المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مـركب حبيبي - محمد قنديـل


M O H A M E D
11/03/2008, 16h03
بسم الله الرحمن الرحيم



اليوم 11 مارس ....



فى مثل هذا اليوم لكن منذ 79 سنة .. وُلِـد صاحب أجمل و أعذب صوت فى مصر

أول أغنية سجلها للإذاعة كانت يا ميت لطافة ( التمر حنة ) سنة 1949 و آخر ما غنى كان تتر مسلسل الأصدقاء

و ما بين هذه و تلك .. الكثير و الكثير من الأغنيات ..

التى ما زلنا نكتشفها و نكتشف جمالياتها

و نستمتع بكل ما فيها من كلمات و لحن و أداء

فن جميل .. أصيل .. راقي .. قل ما شئت .. فقاموس الكلمات الجميلة لا يكفى !

فنحن أمام حالة من الطرب لا مثيل لها .. و لن تكرر !

صوت لا تخطئه الأذن أبداً .. إنه صوت الفنان محمد قنديل

لا داعي لسرد سيرته الذاتية فهى موجودة فى الموسوعة .. و لكن أقدمه لكم بشكل مختلف تماماً ..

تعالوا نشوف بعض أعضاء سماعي قالوا ايه عن صوت محمد قنديل ؟!



الأستاذ عادل محمد : صوت قنديل فى نعومتة عامل زى القطيفة الأصلى وفى حلاوتة زى شوب عصير قصب فى اغسطس
-


الأستاذ ايهاب عامر : قنديل فعلا قنديل من قناديل الطرب الجميل
.


الأستاذ سمعجى : لقنديل مكانته التى أعرفها ويدركها كل (سميع).. وقنديل ( من وجهة نظرى ) لم يحظ بالبريق الذى يليق بصوته الرصين القوى الدافىء
-
الأستاذ أشرف عبد العزيز : مش لاقى أغنية مش مبدعة لهذا الفنان الرائع .. إنه يغنى بإحساس
.

الأستاذ أحمد الديب : يذكرني صوته الصافي برنين الذهب لايتبدل على طول الزمان

-


و أختتم بما قاله أستاذ محمد على القناديلى : اما عن تصنيف قنديل كمطرب ...فيكفى ما قاله عنه الكروان الصداح وديع الصافى ...عن ان قنديل هو ( مطرب المطربين )
.


و هنا حكاية يحكيها الأستاذ مختار حيدر عن أغنيتين ( حي على الكفاح ) و ( أكبر تار ) وأحنا ما بيننا و بينك تار أكبر تار

خلي الثورة تولع نار... نار... نار يا استعمار



* الأعنيتين ذول بالذات لهما تاريخ طويل و عريض في ذاكرة الشعب الجزائري منذ الحرب التحريرية

فحكي لي محمد قنديل في حديث صحفي أجريته معه أنه زار اثناء الحرب التحريرية الجزائرية أحد المستشفيات الموجودة أظن في تونس

و هذا المستشفى كان يضم مجاهدين جزائرين جرحى في معرك الحرب التحريرية / فلما رأوه المرضى و الجرحى طلبوا منه أن يغني لهم اغنية نار يا استعمار

و لما قال لهم ... يا جماعة أنا غنيت كثير و سجلت كثير ومش فاكر كلمات الغنوة دي أنا مسجلها من سنين

فقالوا له و لا يهمك أحنا نحفظها لك تاني بكلماتها و لحنها / قول بس

و غناها تاني في المستشفى و قال لي أن هذا الحدث من ذكرياته الجميلة

و بطبيعة الحال قدمها في عدة جولاته في الجزائر و أخر مرة سنة 84 قدمها في مدينة بجاية

التي توجد عن بعد 250 كيلو شرق الجزائر العاصمة و التي نظمت في شهر أغسطس مهرجان للأغنية الوطنية

حضر فيه محمد قنديل كضيف شرفي ألى جانب كارم محمود و نجاح سلام و علية التونسية و وردة

و في السهرة التي أقامها قنديل ردد معه 20 ألف من الحاضرين هذه الأغنية في ملعب نظم فيه الحفل الساهر

هذه شهادة بسيطة من العبد الضعيف .. مع تحياتي الخالصة .. أخوكم مختار حيدر *
-

نيجى بقى للدعوة .. و الله انا محتار و بدأت كتابة الموضوع و انا لسه متردد فى اختيار أغنية

يلا ع البركة ..

أدعوكم لتستمعوا و تستمتعوا معي بهذه الأغنية

مركب حبيبي
كلمات : مجدي نجيب
ألحان : عبد العظيم محمد

http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=23987&postcount=97

M O H A M E D
11/03/2008, 16h18
كلمات الأغنية
للشاعر مجدي نجيب

فى بحور الهوى
عاشق أنا حيران
شايف الفرحة قدامي
و ابات عطشان
يا هل ترى أخرة العشق نار
و لا جناين حب مليانة حنان
حبيبي عمل ضحكته مركب و عدّانى
لكن فى وسط البحر ميّل و رمانى
ماليش أنا فى العوم
و موج البحر تاعبني
و فين أروح من اللوم
و شوقي غالبني
و اللى رماني فى بحور هواه
ما افتكرش فى يوم و ناداني
لكن عمل ضحكته مركب و عدانى

حبيبى عمل ضحكته مركب بلا مقداف
رمانى وسط الموج لا دري بي و لا سوم شاف
يا مركب الصياد يا فايتة
ح توصلى للبر و لا فى الطريق فايتة
إن وصلتي بالسلامة الليلة
إبقى فوتي قرب بيت العيلة
و بلغيهم كلمتين مني
يقولوا لاهل الهوى إني
ميـّلت ويا الشراع .. و لكل واحد فى الهوى ميلة
حبيبي عمل ضحكته مركب و عداني

أمانة
يا مركب الهوى يا اللى .. فى البحور عايمة
قولى لحبايبنا .. محبتكم فى القلوب دايمة
نتألم .. نتعب .. نسهر يا عيوننا
ما فى غيرهم أبداً لا يقدر يهاودنا
و فكروه يا ناس إنه سرح و نساني
لكن عمل ضحكته مركب و عدانى

غازي الضبع
11/03/2008, 21h33
صديقي الحبيب محمد السلاموني
أصبحت الآن أتشوق لمشاركاتك لإنها حقيقي بتعجبني جدا
كلامك جميل ، وأسلوبك رشيق ورائع
وتنسيقك للمشاركة يفتح النِفس
أما عن هذه الأغنية وكلامك عن هذا المطرب الجميل
فلك كل التحية والتهنئة لاختيارك الجميل
وواضح إنك قناديلي زي عمنا البشمهندس محمد علي
:cool:

لي عودة بإذن الله
أنا بس حبيت أقول دلوقتي اللي جيه على بالي ..

تحياتي ومحبتي

mokhtar haider
11/03/2008, 22h23
يا استاذ غازي... أنا صح وهابي من القلب.... إنما قناديلي في الدم... و عزيزاوي في النخاع...ذا عبد الوهاب من كبريائه ساب لي حاجة عشان ممكن أحب و أتذوق غيره

غازي الضبع
12/03/2008, 06h51
إزيك يا سي مختار
واضح إن طائفة القناديلية في المنتدى كثيرة ما شاء الله
وكذلك الوهابية ..
والطِلبية ..
وأنا يشرفني أن أكون مثلك تماما
والآن أنضممت إلى الطائفة البليدية أيضا .. والذي يتزعمها الدكتور الباز والمهندس حسن الفقيه ( طلب ) والأستاذ محمد الزمنطر والدكتور أنس .. وأعتقد حضرتك أيضا .. :)
تحياتي ومحبتي

عادل محمد
12/03/2008, 11h32
ألأخ و الصديق الجميل الأستاذ السلامونى ، أكتب لك الان وقنديل يمس شغاف قلبى ( واللى رمانى فى بحور هواة ....ما فتكرش فى يوم ونادانى ) كانت راحت واتنست مع اللى راحوا ، رجعتها حضرتك بلمسة حانية ، رقيقة ، يبقى نقولك اٍية ، كتر خيرك .
وبعدين أنا ليا عتب على الأستاذ محمد على القناديلى بخاصة بخصوص مثبت قنديل لأنة محتاج لاٍعادة نظر وسبق أن بلغت عن عدة أغانى ممكن يكونوا أحلى ، أنا بصراحة حاسس اٍنى مزودها ، لكن من العشم .
تحياتى الصادقة وشكر بلا حدود لكل القائمين على هذا المنتدى - ألأيكة ألتى أتنفس فيها -.

M O H A M E D
12/03/2008, 18h50
صديقي الحبيب محمد السلاموني
أصبحت الآن أتشوق لمشاركاتك لإنها حقيقي بتعجبني جدا
كلامك جميل ، وأسلوبك رشيق ورائع
وتنسيقك للمشاركة يفتح النِفس
أما عن هذه الأغنية وكلامك عن هذا المطرب الجميل
فلك كل التحية والتهنئة لاختيارك الجميل
وواضح إنك قناديلي زي عمنا البشمهندس محمد علي
تعرف إن المهندس محمد علي من كُتر حبه في محمد قنديل اشترى شقته الشخصية

لي عودة بإذن الله
أنا بس حبيت أقول دلوقتي اللي جيه على بالي ..

تحياتي ومحبتي

صديقى الغالى أستاذ غازي
مساء الفل
أنا فعلاً قناديلى .. قناديلى جداً .. قناديلي خالص .. قناديلي فوق ما تتصور :mdr:


و منتظر عودتك يا أخي و منتظر رأيك فى الأغنية

ويا ريت أستاذنا المايسترو محمد الآلاتي ( عاشق النغم ) يديلنا شوية من وقته و يحلل الأغنية ..
سلام :emrose:

M O H A M E D
12/03/2008, 19h02
يا استاذ غازي... أنا صح وهابي من القلب.... إنما قناديلي في الدم... و عزيزاوي في النخاع...ذا عبد الوهاب من كبريائه ساب لي حاجة عشان ممكن أحب و أتذوق غيره
السلام عليكم أستاذ مختار

أكيد تقصد بعزيزاوي الفنان عبد العزيز محمود !

و عن نفسي ما زعلتش من عدم تعاون قنديل مع عبد الوهاب

اللى زعلت منه بجد هو قلة التعاون بين قنديل و محمد الموجي
اللى لحن له يا حلو صبح - يا دي العجب - على صحن خدك !!
عظمة على عظمة

و من الأغاني اللى بحبها و كان نفسي قنديل يغينها ..

- غنيت على عودى ألحان محمد الموجي و غناها عبده السروجي ( اللى بحب صوته جداً )
و ايه فكر الحلو بيا .. ألحان محمود الشريف و غناها عبد الغنى السيد

M O H A M E D
12/03/2008, 19h11
ألأخ و الصديق الجميل الأستاذ السلامونى ، أكتب لك الان وقنديل يمس شغاف قلبى ( واللى رمانى فى بحور هواة ....ما فتكرش فى يوم ونادانى ) كانت راحت واتنست مع اللى راحوا ، رجعتها حضرتك بلمسة حانية ، رقيقة ، يبقى نقولك اٍية ، كتر خيرك .
وبعدين أنا ليا عتب على الأستاذ محمد على القناديلى بخاصة بخصوص مثبت قنديل لأنة محتاج لاٍعادة نظر وسبق أن بلغت عن عدة أغانى ممكن يكونوا أحلى ، أنا بصراحة حاسس اٍنى مزودها ، لكن من العشم .
تحياتى الصادقة وشكر بلا حدود لكل القائمين على هذا المنتدى - ألأيكة ألتى أتنفس فيها -.


الرائع الجميل دكتور عادل محمد

دائماً تمتعني كلمات حضرتك اللى بحسها طالعة من القلب
و بالتالى تصل إلى القلب :)

أما بخصوص مثبت محمد قنديل فانا متفق مع حضرتك إنه محتاج إعادة نظر

و أرجو أن نتعاون لحصر الملفات الغير جيدة

و انتظر منى الليلة أغنية ( يا حلو صبح ) اللى طلبتها .. بصوت رايق جداً

و شكراً لكم :emrose:

mokhtar haider
12/03/2008, 19h49
استاذ محمد كفاية على قنديل اللي غناه 1000 أغاني أو حسب بعد المصادر 2000
كفابة عليه متعنا بصوته الرهيب و تعامل معه أحمد صدقي و محمود الشريف و عبد العظيم محمد... و لو أنني متأكد أن محمد عبد الوهاب كان لو حصل التعامل بينهما يعمل إحدى قنابله الشبه الشعبية مثل التي عملها لعبد الغني السيد و نور الهدى و رجاء عبده و محمد أمين و شهرزاد و هدى ساطان و محمد عبد المطلب
و كفاية على عبد الغني السيد ما غناه من روائع محمود الشريف و عبد الوهاب و السنباطي... العمر كله لا يكفي لاستعاب و هضم جميع التحف التي تركوها لنا .... إلهي ارحمهم

Talab
12/03/2008, 20h24
السلام عليكم أستاذ مختار


أكيد تقصد بعزيزاوي الفنان عبد العزيز محمود !

و عن نفسي ما زعلتش من عدم تعاون قنديل مع عبد الوهاب

اللى زعلت منه بجد هو قلة التعاون بين قنديل و محمد الموجي
اللى لحن له يا حلو صبح - يا دي العجب - على صحن خدك !!
عظمة على عظمة

و من الأغاني اللى بحبها و كان نفسي قنديل يغينها ..

- غنيت على عودى ألحان محمد الموجي و غناها عبده السروجي ( اللى بحب صوته جداً )
و ايه فكر الحلو بيا .. ألحان محمود الشريف و غناها عبد الغنى السيد

أخي و حبيبي محمد السلاموني...غنيت على عودي كانت بالبدئ مقصوده للكبير عباس البليدي, و أظن إنه غناها و لم يسجلها...و غزيزي مختار تكلم بالموضوع السنه الماضيه ردآ على مشاركه من عضو نشيط إختفى منذ ذلك الحين...ما هو رأيك يا محمد ؟

MOHAMED ALY
12/03/2008, 22h57
تعرف إن المهندس محمد علي من كُتر حبه في محمد قنديل اشترى شقته الشخصية :cool:


[/quote]


اخى و حبيبى الاستاذ / غازى

الله يخليك و يبارك فيك ..انا لم اقل اننى اشريت شقة الراحل / محمد قنديل ..ما قلته موجود فى مشاركتى فى هذا الرابط .. و كمان نسخة من هذه المشاركة ...بعد اذنك ..ساحذف من مشاركتك و مشاركة الاستاذ / محمد السلامونى ما يشير الى ذلك .
http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=69292&postcount=241 (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=69292&postcount=241)

منذ أقل من سنتين و بعد رحيل محمد قنديل .... كان اخى يبحث عن شقة فى مصر الجديدة .... و قرأ اعلانا فى احدى الصحف عن وجود شقة للتمليك فى احد الشوارع خلف محكمة مصر الجديدة ... فذهبت معه لمعاينة هذه الشقة ... حيث توجهنا بعد اتصال تليفونى الى العمارة ( البناية ) التى تقع بها الشقة ... توجهنا الى اصحاب العمارة الذين يقطنون بشقى اخرى بنفس العمارة .... و هناك قابلتنا سيدة محجبة متوسطة العمر تبدو عليها ملامح الاحترام و الاحتشام و الطيبة و البساطة التى كانت موجودة فى عموم ابناء الشعب المصرى ..... و كان معها رجل وقور يبدو انه زوجها ... و فتاة ترتدى الحجاب فى بيتها ...ربما لأنها تعرف ان هناك غرباء قادمون .... المهم اخبرتنا السيدة الفاضلة ان العمارة تحتوى على شقتين ( فوق بعض ) للبيع... كانت الشقتين عبارة عن فيلا داخلية ... تم تقسيمها الى شقتين ...صعدنا لنعاين الشقة الاولى .....كان بها بعض الاثاث .... شقة ابسط ما تكون لا تكلف فيها و لا مظاهر للبذخ... شقة مثل شقق عامة و ابسط شقق الطبقة الوسطى من الشعب المصرى .... لكن لفت نظرى وجود لوحة زيتية لصورة محمد قنديل فى الصالة ... تأملتها ...و قلت كويس ...فيه ناس بتهتم بمحمد قنديل ...دخلت ا احدى الغرف .... كان مفروشا بها حجرة نوم .... على ( التسريحة ) فوجئت بصورة اخرى لقنديل .... و قصاصة قديمة من اعلان باحدى الصحف عن حفلة غنائية يشارك فيها قنديل ....و فيها صورة قنديل ..... استوقفنى الأمر و سألت السيدة الفاضلة : هو محمد قنديل له علاقة بهذه الشقة ...فردت قائلة : محمد قنديل خالى ...وهذه العمارة كانت بتاعته وورثناها عنه ... و قد بناها بنفسه ....و كان يسكن هاتين الشقتين .... و كان اهله يسكنون معه فى شقق اخرى من العمارة ... فانتابنى شعور غريب من الفرح و احزن و السعادة و الشجن .... على بساطة هذا الفنان الراحل و عدم تكلفه و معيشتة فى بيئة عادية كغالب الشعب المصرى ..... رحمه الله .... كان محمد قنديل المطرب يفوق كل اقرانه بلا استثناء فى فنه .... و كان محمد قنديل الانسان ...يفوق محمد قنديل الفنان .

MOHAMED ALY
12/03/2008, 23h16
السلام عليكم أستاذ مختار


أكيد تقصد بعزيزاوي الفنان عبد العزيز محمود !

و عن نفسي ما زعلتش من عدم تعاون قنديل مع عبد الوهاب

اللى زعلت منه بجد هو قلة التعاون بين قنديل و محمد الموجي
اللى لحن له يا حلو صبح - يا دي العجب - على صحن خدك !!
عظمة على عظمة

و من الأغاني اللى بحبها و كان نفسي قنديل يغينها ..

- غنيت على عودى ألحان محمد الموجي و غناها عبده السروجي ( اللى بحب صوته جداً )
و ايه فكر الحلو بيا .. ألحان محمود الشريف و غناها عبد الغنى السيد


اشترك محمد قنديل بالغناء مع وردة الجزائرية و هانى شاكر فى اوبريت غنمائى تقريب بعنوان ( الفنان ) من كلمات حسي السيد و الحان محمد عبد الوهاب .. و تم غنائه فى عيد الفن فى نهاية سبيعينيات القرن الماضى ....و يوجد لدى تسجيل للجزء الذى غناه قنديل .
عدد الحان الموجى لقنديل لا بأس به اذكر منها بعض الاعمال التى عندى تسجيلات لها :
الصبر رأس مالى
مقدمة و نهاية المسلسل الاذاعى : الفاروق عمر
الهرم
بحرين من الفيروز
دستور ولا كل الدساتير
الصورة الغنائية : رمان الجناين
عواد
زهرة ياسمين
نور نور
لبيك يا ربى
مقدار سواد الليل
و لسه باحلم بيوم
يا ابن البلد
يا حلو صبح
يا حى يا باقى
يا مهون
يا دى العجب

سمعجى
13/03/2008, 01h02
بعد استمتاعي بمداخلتىّ أخي المهندس محمد علي ..
مداخلة ( ع السريع )

لقد عرفتُ منتدى سماعي ، بسبب أغنية لمحمد قنديل ..
قادتني الأغنية إلى المنتدى ، و أرجو أن تركزوا الضوء
على تلك الأغنية التي تقبع في ظلمات النسيان ..
الأغنية إسمها ( أشكي وتر الربابة )

يا سلاااااااااااااااااااااام .. آهو بمجرد ذِكرها ، إنتابتني حالة من الشجن الذي يقشعرُ به البدن ..

بابكي وتر الربابة
للمغرمين صبابة
و اللي ليلهم سنة
أتاري العشاق غلابة
ما عرفتش كيف غلابة
إلا اما عشقت أنا

ياليل ياليل
ياااااااااااااااااليل
يا بو النسايم و النجم و الهوى
إديني جناح أرفرف
و الفلِف في الهوا
يمكن تبرد نيراني
لما أسيب مكاني
و ان طيفه تاني جاني
يقولوا له مش هنا


أهرب فين من عيونه
بتعدي لي البحور
بتعدي لي المداين
و الأيام ..و الشهور
و تدخل من حيطاني
و تجيني و تلتقاني
تلاقيني في مكاني
تسهر...
أسهر أنا ..

أتاري العشاق غلابة
ما عرفتش كِيف غلابة
إلا انا عشقت انا
( :emrose::emrose::emrose: )

M O H A M E D
13/03/2008, 01h55
أستاذ مختار ..
أياً كان العدد الأغاني دى كلها راحت فين ؟

و هذا ما وجدته حول أسباب عدم تعاون عبد الوهاب و قنديل
فى حوار الذى أجراه أحمد السماحي :


في بداية الثمانينيات غنيت للموسيقار محمد عبدالوهاب لأول مرة أنشودة بعنوان الفن مع الفنانة وردة كلمات حسين السيد لماذا تأخر اللقاء بينكما؟

عبدالوهاب ..‏ أستاذي وهو الذي علمني الأداء ومخارج الحروف‏,‏ وكان دائم التردد علي منزلنا‏,
‏ وفيما بعد وعندما احترفت الغناء كان يتصل بي ويقول تعالي غني لي يا قنديل فأذهب إليه في منزله بالعباسية
وأغني له ويدندن هو علي العود‏,‏ لكنه رغم هذا كان زمبجيا ولا يحب أي صوت أجمل من صوته
‏,‏ وفي الخمسينيات حدثت بيننا مشكلة كبيرة لا دخل لي فيها جعلت لقاءنا الفني مستحيلا‏!
في بداية الخمسينيات جاءني صحفي لإجراء حوار وفي نهاية الحوار سألني ما رأيك في عبدالوهاب؟‏!‏
فقلت له عبدالوهاب إنسان عظيم وفنان رائع يستطيع طبخ الألحان بمهارة شديدة لكنني أعتب عليه اقتباسه أحيانا بعض الجمل الموسيقية الغربية
وضمها لألحانه ولا أدري لماذا يقتبس من هذه الموسيقي مع أنه رجل مليء بالموسيقي الشرقية؟‏!
وبعد صدور الجريدة وجدت مانشيت كبير يقول قنديل‏..‏ يؤكد أن عبدالوهاب حرامي موسيقي فغضب عبدالوهاب جدا وبدأ يحاربني
بل وصل الأمرإلي أنه أراد إبعادي من الساحة الغنائية‏,‏ لكن بعد سنوات علم بأنني لم أقل عنه إنه حرامي وأن الصحفي هو الذي حرف كلامي
‏ فصالحني وكان يردد دائما لأصدقائه والمقربين منه نفسي قنديل يدق بابي ويطلب مني لحنا لكنني كنت عزيز النفس جدا لا أحب استجداء الألحان من أحد‏.
‏ ‏
و فى التسجيل الموجود فى المنتدي ..
* ذكر الملحن الراحل عبد العظيم محمد أن حدث خلاف بينهم بسبب انتخابات نقابة الموسيقين .

و الله أعلم

M O H A M E D
13/03/2008, 02h06
أخي و حبيبي محمد السلاموني...غنيت على عودي كانت بالبدئ مقصوده للكبير عباس البليدي, و أظن إنه غناها و لم يسجلها...و غزيزي مختار تكلم بالموضوع السنه الماضيه ردآ على مشاركه من عضو نشيط إختفى منذ ذلك الحين...ما هو رأيك يا محمد ؟

أستاذ حسن الفقيه .. ركيزة المنتدى .. مداخلة حضرتك مفاجأة سارة
شكراً على المعلومة .. و اللحن جميل جداً من محمد الموجي
و عبده السروجي غناه حلو ..
و الزمن ده كان جميل بفنانينه
عباس البليدي - كارم محمود - عبد الغنى السيد - محمد عبد المطلب - محمد قنديل - عبد العزيز محمود ...... و غيرهم و غيرهم
كلهم فنانين عظماء
و ما زلنا نكتشف فنهم إلى الآن
تحياتى لحضرتك :emrose:

M O H A M E D
13/03/2008, 02h27
كم انتظرت مداخلة أستاذى المهندس محمد علي
و انا فعلاً كنت متذكر هذه المشاركة
-
و أتمنى أن نجمع كل المعلومات و نضيفها للموسوعة
لتكون مرجع لنا و للباحثين

لإنه تصادفني الكثير من المعلومات الخاطئة أو الناقصة فى المقالات أو البرامج التليفزيونية عن هذا الفنان
-

M O H A M E D
13/03/2008, 02h42
وتر الربابة
-
ما أحلاها من أغنية
-
و ما أجمله من اختيار يا شاعرنا الجميل
-
أراها أجمل ما كتب الشاعر عبد الرحمن الأبنودي
-
كلمات بسيطة و تعبيرات صادقة مع لحن بديع من محمد سلطان
-
http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=22605&postcount=99

:emrose:

MOHAMED ALY
13/03/2008, 04h48
اخى الفاضل و شاعرنا و اديبنا الموهوب الاستاذ / كمال

بالطبع قن اغنية ( وتر الربابة ) ... تلمس فى نفس من يستمع اليها اشياء ... و من العجيب ..و لا تعجب من قولى ... انها ربما تون اللحن الوحيد الذى غناه قنديل لمحمد سلطان ... و مع كامل احترامى للاستاذ / محمد سلطان .. كأنسان و كقيمة .. الا اننى ارى ان اقتصار غنا فايزة احمد لالحانه فترة غير قصيرة من عمرها الغنائى ... كان له اثره السلبى جدا على ناتج ما اضيف الى تاريخ فايزة من روائع غنائية ..خلال تلك الفترة .... سبحان الله ...وذلك عكس ما حدث فى لحنه الوحيد لقنديل .

MOHAMED ALY
13/03/2008, 05h03
معذرة .. اعود الى المشاركة بعد ان استمعت الى ( وتر الربابة ) ... وارى ان سر تميز محمد سلطان الشديد فى هذا اللحن ... يرجع الى عدم استخدامه الى اجهوة الموسيقى ( الكهربية ) كلأورج و الجيتار... التى لا تجلب صوى الصخب و الضوضاء .. و التى لا تمكل تأثيرا الا المساعدة تحريك المفاصل و العظام و العضلات .... ام عن الناى و القانون و العود ..و معهم الكمان ... فى اثرهم الواضح فى النفس من شجن نبيل ... و سمو فى المشاعر.. لا يمكن لمن تقدم به العمر ان يخطئه ... منذ اكثر من عام كان لى اقتراح فى ان يقتصر رفع الاغانى هنا على ما لا تعتمد موسيقاها على الالات الغربية من اورج و جيتار ..... ياريت ...تدينى جناح ارفرف والفلف فى الهوى .

سمعجى
13/03/2008, 07h28
الله عليك يا باشمهندس ..

أنا في هذه الأغنية ( وتر الربابة ) ، مثل عصفور يطير ، دون أن يدري شيئاً عن قانون الجاذبية ، أو من أين يأتي النسيم !
و أنت الآن توضح ، كيف يأتي النسيم ..

هذه الأغنية فيها من النقاء و البساطة و الصدق ، ما يلمسُ أوتاراً إنسانية ، لا يطيق معها ( العاشق ) صبراً ، فينفجر بالبكاء ، لأنه لا يستطيع الخلاص من ( الحب ) الذي تمكن من المُحِبَّ تماماً ،
و سيطر على حواسه ..
ياللشجن ، ياللذكرى ..

ها أنا أسمعها مرةً بعد مرة ، و لا أستطيع من من دوامتها فراراً ..

عذراً .. و خالص تحياتي :emrose:

غازي الضبع
14/03/2008, 22h56
الله عليك يا باشمهندس ..

أنا في هذه الأغنية ( وتر الربابة ) ، مثل عصفور يطير ، دون أن يدري شيئاً عن قانون الجاذبية ، أو من أين يأتي النسيم !
و أنت الآن توضح ، كيف يأتي النسيم ..

هذه الأغنية فيها من النقاء و البساطة و الصدق ، ما يلمسُ أوتاراً إنسانية ، لا يطيق معها ( العاشق ) صبراً ، فينفجر بالبكاء ، لأنه لا يستطيع الخلاص من ( الحب ) الذي تمكن من المُحِبَّ تماماً ،
و سيطر على حواسه ..
ياللشجن ، ياللذكرى ..

ها أنا أسمعها مرةً بعد مرة ، و لا أستطيع من من دوامتها فراراً ..

عذراً .. و خالص تحياتي :emrose:
بمناسبة تشبيهك الجميل لنفسك بعصفور يطير
يا ترى أخبار عصفورنا الطاير إيه ؟؟
فكم أنا في اشتياق من حواركما معاً

سمعجى
15/03/2008, 02h38
نداء مَلـَكوتي إلى العصفور الطائر في سماءِ الغواية ..

عُد أيها الرقيق الرقراق ..
فهنا ( قنديل ) معشوقنا القديم الجديد..

أتريد كلمة السِر ؟! هاهى :


سحب رِمشه
و رَد الباب
كحيل لاهداب
...
نسيت اعمل لقلبي حجاب

أىّ و الله ..
نسيت أعمل لقلبي حجاب !

الألآتى
26/03/2008, 20h24
إخوانى الأعزاء ..

أسف جداً على التأخير فى تحليل هذه الأغنية الرائعة ..

فى الحقيقة لقد نسيت .. ربما لمشاغل الحياة .. ربما أن كثرة الردود والنقاش فى هذا الموضوع .. جعلنى أظن أنى قمت بتحليلها .. حتى نبهنى أخى محمد السلامونى صاحب الموضوع .. وهاأنذا أقدم لكم التحليل .. وأرجو قبول عذرى عن التأخير ..

بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( مركب حبيبى )

كلمات : مجدى نجيب

ألحان : عبد العظيم محمد

غناء : محمد قنديل

الكلمات ليس لى فيها مايقال أكثر مما ذكره الأخوة الأعزاء ..

نأتى الأن للحن ..

إختار عمنا عبد العظيم محمد مقام الراست ليبدأ به لحنه ..

مقدمة موسيقية من الراست مروراً بالحجاز .. يسيطر عليها الأورج .. وتصاحبة الوتريات ..

ثم موال من عمنا قنديل .. وهو من المطربين القلائل أصحاب المقدرة على أداء الموال الحر ..

يكمل مع دخول الإيقاع .. ولا زلنا فى الراست حتى يغنى ( ماليش أنا فى العوم .. وموج البحر تاعبنى ) .. فننتقل لمقام ( النكريز ) وهو من فصيلة النهاوند ..

ويعود للراست عند ( وإللى رمانى فى بحور هواه ) تمهيداً لنهاية المذهب ..

وجدير بالذكر أن الإيقاع المستخدم هو إيقاع المقسوم الراقص .. ويسيطر على معظم الأغنية ..

لازمة موسيقية من مقام الكرد مع إيقاع المقسوم أيضاً وسيطرة ألة الأورج ..

ويغنى قنديل ( حبيبى عمل ضحكته مركب بلا مقداف ) من الكرد أيضاً .. ونصادف هنا تحويلة جميلة من مقام ( الطرزنوين ) عند ( رمانى وسط الموج .. لادرى بى ولا يوم شاف ) .. وهو مقام من فصيلة الكرد ..

يعود للكرد عند ( يامركب الصياد يافايته ) .. حتى ينتقل للراست عند ( إن وصلتى بالسلامه الليلة ) حتى نهاية الكوبليه ..

لازمة قصيرة من مقام الصبا .. ويغنى قنديل ( أمانه يامركب الهوى ياللى ) من الصبا ..

نعود للكرد مرة أخرى عند ( نتألم .. نتعب .. نسهر ياعيونا ) .. ومنه للراست عند ( وفكروه ياناس إنه سرح ونسانى ) حتى نهاية الأغنية ..

أغنية جميلة ياجماعة .. ليست بها تحويلات غريبة .. مقاماتها شرقية لا جدال .. هذا هو طابع ألحان عمنا عبد العظيم محمد ..

نجد فى هذا العمل بعض المقامات الغير مستعملة بكثرة مثل ( الطرزنوين ) و ( النكريز ) .. ربما نجد هذه المقامات داخل بعض الأغنيات .. كنوع من التحويلات البسيطة .. ولكن لا أحد تصدى لتلحين أغنية من هذه المقامات كمقام رئيسى ..

ربما يكون النكريز تم إستخدامه كمقام رئيسى فى أغنية ( جرب نار الغيرة ) لوردة .. ولكن أحداً لم يلتفت إليه .. ماعلينا .

عمنا قنديل .. لن أكرر نفس الكلام عنه .. هو مطرب حقيقى .. راجل .. رااااجل ياجماعة ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع ..

M O H A M E D
27/03/2008, 03h44
عمنا الجميل الأستاذ محمد الألآتى

تحليل ممتاز طبعاً ، و احنا اللي بنعتذر على إزعاجك الدائم

بس قوللي .. حد يلاقى موسيقِـى فاهم و كريم كده و يسيبه ؟ :)

حضرتك يا أستاذنا بتحليلاتك دي بتمحى أميّـتنا فى الموسيقى

فمفيش كلام يوفيك حقك أبداً :emrose:

لكن كنت عايزك تتكلم أكتر عن أسلوب الملحن الجميل عبد العظيم محمد ،
اللى عمل لقنديل روائع زى " مداح " و " بهية و ياسين " و " خليني ع البال " و " ماشى كلامك "

و كمان عايزك تكلمنا عن أداء قنديل أكتر
و خصوصاً فى مقطع :

نتألم *.. نتعب *.. نسهر* يا عيونا
ما في غيرهم أبداً راح يقدر يهاودنا
نتألم .. نتعب *.. نسهر يا عيونا
ما في غيرهم أبداً * راح يقدر يهاودنا

هل مقام الكرد ممكن يطلع منه الشجن ده ؟
و الا هي طريقة الأداء ؟

و شكراً لك :emrose:

الألآتى
27/03/2008, 04h12
بلاش طمع ياسى محمد ..;)

بالنسبة لعمنا عبد العظيم محمد .. تابع التحليلات السابقة واللاحقة بإذن الله .. وستجد الكثير عنه ..

أما بالنسبة لأستاذنا محمد قنديل .. فلا أستطيع الكلام عنه فى وجود أخانا المهندس محمد على ( القناديلى ) .. فهو أقدر منى على سبر أغواره والحديث عنه

وبالنسبة لمقام الكرد .. فهو مقام يتسع لكل الألوان اللحنية .. بدليل وجوده فى معظم أغانى اليوم ..

M O H A M E D
27/03/2008, 04h40
:)

شكراً يا أستاذنا :emrose:

و ماشي كلامك ماشي على عيني و على راسي ;)

إيمانيات
01/04/2008, 12h51
أشكر الأخ الكريم محمد السلاموني على أختياره الذي وجد هوى في نفسي

لأغنية مركب حبيبي ، التي كانت لها ذكريات بحادثة خاصة مع أبي

الملحن عبد العظيم محمد ، فقد تم تسجيل الأغنية بعد وفاة والدته (جدتي)

مباشرة و كان هذا الكوبليه بالخصوص يوجعه كثيرا لذلك كان تأثيره

على المطرب المفعم بالإحساس المتدفق بالمشاعر محمد قنديل

حزينا صادقا ملئ بالشجن و الألم.

أمانة يا مركب الهوى ياللي في البحور عايمة

قوللي لحبايبنا محبتهم في القلوب دايمة

كان يتذكر والدته و بيت العائلة و موطنه الأصلي

الذي لم يهاجره أبدا بني مزار مركز المنيا .

شكر خاص للأستاذ الألاتي على تحليله الرائع

بالرغم أني مش متخصصة و ساعات كان رحمه الله

يجلس بالساعات يحدثني عن المقامات و المشتقات

الشرقية و طبعا كنت عشان بحبه و مش عايزة أزعله

أعمل نفسي فاهمة و أنا لا فاهمة و لاحاجة !

بالنسبة لعلاقة أبي و الفمطرب محمد قنديل كانت علاقة

صداقة و حب نظرا لأن الأتنين بيتمتعوا بنفي السمات الشخصية

منها البساطة و الخجل و حب الخير ة التدين

كانوا في الشغل عاملين زي ناقر و نقير يقعد

كل واحد منهم بالعود ، في بعض الحالات كان يجد الأستاذ

قنديل غير مرتاح لنغمة معينة ، فكان أبي لأنه يريد للحن

و لأداء الأستاذ قنديل أن يصل للكمال ، يقول له مازحا

أصل شكلك كده مش عارف تقولها عشان يحفزه

على التحدي و إخراج كنوزه المستترة و التي كان

يعرفها أبي جيدا و يعرف إمكانات صوت قنديل

و عندما رحل حزن والدي كثيرا لفقدانه و كان يردد

خلاص مافيش صوت ممكن يقدر يعبر عن كل اللي جوايه زيه.

رحمهما الله و أسكنهما فسيح جناته و جمعهما معا في الأخرة

كما كانا صديقان و روحان تؤمان في الدنيا

سمعجى
01/04/2008, 16h48
أشكر الأخ الكريم محمد السلاموني على أختياره الذي وجد هوى في نفسي

لأغنية مركب حبيبي ، التي كانت لها ذكريات بحادثة خاصة مع أبي

الملحن عبد العظيم محمد ، فقد تم تسجيل الأغنية بعد وفاة والدته (جدتي)

مباشرة و كان هذا الكوبليه بالخصوص يوجعه كثيرا لذلك كان تأثيره

على المطرب المفعم بالإحساس المتدفق بالمشاعر محمد قنديل

حزينا صادقا ملئ بالشجن و الألم.

أمانة يا مركب الهوى ياللي في البحور عايمة

قوللي لحبايبنا محبتهم في القلوب دايمة

كان يتذكر والدته و بيت العائلة و موطنه الأصلي

الذي لم يهاجره أبدا بني مزار مركز المنيا .

شكر خاص للأستاذ الألاتي على تحليله الرائع

بالرغم أني مش متخصصة و ساعات كان رحمه الله

يجلس بالساعات يحدثني عن المقامات و المشتقات

الشرقية و طبعا كنت عشان بحبه و مش عايزة أزعله

أعمل نفسي فاهمة و أنا لا فاهمة و لاحاجة !

بالنسبة لعلاقة أبي و الفمطرب محمد قنديل كانت علاقة

صداقة و حب نظرا لأن الأتنين بيتمتعوا بنفي السمات الشخصية

منها البساطة و الخجل و حب الخير ة التدين

كانوا في الشغل عاملين زي ناقر و نقير يقعد

كل واحد منهم بالعود ، في بعض الحالات كان يجد الأستاذ

قنديل غير مرتاح لنغمة معينة ، فكان أبي لأنه يريد للحن

و لأداء الأستاذ قنديل أن يصل للكمال ، يقول له مازحا

أصل شكلك كده مش عارف تقولها عشان يحفزه

على التحدي و إخراج كنوزه المستترة و التي كان

يعرفها أبي جيدا و يعرف إمكانات صوت قنديل

و عندما رحل حزن والدي كثيرا لفقدانه و كان يردد

خلاص مافيش صوت ممكن يقدر يعبر عن كل اللي جوايه زيه.

رحمهما الله و أسكنهما فسيح جناته و جمعهما معا في الأخرة

كما كانا صديقان و روحان تؤمان في الدنيا

تحياتي لأختنا الفاضلة الملقبة ( إيمانيات )

إبنة الملحن العظيم : عبد العظيم محمد

و لا تحرمينا من ذكرياتِك مع والدِكِ العزيز الذي شـَكـَّل وجداننا
بعذبِ أنغامه

مع تحياتي :emrose:

حسن كشك
04/04/2008, 05h50
ومن منا لايعشق قنديل
ذلك الرجل صبوح الوجه
ذو الصوت الملئ بالحنان بدرجه رهيبه ورائعة
وامكانيات صوتيه لم يمنحها الله الا للقليلين
قرارات منخفضه جدا دون كتم او تحشرج
وجوابات مرتفعه الى حدود عاليه جدا
وبينهما منطقة واسعة جدا يلعب فيها الفنان قنديل
فى كل الالحان ولا يجهد ملحنه فكل الالحان قادر
على ادائها بسهوله ويسر وسلاسه وجمال
واليكم امثله
جوابين من قنديل فى اغنية ( ثلاث سلامات ) واحد استديو وواحد حفل عام
وهو فى ( واعاتبك ليه وانا بحبك واقولك ايه وانا بحبك )
لاحظوا ان عندما يرفع المطرب طبقة صوته ( كجواب ) الى الطبقات العليا فان احبال الحنجره تنشد وتتشنج لكن ان يتلاعب بالطبقة العليا فهذا هو التحكم الرهيب فى احباله الصوتيه ( واعاتبك ليه - واقولك ايه ) وكم من المطربين غنوها بعده وكانت عروق رقابهم تبرز ويتشنجوا ويعانوا للوصول الى طبقه قريبه مما اداه قنديل لكن لايصلوا ابد ويصير شكلهم غريب وهم يعانون ويتشنجون ويحذقون
وايضا مثال اخر للقرار( ثلاث سلامات ياوحشنى - وقلبى سلام )وهو الطبقه المنخفضة فى صوت المطرب - اداه قنديل بحنان ونعومه رائعه وتحكم وتواصل دون ان يفقد مميزات صوته الرائعة وغيره ليصل الى الطبقة الدنيا يصبح صوته اجش ومرتعش ومتقطع
قنديل بيغنى ياجماعه وهو سايب ايديه

MOHAMED ALY
04/04/2008, 06h48
اخى الفاضل الاستاذ / حسن كشك

ما هذه الروعة .... يبدو انك ستكون منافس خطير لاخونا و حبيبنا ابو حسام ... يا رينك عند الحديث عن كل اغنية ...تتفضل بتسليط الضوء على ما تراه من مظاهر الجمال فيها ... و شكرا لك يا ابو على .

حسن كشك
04/04/2008, 07h32
اخى الفاضل الاستاذ / حسن كشك

ما هذه الروعة .... يبدو انك ستكون منافس خطير لاخونا و حبيبنا ابو حسام ... يا رينك عند الحديث عن كل اغنية ...تتفضل بتسليط الضوء على ما تراه من مظاهر الجمال فيها ... و شكرا لك يا ابو على .
حبيبى وزميلى
باشمهندس محمد على باشا
والله اخجلتم تواضعنا - ان الكلام الجميل ده يطلع من الاساتذه الكبار امثالك - للتلاميذ امثالى
شكرا ياباشمهندس
السلام لحضرتك من القنطره شرق وجلبانه والتلول وانت فاهم الخط وانا فاهم

M O H A M E D
04/04/2008, 12h19
الأستاذة إيمان ..

شكراً على تلبية الدعوة :emrose:

و قنديل مع عبد العظيم محمد ،، حكاية جميلة من الطرب

غنوا للعامل البسيط فى باقول أنا ......
تسلم يا كتف الجدع يا شايل الشيلة

و غنوا للقدس .......
يا قدس فين الأدان

عيشونا معاهم فى قصص الحب في مداح .....
البنت قالت بحبه يابا ، لكن أبوها ما كانش راضي !

و بهية و ياسين .......
ياسين و صوته حزين .. غرقان في شوق و حنين .. سهران يقول مواويل
سهران يقول ع الناي .. قصة لقا و فراق .. شاهد عليها الليل

و أعادوا الذكريات في قصيدة ذكريات .......
ذكريات كلما مرت ببالي .. هام قلبي بين شكي و ضلالي !
و نداء الحب يدعوا خافقينا .. و المنى و السحر ملكٌ ليدينا

و من القصائد للشعبي فى ماشي كلامك ....
إن طال بعدك عني تصعب روحي عليا
و الوحدة تسهرني و الشوق يلعب بيا
و افضل محتار ويا ظنوني و استناك يا حبيبي
و الفرحة تبان لك في عيوني وقت لقاك يا حبيبي

و أغاني تانية كتير
و مفيش أغنية وحشة أو متكروتة
كانوا بيدققوا فى كل كلمة و كل حرف

الله يرحمهما .. و يرحمنا من اللي بنسمعه دلوقتي

M O H A M E D
04/04/2008, 12h28
ومن منا لايعشق قنديل
ذلك الرجل صبوح الوجه
ذو الصوت الملئ بالحنان بدرجه رهيبه ورائعة
وامكانيات صوتيه لم يمنحها الله الا للقليلين
قرارات منخفضه جدا دون كتم او تحشرج
وجوابات مرتفعه الى حدود عاليه جدا
وبينهما منطقة واسعة جدا يلعب فيها الفنان قنديل
فى كل الالحان ولا يجهد ملحنه فكل الالحان قادر
على ادائها بسهوله ويسر وسلاسه وجمال
واليكم امثله
جوابين من قنديل فى اغنية ( ثلاث سلامات ) واحد استديو وواحد حفل عام
وهو فى ( واعاتبك ليه وانا بحبك واقولك ايه وانا بحبك )
لاحظوا ان عندما يرفع المطرب طبقة صوته ( كجواب ) الى الطبقات العليا فان احبال الحنجره تنشد وتتشنج لكن ان يتلاعب بالطبقة العليا فهذا هو التحكم الرهيب فى احباله الصوتيه ( واعاتبك ليه - واقولك ايه ) وكم من المطربين غنوها بعده وكانت عروق رقابهم تبرز ويتشنجوا ويعانوا للوصول الى طبقه قريبه مما اداه قنديل لكن لايصلوا ابد ويصير شكلهم غريب وهم يعانون ويتشنجون ويحذقون
وايضا مثال اخر للقرار( ثلاث سلامات ياوحشنى - وقلبى سلام )وهو الطبقه المنخفضة فى صوت المطرب - اداه قنديل بحنان ونعومه رائعه وتحكم وتواصل دون ان يفقد مميزات صوته الرائعة وغيره ليصل الى الطبقة الدنيا يصبح صوته اجش ومرتعش ومتقطع
قنديل بيغنى ياجماعه وهو سايب ايديه


ايه الجمال ده يا أستاذ حسن
عظمة على عظمة ;)
تصدق و انا بقرا كلامك افتكرت واحد مشهور بغنائه لـ تلت سلامات ..
بجد فرق السما و الأرض

تسلم يا حسن باشا .. و لك مني 3 سلامات .. و 3 وردات:emrose::emrose::emrose:

حسن كشك
04/04/2008, 15h40
محمد باشا
وانا كمان افتكرته واول حرف من اسمه ( مدحت صالح )
تحياتى ولك منى مليون ورده
000000:emrose: