, 09h49
الله عليك يااجمل منتدى
ماهذة الروائع
ليس عندى تعليق
الا انكم رائعون

الثابتي
20/04/2012, 08h55
موضوع رائع ومفيد
شكرآ لك

انور الحارث
27/06/2013, 04h59
باى اغنية غنى الفنان محمد عبد الوهاب هذا المقطع لوسمحتم :

قالت

اسمعوا عبد الوهاب فى ثلاث كلمات
قالت سررت الاعداء
وكيف لونها ولحنها ونطقها فى منتهى العزوبة والرقة
وكيف كان ينطق حرف الراء

الموضوع جميل تسلم على الطرح

انور الحارث

اورباا

الألآتى
27/06/2013, 09h06
باى اغنية غنى الفنان محمد عبد الوهاب هذا المقطع لوسمحتم :

قالت

اسمعوا عبد الوهاب فى ثلاث كلمات
قالت سررت الاعداء
وكيف لونها ولحنها ونطقها فى منتهى العزوبة والرقة
وكيف كان ينطق حرف الراء

الموضوع جميل تسلم على الطرح

انور الحارث

اورباا

أنت نفسك قلت إسم الأغنية

الأغنية إسمها ( قالت )

انور الحارث
27/06/2013, 20h59
أنت نفسك قلت إسم الأغنية

الأغنية إسمها ( قالت )

أنا ما أعرفهااا أول مرة أسمع فيهاا

السماح

شكرا اساتذة

انور الحارث

tamerelsoud
08/06/2014, 10h26
مقطع
خطرش يوم حالي على بالك .. وانا اللي ياما شكيت أحوال
( جالكشي هاتف يوم وحكالك .. على قاسيته انا بعدك .. لوكانش ليا نصيب في خيالك .. مكانش ده حالي في حبك )
اعتقد انه مقطع عبقري لعبد الوهاب في اغنية على ايه بتلومني

انور الحارث
09/03/2015, 21h44
أبا الزهراء قد جاوزت قدرى بمدحك بيد أن لى انتسابا
فما عرف البلاغة ذو بيان إذا لم يتخذك له كتابا

محمد الساكني
12/03/2015, 19h57
أبا الزهراء قد جاوزت قدرى بمدحك بيد أن لى انتسابا
فما عرف البلاغة ذو بيان إذا لم يتخذك له كتابا

قصيدة الشاعر الكبيرأحمد شوقي
سلوا قلبي
في مديح سيد الخلق رسولنا الكريم محمد صلى الله عليه وسلم
القاء كوكب الشرق السيدة أم كلثوم
ومطلع القصيدة
سلوا قلبي غداه سلا وتابا ... لعل على الجمال له عتابا
ويسأل فى الحوادث ذو صواب ... فهل ترك الجمال له صوابا
[/URL][URL="http://www.youtube.com/watch?v=uDUaS1eRrY8"]www.youtube.com/watch?v=uDUaS1eRrY8 (http://www.sama3y.net/forum/www.youtube.com/watch?v=uDUaS1eRrY8)

انور الحارث
23/03/2015, 10h19
في باب غرقااان بريحة الياسمين

في باب مشتاااق

في باب حزين

المقطع من رائعة السيدة فيروز (البواب)

الكلماات للشااعر الغنائي : جوزيف حرب

اللحن :تتضارب الاراء مابين الملحن فيلمون وهبي او الاخوين رحباني

انور الحارث
28/10/2015, 08h21
فضفض ياشطبة ريحااان

أدرى بهوانااا حليان

ذب الكصايب ع المتن

طاحت نسايم نيساان

بوس الحواجب ياكحل

بوسة عشك للغيران

المقطع من حسبالي :للشاعر زهير الدجيلي

الحان :طالب القرغولي

المطرب :سعدون الجابر